Emne

kunstmuseer

Anmeldelse
18. marts 2022

Vasketøjskurven er et kunstværk, hvis bare du vil se det

Blæret udstilling med Finn Reinbothes på Esbjerg Kunstmuseum viser, hvor vild konceptkunsten er, når den får lov at folde sig ud. IKEA-manualer, rosenkranse og similisten er bare nogle af de dimser, man pludselig forelsker sig i
Installationsfoto fra udstillingen ’UNTITLED (Working Air) (Directors Cut) – B sides and Rarities (The Movie)’ på Esbjerg Kunstmuseum
Leder
5. februar 2022

Arkens direktørs alder og anciennitet er ikke problemet. Det er hans egenrådighed

For en kulturkonge som Arkens direktør, Christian Gether, er han blevet synonym med sit museum, men Arken har brug for at blive professionaliseret. Der blæser nye vinde for kulturledere, som direktøren i stormvejr og ikke mindst hans bestyrelse burde lytte til
Problemet på Arken er ikke, at dets leder har været der i lang tid, men at han har koncentreret al magten hos sig selv og har mistet medarbejdernes tillid.
Analyse
12. marts 2021

Kunstredaktøren var næsten 20 år, før hun fik adgang til kunsten: Syfilismærker åbnede blikket

Nogle fødes ind i den, andre skal finde vejen dertil selv. I en ny serie fortæller vi om forskellige ankomster til kunsten. For Informations kunstredaktør var det på en tur til London i 3. g, at hun var på museum for første gang og oplevede kunstens svimlende effekt
William Hogarth: ’Marriage a-la-mode’: ’The Marriage Settlement’, 1. af 6 malerier i serien. Kan ses på National Gallery i London
Læserbrev
7. februar 2020

Staten lader en unik historisk bygning forfalde, vi burde omdanne den til et museum

I Danmark har vi gemt en af de fineste skulptursamlinger i verden i et gammelt pakhus på Toldboden. Bygningen er unik og har stort potentiale som museum, derfor kan det undre, at staten lader den forfalde, skriver Laurits Gulløv i dette debatindlæg
Leder
14. februar 2019

De rige fonde og sponsorers penge er kunstverdenens ømme punkt

Hvor kommer pengene fra? Mange af de midler, der finansierer kunst- og kulturlivet stammer fra firmaer, der har død og lidelse på samvittigheden. Det vigtige er, at tale åbent om det
Anmeldelse
24. august 2018

Er kunstens frihed ved at blive kvalt i politisk korrekthed, eller er det bare den hvide mands behagelige ideal, der ligger for døden?

Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
Interview
10. november 2017

Cape Town har fået sit første museum for moderne afrikansk kunst

Afrikansk kunst er på vej op i Afrika. Indrettet i en gammel silo på den arkitekttegnede havnepromenade skal det nye museum give kontinentets kunst en plads i byen og i verden. Digital kurator Gontse Mathabathe har store forventninger til sin nye arbejdsplads, Zeitz MOCAA
Gontse Mathabathe er ansat på det nye museum for moderne afrikansk kunst i Cape Town.
Anmeldelse
6. januar 2017

’Jeg ser fugtperlen på hendes let adskilte læber og ser hende igen i øjnene’

I sin nye bog ’Udtog’ inviterer billedkunstneren Christian Vind os med på en svimlende detektivisk rejse til nordeuropæiske kunstmuseer såvel som hans indre billedunivers
Christian Vind betoner i ’Udtog’, at vi ikke må nøjes med at kigge på selve billederne, men at vi skal lægge mærke til, hvad der befinder sig uden for dem, og hvad der binder dem sammen, og han deklarerer blandt andet sin kærlighed til Johannes Vermeers berømte ’Pige med perleørering’ fra omkring 1665.
Baggrund
9. december 2016

Kunstens slagmarker

Et tilbageblik på 2016 viser, at billedkunsten er kommet til at udgøre et område, der inviterer til spektakulær politisering og værdikamp, og hvor ideologiske kastevinde afgør den kulturpolitiske kurs
Verdens vel nok mest kendte bataljemaleri – Pablo Picassos ’Guernica’ fra 1937, som hænger på Reina Sofiamuseet i Madrid – er et fremragende eksempel på, hvordan en dramatisk krigsscene selv kan blive scene for voldsomme kampe. I 2016 fik ordet batalje fornyet i den danske kunstverden.
Anmeldelse
7. oktober 2016

Kunstrum uden klimakontrol

Med en ny tilvækst af imponerende kunstværker vokser Skovsnogen Artspace syd for Herning sig større og mere ambitiøs og ligner et seriøst bud på et tidssvarende kunstrum
Skovrummet dulmer det cementerede had i Jes Brinchs murstensskulptur HATE fra 2013.

Sider

  • 11. oktober 1997

    Alt på et bræt

    To filmfolk har i et samarbejde med Zentropa realiseret drømmen om at lave et nyt morskabsspil Byens lys Stormfulde Højder hedder et nyt brætspil, som i disse dage har "premiere" på det danske marked, hvis man kan sige sådan, men ordet er nærliggende, da det er ideudviklet og produceret af to danske filmfolk og desuden markedsføres af et filmselskab, nemlig Lars von Triers Zentropa...
  • 8. september 2007

    Roadtrip gennem verdens smukkeste efterår

    Et af de smukkeste steder i verden at tilbringe efteråret er i New Englands uendelige skove. Drop New York og Boston og kør et par timer ud af byen og se på efteråret og de små byer eller læg vejen forbi USA's største museum for samtidskunst
    Sensommer. New England er bedst kendt for sin storslåede natur, som ved efterårstid lokker byboerne ud for at opleve de fantastiske farver. Det sker i en grad, så fænomenet ligefrem har fået et navn -Fall Fliage Traffick-
  • 29. november 1999

    Da kunsten blev for eliten

    Demokratiseringen stillede krav om lighed, men sørgede samtidig for en adskillelse af kunsten mellem avantgarde og befolkning Folkekunst En ven i Los Angeles viste mig en bog med sine yndlingsbilleder...
  • Anmeldelse
    24. august 2018

    Er kunstens frihed ved at blive kvalt i politisk korrekthed, eller er det bare den hvide mands behagelige ideal, der ligger for døden?

    Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
    Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
  • 1. oktober 2008

    Bygningskunst som sikker navigation

    Den italienske arkitekt Renzo Piano bliver i dag tildelt Sonningprisen, som tidligere er gået til bl.a. Jørn Utzon og Alvar Aalto foruden Dario Fo, Miles Davis og Niels Bohr
    Den italienske arkitekt Renzo Piano bliver i dag tildelt Sonningprisen, som tidligere er gået til bl.a. Jørn Utzon og Alvar Aalto foruden Dario Fo, Miles Davis og Niels Bohr
  • 8. januar 2007

    Fremgang og konkurrence i danske museer

    Gratis adgang til statens museer gav gode resultater i det foregående år, hvor statsmuseerne oplevede stor fremgang i besøgstallet. Initiativet fanger nye målgrupper, som går anderledes på museum. For de private museer betyder det større konkurrence
  • Nyhed
    30. marts 2012

    Herre i eget hus

    Med tredje og sidste del af nyophængningen på Statens Museum for Kunst, der åbner i dag, har direktør Karsten Ohrt fuldendt sit værk og leveret sin tolkning af museets faste samling. Nyophængning er ikke bare at flytte om på nogle billeder i den eksisterende samling, men er en kanonisering og en kulturpolitisk manifestation
    Karsten Ohrt, direktøren for Statens Museum for Kunst, har valgt en ny form for ophængning af værkerne. Det var hidtil en meget tematisk ophængning, der blandede nyt og gammelt, mens Ohrts idé er at hænge tingene kronologisk og samle danske og udenlandske mestre hver for sig.
  • Baggrund
    9. december 2016

    Kunstens slagmarker

    Et tilbageblik på 2016 viser, at billedkunsten er kommet til at udgøre et område, der inviterer til spektakulær politisering og værdikamp, og hvor ideologiske kastevinde afgør den kulturpolitiske kurs
    Verdens vel nok mest kendte bataljemaleri – Pablo Picassos ’Guernica’ fra 1937, som hænger på Reina Sofiamuseet i Madrid – er et fremragende eksempel på, hvordan en dramatisk krigsscene selv kan blive scene for voldsomme kampe. I 2016 fik ordet batalje fornyet i den danske kunstverden.