Emne

læreruddannelser

Kommentar
11. november 2020

Tag fritidspædagogik alvorligt, så der også er fokus på det udviklende børneliv efter skole

Når pædagoguddannelsen om lidt skal evalueres, bør der sættes ekstra fokus på den ellers forsømte fritidspædagogik. Så vi får fritidsinstitutioner med høj faglighed, og så børnenes fritid ikke ender med at være pædagogers fritid, skriver pædagog og tillidsrepræsentant Emilie Lindegaard i dette debatindlæg
Nyhed
10. august 2020

Ny forskning: Ressourcestærke lærere underviser de mest ressourcestærke børn

Nyt studie afdækker hidtil ukendt ulighed i den danske folkeskole, som i dag åbner efter sommerferien. Lærerressourcerne fordeler sig skævt på tværs af skoler, og det er de mest ressourcestærke børn, der får undervisning af de mest ressourcestærke lærere
Børn af forældre med en videregående uddannelse går typisk på skoler med ressourcestærke lærere, viser ny undersøgelse.
Læserbrev
7. august 2020

S-ordførere: Lærerne skaber fremtidens skole, derfor skal vi investere i dem

På trods af en stigning i dette års optag er der for få unge, som i dag vil være lærere. Det skyldes blandt andet, at der har manglet ressourcer. Men vi vil forbedre både folkeskolen og læreruddannelsen, og heldigvis er vi allerede i gang, skriver børne- og undervisningsordfører Jens Joel (S) og uddannelses- og forskningsordfører Bjørn Brandenborg (S)
Læserbrev
3. august 2020

Som børnenes statsminister bør Mette Frederiksen gøre lærerjobbet attraktivt igen

Hvis vi ikke skal mangle lærere, må Mette Frederiksen og regeringen tage politisk ansvar og give lærerne bedre arbejdsvilkår. For når færre unge vælger læreruddannelsen, er det, fordi politikere i flere årtier har forringet lærergerningen, skriver lektor Michael Pedersen i dette debatindlæg
Politikerne undrer sig over, at der i disse år er færre unge studenter, der ønsker at uddanne sig til lærer, end der er brug for. Og det er egentlig ufatteligt. Hvis de tænkte tilbage, ville de kunne finde en god del af svaret hos Bjarne Corydon og den berygtede folkeskolereform og i OK13, skriver lektor Michael Pedersen.
Baggrund
8. april 2019

Et af læreruddannel-sens store problemer er, at den hele tiden laves om. Og nu sker det igen

Kort efter de første nyuddannede sprang ud efter reformen af læreruddannelsen er der nu igen lagt op til ændringer. En ny kommission skal komme med bud på en mere ambitiøs uddannelse, men hyppige reformer er netop et af problemerne for læreruddannelsen, mener forsker, professionshøjskoler og studerende
Lærerstuderende på læreruddannelsen ved Campus Roskilde.
Kommentar
23. marts 2019

Lærerstuderende: Vi har brug for mere praktik og flere undervisningstimer, Tommy Ahlers

Uddannelsesministeren har helt ret i, at læreruddannelsen trænger til et eftersyn. Men hovedproblemerne er underfinansiering og dårlig praksiskobling – ikke manglende motivation og akademisering, skriver Martin Langdal Topf i dette debatindlæg
Arkivfoto
Kronik
11. marts 2019

Gør læreruddannelsen femårig, så vi sikrer dygtige lærere nu og i fremtiden

Mange uddannede lærere forlader folkeskolen i takt med, at kravene til lærerne stiger, mens tilliden til dem daler. Der er behov for at udvikle lærerprofessionen, og en kandidatuddannelse kan sikre et kvalitetsløft, skriver Danmarks Lærerforening i dette debatindlæg
En kandidatuddannelse vil selv kunne udforme sine fagprofessionelle rammer og dermed give lærerarbejdet den autoritet, der er brug for, skriver Steen Simonsen, tillidsrepræsentant fra læreruddannelsen i Aarhus, Charlotte Ipsen, hovedstyrelsesmedlem i Danmarks Lærerforening og Jeanette Sjøberg, formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.
Læserbrev
29. maj 2018

I nogle kontekster bruger man det at holde folk vågne som tortur. I uddannelsessystemet kalder vi det bare eksamen

24 timer havde en gruppe lærerstuderende til at bevise, at de kunne analysere fiktionstekster og tilhørende læremidler, planlægge målorienteret undervisning og kommunikere med et fiktivt fagteam
24 timer havde en gruppe lærerstuderende til at bevise, at de kunne analysere fiktionstekster og tilhørende læremidler, planlægge målorienteret undervisning og kommunikere med et fiktivt fagteam
Kronik
23. juni 2017

Jeg lod mine høje karakterer styre mit uddannelsesvalg – det blev jeg ikke lykkelig af

Sørg for at få høje karakterer, så du har frit valg på alle hylder i uddannelsessystemet, lyder rådet til gymnasieeleverne. Men høje karakterer lukker også døre. Med høje karakterer følger nemlig et enormt pres for at søge en uddannelse med et højt adgangskrav
’Det var ikke en mulighed for mig at fravælge universitetet. Jeg havde altid fået at vide, at intet andet var tilstrækkeligt fagligt udfordrende for mig. Jeg var jo bogligt stærk. Jeg skulle ikke spilde mine evner på en professionsskole eller det, der var værre,’ skriver dagens kronikør.
Læserbrev
10. januar 2017

Sider

  • Kronik
    21. august 2014

    Mor, er det okay, at jeg dropper universitetet?

    Mit karaktergennemsnit på 11,8 fra gymnasiet gjorde det ugleset, at jeg ’bare’ vil være folkeskolelærer. Spild af talent, mente omverdenen. Den reaktion er symptomatisk for et samfund, der har udnævnt nogle mennesker med høje uddannelser til at være finere og mere samfundsgavnlige end resten
    Mit karaktergennemsnit på 11,8 fra gymnasiet gjorde det ugleset, at jeg ’bare’ vil være folkeskolelærer. Spild af talent, mente omverdenen. Den reaktion er symptomatisk for et samfund, der har udnævnt nogle mennesker med høje uddannelser til at være finere og mere samfundsgavnlige end resten
  • Kommentar
    30. januar 2008

    Jeg siger op, før jeg er begyndt

    En lærerstuderendes bekendelser
  • Kronik
    23. juni 2017

    Jeg lod mine høje karakterer styre mit uddannelsesvalg – det blev jeg ikke lykkelig af

    Sørg for at få høje karakterer, så du har frit valg på alle hylder i uddannelsessystemet, lyder rådet til gymnasieeleverne. Men høje karakterer lukker også døre. Med høje karakterer følger nemlig et enormt pres for at søge en uddannelse med et højt adgangskrav
    ’Det var ikke en mulighed for mig at fravælge universitetet. Jeg havde altid fået at vide, at intet andet var tilstrækkeligt fagligt udfordrende for mig. Jeg var jo bogligt stærk. Jeg skulle ikke spilde mine evner på en professionsskole eller det, der var værre,’ skriver dagens kronikør.
  • 21. november 2003

    En stjerne på mode: Efterklangens filosof

    Michel Foucault bliver læst på alle niveauer og i alle fag: Han bliver brugt i managementfagene og bliver læst på universiteterne. Han bliver dyrket blandt intellektuelle, og han bliver brugt i magtudredningen. 20 år efter hans død oversættes han fortsat til dansk. På de næste sider sætter vi fokus på denne succes: Hvad er det Foucaults bidrager med?
  • Kommentar
    11. november 2020

    Tag fritidspædagogik alvorligt, så der også er fokus på det udviklende børneliv efter skole

    Når pædagoguddannelsen om lidt skal evalueres, bør der sættes ekstra fokus på den ellers forsømte fritidspædagogik. Så vi får fritidsinstitutioner med høj faglighed, og så børnenes fritid ikke ender med at være pædagogers fritid, skriver pædagog og tillidsrepræsentant Emilie Lindegaard i dette debatindlæg
  • Kronik
    11. marts 2019

    Gør læreruddannelsen femårig, så vi sikrer dygtige lærere nu og i fremtiden

    Mange uddannede lærere forlader folkeskolen i takt med, at kravene til lærerne stiger, mens tilliden til dem daler. Der er behov for at udvikle lærerprofessionen, og en kandidatuddannelse kan sikre et kvalitetsløft, skriver Danmarks Lærerforening i dette debatindlæg
    En kandidatuddannelse vil selv kunne udforme sine fagprofessionelle rammer og dermed give lærerarbejdet den autoritet, der er brug for, skriver Steen Simonsen, tillidsrepræsentant fra læreruddannelsen i Aarhus, Charlotte Ipsen, hovedstyrelsesmedlem i Danmarks Lærerforening og Jeanette Sjøberg, formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.
  • 1. november 2003

    Mit sprog er min verden

    Familien satte sig blot til rette og så fjernsyn. De talte overhovedet ikke med pigen. Rapport fra en hospitalsseng
  • Nyhed
    10. august 2020

    Ny forskning: Ressourcestærke lærere underviser de mest ressourcestærke børn

    Nyt studie afdækker hidtil ukendt ulighed i den danske folkeskole, som i dag åbner efter sommerferien. Lærerressourcerne fordeler sig skævt på tværs af skoler, og det er de mest ressourcestærke børn, der får undervisning af de mest ressourcestærke lærere
    Børn af forældre med en videregående uddannelse går typisk på skoler med ressourcestærke lærere, viser ny undersøgelse.