Emne

læsefærdigheder

Nekrolog
6. november 2021

Et liv er forbi: Hun læste en bog om dagen

Sigrid Rigmor Kjær Larsen pløjede sig igennem skolebiblioteket og blev færdig med pensum et år før sine klassekammerater. Men dengang på Sydfyn lå det ikke i kortene, at kvinder skulle studere eller få sig en karriere – så hun dedikerede sig i stedet til foreningslivet og hjalp senere andre kvinder ud på arbejdsmarkedet
Sigrid Rigmor Kjær Larsen kort før sin 100-års fødselsdag.
Interview
19. april 2021

Forfattere til ny ungdomsbog: Unge med læsevanskeligheder skal også med i læsefællesskabet

En lærer og en ungevejleder på erhvervs- og gymnasieuddannelsen NEXT i Ishøj har skrevet en letlæsningsbog til unge om livet i et udsat boligområde. Ved at bruge de unges sprog og historier håber de at få flere unge med i undervisningen og få tændt op under læselysten
Ungevejleder Tobias Cadin og dansklærer Gitte Søby Madsen har netop udgivet en letlæsningsbog til unge. Bogen foregår i det fiktive udsatte boligområde Danmarksgården og handler om to 15-16-årige drenges liv. Forfatterne håber, at de ved at bruge de unges sprog og historier kan få tændt op under læselysten hos de unge.
Læserbrev
4. december 2019

De fleste børn kan lære at læse før skolestart, hvis de voksne prioriterer det

Forældre behøver ikke vente på, at deres børn begynder i skole, før de lærer at læse. Hvis de voksne i familie og dagtilbud sammen med børnene sætter skrift på navne, ord og tekster for fænomener, der optager børnene, kan de lære det inden 0. klasse, skriver tidligere lektor i læsning i dette debatindlæg
Kronik
10. august 2019

Politikernes argument om, at ’nogle børn er to år bagud, når de starter i skole’, bygger på en diskutabel rapport

Politikere argumenterer ofte for, at indsatsen for at styrke børns læring i dagtilbud skal forbedres, da ’nogle børn er to år bagud, når de starter i skole’. Argumentet blev født i en undersøgelse fra 2016, men rapportens konklusioner er diskutable, skriver forskerne Annegrethe Ahrenkiel og Lars Holm i dette debatindlæg
Politikerne henviser ofte til en rapport, der angiveligt skulle vise, at nogle børn er to år bagud, når de starter i skole. Men rapporten bygger på en række problematiske præmisser, kritiserer Annegrethe Ahrenkiel, der er lektor på RUC og centerleder ved Center for Daginstitutionsforskning, og Lars Holm, lektor på DPU og vicecenterleder ved Center for Daginstitutionsforskning
Læserbrev
9. maj 2018

Informations layout er ikke læsevenligt

Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
Læserbrev
18. september 2017
Nyhed
4. september 2017

Dårlige læsere er et voksende problem

Selv om ni ud af ti ledere er opmærksomme på, at de har ansatte med læsevanskeligheder, så er det stadig et tabu på arbejdspladsen, viser ny undersøgelse. Og det er problematisk, for de 600.000 danskere med læsevanskeligheder er et voksende problem, vurderer ekspert
Rapporten Danskernes Kompetencer fra 2013 viste, at 600.000 danskere mangler læsekundskaber.
Interview
4. september 2017

’Jeg har nok i mange år lært at krybe uden om min ordblindhed’

Kulturmedarbejder Søren Jensen er en af de 600.000 voksne danskere, der har svært ved at læse og skrive. For fire år siden startede han på ordblindekursus, hvilket i dag har ført til, at han har fuldført en toårig uddannelse og er blevet bedre i stand til at udføre sit arbejde
Søren Jensen er ansat som kulturmedarbejder på Nørrebro, og så er han ordblind. Ordblindheden betød, at han før i tiden ikke kunne læse sine mails ller lave overleveringer til sine kollegaer. Men et læsekursus har betydet, at han i dag har gennemført en toårig uddannelse
Kronik
7. august 2017

Skolestart med en læsestart helt ude af trit med tiden

Når de yngste elever møder ind til første skoledag, lærer de at læse som man gjorde, før skriften fik adskillelse mellem ordene for 800 år siden
Den naturlige ansvarsfordeling ville i dag være, at læsestarten fandt sted som en uformel social praksis i familie og dagtilbud, og at skolen så fra barnets første skoledag videreudviklede de medbragte læse- og skrivefærdigheder, skriver dagens kronikør.
Baggrund
23. september 2014

De læselystne tosprogede

Bogen har høj status som kilde til viden hos tosprogede børn. Det peger Stine Reinholdt Hansens ph.d.-afhandling om børns læsevaner på: Nogle oplever læsevanskeligheder og læser ikke, men mange læser meget og vil gerne læse mere – også mere end de etnisk danske børn, der ellers også er glade læsere
Bogen har høj status som kilde til viden hos tosprogede børn. Det peger Stine Reinholdt Hansens ph.d.-afhandling om børns læsevaner på: Nogle oplever læsevanskeligheder og læser ikke, men mange læser meget og vil gerne læse mere – også mere end de etnisk danske børn, der ellers også er glade læsere

Sider

  • Nekrolog
    6. november 2021

    Et liv er forbi: Hun læste en bog om dagen

    Sigrid Rigmor Kjær Larsen pløjede sig igennem skolebiblioteket og blev færdig med pensum et år før sine klassekammerater. Men dengang på Sydfyn lå det ikke i kortene, at kvinder skulle studere eller få sig en karriere – så hun dedikerede sig i stedet til foreningslivet og hjalp senere andre kvinder ud på arbejdsmarkedet
    Sigrid Rigmor Kjær Larsen kort før sin 100-års fødselsdag.
  • 2. november 2001

    Engang lærte araberne os at tænke

    Der er intet i islam, som på forhånd gør den mindre modtagelig for liberale ideer, end kristendommen. Det var araberne, der lærte europæerne at tænke logisk, respektere andre religioner, bruge kronometrisk tid, drikke kaffe og værdsætte markedsøkonomien
  • Nyhed
    27. december 2010

    Drenge er sprogligt bagefter fra fødslen

    Når drengene stemples som dårlige læsere i skolen, skyldes det, at de er sprogligt bagefter fra begyndelsen. Skolen tager ikke højde for de naturlige kønsforskelle, lyder anklagen fra forskere
    Der er alt for mange drenge, der er skoletr©°tte, hvilket forment°©lig h©°nger sammen med, at de opfatter skolen som sv©°r og dem selv som d?rlige elever.
  • Læserbrev
    9. maj 2018

    Informations layout er ikke læsevenligt

    Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
    Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
  • 2. november 2001

    Den kloge araber

    En arabisk forfatter, Ibn Fadlan, mødte under en rejse år 921-923 som gesandt for kalif Al-Muqtadir en flok (formentlig svenske) vikinger ved deres handelsplads ved Volgafloden i Rusland...
  • 7. september 2002

    Løsningen fra DDR

    Mens de østtyske reformkommunister (PDS) er i krise, opdager resten af landet, at DDR rummer svarene på nogle problemer
  • 13. januar 2005

    Københavnske skoler blandt verdens dårligste

    Flere skoler i København opnår dårligere resultater end Brasilien, der lå på sidstepladsen i interna-tional undersøgelse. Kommunen ønsker ikke at hænge skoler ud
  • Kronik
    10. august 2019

    Politikernes argument om, at ’nogle børn er to år bagud, når de starter i skole’, bygger på en diskutabel rapport

    Politikere argumenterer ofte for, at indsatsen for at styrke børns læring i dagtilbud skal forbedres, da ’nogle børn er to år bagud, når de starter i skole’. Argumentet blev født i en undersøgelse fra 2016, men rapportens konklusioner er diskutable, skriver forskerne Annegrethe Ahrenkiel og Lars Holm i dette debatindlæg
    Politikerne henviser ofte til en rapport, der angiveligt skulle vise, at nogle børn er to år bagud, når de starter i skole. Men rapporten bygger på en række problematiske præmisser, kritiserer Annegrethe Ahrenkiel, der er lektor på RUC og centerleder ved Center for Daginstitutionsforskning, og Lars Holm, lektor på DPU og vicecenterleder ved Center for Daginstitutionsforskning