Emne

læreruddannelser

Artikler
Folkeskolen
15. september 2022

Bæredygtighed kommer til at fylde mere på den nye læreruddannelse

Med ny aftale er bæredygtighed for første gang kommet ind i formålet for læreruddannelsen. De lærerstuderende og professionshøjskolerne håber, det vil føre til, at grøn omstilling og klima kommer ind som en integreret del af læreruddannelserne
»Det er rigtigt vigtigt, at vi kan uddanne lærere i bæredygtighed, da det skriver sig ind i den mere almene og aktuelle opgave for skolen, og den grønne dagsorden fylder jo også ude på lærerværelserne og blandt eleverne,« siger Camilla Wang, der er forkvinde for rektorerne på Danske Professionshøjskoler.
Læserbrev
20. juli 2022

Morgensang i folkeskolen er en god idé. Men ikke, hvis målet er at krydse af i et regneark

Forslaget om obligatorisk morgensang i folkeskolen udspringer fra et godt sted, men er en misforstået måde at bringe sangen tilbage i pædagogikken på. For problemet er, at højskoleidealet er forsvundet fra læreruddannelsen – og med det også fællessangen
Morgensang på Utterslev Skole i København. Der synges generelt alt for lidt på de danske skoler, mener Oliver Asmund Bornemann.
Kommentar
13. juli 2022

En akademisering af velfærdsfagene gør mere skade end gavn. Der er ingen vej uden om et lønløft

Vi fikser ikke problemet med medarbejdermangel i den nære velfærd ved at gøre uddannelserne længere, placere dem et andet sted eller gøre dem mere akademiske. Der er ingen vej uden om et lønløft
Vi fikser ikke problemet med medarbejdermangel i den nære velfærd ved at gøre uddannelserne længere, placere dem et andet sted eller gøre dem mere akademiske. Der er ingen vej uden om et lønløft
velfærdsfag
21. marts 2022

Hvad kan man gøre for at få flere til at læse til sygeplejerske eller pædagog? Her er nogle bud

Sygeplejerske-, pædagog- eller læreruddannelserne har i årevis oplevet et fald i antallet af ansøgere. Tendensen går igen i årets kvote 2-ansøgninger. Information har spurgt eksperter, en rektor og uddannelsesministeren, hvad der skal til for at ændre på det
Sygeplejerske-, pædagog- eller læreruddannelserne har i årevis oplevet et fald i antallet af ansøgere. Tendensen går igen i årets kvote 2-ansøgninger. Information har spurgt eksperter, en rektor og uddannelsesministeren, hvad der skal til for at ændre på det
Kommentar
11. november 2020

Tag fritidspædagogik alvorligt, så der også er fokus på det udviklende børneliv efter skole

Når pædagoguddannelsen om lidt skal evalueres, bør der sættes ekstra fokus på den ellers forsømte fritidspædagogik. Så vi får fritidsinstitutioner med høj faglighed, og så børnenes fritid ikke ender med at være pædagogers fritid, skriver pædagog og tillidsrepræsentant Emilie Lindegaard i dette debatindlæg
Nyhed
10. august 2020

Ny forskning: Ressourcestærke lærere underviser de mest ressourcestærke børn

Nyt studie afdækker hidtil ukendt ulighed i den danske folkeskole, som i dag åbner efter sommerferien. Lærerressourcerne fordeler sig skævt på tværs af skoler, og det er de mest ressourcestærke børn, der får undervisning af de mest ressourcestærke lærere
Børn af forældre med en videregående uddannelse går typisk på skoler med ressourcestærke lærere, viser ny undersøgelse.
Læserbrev
7. august 2020

S-ordførere: Lærerne skaber fremtidens skole, derfor skal vi investere i dem

På trods af en stigning i dette års optag er der for få unge, som i dag vil være lærere. Det skyldes blandt andet, at der har manglet ressourcer. Men vi vil forbedre både folkeskolen og læreruddannelsen, og heldigvis er vi allerede i gang, skriver børne- og undervisningsordfører Jens Joel (S) og uddannelses- og forskningsordfører Bjørn Brandenborg (S)
Læserbrev
3. august 2020

Som børnenes statsminister bør Mette Frederiksen gøre lærerjobbet attraktivt igen

Hvis vi ikke skal mangle lærere, må Mette Frederiksen og regeringen tage politisk ansvar og give lærerne bedre arbejdsvilkår. For når færre unge vælger læreruddannelsen, er det, fordi politikere i flere årtier har forringet lærergerningen, skriver lektor Michael Pedersen i dette debatindlæg
Politikerne undrer sig over, at der i disse år er færre unge studenter, der ønsker at uddanne sig til lærer, end der er brug for. Og det er egentlig ufatteligt. Hvis de tænkte tilbage, ville de kunne finde en god del af svaret hos Bjarne Corydon og den berygtede folkeskolereform og i OK13, skriver lektor Michael Pedersen.
Baggrund
8. april 2019

Et af læreruddannel-sens store problemer er, at den hele tiden laves om. Og nu sker det igen

Kort efter de første nyuddannede sprang ud efter reformen af læreruddannelsen er der nu igen lagt op til ændringer. En ny kommission skal komme med bud på en mere ambitiøs uddannelse, men hyppige reformer er netop et af problemerne for læreruddannelsen, mener forsker, professionshøjskoler og studerende
Lærerstuderende på læreruddannelsen ved Campus Roskilde.
Kommentar
23. marts 2019

Lærerstuderende: Vi har brug for mere praktik og flere undervisningstimer, Tommy Ahlers

Uddannelsesministeren har helt ret i, at læreruddannelsen trænger til et eftersyn. Men hovedproblemerne er underfinansiering og dårlig praksiskobling – ikke manglende motivation og akademisering, skriver Martin Langdal Topf i dette debatindlæg
Arkivfoto

Sider