Emne

kunst

’Kusama’ handler om succes på trods af psykisk sygdom, modstand hjemmefra og en mandschauvinistisk kunstverden

Heather Lenz’ ’Kusama’ tager sit publikum på en fascinerende og livsbekræftende rejse i selskab med den japanske kunstner Yayoi Kusama og hendes ’larger than life’-værker

Joachim Koesters fotografier nørder en bevidsthedsudvidelse frem

Joachim Koesters værker på SMK er knastørre i udtrykket, men handler om at udvide bevidstheden. Udstillingen efterlod Informations anmelder med en fornemmelse af, at det måske alligevel lader sig gøre at fotografere det usynlige

Antikapitalistisk kunst sælger – det er ikke en nyhed, men det er stadig nyttigt

Kunstneren Banksys gimmick med at sælge et værk, der dernæst er selvdestruerende, er antikapitalistisk – men sælger. Det paradoks taler ind i en vigtig diskussion om, hvordan kapitalen virker, og hvordan kunst bliver vareliggjort og værdisat. Om den vil det eller ej

Hvis samtidskunsten virker elitær, er det, fordi den er det

Kunsthistoriker Diego Mantoan viser os, hvorfor så meget kunst hæver sig op i luftlag så høje, at den er helt uden for rækkevidde for det ’jævne’ publikum

Er Yayoi Kusama hele verdens yndlingskunstner?

Hun var en vigtig inspirationskilde til pop art, blev så skrevet ud af kunsthistorien og har i de seneste fire årtier boet på et psykiatrisk hospital – men i selfiens tidsalder har den 89-årige japanske billedkunstner med den røde pagehårsparyk fået et enormt globalt gennembrud og millioner af fans

Et liv er forbi: Eva Weis Bentzon

Eva Weis Bentzon brød med familietraditionerne, men med familien. Hun viede sit liv til sine nærmeste, kunsten og troen

Manden, der var stil

Heidi Laura har lavet storværk om Bjørn Wiinblads epoke og hans enorme produktion

Rød blok svigter i kampen for den frie kunst

Kunst er for sjælen, hvad vindmøller er for klimaet. Derfor er det pinligt, at rød blok er visionsløse på kunst- og kulturområdet
Anmeldelse

Måske står de og brøler tavst, fordi de alle er under angreb af baguettes?

Nina Beiers løveskulpturer på Gl. Strand dekoreret med brød og blingbling er både symbolske og sjove – men også yderst selvbevidste

Rasmus Myrup lader fortiden blusse op i samtidskunsten og gør os alle til homoer og abemennesker

Billedkunstner Rasmus Myrups fortidshabitat i udstillingen ’Homo Homo’ er en tand for corny, men hans hotte, tegnede abeelskende fylder både fortid og samtid med hjemlig inderlighed og lige rettigheder for alle i kærlighedens og begærets navn

Sider

Mest læste

  1. Eva Weis Bentzon brød med familietraditionerne, men med familien. Hun viede sit liv til sine nærmeste, kunsten og troen
  2. Kunst er for sjælen, hvad vindmøller er for klimaet. Derfor er det pinligt, at rød blok er visionsløse på kunst- og kulturområdet
  3. Billedkunstner Rasmus Myrups fortidshabitat i udstillingen ’Homo Homo’ er en tand for corny, men hans hotte, tegnede abeelskende fylder både fortid og samtid med hjemlig inderlighed og lige rettigheder for alle i kærlighedens og begærets navn
  4. Kunstneren Banksys gimmick med at sælge et værk, der dernæst er selvdestruerende, er antikapitalistisk – men sælger. Det paradoks taler ind i en vigtig diskussion om, hvordan kapitalen virker, og hvordan kunst bliver vareliggjort og værdisat. Om den vil det eller ej
  5. Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
  6. Danske Danh Vo, der er blevet en international stjerne i kunstverdenen, indtager Statens Museum for Kunst med en totaliscenesættelse af centrale dele af museet samt mere end 75 værker fra de seneste 15 år. Værkernes appel til eftertænksomhed bliver vakt gennem kunstnerens suveræne æstetiske forførelse, som charmerer til refleksion
  7. Da Holstebro Kommune i 1965 købte Giacometti-skulpturen ’Kvinde på kærre’ for 210.000 kroner, var borgene utilfredse: Hun var dyr og mager. I dag er ’Maren å æ woun’, som skulpturen hurtigt blev døbt, en lille milliard værd, og borgerne hylder hende med hymner, fester, vogtere og riddere. Missionen var at få kunsten ud til folket – den ser ud til at være lykkedes
  8. Hun var en vigtig inspirationskilde til pop art, blev så skrevet ud af kunsthistorien og har i de seneste fire årtier boet på et psykiatrisk hospital – men i selfiens tidsalder har den 89-årige japanske billedkunstner med den røde pagehårsparyk fået et enormt globalt gennembrud og millioner af fans