Emne

kunsthistorie

Artikler
Ugens anbefalinger
17. marts 2023

Ugens anbefalinger: Da Asger Jorn og Elsa Gress diskuterede køn, og da Hugh Grant humorbelærte amerikanerne

Og så er Christine and the Queens’ nye single perfekt til hele følelsesregisteret, og TV 2’s ’Pigen på den lukkede’ om stofbrugeren Anna skal du se og blive skidevred over. Det har Anna fortjent
Og så er Christine and the Queens’ nye single perfekt til hele følelsesregisteret, og TV 2’s ’Pigen på den lukkede’ om stofbrugeren Anna skal du se og blive skidevred over. Det har Anna fortjent
Leder
16. marts 2023

Fængselsstraf skal forhindre, at folk betaler sig fra at smadre fælles kunsthistorie

Forhåbentlig vil dommen mod provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard lære dem, der planlægger fremtidens happenings – i kunstens såvel som klimaets navn – ikke at ødelægge kunstværker, der er fælles goder af ofte unik karakter
Uanset om man er klimaaktivist eller provokunstner, bør man ikke kunne slippe af sted med at betale erstatning for at ødelægge andres ejendom eller vores fælles kunsthistorie, skriver journalist Rasmus Elmelund i denne leder.
Interview
30. december 2022

Har kunsten godt af at blive reaktiveret af klimaaktivister eller gør de skade på kunstverdenen?

Hvad tænker en museumsdirektør, en kunsthistoriker og en kunstner om årets klimaaktivistiske angreb på museers kunstværker?
Florian Wagner pågribes af en museumsvagt efter at have kastet oliefarvet vand på glasset, der beskytter Gustav Klimts ’Liv og død’ på Leopold-museet i Wien
Interview
30. december 2022

Aktivist bag olievand på Klimt-maleri: Vi har revitaliseret et gammelt kunstværk i klimaprotestens navn

Hvilke tanker ligger bag årets mange klimaaktioner på kunstmuseer? 30-årige Florian Wagner fik verdens opmærksomhed, da han i november kastede en olieagtig væske på et Klimt-maleri i Wien. Nu giver han os historien fra sit perspektiv
Hvilke tanker ligger bag årets mange klimaaktioner på kunstmuseer? 30-årige Florian Wagner fik verdens opmærksomhed, da han i november kastede en olieagtig væske på et Klimt-maleri i Wien. Nu giver han os historien fra sit perspektiv
Kunstkritik
18. november 2022

Ejnar Nielsen lånte fingerspidsfornemmelser hos de blinde og de syge

Sæsonens mest efterårsagtige udstilling er en retrospektiv en af slagsen med Ejnar Nielsen. Men »dødemaleren« er mere livfuld, end man lige skulle tro
Sæsonens mest efterårsagtige udstilling er en retrospektiv en af slagsen med Ejnar Nielsen. Men »dødemaleren« er mere livfuld, end man lige skulle tro
Læserbrev
7. november 2022

Designmuseets bibliotek er »et af de vigtigste biblioteker i verden«, men har aldrig åbent

Designmuseets bibliotek er internationalt anerkendt og vigtig for forskere og studerende. Men efter corona er det genåbnet uden en forskningschef, med langt færre ansatte og med kun én åbningsdag om ugen. Museet må opprioritere sit vigtige bibliotek
Designmuseum Danmark må tage stilling til, om det står for forskning og læring i praksis og ikke bare i teorien, skriver kunsthistoriker Malene Wagner i dette debatindlæg.
Anmeldelse
4. november 2022

Hanne-Vibeke Holsts opslugende roman blander kunsthistorie og feminisme

Romanen ’Kriger uden maske’ om billedhuggeren Sonja Ferlov Mancobas formative år er så tæt, at den kan minde om en skulptur
Romanen ’Kriger uden maske’ om billedhuggeren Sonja Ferlov Mancobas formative år er så tæt, at den kan minde om en skulptur
Anmeldelse
7. oktober 2022

Lee Lozano lavede livskunst af ekstrem karakter, men Gl Strand sætter den i glas og ramme

Det hele er meget pænt på Gl Strands udstilling om den ekstreme, amerikanske livskunstner Lee Lozano, selv om man også glimtvis på udstillingen rammes af den overflod af sandhedssøgende vildskab, aggression og vulgaritet, som er så karakteristisk for hende
Lee Lozano: Uden titel (1962) © The Estate of Lee Lozano. Courtesy Hauser & Wirth.
Kunst
14. juli 2022

Når nyhederne bliver for tunge, kan man ty til kunsten

Kunsten vækker et sted til live i sindet, der kalder på tid, refleksion og indlevelse snarere end hurtig emotionel chokeffekt, skriver kunstredaktør Maria Kjær Themsen i sidste afsnit af vores serie om kunsten at kigge på krig
Eugène Delacroix’ maleri Friheden fører folket på barrikaderne formår at indfange en følelse, en ånd og en stemning, som pressefotografiet har svært ved at levere.
Krigsbilleder
24. juni 2022

Otto Dix skildrer krigen som et dødshjul, men der anes en modstand mod meningsløsheden

Kan der i strømmen af krigsbilleder findes et potentiale for at bryde ud af den gentagelse, der efterlader os apatiske? Judith Butler undersøger i ’Krigens rammer’, hvordan rammerne om billedet gør os opmærksomme på alt det, vi ikke kan se. For eksempel den livsvilje, der findes bagved bjerget af døde på Otto Dix’ Første Verdenskrigsportræt ’Der Krieg’
Otto Dix’ ’Der Krieg’ er en tredelt altertavle. Et såkaldt triptykon bestående af et midterparti og to sidefløje, som er halvt så brede og kan lukkes foran som døre.

Sider