Emne

kunstkritik

Anmeldelse
18. november 2020

En afmålt strandbred under de urbane brosten

Tue Greenfort er en kunstner, der kan tænke og formgive naturens store økopolitiske spørgsmål på sin helt egen spekulative måde – men når den allemandsejede danske strand bliver motivet i hans nye soloudstilling, vokser kedsomheden frem i sandet
»Det er ikke, fordi koncepterne ikke er interessante og gennemtænkte, Greenfort er en mester i præcision. Men jeg får hurtigt en fornemmelse af kedsomhed, af et for magert arbejde med temaet,« skriver Ida Marie Hede i sin anmeldelse af Tue Greenforts udstilling på Gl. Strand.
Kommentar
6. december 2019

Asger Schnacks indlæg om ’diagnoselitteratur’ er gammel værdikamp på nye flasker

Kunstsynet, som forfatter Asger Schnack gør sig til fortaler for i sin kritik af ’diagnoselitteratur’, er ikke bare et syn på kunst, men en hierarkisering af menneskelige erfaringer og udtryksformer, hvor der skelnes mellem ’privatistisk litteratur’ og ’(nøgtern) visionær poesi om sandheden’
Schnacks indlæg er vagt, uden eksempler og derfor upræcist, og det er en skam. For han har ret i, at det for mange forfattere er et salgsvilkår, at de gør sig selv og deres private liv til genstand for præsentationen af deres værker. Men er det en retning i litteraturen? Nej, lyder det fra forfatter Siri Ranva Hjelm Jacobsen. 
Baggrund
6. oktober 2017

Internettets alternativer til dagbladsanmeldelserne

Savner du andre steder end aviserne at få filmkritik eller inspiration til, hvad der rykker på kunstscenen? Vi guider til de bedste steder inden for de store kunstarter
Interview
6. oktober 2017

Louisianas direktør: Uden kunstanmeldelser ville aviserne først og fremmest være … kedelige

I en verden uden kunstanmeldelser ville både aviserne, kunsten og den demokratiske samtale tabe, mener direktør på kunstmuseet Louisiana Poul Erik Tøjner
Hvis Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, blev redaktør i dag, ville han ikke tøve med at opprioritere de anmeldelser, der indeholder begavede samtaler om, hvad der sker i kunsten og dermed i verden.
Klumme
6. oktober 2017

Per Arnoldi: Hvis der er et anmelderproblem, er det et redaktionelt problem!

Plakatkunstner, tv-vært og verdensberømt modernistisk kunstner, Per Arnoldi, synes hverken at kunstnerne eller læserne er tjent med kriterieslappe medarbejdere på de danske dagblade
Kulturstoffet skal strammes op, og redaktionen vælge sine ad hoc-medarbejdere efter nådesløse kriterier, mener kunstner Per Arnoldi.
Kronik
6. oktober 2017

Smagsdommerne anede ikke hvilken Pandoras æske de brækkede låget op på

Hvis dagbladsanmelderi ophørte, ville tv-vært Adrian Lloyd Hughes havde sejret ad helvede til med sit tv-kulturdebatform Smagsdommerne
Adrian Hughes medgiver, at de optrædende i Smagsdommerne ikke altid vidste nok om de kunstarter, de udtalte sig om. Lejlighedsvis bad de ordblinde om at læse Nobel-litteratur og sportsignoranter om at se speedway
Leder
20. september 2017

Lad den frie kunst vokse ud over vores egne grænser

Kunsten lever, når vi ikke censurerer og destruerer den, så længe vi kritiserer den åbent fremfor at forbyde eller helt at afvise det, der strider imod vores egne idealer og kunstsyn
»Den gamle kamp om form, komposition og originalitet synes at være bragt til ophør. Nu handler det om identitet, oprindelse, hudfarve og køn,« skrev Hanno Rauterberg her i avisen med henvisning til værker om race og oprindelige folk, der af nogen var blevet udskældt for at undertrykke og udnytte, og om værker af minoriteter på Documenta 14, der fra Rauterbergs synspunkt var udvalgt til festivalen udfra identitetspolitiske fremfor kunstneriske kriterier.
Interview
9. september 2017

’Kunsten skal være fri. Men …’

Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
Ifølge Henriette Bretton-Meyer, der er kurator på Kunsthal Charlottenborg, trækker den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg linjerne lidt for hårdt op i sin kunstkritik
Baggrund
28. august 2017

Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst
Syrisk flygtning i lejr i Grækenland denne sommer. I et værk af den italienske kunstner Franco Berardi sammenligner han lejrene med Auschwitz. Installationen blev dog droppet af Documenta i Kassel på grund stor kritik i Tyskland.
Interview
23. august 2017

’Er det ikke en lidt sølle sejr at stå på en gold planet, men have retten til at kalde en sort mand for en neger?’

Den politiske korrekthed har taget livet af kunsten, skrev Hanno Rauterberg for nylig her i avisen. Det er gode nyheder, mener nyslået professor på Kunstakademiet Ferdinand Ahm Krag. I hvert fald hvis dødsfaldet gælder Rauterbergs egen eurocentriske kunstforståelse
Ferdinand Ahm Krag er uddannet fra Kunstakademiets Billedkunstskoler. Hans værker er bl.a. repræsenteret i samlinger på Statens Museum for Kunst og Randers Kunstmuseum.

Sider

  • Leder
    20. september 2017

    Lad den frie kunst vokse ud over vores egne grænser

    Kunsten lever, når vi ikke censurerer og destruerer den, så længe vi kritiserer den åbent fremfor at forbyde eller helt at afvise det, der strider imod vores egne idealer og kunstsyn
    »Den gamle kamp om form, komposition og originalitet synes at være bragt til ophør. Nu handler det om identitet, oprindelse, hudfarve og køn,« skrev Hanno Rauterberg her i avisen med henvisning til værker om race og oprindelige folk, der af nogen var blevet udskældt for at undertrykke og udnytte, og om værker af minoriteter på Documenta 14, der fra Rauterbergs synspunkt var udvalgt til festivalen udfra identitetspolitiske fremfor kunstneriske kriterier.
  • Kommentar
    6. december 2019

    Asger Schnacks indlæg om ’diagnoselitteratur’ er gammel værdikamp på nye flasker

    Kunstsynet, som forfatter Asger Schnack gør sig til fortaler for i sin kritik af ’diagnoselitteratur’, er ikke bare et syn på kunst, men en hierarkisering af menneskelige erfaringer og udtryksformer, hvor der skelnes mellem ’privatistisk litteratur’ og ’(nøgtern) visionær poesi om sandheden’
    Schnacks indlæg er vagt, uden eksempler og derfor upræcist, og det er en skam. For han har ret i, at det for mange forfattere er et salgsvilkår, at de gør sig selv og deres private liv til genstand for præsentationen af deres værker. Men er det en retning i litteraturen? Nej, lyder det fra forfatter Siri Ranva Hjelm Jacobsen. 
  • Interview
    29. februar 2008

    Der er ting, jeg skal have gjort færdig

    Jeg tror alle kvinder er forfængelige, også jeg, men jeg har ikke tænkt så meget over det. Nu bevæger jeg mig meget i Kina og den arabiske verden, og der bliver jeg jo mere og mere forkælet, jo ældre jeg bliver, siger professor og tidligere rektor på Det Kongelige Danske Kunstakademi, Else Marie Bukdahl, om det at ældes
    Når tiden nærmer sig. Jeg oplever også pludselig en stor glæde ved livet. For nu ved jeg for eksempel, at det er begrænset, hvor mange gange jeg skal op i mit fantastiske sommerhus ved Vesterhavet. Jeg glæder mig over tingene med en større intensitet end tidligere, siger Else Marie Bukdahl om erkendelsen af, at det også en dag er slut for hende.
  • Læserbrev
    28. november 2007

    Læserne skriver

    Debat fra dagens avis
  • Kronik
    24. januar 2000

    Japan har udfordret Vesten

    Den japanske modernitet sætter spørgsmålstegn ved Vestens selvforståelse som centrum for modernitet Historisk set Da den tidligere franske premierminister Edith Cresson for nogle år tilbage offentligt udtalte, at "Japanerne har en strategi for at opnå verdensherredømmet", og beskrev japanerne som "små gule mænd, der sidder oppe hele natten for at udtænke nye måder at snyde amerikanerne og europæerne på", opsummerede hun i et par fyndige sætninger det mangeårige vestlige problem med Japan: Hvem er de, og hvad vil de? I de godt 500 år, Vesten har været i kontakt med Japan, har landet været dyrket som et eksotisk lotusland, hvor sumobrydere og geishaer gik rundt i omgivelser af stenhaver og anden rendyrket zen-æstetik...
  • Leder
    24. november 2007

    Kritikere søges

    Derimod kniber det gevaldigt med en kunstkritik, som er i stand til at forholde sig til det nyeste, sådan som kritik bør: Hvad er godt, hvad er dårligt, hvad er skidt, hvad er kanel? Ikke mindst: Hvad er originalt, hvad er gentagelser?
  • 20. februar 1999

    Hvem bestemmer i kunstlivet?

    En skulptur, en billedramme, et lærred og en installation kan måles og vejes. Det kan selve kunsten ikke. Det, der er kunst for dig, er ikke nødvendigvis kunst for mig. Alligevel skal der regeres...
  • 19. januar 2000

    Spillemanden og nymfen

    William Heinesen blev hyldet i Thorshavn med taler, teater og musik i digterens ånd Reportage Thorshavn, i januar - Visse steder på Færøerne har man i gennemsnit nedbør 200 dage om året...