Emne

kunstudstilling

Konform udstilling om Ovartaci gør galskaben til hip kunst

Kunsthal Charlottenborgs præsentation af Ovartaci normaliserer den radikale kunstners viltre og maniske produktion og er trods sit kritiske sigte modstandsløs
Anmeldelse

Astrid Svangren er sværmerisk og sensuel

Med associationsrige og overraskende værker på kanten af maleriets yderste grænse fortsætter Astrid Svangren sine udforskninger af mulighederne for at pirre sanserne
Anmeldelse

Marina Abramovićs dristige leg med det usikre mister modet, når den bliver iscenesat som sikre museumsstykker

To aktuelle udstillinger demonstrerer, hvordan den radikale og grænseoverskridende performancekunstner har bevæget sig fra modige udfordringer til modepræget nærværspræk

Et rum at tænke i

I udstillingen ’KNEBEL’, der i øjeblikket vises i Museumsbygningen i København, har Stense Andrea Lind-Valdan skabt et rum for vrede, frustration, skrøbelighed og sødme. Et rum, der er dybt personligt, men som også rører dem, der bevæger sig ind i kunstnerens ’eget værelse’

Langtidseksponerede landskaber

I den italienske kunstner Rosa Barbas hænder bliver analoge filmapparater til levende skulpturer, mens landskaber får lov til at forvandle sig for øjnene af beskueren

En farverig stabel af livstykker

I et væld af medier og udtryk inviterer Al Masson os ind i sit intime, fantasifulde univers på soloudstillingen ’Surfing’. En udstilling, der overbevisende leger med sit kunstneriske udtryk og med beskuerens forventninger

En ny eksistentiel optagethed af et kaos på vippen til at blive meningsfuldt

Det bliver næppe nogen publikumssucces, men præsentationen af Barnett Newmans tegninger og grafik giver et sjældent indblik i et vigtigt kapitel i den moderne amerikanske kunsts historie

I øjenhøjde med algoritmen

Gennem en neonbøjet algoritme, en fingernem 3D-animeret edderkop og andre lysende værker stiller Ann Lislegaard spørgsmål til vores omgangsformer med digitale data og ikkemenneskelig intelligens

Et skridt ind i dødsriget

Den fransk-amerikanske kunstner Louise Bourgeois lavede sine såkaldte celler fra hun var 70 og frem til sin død som 98-årig, og i Louisianas smukke præsentation af senværkerne forstår man, hvordan hun med cellerne videreførte ideer fra ungdommen

Sider

Mest læste

  1. Kunsthal Charlottenborgs præsentation af Ovartaci normaliserer den radikale kunstners viltre og maniske produktion og er trods sit kritiske sigte modstandsløs
  2. Læserbrev
  3. Med associationsrige og overraskende værker på kanten af maleriets yderste grænse fortsætter Astrid Svangren sine udforskninger af mulighederne for at pirre sanserne
  4. Informations læsere er i særklasse når det gælder politisk interesse, uddannelse og kulturforbrug. Også når det gælder brug af Internettet er det Information, der kan mønstre de mest aktive læsere Fra vor helt egen verden Kære læser: Der findes fra forskellige rundspørger en række oplysninger om den gruppe på over 100...
  5. To aktuelle udstillinger demonstrerer, hvordan den radikale og grænseoverskridende performancekunstner har bevæget sig fra modige udfordringer til modepræget nærværspræk
  6. Med lån fra Skovgaardmuseet har Rønnebæksholm skabt en fin og tankevækkende udstilling om det danske landskabsmaleris udvikling i perioden fra 1830 til 1930
  7. Handlende og beboergrupper har boykottet plakaten med budskabet om, at udlændingene ikke må lade ’os’ alene med ’danskerne’. Debat skaber den alligevel
  8. Hvad gør man, når noget ligger uden for sprogets grænser, men alligevel presser sig på? Man skaber kunst, skriver digteren Søren Ulrik Thomsen i denne tale afholdt på Statens Museum for Kunst