Emne

kunstsprog

Kronik
7. oktober 2019

Hvorfor skal moderne kunst pakkes ind i et selvhøjtideligt og komplet uforståeligt sprog?

Moderne kunst kan i forvejen virke som en lukket verden. Så hvorfor er de tekster, som burde formidle værkerne, skrevet i et sprog så højpandet, at værkerne kommer til at fremstå endnu mere elitære og navlepillende? spørger Thomas Schwartz Larsen i dette debatindlæg
Som museumsgæst forfalder man ofte til at vurdere den moderne kunst på den klassiske kunsts præmisser. Man forsøger at vurdere, om et værk er smukt, eller om det er udført med en overlegen og imponerende teknik. Hvis det ikke umiddelbart er tilfældet, er det let at forfalde til den onkelkonklusion, at man selv eller ens datter på 13 da også sagtens kunne have malet Mark Rothkos orange og gule firkant, skriver dagens klummeskribent.
Baggrund
19. januar 2008

Levende og medrivende

Otto Steen Dues værk var et ambitiøst forsøg på at skabe et dansk der kunne gengive de litterære kunstsprog, de klassiske digtere skrev på, så de kunne forstås af en større læserskare
25. juli 2001

Techno-storhed og fald

I 1994 forbyder den britiske regering technoraves, fordi den anser techno for at være farlig. I år 2001 udgiver en gruppe kunstnere bogen Pleasure Prison 2001, der vil afskaffe technoen, fordi den ikke er farlig nok...
2. maj 2007

Danmark er latterligt

Jeppe Brixvold er søgt tilbage til tidernes begyndelse for at finde selveste Sandheden om Mennesket
Kronik
13. september 2004

Det sproglige humperi

EU har et akut behov for et fælles sprog – og hvad om f. eks. Information, The Independent og Die Zeit en gang om ugen bragte en fælles europæisk debatside?
19. november 2002

LÆSERDEBAT

Offer for ensretning I artiklen »Om at pisse mod vinden«, den 5. november, skriver Børge Visby »engang var der et internationalt kunstsprog, der hed esperanto«, og »Måske var det en dødsdømt idé uden naturlig grobund«, og »Det var i hvert fald ikke smukt...
4. november 2002

Om at pisse imod vinden

Er det overhovedet muligt at undgå, at engelsk bliver vores allesammens ’engelsperanto’?
Nyhed
18. september 2002

I aften: Homer

’Muse, fortæl mig om manden, den aldrig forlegne, der flakked...’ – Fredag kroner professor Otto Steen Due sit megaværk af klassikeroversættelser med Homers ’Odyssé’
20. august 2002

En kladde i Tvinds pædagogik

De fire vigtigste elementer i pædagogikken i Tvinds skoleimperium er fast program for hele dagen, konstant konkurrence om point, et jernhårdt knokleri samt en pc’er til hver elev
14. juni 2002

web.hvad.hvor

(2. sektion) Skæv på den knapt så gode måde *Engang var der noget, der hed Bogweb og Romannet og E-poke, og det sidste findes sådan set stadigvæk, men ellers er de nu slået sammen til det, som ambitiøst forsøger at blive den store danske skønlitteraturportal med et navn, der er så lige ud ad landevejen, som det kan være – Litteratursiden...

Sider

  • 2. maj 2007

    Danmark er latterligt

    Jeppe Brixvold er søgt tilbage til tidernes begyndelse for at finde selveste Sandheden om Mennesket
  • Kronik
    7. oktober 2019

    Hvorfor skal moderne kunst pakkes ind i et selvhøjtideligt og komplet uforståeligt sprog?

    Moderne kunst kan i forvejen virke som en lukket verden. Så hvorfor er de tekster, som burde formidle værkerne, skrevet i et sprog så højpandet, at værkerne kommer til at fremstå endnu mere elitære og navlepillende? spørger Thomas Schwartz Larsen i dette debatindlæg
    Som museumsgæst forfalder man ofte til at vurdere den moderne kunst på den klassiske kunsts præmisser. Man forsøger at vurdere, om et værk er smukt, eller om det er udført med en overlegen og imponerende teknik. Hvis det ikke umiddelbart er tilfældet, er det let at forfalde til den onkelkonklusion, at man selv eller ens datter på 13 da også sagtens kunne have malet Mark Rothkos orange og gule firkant, skriver dagens klummeskribent.
  • 25. juli 2001

    Techno-storhed og fald

    I 1994 forbyder den britiske regering technoraves, fordi den anser techno for at være farlig. I år 2001 udgiver en gruppe kunstnere bogen Pleasure Prison 2001, der vil afskaffe technoen, fordi den ikke er farlig nok...