Emne: kunst
Seneste artikler
La Vaughn Belle er kunstner og fra Jomfruøerne. Hun arbejder med at konstruere alternative arkiver, der kan udfordre den gængse fremstilling af kolonihistorien. En fremstilling, Danmark har haft patent på, da Danmark sidder på stort se alt arkivmateriale fra kolonitiden, siger hun.

Historien bestemmes af det blik, der rettes mod den

Det er fortsat svært at undslippe den koloniale mentalitet, selv om kolonitiden officielt er ovre – både på Jomfruøerne og i Danmark. Kunstneren La Vaughn Belle og forskeren Nanna Bonde Thylstrup forsøger begge at rette blikket mod de blinde punkter, der forhindrer os i at se hele billedet og udfordre det koloniale narrativ, der stadig lever
Med ’Timekeeper’ har Sarah Sze lavet en skulptur, der er på vej til at opløse sig helt i luftige strukturer og flaksende skærmvirkeligheders tidløshed

Den amerikanske skulptør Sarah Sze har skabt en fragil og flimrende billedmaskine

Med ’Timekeeper’ har Sarah Sze lavet en skulptur, der er på vej til at opløse sig helt i luftige strukturer og flaksende skærmvirkeligheders tidløshed
Rosa Barba: From Source to Poem, 2016

Langtidseksponerede landskaber

I den italienske kunstner Rosa Barbas hænder bliver analoge filmapparater til levende skulpturer, mens landskaber får lov til at forvandle sig for øjnene af beskueren
Erindring er en stor del William Kentridges værker, siger han. Her står han foran et af dem på Louisiana.

’Man kan ikke leve med den brændende erindring’

For den sydafrikanske kunstner William Kentridge er foranderlighed et grundvilkår, der er til at få øje på – både i landskabet omkring Johannesburg, hvor han bor og arbejder, og i hans legende, tværmediale værker
Uden titel (Knælende kvinde), 2015 af Sam Jink, Sullivan+Strumpf, Sydney. Værket er en del af udstilling ’GYS! Er den levende’ som i øjeblikket bliver vist på Arken Museum for Moderne Kunst.

Arken-udstilling er som at forspise sig i tomme kalorier

Arken vil gerne ryste sit publikum og byde på eksistentielle udfordringer, men i sin iver efter at fremkalde frygt og bæven skaber udstillingen ’GYS! Er den levende’ alene plads til en følelse af gold tomhed
I rummet File Room på '404 Not Found' står klassiske gipsskulpturer udstillet på sokler bag glasmontrer. Måske som en ironisk kommentar til kunstinstitutionens og netkunstens inkompabilitet. 

Netkunstpionerer lægger netkunsten i graven

Er netkunstens utopiske potentialer udtømt? Det synes at være konklusionen for netkunstgruppen Artnode, der på en ny udstilling på Den Frie gør status over to årtier med kunsten på ’world wide web’
Ord på gulvet på Brandts. I en poesisamling kunne de let blive banale, men nedfældet i italiensk marmor er de det ikke.

Rundt på gulvet

Morten Søndergaards nye digte er mejslet i marmor og udlagt som et gulv i Brandts højloftede skulptursal, hvor publikums bevægelse er en forudsætning for læsningen

Rørende oprørsudstilling i Paris

Midt i Paris, næsten præcis dér, hvor Den Franske Revolution fandt sted, kan den nogenlunde velhavende borger for tiden nyde udsigten til pøblens oprør mod overmagten
Agnes Martin var altid radikal. Hun fandt sit udtryk som 30-årig og brændte alt, hun tidligere havde tegnet og malet. Midt i 1950’erne blev hendes særegne minimalisme opdaget af en kunsthandler. Hun flyttede til New York og blev del af kunstscenen.

Frejdigt feministisk udtryk

Tre store udstillinger af kvindelige kunstnere i New York sætter tanker i gang om, hvorvidt man overhovedet kan se bort fra, at nogen er kvinde
Der er stort set ingen offentlig kunststøtte i Tyrkiet. Landets største bank, AKBank, var hovedsponsor for Contemporary Istanbul. Banken ejes af den magtfulde Sabancı-familie, og bestyrelsesforkvinde Suzan Sabancı udstillede flere malerier fra sin private samling på kunstmessen.

’Vi er i en fucked up æra i Tyrkiet. Og kunsten må ikke tale om det’

I Tyrkiet lader mange kunstnere, som om intet har ændret sig efter kupforsøget i juli, mens regeringen fængsler stadig flere systemkritikere. Contemporary Istanbul skulle have været en festdag for kultureliten, men kunstmessen undslap ikke islamisternes censur. Stemningen synes håbløs – for er det virkelig værd at ryge i fængsel for sin kunst?

Sider

Mest læste

  1. Den danske arkæolog Søren Nancke-Krogh er på vej med banebrydende forskning ud fra de få, men spektakulære fund, der slap ud til forskerne før røverbanderne overtog Afghanistans udgravninger
  2. Da Holstebro Kommune i 1965 købte Giacometti-skulpturen ’Kvinde på kærre’ for 210.000 kroner, var borgene utilfredse: Hun var dyr og mager. I dag er ’Maren å æ woun’, som skulpturen hurtigt blev døbt, en lille milliard værd, og borgerne hylder hende med hymner, fester, vogtere og riddere. Missionen var at få kunsten ud til folket – den ser ud til at være lykkedes
  3. Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?
  4. I 1994 blev poeten og poesi-formidleren Poul Borum stillet dette spørgsmål. Her er det berusende svar Det har mange navne, og det er fornuftigt at vide, hvad man taler om. Normalt taler vi om digte, og digte er poesi – vers...
  5. Man går stadig til logeaften i kjolesæt. Og indvielsesritualerne er en dybt velbevaret hemmelighed. Men ellers har Frimurerordenen åbnet døren på klem til hemmelighedernes allerhelligste
  6. Det er ikke med vilje, at maleriet af Fogh er teknisk og motivmæssigt præcis lige så vammelt, som det er kontekstuelt
  7. Bevægende dokumentation af Marie Krøyer/ Alfvéns triste historie Biografi Der var stærke kvindelige malere, som omkring sidste århundredskiftet insisterede på deres ligeværd i forhold til ægtemænd og mandlige kunstnere...
  8. Det er fortsat svært at undslippe den koloniale mentalitet, selv om kolonitiden officielt er ovre – både på Jomfruøerne og i Danmark. Kunstneren La Vaughn Belle og forskeren Nanna Bonde Thylstrup forsøger begge at rette blikket mod de blinde punkter, der forhindrer os i at se hele billedet og udfordre det koloniale narrativ, der stadig lever