Emne

kunstinstitutioner

Anmeldelse
17. august 2012

Ideen har fået krampe

Over for Carlsberggrunden er der en lille butik med et stort vindue ud til gaden. Her har Jacob Borges installeret en kørestol med en kikkert på sædet og en gang splat på vinduet, som om nogen forarget har kastet en milkshake efter lureren...
Over for Carlsberggrunden er der en lille butik med et stort vindue ud til gaden. Her har Jacob Borges installeret en kørestol med en kikkert på sædet og en gang splat på vinduet, som om nogen forarget har kastet en milkshake efter lureren...
Nyhed
21. oktober 2011

Kunst kan ikke demokratiseres

Historien om Ghita Nørbys kontroverser med cheferne på Det Kgl. Teater er historien om, at kunstnere ofte ikke passer ind i moderne ledelsesteorier om medarbejderinddragelse. Det er en erkendelse, alle der leder kunstnere må nå til. Kunst skabes ikke i konsensus, siger forskere i kunstnerisk ledelse
'Jeg forsøgte mig da også engang med at bringe kunstnere sammen til et fællesmøde og betragte dem som en medarbejderskare. Det er noget af det mest absurde, jeg har været med til,' siger Peter Aalbæk fra filmselskabet Zentropa.
Interview
7. april 2011

Kunsten at være original

En festforelæsning om genbrug og opfindsomhed før og nu i anledning af Kunstakademiets årlige fødselsdag
Nyhed
18. november 2010

Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
17. januar 2009

Hård kritik af U-TURN - festivalens fremtid usikker

Trods store ambitioner, et internationalt sigte og omtale i både danske og udenlandske medier kritiseres billedkunst-festivalen U-TURN, der blev afholdt fra september til november, blandt andet for manglende budget- og økonomistyring og for dårlig administration. Om nogen tør satse på U-TURN igen, er usikkert
Trods store ambitioner, et internationalt sigte og omtale i både danske og udenlandske medier kritiseres billedkunst-festivalen U-TURN, der blev afholdt fra september til november, blandt andet for manglende budget- og økonomistyring og for dårlig administration. Om nogen tør satse på U-TURN igen, er usikkert
9. august 2008

De islamiske lande og kulturproduktion

Online tidsskriftet 'Nafas' vidner om, at der er godt gang i kulturproduktionen i de islamiske lande
24. juni 2008

'Der er ikke nogen, der bestemmer over mig'

Da Karsten Ohrt i slutningen af 1980'erne begyndte at invitere erhvervslivet indenfor i kunsthallerne, rynkede kunstparnasset på næsen. Det gør det stadig. Men forskellen fra dengang til nu er bare, at museumsdirektør Ohrts arbejdsmetoder er blevet accepteret og kopieret af mange danske kunstinstitutioner
Interview
21. januar 2008

'Globaliseringen har ramt kunstscenen'

Den danske kunstscene skal ikke blot være international, men global. Det mener formanden for Kunstrådets internationale udvalg for billedkunst, Christine Buhl Andersen. Udvalget offentliggør i dag sin støttepolitik for de næste fire år
31. december 2007

Den store forskel

Dette år har været præget af kunstnerisk optur, som får en til at tænke på termer som overophedning og hype. Vigtige omstændigheder på kunstscenen har præget det forgangne år. Blandt andet på grund af to mænd og et tv-program står kunsten helt anderledes end tidligere
Den 11. Time: Et ydmygt, nysgerrigt, nærmest tænderskærende langsomt, grufuldt pinligt, men netop derfor fantastisk engageret tv-program har gjort en forskel
22. september 2007

Skandale som succeskalkyle

Kristian von Hornsleths projekt i Uganda får alverdens Muhammedkarikaturer til at fremstå som vuggeviser, skriver den svenske avis Dagens Nyheters kunstanmelder
Kristian von Hornsleth undskylder sig ikke med principper som ytringsfrihed eller systemkritik. Han løber linen ud. Han har frigjort sig fra alle værdier. Eller snarere ophøjer han markedet til en værdi i dets egen ret. Resultatet er en utilitarisme, som indebærer enhvers ret til at anvende sit medmenneske til hvad som helst, bare man er enige om prisen.

Sider

  • Nyhed
    18. november 2010

    Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  • 31. januar 1998

    Man må aldrig gentage sig selv

    En gang tog vi kunsten ud af institutionerne og ud i samfundet, i dag tager de unge kunstnere samfundet ind i institutionerne, siger kunstneren Bjørn Nørgaard INTERVIEW Jeg besøger Bjørn Nørgaard en iskold januardag i hans Frederiksbergvilla med udsigt til Landbohøjskolens gamle have...
  • 20. maj 2000

    Borgerne vil bestemme

    Kunstnere og kunsteksperter frygter for kvaliteten af kunstværker i det offentlige rum. Borgerne vil nemlig bestemme over deres by og respekterer ikke kunstens integritet Borgeroprør En skulptur på et torv, et maleri på en husgavl, et mønster i flisebelægningen på en åben plads...
  • 10. maj 2002

    Ny dansk kunst har det bedst i udlandet

    Dansk samtidskunst er populær og efterspurgt som aldrig før. Fra Malmø over Berlin til New York og Asien. Et af de steder, det for alvor kniber med opmærksomheden, er – i Danmark
  • 22. september 2007

    Skandale som succeskalkyle

    Kristian von Hornsleths projekt i Uganda får alverdens Muhammedkarikaturer til at fremstå som vuggeviser, skriver den svenske avis Dagens Nyheters kunstanmelder
    Kristian von Hornsleth undskylder sig ikke med principper som ytringsfrihed eller systemkritik. Han løber linen ud. Han har frigjort sig fra alle værdier. Eller snarere ophøjer han markedet til en værdi i dets egen ret. Resultatet er en utilitarisme, som indebærer enhvers ret til at anvende sit medmenneske til hvad som helst, bare man er enige om prisen.
  • 31. december 2007

    Den store forskel

    Dette år har været præget af kunstnerisk optur, som får en til at tænke på termer som overophedning og hype. Vigtige omstændigheder på kunstscenen har præget det forgangne år. Blandt andet på grund af to mænd og et tv-program står kunsten helt anderledes end tidligere
    Den 11. Time: Et ydmygt, nysgerrigt, nærmest tænderskærende langsomt, grufuldt pinligt, men netop derfor fantastisk engageret tv-program har gjort en forskel
  • 17. januar 2009

    Hård kritik af U-TURN - festivalens fremtid usikker

    Trods store ambitioner, et internationalt sigte og omtale i både danske og udenlandske medier kritiseres billedkunst-festivalen U-TURN, der blev afholdt fra september til november, blandt andet for manglende budget- og økonomistyring og for dårlig administration. Om nogen tør satse på U-TURN igen, er usikkert
    Trods store ambitioner, et internationalt sigte og omtale i både danske og udenlandske medier kritiseres billedkunst-festivalen U-TURN, der blev afholdt fra september til november, blandt andet for manglende budget- og økonomistyring og for dårlig administration. Om nogen tør satse på U-TURN igen, er usikkert