Emne

kunstmuseer

Kunstredaktøren var næsten 20 år, før hun fik adgang til kunsten: Syfilismærker åbnede blikket

Nogle fødes ind i den, andre skal finde vejen dertil selv. I en ny serie fortæller vi om forskellige ankomster til kunsten. For Informations kunstredaktør var det på en tur til London i 3. g, at hun var på museum for første gang og oplevede kunstens svimlende effekt

Staten lader en unik historisk bygning forfalde, vi burde omdanne den til et museum

I Danmark har vi gemt en af de fineste skulptursamlinger i verden i et gammelt pakhus på Toldboden. Bygningen er unik og har stort potentiale som museum, derfor kan det undre, at staten lader den forfalde, skriver Laurits Gulløv i dette debatindlæg

De rige fonde og sponsorers penge er kunstverdenens ømme punkt

Hvor kommer pengene fra? Mange af de midler, der finansierer kunst- og kulturlivet stammer fra firmaer, der har død og lidelse på samvittigheden. Det vigtige er, at tale åbent om det

Er kunstens frihed ved at blive kvalt i politisk korrekthed, eller er det bare den hvide mands behagelige ideal, der ligger for døden?

Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd

Cape Town har fået sit første museum for moderne afrikansk kunst

Afrikansk kunst er på vej op i Afrika. Indrettet i en gammel silo på den arkitekttegnede havnepromenade skal det nye museum give kontinentets kunst en plads i byen og i verden. Digital kurator Gontse Mathabathe har store forventninger til sin nye arbejdsplads, Zeitz MOCAA

’Jeg ser fugtperlen på hendes let adskilte læber og ser hende igen i øjnene’

I sin nye bog ’Udtog’ inviterer billedkunstneren Christian Vind os med på en svimlende detektivisk rejse til nordeuropæiske kunstmuseer såvel som hans indre billedunivers

Kunstens slagmarker

Et tilbageblik på 2016 viser, at billedkunsten er kommet til at udgøre et område, der inviterer til spektakulær politisering og værdikamp, og hvor ideologiske kastevinde afgør den kulturpolitiske kurs

Kunstrum uden klimakontrol

Med en ny tilvækst af imponerende kunstværker vokser Skovsnogen Artspace syd for Herning sig større og mere ambitiøs og ligner et seriøst bud på et tidssvarende kunstrum

Læserbreve

Læserbreve fra dagens avis

’Kunstmuseet er en meget sejlivet institution’

Kunstmuseet er ligesom kirken og universitetet en institution, der vil bestå også i fremtiden, mener Mikkel Bogh, der er direktør for Statens Museum for Kunst (SMK)

Sider

Mest læste

  1. Ikke kun forfatteren Ole Wivel men også grundlæggeren af Louisiana-museet, Knud W. Jensen, flirtede kraftigt med nazismen i deres ungdom. Det hævdes i en ny bog om malersønnen Ole Høst, der døede som østfront-frivillig på nazisternes side
  2. Med en ny tilvækst af imponerende kunstværker vokser Skovsnogen Artspace syd for Herning sig større og mere ambitiøs og ligner et seriøst bud på et tidssvarende kunstrum
  3. På trods af at dansk videokunst i stort tal opkøbes af udenlandske købere og udstilles rundt om på nogle af verdens største kunstmuseer, bliver kunstgenren ikke ofret megen opmærksomhed i Danmark
  4. Århus Kunstmuseum, der nu hedder ARoS, har 150 års jubilæum. Det fejres med et tilbageblik på museets første år, mens museumsdirektøren Jens Erik Sørensen fortsætter balancegangen mellem kolde og varme udstillinger
  5. I en ny programserie lader Adrian Hughes sig selv og resten af de kulturelle kapitalister beskyde af den lille skare af meningsdannere, der tør tale kunsten imod. Men han er bange for, at folk bare vil rynke på næsen og tænke: Fascister
  6. Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
  7. Alt er stort, stort, stort i ARoS, Aarhus Kunstmuseum. Kunne mindre ikke gøre det, sukker man
  8. Med over 180 millioner glade besøgende siden åbningen har Pompidoucentret i Paris sprængt alle forventninger og dystre forudsigelser