Emne

lærere

Et liv er forbi: Gerd Karlsen

Gerd Karlsen blev som barn sendt på børnehjem. I sit voksenliv boede hun alene og brugte sit liv på sine skoleelever og udsattes rettigheder i Farum Midtpunkt.
Kronik

Hvis nogen siger noget, du ikke forstår, må det jo være løgn

Vi læger får mere og mere til fælles med lærerne: Vores faglige argumenter mistænkeliggøres, tilliden til os svinder. Er vi ikke bare ude på at mele vores egen kage? Er vi ikke bare sortseere og fodslæbere? Hvad skal man med eksperter? Alle kan jo selv. En frisør kan bage konditorkager. En ejendomsspekulant kan blive præsident

Hvorfor har kommunerne så travlt med at hetze de erfarne lærere?

Kommunerne frygter, at erfarne lærere ikke udvikler deres undervisning. Derfor vil de have ekspertlærere, der underviser på et på videnskabeligt grundlag. Men opdelingen findes ikke i virkelighedens verden
Kronik

Vi griner af curlingforældre, mens skolen plager forældrene med uendelige krav

Som lærer bombarderer jeg hver dag forældrene med formaninger og krav. Alle mine beskeder på skoleintra indledes med: ’Husk … ’. Opfylder forældrene ikke kravene, skruer skolen bissen på. Vi har ikke tid til empati og forståelse, for vi har travlt med at fylde nye data ind i systemet
Kronik

Det besynderlige ved lærerlockouten var alt det, der ikke skete

Alle leder efter ’den rygende pistol’ i lærerkonflikten. Men man bør også se på alt det, som ikke skete: Manglende realitetsforhandlinger, en tur i forligsinstitutionen, der endte papirløst, samt et lovindgreb, der kun tog hensyn til den ene part

Kompenser lærerne for lockouten

Læserbrev

Forskere: Det er gift for den danske model, hvis lærerlockout var aftalt spil

Hvis Anette Vilhelmsen har ret i, at SRSF-regeringen på forhånd havde aftalt med KL’s topledelse, at lærerne skulle lockoutes i 2013, så er det gift for den danske model, mener to arbejdsmarkedsforskere

Et liv er forbi: En nysgerrig sjæl, der levede for at lære

For Søren Rask Albret handlede livet om at lære og lære fra sig. Han var uddannet skolelærer og en nysgerrig mand med stor tiltro til livet og en enorm ro. For ham handlede det om at tage verden ind og leve i nuet

Vinder af Ph.d. Cup: ’Mødet med læreren er eksistentielt for barnet’

Relationen til eleverne er en af lærernes kerneopgaver, men forholdet til børnene er gledet i baggrunden i skolen til fordel for fagligheden. Det er budskabet fra vinderen af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge, der har forsket i, hvordan lærere opbygger relationskompetencer til eleverne

Sider

Mest læste

  1. Som lærer bombarderer jeg hver dag forældrene med formaninger og krav. Alle mine beskeder på skoleintra indledes med: ’Husk … ’. Opfylder forældrene ikke kravene, skruer skolen bissen på. Vi har ikke tid til empati og forståelse, for vi har travlt med at fylde nye data ind i systemet
  2. Vi læger får mere og mere til fælles med lærerne: Vores faglige argumenter mistænkeliggøres, tilliden til os svinder. Er vi ikke bare ude på at mele vores egen kage? Er vi ikke bare sortseere og fodslæbere? Hvad skal man med eksperter? Alle kan jo selv. En frisør kan bage konditorkager. En ejendomsspekulant kan blive præsident
  3. Kommunerne frygter, at erfarne lærere ikke udvikler deres undervisning. Derfor vil de have ekspertlærere, der underviser på et på videnskabeligt grundlag. Men opdelingen findes ikke i virkelighedens verden
  4. Den negative sociale arv er en illusion. En yderst skadelig illusion, som forskere og socialarbejdere har opbygget, værnet om og misbrugt gennem mere end 30 år. Det mener forfatterne til en ny bog om begrebet, som er blevet politikernes bedste ven – og ideelle fjende
  5. Hvis Anette Vilhelmsen har ret i, at SRSF-regeringen på forhånd havde aftalt med KL’s topledelse, at lærerne skulle lockoutes i 2013, så er det gift for den danske model, mener to arbejdsmarkedsforskere
  6. Ondskaben var en del af den idylliske skole, der var omgivet af marker og skov. De elever, som tog føringen, havde en lang række medløbere, som ikke var onde eller aggressive når de var alene...
  7. 'Jeg kan ikke slippe 'The Waste Land' fra 1922'. Hans Hauge skriver om T. S. Eliot
  8. De er vrede og forurettede. De skyder deres skolekammerater og lærere, og de fleste af dem afslutter massakren med at rette våbnet mod sig selv. 'College killer' er et fænomen. 'Psykopater' og 'sindssyge' lyder overskrifterne. Men hvorfor vælger unge massemordere deres skoler som gerningssted? Overser vi en skolekulturel betydning?