Emne

kunstkritik

En afmålt strandbred under de urbane brosten

Tue Greenfort er en kunstner, der kan tænke og formgive naturens store økopolitiske spørgsmål på sin helt egen spekulative måde – men når den allemandsejede danske strand bliver motivet i hans nye soloudstilling, vokser kedsomheden frem i sandet

Asger Schnacks indlæg om ’diagnoselitteratur’ er gammel værdikamp på nye flasker

Kunstsynet, som forfatter Asger Schnack gør sig til fortaler for i sin kritik af ’diagnoselitteratur’, er ikke bare et syn på kunst, men en hierarkisering af menneskelige erfaringer og udtryksformer, hvor der skelnes mellem ’privatistisk litteratur’ og ’(nøgtern) visionær poesi om sandheden’

Internettets alternativer til dagbladsanmeldelserne

Savner du andre steder end aviserne at få filmkritik eller inspiration til, hvad der rykker på kunstscenen? Vi guider til de bedste steder inden for de store kunstarter

Per Arnoldi: Hvis der er et anmelderproblem, er det et redaktionelt problem!

Plakatkunstner, tv-vært og verdensberømt modernistisk kunstner, Per Arnoldi, synes hverken at kunstnerne eller læserne er tjent med kriterieslappe medarbejdere på de danske dagblade

Louisianas direktør: Uden kunstanmeldelser ville aviserne først og fremmest være … kedelige

I en verden uden kunstanmeldelser ville både aviserne, kunsten og den demokratiske samtale tabe, mener direktør på kunstmuseet Louisiana Poul Erik Tøjner

Smagsdommerne anede ikke hvilken Pandoras æske de brækkede låget op på

Hvis dagbladsanmelderi ophørte, ville tv-vært Adrian Lloyd Hughes havde sejret ad helvede til med sit tv-kulturdebatform Smagsdommerne

Lad den frie kunst vokse ud over vores egne grænser

Kunsten lever, når vi ikke censurerer og destruerer den, så længe vi kritiserer den åbent fremfor at forbyde eller helt at afvise det, der strider imod vores egne idealer og kunstsyn

’Kunsten skal være fri. Men …’

Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
Documenta

Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst

’Er det ikke en lidt sølle sejr at stå på en gold planet, men have retten til at kalde en sort mand for en neger?’

Den politiske korrekthed har taget livet af kunsten, skrev Hanno Rauterberg for nylig her i avisen. Det er gode nyheder, mener nyslået professor på Kunstakademiet Ferdinand Ahm Krag. I hvert fald hvis dødsfaldet gælder Rauterbergs egen eurocentriske kunstforståelse

Sider

Mest læste

  1. Den politiske korrekthed har taget livet af kunsten, skrev Hanno Rauterberg for nylig her i avisen. Det er gode nyheder, mener nyslået professor på Kunstakademiet Ferdinand Ahm Krag. I hvert fald hvis dødsfaldet gælder Rauterbergs egen eurocentriske kunstforståelse
  2. Kunsten lever, når vi ikke censurerer og destruerer den, så længe vi kritiserer den åbent fremfor at forbyde eller helt at afvise det, der strider imod vores egne idealer og kunstsyn
  3. Tue Greenfort er en kunstner, der kan tænke og formgive naturens store økopolitiske spørgsmål på sin helt egen spekulative måde – men når den allemandsejede danske strand bliver motivet i hans nye soloudstilling, vokser kedsomheden frem i sandet
  4. Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
  5. Vi er nødt til at godtage Kristian von Hornsleths 'The Village Project' fra 2006 i Uganda som kunst. Men dermed ikke sagt, at vi ikke bør forholde os kvalitativt til projektet. For kunstkritikken har en central rolle at spille, når kunsten bevæger sig ud i offentligheden og ligefrem udnytter, udstiller og reproducerer en social og økonomisk skævvridnning
  6. Mener kunstneren Jesper Christiansen virkelig, at Informations anmelder Michael Jeppesen har ’fuldkommen ret’ i sin sønderlemmende kritik af hans værk?
  7. I en verden uden kunstanmeldelser ville både aviserne, kunsten og den demokratiske samtale tabe, mener direktør på kunstmuseet Louisiana Poul Erik Tøjner
  8. Hvis dagbladsanmelderi ophørte, ville tv-vært Adrian Lloyd Hughes havde sejret ad helvede til med sit tv-kulturdebatform Smagsdommerne