Emne: kunst
Seneste artikler
Erindring er en stor del William Kentridges værker, siger han. Her står han foran et af dem på Louisiana.

’Man kan ikke leve med den brændende erindring’

For den sydafrikanske kunstner William Kentridge er foranderlighed et grundvilkår, der er til at få øje på – både i landskabet omkring Johannesburg, hvor han bor og arbejder, og i hans legende, tværmediale værker
Uden titel (Knælende kvinde), 2015 af Sam Jink, Sullivan+Strumpf, Sydney. Værket er en del af udstilling ’GYS! Er den levende’ som i øjeblikket bliver vist på Arken Museum for Moderne Kunst.

Arken-udstilling er som at forspise sig i tomme kalorier

Arken vil gerne ryste sit publikum og byde på eksistentielle udfordringer, men i sin iver efter at fremkalde frygt og bæven skaber udstillingen ’GYS! Er den levende’ alene plads til en følelse af gold tomhed
I rummet File Room på '404 Not Found' står klassiske gipsskulpturer udstillet på sokler bag glasmontrer. Måske som en ironisk kommentar til kunstinstitutionens og netkunstens inkompabilitet. 

Netkunstpionerer lægger netkunsten i graven

Er netkunstens utopiske potentialer udtømt? Det synes at være konklusionen for netkunstgruppen Artnode, der på en ny udstilling på Den Frie gør status over to årtier med kunsten på ’world wide web’
Ord på gulvet på Brandts. I en poesisamling kunne de let blive banale, men nedfældet i italiensk marmor er de det ikke.

Rundt på gulvet

Morten Søndergaards nye digte er mejslet i marmor og udlagt som et gulv i Brandts højloftede skulptursal, hvor publikums bevægelse er en forudsætning for læsningen

Rørende oprørsudstilling i Paris

Midt i Paris, næsten præcis dér, hvor Den Franske Revolution fandt sted, kan den nogenlunde velhavende borger for tiden nyde udsigten til pøblens oprør mod overmagten
Agnes Martin var altid radikal. Hun fandt sit udtryk som 30-årig og brændte alt, hun tidligere havde tegnet og malet. Midt i 1950’erne blev hendes særegne minimalisme opdaget af en kunsthandler. Hun flyttede til New York og blev del af kunstscenen.

Frejdigt feministisk udtryk

Tre store udstillinger af kvindelige kunstnere i New York sætter tanker i gang om, hvorvidt man overhovedet kan se bort fra, at nogen er kvinde
Der er stort set ingen offentlig kunststøtte i Tyrkiet. Landets største bank, AKBank, var hovedsponsor for Contemporary Istanbul. Banken ejes af den magtfulde Sabancı-familie, og bestyrelsesforkvinde Suzan Sabancı udstillede flere malerier fra sin private samling på kunstmessen.

’Vi er i en fucked up æra i Tyrkiet. Og kunsten må ikke tale om det’

I Tyrkiet lader mange kunstnere, som om intet har ændret sig efter kupforsøget i juli, mens regeringen fængsler stadig flere systemkritikere. Contemporary Istanbul skulle have været en festdag for kultureliten, men kunstmessen undslap ikke islamisternes censur. Stemningen synes håbløs – for er det virkelig værd at ryge i fængsel for sin kunst?
للمجهولين المجد/Glory to the Unknown. J&K / Janne Schäfer og Kristine Agergaard. Digital fotocollage, vægrelief i ni dele, 310 x 840 x 9 cm. Goethe Institut og DAAD, Kairo, Egypten. 2016.

Kunstpausen: Glory to the Unknown – et post-revolutionært queer-tableau i Kairo

Det otte meter høje fotocollage-tableau er en kompleks og fiktiv mytologi, der både trækker på symbolik fra det gamle Ægypten og revolutionær ikonografi fra Det Arabiske Forår.
Livet i landsbyen fortsætter med daglige gøre mål, efter at turisterne er begyndt at vende tilbage til Bishan.

Utopia var en landsby i Kina

To kinesiske kunstnere havde en drøm. De ville skabe en utopi efter anarkistisk forbillede – et bæredygtigt landsbysamfund med egnsdragt, flag og lokale håndværkstraditioner. For fem år siden slog de sig ned i landsbyen Bishan i det sydlige Anhui med store visioner, gode netværk og penge, og snart begyndte turisterne også at komme. Men myndighederne delte aldrig kunstnernes drøm, og i februar blev projektet lukket. Nu er kunstnerne væk. Og landsbyen kæmper med at finde ud af, hvordan de selv kommere viderer
Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til 
fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?

Hvad er litteraturens berettigelse?

Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?

Sider

Mest læste

  1. Den danske arkæolog Søren Nancke-Krogh er på vej med banebrydende forskning ud fra de få, men spektakulære fund, der slap ud til forskerne før røverbanderne overtog Afghanistans udgravninger
  2. Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?
  3. Da Holstebro Kommune i 1965 købte Giacometti-skulpturen ’Kvinde på kærre’ for 210.000 kroner, var borgene utilfredse: Hun var dyr og mager. I dag er ’Maren å æ woun’, som skulpturen hurtigt blev døbt, en lille milliard værd, og borgerne hylder hende med hymner, fester, vogtere og riddere. Missionen var at få kunsten ud til folket – den ser ud til at være lykkedes
  4. Bevægende dokumentation af Marie Krøyer/ Alfvéns triste historie Biografi Der var stærke kvindelige malere, som omkring sidste århundredskiftet insisterede på deres ligeværd i forhold til ægtemænd og mandlige kunstnere...
  5. Man går stadig til logeaften i kjolesæt. Og indvielsesritualerne er en dybt velbevaret hemmelighed. Men ellers har Frimurerordenen åbnet døren på klem til hemmelighedernes allerhelligste
  6. I 1994 blev poeten og poesi-formidleren Poul Borum stillet dette spørgsmål. Her er det berusende svar Det har mange navne, og det er fornuftigt at vide, hvad man taler om. Normalt taler vi om digte, og digte er poesi – vers...
  7. Tre store udstillinger af kvindelige kunstnere i New York sætter tanker i gang om, hvorvidt man overhovedet kan se bort fra, at nogen er kvinde
  8. Uprætentiøst filmportræt af en eventyrlig dansk skæbne, den psykiatriske patient Louis Marcussen- efter eget udsagn kunstner, kineser og kvinde NY FILM På Psykiatrisk Hospital i Århus findes et museum over en af de mest besynderlige skæbner i dansk kunst: Louis Marcussen, bedre kendt under det indianske navn Ovartaci, der betyder noget i retning af Overtossen...