Emne

læreruddannelser

Et af læreruddannel-sens store problemer er, at den hele tiden laves om. Og nu sker det igen

Kort efter de første nyuddannede sprang ud efter reformen af læreruddannelsen er der nu igen lagt op til ændringer. En ny kommission skal komme med bud på en mere ambitiøs uddannelse, men hyppige reformer er netop et af problemerne for læreruddannelsen, mener forsker, professionshøjskoler og studerende

Lærerstuderende: Vi har brug for mere praktik og flere undervisningstimer, Tommy Ahlers

Uddannelsesministeren har helt ret i, at læreruddannelsen trænger til et eftersyn. Men hovedproblemerne er underfinansiering og dårlig praksiskobling – ikke manglende motivation og akademisering, skriver Martin Langdal Topf i dette debatindlæg

Gør læreruddannelsen femårig, så vi sikrer dygtige lærere nu og i fremtiden

Mange uddannede lærere forlader folkeskolen i takt med, at kravene til lærerne stiger, mens tilliden til dem daler. Der er behov for at udvikle lærerprofessionen, og en kandidatuddannelse kan sikre et kvalitetsløft, skriver Danmarks Lærerforening i dette debatindlæg

I nogle kontekster bruger man det at holde folk vågne som tortur. I uddannelsessystemet kalder vi det bare eksamen

24 timer havde en gruppe lærerstuderende til at bevise, at de kunne analysere fiktionstekster og tilhørende læremidler, planlægge målorienteret undervisning og kommunikere med et fiktivt fagteam

Jeg lod mine høje karakterer styre mit uddannelsesvalg – det blev jeg ikke lykkelig af

Sørg for at få høje karakterer, så du har frit valg på alle hylder i uddannelsessystemet, lyder rådet til gymnasieeleverne. Men høje karakterer lukker også døre. Med høje karakterer følger nemlig et enormt pres for at søge en uddannelse med et højt adgangskrav

Lærere mangler undervisning

Læserbrev

Pyha, jeg nåede at skifte uddannelse

Læserbrev

Større krav til ringere uddannede lærere

Læserbrev

Lærerstuderende springer fra

Mange studerende dropper stadig ud af læreruddannelsen. Det på trods af, at der i 2013 blev sat en ny læreruddannelse i kraft for at forbedre uddannelsen

Jeg fik det bare ikke lige gjort ...

Når jeg som lærerstuderende ser på en god del af mine medstuderendes lemfældige tilgang til deres fag og på den undervisning, jeg indimellem tilbydes på seminariet, forstår jeg godt alle dem, der taler dårligt om lærerstanden. For hvad er det egentlig, vi kan?

Sider

Mest læste

  1. Mit karaktergennemsnit på 11,8 fra gymnasiet gjorde det ugleset, at jeg ’bare’ vil være folkeskolelærer. Spild af talent, mente omverdenen. Den reaktion er symptomatisk for et samfund, der har udnævnt nogle mennesker med høje uddannelser til at være finere og mere samfundsgavnlige end resten
  2. En lærerstuderendes bekendelser
  3. Mange uddannede lærere forlader folkeskolen i takt med, at kravene til lærerne stiger, mens tilliden til dem daler. Der er behov for at udvikle lærerprofessionen, og en kandidatuddannelse kan sikre et kvalitetsløft, skriver Danmarks Lærerforening i dette debatindlæg
  4. Lærerens magt og autoritet kan ikke genskabes via læreplaner og test, men kun gennem lærerens særlige relation til viden. Derfor er lærerens uddannelse nøglen
  5. Sørg for at få høje karakterer, så du har frit valg på alle hylder i uddannelsessystemet, lyder rådet til gymnasieeleverne. Men høje karakterer lukker også døre. Med høje karakterer følger nemlig et enormt pres for at søge en uddannelse med et højt adgangskrav
  6. Familien satte sig blot til rette og så fjernsyn. De talte overhovedet ikke med pigen. Rapport fra en hospitalsseng
  7. Når jeg som lærerstuderende ser på en god del af mine medstuderendes lemfældige tilgang til deres fag og på den undervisning, jeg indimellem tilbydes på seminariet, forstår jeg godt alle dem, der taler dårligt om lærerstanden. For hvad er det egentlig, vi kan?
  8. Engagerede og dygtige lærere kan glæde sig. De gør nemlig en kæmpe forskel for det enkelte barn, målt i kroner og ører. Desværre går det mindre godt med at tiltrække de fagligt dygtige unge til læreruddannelsen