Emne

kunstkritik

Artikler
Asger Jorn-maleri
14. marts 2023

Ibi-Pippi Hedegaard kalder dommen hård, men fortryder ikke

Provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard blev i går idømt halvandet års fængsel for hærværk mod Asger Jorn-maleri. Strafudmålingen tager udgangspunkt i hærværksbestemmelserne, men er hård, vurderer ekspert. Hedegaard har anket dommen, som hun mener lægger et ekstra lag på værket og gør det større
Provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard blev i går idømt halvandet års fængsel for hærværk mod Asger Jorn-maleri. Strafudmålingen tager udgangspunkt i hærværksbestemmelserne, men er hård, vurderer ekspert. Hedegaard har anket dommen, som hun mener lægger et ekstra lag på værket og gør det større
Læserbrev
13. marts 2023

Ibi-Pippis fængselsstraf får Museum Jorn til at fremstå modløst og gammeldags

Provokunstneren Ibi-Pippi står til at skulle afsone en fængselsstraf efter sin begavede kunstneriske happening med værket ’Den Foruroligende Ælling’ sidste år. Det får Museum Jorn til at fremstå som kommercielt provinsteater uden mod og udsyn
Det lykkedes konservatorer at restaurere Asger Jorns ’Den foruroligende ælling’.
kunstkritik
24. februar 2023

Så gav Brandts lige Claude Cahuns fotoværker en ordentlig tur i printeren – og opløste kunsten

Kunstmuseet Brandts har med den første store danske soloudstilling med avantgardisten Claude Cahun på forbløffende vis udvandet kunsten: De delikate, originale fotoværker er kopieret op i kæmpeformat. Og udstillingen skelner ikke mellem privatfotos og fotoværker
Kunstmuseet Brandts har med den første store danske soloudstilling med avantgardisten Claude Cahun på forbløffende vis udvandet kunsten: De delikate, originale fotoværker er kopieret op i kæmpeformat. Og udstillingen skelner ikke mellem privatfotos og fotoværker
Leder
12. juli 2022

Vi skal stadig læse russisk litteratur – og vi skal læse den mere kritisk end nogensinde

Mens vi i Vesten er vant til at piske os selv over vores kolonihistoriske forbrydelser, har vi glemt at give russisk litteratur og kultur den samme kritiske gennemlysning. Det betyder ikke, at russisk kultur skal aflyses, men heller ikke, at den klarer frisag
Det er, som om vores debat om russisk kunst og kultur i Vesten er strandet ved statsborgerskabet. Vi mangler en diskussion af selve kunsten. En diskussion, der giver romanerne af mestrer som Fjodor Dostojevskij, Leo Tolstoj og Aleksandr Pusjkin den kritiske, postkoloniale, dekonstruktive og flertydige læsning, som kanon i Vesten for længst har fået, skriver kulturjournalist Bodil Skovgaard Nielsen i denne leder.
Fra arkivet
6. maj 2022

Ibi-Pippi idømt halvandet års fængsel for hærværk. Læs eller genlæs vores oprulning af sagen

Da Ibi-Pippi Orup Hedegaard skrev sin signatur på et af Jorns hovedværker, var det udtryk for en forfejlet opfattelse af Jorns metode. Den aktion handlede om Ibi-Pippi Orup Hedegaard selv. Jorns mission var netop at fjerne fokus fra kunstneren, fortæller to eksperter
Da Ibi-Pippi Orup Hedegaard skrev sin signatur på et af Jorns hovedværker, var det udtryk for en forfejlet opfattelse af Jorns metode. Den aktion handlede om Ibi-Pippi Orup Hedegaard selv. Jorns mission var netop at fjerne fokus fra kunstneren, fortæller to eksperter
Anmeldelse
18. november 2020

En afmålt strandbred under de urbane brosten

Tue Greenfort er en kunstner, der kan tænke og formgive naturens store økopolitiske spørgsmål på sin helt egen spekulative måde – men når den allemandsejede danske strand bliver motivet i hans nye soloudstilling, vokser kedsomheden frem i sandet
»Det er ikke, fordi koncepterne ikke er interessante og gennemtænkte, Greenfort er en mester i præcision. Men jeg får hurtigt en fornemmelse af kedsomhed, af et for magert arbejde med temaet,« skriver Ida Marie Hede i sin anmeldelse af Tue Greenforts udstilling på Gl. Strand.
Kommentar
6. december 2019

Asger Schnacks indlæg om ’diagnoselitteratur’ er gammel værdikamp på nye flasker

Kunstsynet, som forfatter Asger Schnack gør sig til fortaler for i sin kritik af ’diagnoselitteratur’, er ikke bare et syn på kunst, men en hierarkisering af menneskelige erfaringer og udtryksformer, hvor der skelnes mellem ’privatistisk litteratur’ og ’(nøgtern) visionær poesi om sandheden’
Schnacks indlæg er vagt, uden eksempler og derfor upræcist, og det er en skam. For han har ret i, at det for mange forfattere er et salgsvilkår, at de gør sig selv og deres private liv til genstand for præsentationen af deres værker. Men er det en retning i litteraturen? Nej, lyder det fra forfatter Siri Ranva Hjelm Jacobsen. 
Baggrund
6. oktober 2017

Internettets alternativer til dagbladsanmeldelserne

Savner du andre steder end aviserne at få filmkritik eller inspiration til, hvad der rykker på kunstscenen? Vi guider til de bedste steder inden for de store kunstarter
Klumme
6. oktober 2017

Per Arnoldi: Hvis der er et anmelderproblem, er det et redaktionelt problem!

Plakatkunstner, tv-vært og verdensberømt modernistisk kunstner, Per Arnoldi, synes hverken at kunstnerne eller læserne er tjent med kriterieslappe medarbejdere på de danske dagblade
Kulturstoffet skal strammes op, og redaktionen vælge sine ad hoc-medarbejdere efter nådesløse kriterier, mener kunstner Per Arnoldi.
Interview
6. oktober 2017

Louisianas direktør: Uden kunstanmeldelser ville aviserne først og fremmest være … kedelige

I en verden uden kunstanmeldelser ville både aviserne, kunsten og den demokratiske samtale tabe, mener direktør på kunstmuseet Louisiana Poul Erik Tøjner
Hvis Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, blev redaktør i dag, ville han ikke tøve med at opprioritere de anmeldelser, der indeholder begavede samtaler om, hvad der sker i kunsten og dermed i verden.

Sider

  • Asger Jorn-maleri
    14. marts 2023

    Ibi-Pippi Hedegaard kalder dommen hård, men fortryder ikke

    Provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard blev i går idømt halvandet års fængsel for hærværk mod Asger Jorn-maleri. Strafudmålingen tager udgangspunkt i hærværksbestemmelserne, men er hård, vurderer ekspert. Hedegaard har anket dommen, som hun mener lægger et ekstra lag på værket og gør det større
    Provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard blev i går idømt halvandet års fængsel for hærværk mod Asger Jorn-maleri. Strafudmålingen tager udgangspunkt i hærværksbestemmelserne, men er hård, vurderer ekspert. Hedegaard har anket dommen, som hun mener lægger et ekstra lag på værket og gør det større
  • Fra arkivet
    6. maj 2022

    Ibi-Pippi idømt halvandet års fængsel for hærværk. Læs eller genlæs vores oprulning af sagen

    Da Ibi-Pippi Orup Hedegaard skrev sin signatur på et af Jorns hovedværker, var det udtryk for en forfejlet opfattelse af Jorns metode. Den aktion handlede om Ibi-Pippi Orup Hedegaard selv. Jorns mission var netop at fjerne fokus fra kunstneren, fortæller to eksperter
    Da Ibi-Pippi Orup Hedegaard skrev sin signatur på et af Jorns hovedværker, var det udtryk for en forfejlet opfattelse af Jorns metode. Den aktion handlede om Ibi-Pippi Orup Hedegaard selv. Jorns mission var netop at fjerne fokus fra kunstneren, fortæller to eksperter
  • Læserbrev
    13. marts 2023

    Ibi-Pippis fængselsstraf får Museum Jorn til at fremstå modløst og gammeldags

    Provokunstneren Ibi-Pippi står til at skulle afsone en fængselsstraf efter sin begavede kunstneriske happening med værket ’Den Foruroligende Ælling’ sidste år. Det får Museum Jorn til at fremstå som kommercielt provinsteater uden mod og udsyn
    Det lykkedes konservatorer at restaurere Asger Jorns ’Den foruroligende ælling’.
  • kunstkritik
    24. februar 2023

    Så gav Brandts lige Claude Cahuns fotoværker en ordentlig tur i printeren – og opløste kunsten

    Kunstmuseet Brandts har med den første store danske soloudstilling med avantgardisten Claude Cahun på forbløffende vis udvandet kunsten: De delikate, originale fotoværker er kopieret op i kæmpeformat. Og udstillingen skelner ikke mellem privatfotos og fotoværker
    Kunstmuseet Brandts har med den første store danske soloudstilling med avantgardisten Claude Cahun på forbløffende vis udvandet kunsten: De delikate, originale fotoværker er kopieret op i kæmpeformat. Og udstillingen skelner ikke mellem privatfotos og fotoværker
  • Leder
    20. september 2017

    Lad den frie kunst vokse ud over vores egne grænser

    Kunsten lever, når vi ikke censurerer og destruerer den, så længe vi kritiserer den åbent fremfor at forbyde eller helt at afvise det, der strider imod vores egne idealer og kunstsyn
    »Den gamle kamp om form, komposition og originalitet synes at være bragt til ophør. Nu handler det om identitet, oprindelse, hudfarve og køn,« skrev Hanno Rauterberg her i avisen med henvisning til værker om race og oprindelige folk, der af nogen var blevet udskældt for at undertrykke og udnytte, og om værker af minoriteter på Documenta 14, der fra Rauterbergs synspunkt var udvalgt til festivalen udfra identitetspolitiske fremfor kunstneriske kriterier.
  • Satire
    4. marts 2010

    Udhængt kunstner: Jeppesen har ret

    Mener kunstneren Jesper Christiansen virkelig, at Informations anmelder Michael Jeppesen har ’fuldkommen ret’ i sin sønderlemmende kritik af hans værk?
    Mener kunstneren Jesper Christiansen virkelig, at Informations anmelder Michael Jeppesen har ’fuldkommen ret’ i sin sønderlemmende kritik af hans værk?
  • Baggrund
    11. august 2017

    Når Ivanka Trump på Instagram poserer foran sin kunst, udstiller hun en ufarlig samtidskunstscene

    Præsidentdatter Ivanka Trump og ægtemanden Jared Kushner er en del af de superrige kunstsamlere, der de seneste 30 år har gjort samtidskunsten til investeringsobjekt og livsstilsudtryk. Nogle af kunstnerne forsøger desperat at løsne sig fra hendes greb, men de kan takke sig selv og deres ufarlige og indadvendte kunstkritik for hendes omfavnelse, mener kunsthistoriker Mikkel Bolt. Vi har samlet en række af kunstnerne fra Ivanka Trumps instagramopslag for at finde ud af, hvad der kendetegner hendes smag, og hvad det siger om den kunst, hun omgiver sig med på sine selfies
    Ivanka Trump er en af de rige kunstsamlere, der ser samtidskunsten som investeringsobjekt. Information har samlet en række af kunstnerne fra Trumps instagramopslag for at finde ud af, hvad der kendetegner hendes smag, og hvad det siger om den kunst, hun omgiver sig med på sine selfies
  • Interview
    9. september 2017

    ’Kunsten skal være fri. Men …’

    Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
    Ifølge Henriette Bretton-Meyer, der er kurator på Kunsthal Charlottenborg, trækker den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg linjerne lidt for hårdt op i sin kunstkritik