Emne

kunstmuseer

Artikler
Kronik
16. august 2023

Grøn omstilling af kunstmuseerne kræver et opgør med kønslig skævhed

Inddrag økofeministiske principper i arbejdet med den grønne omstilling – det kan bidrage til dybere indsigt i de hierarkier, der forringer bæredygtige tiltag
Kunstmuseet er en magtfuld institution, der tages for givet uanfægtet af dens offentlighed. Vi er socialiseret til at tro, at museer i sagens natur er rum for sandhed. Det er de ikke. Kulturelle gatekeepere har bestemt, hvad der er værdigt at præsentere og bevare på kunstmuseet.
Leder
7. juli 2023

Glyptoteket skylder os at trevle fortidens mulige løgne op

På Glyptoteket mener man ikke længere, at et bronzehoved hører sammen med en skulpturkrop, som er blevet repatrieret til Tyrkiet. Sagen viser, hvor svært det er at finde hoved og hale i fortiden
På Glyptoteket mener man ikke længere, at et bronzehoved hører sammen med en skulpturkrop, som er blevet repatrieret til Tyrkiet. Sagen viser, hvor svært det er at finde hoved og hale i fortiden
Analyse
17. januar 2023

Mikkel Bogh fik styret Statens Museum for Kunst væk fra populismen som ideal

Mikkel Bogh stopper som direktør for Statens Museum for Kunst efter ni år på posten, hvor han kæmpede med økonomiske sanktioner og kurtiserede rigmænd, men også gjorde op med populisme og oplevelsesøkonomi som ideal
Henri Matisse, ’Atelier, Quai Saint-Michel’, 1916-17, Olie på lærred, 148 x 116,8 cm. Erhvervet 1940, The Phillips Collection, Washington, DC.
Læserbrev
8. december 2022

Selvfølgelig vil museerne også selv være grønnere. Derfor er de i gang med at blive det

Det er ikke bare Information, der ønsker sig grønnere museer. Det gør museerne også selv. Derfor skal projektet Museernes Grønne Akademi hjælpe danske museer med den grønne omstilling, så indsatsen kan gå fra symbolik til reel klimahandling
Det er ikke bare Information, der ønsker sig grønnere museer. Det gør museerne også selv. Derfor skal projektet Museernes Grønne Akademi hjælpe danske museer med den grønne omstilling, så indsatsen kan gå fra symbolik til reel klimahandling
Leder
28. november 2022

Museer bør være lige så radikale som deres klimakunst

Kunstinstitutioner signalerer, at de selv vil tage det klimaansvar, de flager for, når de eksponerer kunst. Men når forskerne advarer om, at der kun er tre år tilbage at handle i, er symboler det sidste, vi har brug for
Katharina Gross farvede i 2017 træer, buske og græs i Mindeparken i Aarhus helt bolsjefarvede i et forsøg på at provokere og skabe debat om vores behandling af naturen.
Anmeldelse
18. marts 2022

Vasketøjskurven er et kunstværk, hvis bare du vil se det

Blæret udstilling med Finn Reinbothes på Esbjerg Kunstmuseum viser, hvor vild konceptkunsten er, når den får lov at folde sig ud. IKEA-manualer, rosenkranse og similisten er bare nogle af de dimser, man pludselig forelsker sig i
Installationsfoto fra udstillingen ’UNTITLED (Working Air) (Directors Cut) – B sides and Rarities (The Movie)’ på Esbjerg Kunstmuseum
Leder
5. februar 2022

Arkens direktørs alder og anciennitet er ikke problemet. Det er hans egenrådighed

For en kulturkonge som Arkens direktør, Christian Gether, er han blevet synonym med sit museum, men Arken har brug for at blive professionaliseret. Der blæser nye vinde for kulturledere, som direktøren i stormvejr og ikke mindst hans bestyrelse burde lytte til
Problemet på Arken er ikke, at dets leder har været der i lang tid, men at han har koncentreret al magten hos sig selv og har mistet medarbejdernes tillid.
Analyse
12. marts 2021

Kunstredaktøren var næsten 20 år, før hun fik adgang til kunsten: Syfilismærker åbnede blikket

Nogle fødes ind i den, andre skal finde vejen dertil selv. I en ny serie fortæller vi om forskellige ankomster til kunsten. For Informations kunstredaktør var det på en tur til London i 3. g, at hun var på museum for første gang og oplevede kunstens svimlende effekt
William Hogarth: ’Marriage a-la-mode’: ’The Marriage Settlement’, 1. af 6 malerier i serien. Kan ses på National Gallery i London
Læserbrev
7. februar 2020

Staten lader en unik historisk bygning forfalde, vi burde omdanne den til et museum

I Danmark har vi gemt en af de fineste skulptursamlinger i verden i et gammelt pakhus på Toldboden. Bygningen er unik og har stort potentiale som museum, derfor kan det undre, at staten lader den forfalde, skriver Laurits Gulløv i dette debatindlæg
Leder
14. februar 2019

De rige fonde og sponsorers penge er kunstverdenens ømme punkt

Hvor kommer pengene fra? Mange af de midler, der finansierer kunst- og kulturlivet stammer fra firmaer, der har død og lidelse på samvittigheden. Det vigtige er, at tale åbent om det

Sider

  • Kronik
    16. august 2023

    Grøn omstilling af kunstmuseerne kræver et opgør med kønslig skævhed

    Inddrag økofeministiske principper i arbejdet med den grønne omstilling – det kan bidrage til dybere indsigt i de hierarkier, der forringer bæredygtige tiltag
    Kunstmuseet er en magtfuld institution, der tages for givet uanfægtet af dens offentlighed. Vi er socialiseret til at tro, at museer i sagens natur er rum for sandhed. Det er de ikke. Kulturelle gatekeepere har bestemt, hvad der er værdigt at præsentere og bevare på kunstmuseet.
  • 10. maj 2007

    Fremtidens kunstmuseum - et fix for folket?

    Oplevelsesøkonomi er det nye buzzword i museumsverdenen og nu også på ARKEN Museum for Moderne Kunst. Men spørgsmålet er, hvor langt man skal gå for at møde masserne? Skal vi udfordres eller have vores lækkert indpakkede kulturfix ind med skovl uanset de kunstneriske omkostninger?
  • Leder
    7. juli 2023

    Glyptoteket skylder os at trevle fortidens mulige løgne op

    På Glyptoteket mener man ikke længere, at et bronzehoved hører sammen med en skulpturkrop, som er blevet repatrieret til Tyrkiet. Sagen viser, hvor svært det er at finde hoved og hale i fortiden
    På Glyptoteket mener man ikke længere, at et bronzehoved hører sammen med en skulpturkrop, som er blevet repatrieret til Tyrkiet. Sagen viser, hvor svært det er at finde hoved og hale i fortiden
  • Anmeldelse
    23. september 2011

    Damien Hirst har fået et skammens rum på Arken

    Har man ikke et ansvar som kunstner, når godtroende kunstmuseer slet ikke har forstået, hvad det hele handler om? Åbenbart ikke for Damien Hirst, der ser pengene som det vigtigste af alt
    Har man ikke et ansvar som kunstner, når godtroende kunstmuseer slet ikke har forstået, hvad det hele handler om? Åbenbart ikke for Damien Hirst, der ser pengene som det vigtigste af alt
  • 11. oktober 1997

    Alt på et bræt

    To filmfolk har i et samarbejde med Zentropa realiseret drømmen om at lave et nyt morskabsspil Byens lys Stormfulde Højder hedder et nyt brætspil, som i disse dage har "premiere" på det danske marked, hvis man kan sige sådan, men ordet er nærliggende, da det er ideudviklet og produceret af to danske filmfolk og desuden markedsføres af et filmselskab, nemlig Lars von Triers Zentropa...
  • 14. marts 2001

    Med skarpladt palet

    ’Moderen’ i den kvindelige kurator føler sig tilfredsstillet ved at give den unge aggressive mandlige kunstner plads i ’sin rede’, museet
  • 11. maj 2007

    Den arrangerede virkelighed

    Vi har en idé om, at nogle fotografier er virkelighedsnære, mens andre er arrangerede. Men et foto vil altid være iscenesat, konkluderer nyt speciale
  • 8. september 2007

    Roadtrip gennem verdens smukkeste efterår

    Et af de smukkeste steder i verden at tilbringe efteråret er i New Englands uendelige skove. Drop New York og Boston og kør et par timer ud af byen og se på efteråret og de små byer eller læg vejen forbi USA's største museum for samtidskunst
    Sensommer. New England er bedst kendt for sin storslåede natur, som ved efterårstid lokker byboerne ud for at opleve de fantastiske farver. Det sker i en grad, så fænomenet ligefrem har fået et navn -Fall Fliage Traffick-