Emne

lærere

Skolelæreres tid bliver ædt op af alt andet end undervisning – selvfølgelig falder niveauet

Siden en international undersøgelse har vist, at danske elevers matematikevner er faldet drastisk, har det ikke skortet på forklaringer på hvorfor. En oplagt forklaring er dog, at lærerne har fået markant flere opgaver uden medfølgende ressourcer de seneste år

Næsten et år med coronalukkede skoler: »Det er en katastrofe for vores fremtid«

Forhåbentligt vil pandemien snart ebbe ud, men skolelukningerne vil fortsætte med at skabe ravage mange årtier ud i fremtiden. Coronatidens unge kan opleve et tab af viden, øget ulighed og et stort fald i indtægt helt frem til pensionsalderen – ikke mindst i Italien, hvor skolerne har været lukket i længere tid end noget andet sted i Europa

Klasser med 28 elever og lærere, der mangler efteruddannelse, gør undervisningen vanskelig

Det er ikke kun læreres samvittighed, der afgør kvaliteten af undervisningen. Når vi underviser 28 elever og samtidig skal tage hensyn til tosprogede og diagnosticerede elever uden relevant videre- og efteruddannelse, påvirker det kvaliteten af undervisningen, skriver lærer Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg

Den enkelte lærers samvittighed afgør kvaliteten af undervisningen i folkeskolen

Der bør være mere undervisning med flere lærere i klasselokalet, som supplerer og udvikler hinandens praksis, og mere kontrol med undervisningskvaliteten i form af stikprøver og større bevågenhed fra ledernes side, skriver folkeskolelærer Peter Stouby Hansen i dette debatindlæg

Lærerne skal klædes bedre på til obligatorisk seksualundervisning på skolerne

Den obligatoriske seksualundervisning har været på skoleskemaet i 50 år. Men lærere føler sig fortsat dårligt klædt på til undervisningen i seksualliv, og 40 procent af eleverne føler, at seksualundervisningen er ubrugelig. Det er på tide at styrke indsatsen ved at lære lærerne, hvordan de underviser unge i seksualliv

Lærer: Det kræver mindst otte ekstra arme og otte ekstra ører at være i mit fag

Som folkeskolelærer forventes det af mig, at jeg underviser, vejleder og opdrager mine elever. Det kræver mindst otte ekstra arme og ører, hvis jeg samtidig skal forholde mig til elevernes konflikter, madpakker og forældre. Vi lærere er ikke luddovne, skriver Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg

Lærernes nye formand skal skabe fred, så udviklingen af den gode skole igen kommer i fokus

Lærernes nye formand Gordon Ørskov Madsen må skabe fred internt blandt lærerne, mens politikerne må give folkeskolen nogle friheder, så der igen kan blive tid til at fokusere på det vigtigste: Elevernes læring og trivsel i skolen fremfor

Lærer: Håndsprit er vores eneste værn mod overfyldte gange og klasselokaler

Vi lærere tager imod børn, der ikke forstår at holde afstand, vi går på elevfyldte gange og underviser i trange lokaler. Vi har brug for beskyttelsesudstyr, undervisning i mindre hold og bedre rengøring på skolerne, skriver lærer i dette debatindlæg

Udskamning af folkeskolelærere løser ingen af folkeskolens problemer

Der skal hele tiden være debat om, hvordan vi kan forbedre folkeskolen. Men det skal ikke være en overfladisk og generaliserende debat, hvor en hel faggruppe uretmæssigt udskammes, skriver formand for Århus Lærerforening, Jesper Skorstensgaard, i dette debatindlæg

De luddovne lærere er folkeskolens største problem

Der er lærere, som kommer for sent til deres lektioner, forbereder sig dårligt til undervisningen og ikke gider deltage i teamsamarbejdet med de kolleger, der rent faktisk tager ansvar. De har brug for en fremmødekultur med stempelur, skriver folkeskolelærer Peter Stouby Hansen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Der er lærere, som kommer for sent til deres lektioner, forbereder sig dårligt til undervisningen og ikke gider deltage i teamsamarbejdet med de kolleger, der rent faktisk tager ansvar. De har brug for en fremmødekultur med stempelur, skriver folkeskolelærer Peter Stouby Hansen i dette debatindlæg
  2. Siden en international undersøgelse har vist, at danske elevers matematikevner er faldet drastisk, har det ikke skortet på forklaringer på hvorfor. En oplagt forklaring er dog, at lærerne har fået markant flere opgaver uden medfølgende ressourcer de seneste år
  3. DR2's julekalender 'Yallahrup Færgeby' beskyldes for at diskriminere - både indvandrere og danskere. DR2 understreger, at kalenderen er en satirisk serie
  4. Hvem har ikke lagt sig i selen for at skille sig ud fra massen og blive set af den charmerende lærer? Hvor går grænsen for, hvad lærere og elever må med hinanden? (2. SEKTION - Studiestart) Qlummen Hånden op: Hvem har ikke været fascineret af eller måske endda forelsket i en karismatisk lærer? Hvem har ikke lagt sig i selen for at skille sig ud fra massen og blive set af netop den charmerende lærer, som forekommer én at rumme uanede muligheder og betagende åndelige og intellektuelle indsigter? Måske er det blevet ved drømmerierne...
  5. Vingummigrøn absint, svampe, ecstasy, knytnæver og kærlighed udgør de faste holdepunkter i en rejse gennem virkelighedens og drømmenes København i en ny ungdomsroman af debutanten Ronnie Andersen. Dette er historien om en ungdom på stoffer
  6. En lærerstuderendes bekendelser
  7. I dagspolitiske sager har de intellektuelle næsten altid taget fejl. På den anden side er de nødvendige for en fri debat og politisk kultur. Men moderne nyttekrav til universitetet giver problemer med at løse den kritiske side af deres funktion ÅNDENS RIGE Ikke alle akademikere er intellektuelle...
  8. Hvorfor skal en 17-årig vide, at der var slægtsfejder i oldtiden? Gider nogen læse ’Jeppe på Bjerget’, bare for at konkludere, at Holberg er tilhænger af oplysningstiden? – Om gymnasiets ’perioder’