Emne

kunstindustri

Klumme
23. maj 2022

Støtten til bustekunstner Katrine Dirckinck-Holmfeld er en sejr for den ubegrænsede kunst

Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
»Det bliver interessant at se Katrine Dirckinck-Holmfelds nye værk, fordi muligheden for, at hun overrasker, findes. Det skal ikke være sådan, at du er udelukket fra støtte, fordi du har skabt høj sø i den offentlige debat,« skriver Katrine Wiedemann i denne klumme.
27. oktober 2008

Kinesisk kunst følger kapitalstrømmen

Når de økonomiske magtforhold ændrer sig i verden, følger kulturen med. Man så det efter Anden Verdenskrig, hvor Danmark blev amerikaniseret, og man ser det i dag, hvor kunst fra Kina boomer i Europa
Når de økonomiske magtforhold ændrer sig i verden, følger kulturen med. Man så det efter Anden Verdenskrig, hvor Danmark blev amerikaniseret, og man ser det i dag, hvor kunst fra Kina boomer i Europa
9. juli 2008

Smag, behag og design

Obskøn kunstindustri, økologisk formgivning, og nyt liv i Staunings funkis
Obskøn kunstindustri, økologisk formgivning, og nyt liv i Staunings funkis
26. januar 2006

Koolhaas, kanon og kulturarv

Miljøer musealiseres og grønsværen friseres, kanonen oser og historien klør
7. maj 2007

Lad djævlekrukken danse

Midt i september, den 12. nærmere bestemt, 2003, besøgte Marianne og jeg vores ven, maleren Erik Liljenberg, i huset i Lihme, oppe i Vest-salling. Erik gav mig en stak fotokopier, han havde fået på museet i Silkeborg.
4. juni 2007

Rodebutik og designpolitik

Regeringen håndterer dansk design som liberalistisk fantom. Men der er behov for konkrete penge til produktudvikling.
23. februar 2005

Italienske hvepsestik på Kunstindustrimuseet

Futuristisk dagsorden for skrivemaskiner, håndvaske og sofaer
20. oktober 2001

Keramik og kærlighed

To entusiaster har skrevet historien om Kähler-familien og dens keramiske virksomhed i Næstved
16. marts 2000

Fagre nye fotoverden

Gammel Holtegaard viser nøgterne og sensuelle fotografier fra funktionalismens epoke Udstillling Det sker, at verden for en stund bekender sig til fornuften. Således var det i det attende århundrede, før filosofferne styrede imod revolutionen...
14. april 1999

Det lykkelige Arkadien

Drøm og virkelighed i 1700-tallets interesse for det klassiske Grækenland NY BOG Ny Carlsberg Glyptotek fejrede Carl Jacobsens 152 års fødselsdag med fest og udgivelse af en publikation, Ny Serie nr...

Sider

  • Klumme
    23. maj 2022

    Støtten til bustekunstner Katrine Dirckinck-Holmfeld er en sejr for den ubegrænsede kunst

    Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
    »Det bliver interessant at se Katrine Dirckinck-Holmfelds nye værk, fordi muligheden for, at hun overrasker, findes. Det skal ikke være sådan, at du er udelukket fra støtte, fordi du har skabt høj sø i den offentlige debat,« skriver Katrine Wiedemann i denne klumme.
  • 23. februar 2005

    Italienske hvepsestik på Kunstindustrimuseet

    Futuristisk dagsorden for skrivemaskiner, håndvaske og sofaer
  • 7. maj 2007

    Lad djævlekrukken danse

    Midt i september, den 12. nærmere bestemt, 2003, besøgte Marianne og jeg vores ven, maleren Erik Liljenberg, i huset i Lihme, oppe i Vest-salling. Erik gav mig en stak fotokopier, han havde fået på museet i Silkeborg.