Emne

kunstinstitutioner

Artikler
Ugen på kulturgangen
15. oktober 2021

Rygterne om The Beatles’ opløsning er endelig manet til jorden af Paul McCartney. Imens fortsætter rygterne om Sara Omar

Det var John Lennon, der opløste The Beatles, fortæller Paul McCartney i et nyt interview. Imens forstætter snakken om en ny app, der vil prissætte kunstværker ved hjælp af kunstig intelligens, og om kunst i Hongkong
»Det var John Lennon, der opløste The Beatles,« fortæller Paul McCartney i et interview med BBC.
Anmeldelse
17. august 2012

Ideen har fået krampe

Over for Carlsberggrunden er der en lille butik med et stort vindue ud til gaden. Her har Jacob Borges installeret en kørestol med en kikkert på sædet og en gang splat på vinduet, som om nogen forarget har kastet en milkshake efter lureren...
Over for Carlsberggrunden er der en lille butik med et stort vindue ud til gaden. Her har Jacob Borges installeret en kørestol med en kikkert på sædet og en gang splat på vinduet, som om nogen forarget har kastet en milkshake efter lureren...
Nyhed
21. oktober 2011

Kunst kan ikke demokratiseres

Historien om Ghita Nørbys kontroverser med cheferne på Det Kgl. Teater er historien om, at kunstnere ofte ikke passer ind i moderne ledelsesteorier om medarbejderinddragelse. Det er en erkendelse, alle der leder kunstnere må nå til. Kunst skabes ikke i konsensus, siger forskere i kunstnerisk ledelse
'Jeg forsøgte mig da også engang med at bringe kunstnere sammen til et fællesmøde og betragte dem som en medarbejderskare. Det er noget af det mest absurde, jeg har været med til,' siger Peter Aalbæk fra filmselskabet Zentropa.
Interview
7. april 2011

Kunsten at være original

En festforelæsning om genbrug og opfindsomhed før og nu i anledning af Kunstakademiets årlige fødselsdag
Nyhed
18. november 2010

Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
17. januar 2009

Hård kritik af U-TURN - festivalens fremtid usikker

Trods store ambitioner, et internationalt sigte og omtale i både danske og udenlandske medier kritiseres billedkunst-festivalen U-TURN, der blev afholdt fra september til november, blandt andet for manglende budget- og økonomistyring og for dårlig administration. Om nogen tør satse på U-TURN igen, er usikkert
Trods store ambitioner, et internationalt sigte og omtale i både danske og udenlandske medier kritiseres billedkunst-festivalen U-TURN, der blev afholdt fra september til november, blandt andet for manglende budget- og økonomistyring og for dårlig administration. Om nogen tør satse på U-TURN igen, er usikkert
9. august 2008

De islamiske lande og kulturproduktion

Online tidsskriftet 'Nafas' vidner om, at der er godt gang i kulturproduktionen i de islamiske lande
24. juni 2008

'Der er ikke nogen, der bestemmer over mig'

Da Karsten Ohrt i slutningen af 1980'erne begyndte at invitere erhvervslivet indenfor i kunsthallerne, rynkede kunstparnasset på næsen. Det gør det stadig. Men forskellen fra dengang til nu er bare, at museumsdirektør Ohrts arbejdsmetoder er blevet accepteret og kopieret af mange danske kunstinstitutioner
Interview
21. januar 2008

'Globaliseringen har ramt kunstscenen'

Den danske kunstscene skal ikke blot være international, men global. Det mener formanden for Kunstrådets internationale udvalg for billedkunst, Christine Buhl Andersen. Udvalget offentliggør i dag sin støttepolitik for de næste fire år
31. december 2007

Den store forskel

Dette år har været præget af kunstnerisk optur, som får en til at tænke på termer som overophedning og hype. Vigtige omstændigheder på kunstscenen har præget det forgangne år. Blandt andet på grund af to mænd og et tv-program står kunsten helt anderledes end tidligere
Den 11. Time: Et ydmygt, nysgerrigt, nærmest tænderskærende langsomt, grufuldt pinligt, men netop derfor fantastisk engageret tv-program har gjort en forskel

Sider

  • Nyhed
    18. november 2010

    Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  • Nyhed
    21. oktober 2011

    Kunst kan ikke demokratiseres

    Historien om Ghita Nørbys kontroverser med cheferne på Det Kgl. Teater er historien om, at kunstnere ofte ikke passer ind i moderne ledelsesteorier om medarbejderinddragelse. Det er en erkendelse, alle der leder kunstnere må nå til. Kunst skabes ikke i konsensus, siger forskere i kunstnerisk ledelse
    'Jeg forsøgte mig da også engang med at bringe kunstnere sammen til et fællesmøde og betragte dem som en medarbejderskare. Det er noget af det mest absurde, jeg har været med til,' siger Peter Aalbæk fra filmselskabet Zentropa.
  • 25. februar 2003

    ’Kunst skal tænke’

    Kunsten kan også være smuk, og skønheden kan også være revolutionær, siger Charles Esche, direktør for en af tidens mest nyskabende kunstinstitutioner: Rooseum i Malmø
  • 27. oktober 2006

    Kunst man næsten ikke kan købe

    Visse af værkerne har bogstavelig talt taget dage at lave, siger kunstmarkedets nye komet, gadekunstneren Banksy, der slår egen rekord på Sotheby's og hyldes i Hollywood
  • 21. november 1998

    Kunsten at spekulere i kunst

    Claus Carstensen, Peter Bonde og Erik Frandsen har fået megen plads på det nye Statens Museum for Kunst, selv om deres gigantiske værker er omvendt proportionale med deres kunstneriske indhold KUNST På Statens Museum for Kunst vælter folk for øjeblikket over hinanden for at komme ind, videre op ad trapper, hen ad gange, ind i rum, hen ad broer, ned ad trapper, rundt i boghandelen for til sidst at falde ned i en af cafeteriets stole...
  • 22. september 2007

    Skandale som succeskalkyle

    Kristian von Hornsleths projekt i Uganda får alverdens Muhammedkarikaturer til at fremstå som vuggeviser, skriver den svenske avis Dagens Nyheters kunstanmelder
    Kristian von Hornsleth undskylder sig ikke med principper som ytringsfrihed eller systemkritik. Han løber linen ud. Han har frigjort sig fra alle værdier. Eller snarere ophøjer han markedet til en værdi i dets egen ret. Resultatet er en utilitarisme, som indebærer enhvers ret til at anvende sit medmenneske til hvad som helst, bare man er enige om prisen.
  • Interview
    21. januar 2008

    'Globaliseringen har ramt kunstscenen'

    Den danske kunstscene skal ikke blot være international, men global. Det mener formanden for Kunstrådets internationale udvalg for billedkunst, Christine Buhl Andersen. Udvalget offentliggør i dag sin støttepolitik for de næste fire år
  • 24. juni 2008

    'Der er ikke nogen, der bestemmer over mig'

    Da Karsten Ohrt i slutningen af 1980'erne begyndte at invitere erhvervslivet indenfor i kunsthallerne, rynkede kunstparnasset på næsen. Det gør det stadig. Men forskellen fra dengang til nu er bare, at museumsdirektør Ohrts arbejdsmetoder er blevet accepteret og kopieret af mange danske kunstinstitutioner