Emne

kunstmuseer

De rige fonde og sponsorers penge er kunstverdenens ømme punkt

Hvor kommer pengene fra? Mange af de midler, der finansierer kunst- og kulturlivet stammer fra firmaer, der har død og lidelse på samvittigheden. Det vigtige er, at tale åbent om det

Er kunstens frihed ved at blive kvalt i politisk korrekthed, eller er det bare den hvide mands behagelige ideal, der ligger for døden?

Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd

Cape Town har fået sit første museum for moderne afrikansk kunst

Afrikansk kunst er på vej op i Afrika. Indrettet i en gammel silo på den arkitekttegnede havnepromenade skal det nye museum give kontinentets kunst en plads i byen og i verden. Digital kurator Gontse Mathabathe har store forventninger til sin nye arbejdsplads, Zeitz MOCAA

’Jeg ser fugtperlen på hendes let adskilte læber og ser hende igen i øjnene’

I sin nye bog ’Udtog’ inviterer billedkunstneren Christian Vind os med på en svimlende detektivisk rejse til nordeuropæiske kunstmuseer såvel som hans indre billedunivers

Kunstens slagmarker

Et tilbageblik på 2016 viser, at billedkunsten er kommet til at udgøre et område, der inviterer til spektakulær politisering og værdikamp, og hvor ideologiske kastevinde afgør den kulturpolitiske kurs

Kunstrum uden klimakontrol

Med en ny tilvækst af imponerende kunstværker vokser Skovsnogen Artspace syd for Herning sig større og mere ambitiøs og ligner et seriøst bud på et tidssvarende kunstrum

Læserbreve

Læserbreve fra dagens avis

’Kunstmuseet er en meget sejlivet institution’

Kunstmuseet er ligesom kirken og universitetet en institution, der vil bestå også i fremtiden, mener Mikkel Bogh, der er direktør for Statens Museum for Kunst (SMK)

Er kunstmuseet en succesrig fejlkonstruktion?

Det moderne kunstmuseum er fyldt med paradokser. Ved siden af at udstille består dets berettigelse nemlig i at samle og forske, men med stopfulde og hundedyre depoter er det ifølge den tyske kunstprofessor Walter Grasskamp nu ved at drukne i driftsomkostninger – og sin egen succes

Guggenheim – kunstens McDonald’s?

Helsinki har i første omgang takket pænt nej til Guggenheims tilbud om at opføre et nyt museum i byen. For selv om det skulle synes et æggende tilbud, er 80 procent af befolkningen imod, at byen skal lægge havnefront til franchiseforretningens næste frontlinje – nu med de asiatiske og russiske turister i sigte

Sider

Mest læste

  1. Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
  2. Et af de smukkeste steder i verden at tilbringe efteråret er i New Englands uendelige skove. Drop New York og Boston og kør et par timer ud af byen og se på efteråret og de små byer eller læg vejen forbi USA's største museum for samtidskunst
  3. Med en ny tilvækst af imponerende kunstværker vokser Skovsnogen Artspace syd for Herning sig større og mere ambitiøs og ligner et seriøst bud på et tidssvarende kunstrum
  4. Fynbo-malerne var omgivet af kvindelige malertalenter, der i sjælden grad fik opbakning af deres kunstnermænd. På Johannes Larsen-museet ses den frodige vækst i deres billedkunst
  5. Den første omfattende undersøgelse af danske museers kunstindkøb viser, at mindre end hver femte kunstværk, der udstilles, er skabt af en kvinde. Skandale, siger ekspert ved Kunstakademiet
  6. Ikke kun forfatteren Ole Wivel men også grundlæggeren af Louisiana-museet, Knud W. Jensen, flirtede kraftigt med nazismen i deres ungdom. Det hævdes i en ny bog om malersønnen Ole Høst, der døede som østfront-frivillig på nazisternes side
  7. I dag indtager europæerne en absolut topplacering i verden, når det kommer til at være frække over for autoriteterne. Det skyldes bl.a. en skruppelløs satirisk tradition på over 500 år, som kan opleves på Storm P. Museets aktuelle udstilling om religionssatire
  8. Oplevelsesøkonomi er det nye buzzword i museumsverdenen og nu også på ARKEN Museum for Moderne Kunst. Men spørgsmålet er, hvor langt man skal gå for at møde masserne? Skal vi udfordres eller have vores lækkert indpakkede kulturfix ind med skovl uanset de kunstneriske omkostninger?