Emne

læsefærdigheder

Artikler
BOGNYT
10. juni 2022

Ny metode lover hurtigere, bedre og mere fokuseret læsning. Eh, hvad betyder det egentlig?

Schweizisk app lover effektiviseret læsning, meeeen måske er der huller i metoden. I Kenya er piratkopiering af bøger stort. Og så har Adda Djørup fået fanmail fra Fanden. Det er denne uges Bognyt
Opfinderen af den nye læsemetode Bionic reading har altid følt sig meget motiveret af at lytte til Pink Floyds »Learning to Fly« og samtidig betragte et sort-hvidt foto fra 1894 af Otto Lillienthal, der står på en bjergtop med kæmpemæssige påspændte vinger af træ og lærred.
Baggrund
28. marts 2022

Ny forskning kaster lys over, hvordan skolen kan gøre eleverne bedre til at skrive i de små klasser

Danske forskere er dykket ned i 50.000 tekster skrevet af elever i 0.-4. klasse. Det har givet helt nye indsigter i børns måde at tilegne sig skrivning på. Resultaterne kan via ny sprogteknologi bruges direkte i undervisningen til at understøtte eleverne i deres tidlige skriveudvikling
Nyt dansk forskningsstudie af mere end 50.000 tekster skrevet af 0.-4. klasses elever viser, at der er nogle fælles træk i elevernes skriftlige udvikling.
Et liv er forbi
6. november 2021

Hun læste en bog om dagen

Sigrid Rigmor Kjær Larsen pløjede sig igennem skolebiblioteket og blev færdig med pensum et år før sine klassekammerater. Men dengang på Sydfyn lå det ikke i kortene, at kvinder skulle studere eller få sig en karriere – så hun dedikerede sig i stedet til foreningslivet og hjalp senere andre kvinder ud på arbejdsmarkedet
Sigrid Rigmor Kjær Larsen kort før sin 100-års fødselsdag.
Interview
19. april 2021

Forfattere til ny ungdomsbog: Unge med læsevanskeligheder skal også med i læsefællesskabet

En lærer og en ungevejleder på erhvervs- og gymnasieuddannelsen NEXT i Ishøj har skrevet en letlæsningsbog til unge om livet i et udsat boligområde. Ved at bruge de unges sprog og historier håber de at få flere unge med i undervisningen og få tændt op under læselysten
Ungevejleder Tobias Cadin og dansklærer Gitte Søby Madsen har netop udgivet en letlæsningsbog til unge. Bogen foregår i det fiktive udsatte boligområde Danmarksgården og handler om to 15-16-årige drenges liv. Forfatterne håber, at de ved at bruge de unges sprog og historier kan få tændt op under læselysten hos de unge.
Læserbrev
4. december 2019

De fleste børn kan lære at læse før skolestart, hvis de voksne prioriterer det

Forældre behøver ikke vente på, at deres børn begynder i skole, før de lærer at læse. Hvis de voksne i familie og dagtilbud sammen med børnene sætter skrift på navne, ord og tekster for fænomener, der optager børnene, kan de lære det inden 0. klasse, skriver tidligere lektor i læsning i dette debatindlæg
Kronik
10. august 2019

Politikernes argument om, at ’nogle børn er to år bagud, når de starter i skole’, bygger på en diskutabel rapport

Politikere argumenterer ofte for, at indsatsen for at styrke børns læring i dagtilbud skal forbedres, da ’nogle børn er to år bagud, når de starter i skole’. Argumentet blev født i en undersøgelse fra 2016, men rapportens konklusioner er diskutable, skriver forskerne Annegrethe Ahrenkiel og Lars Holm i dette debatindlæg
Politikerne henviser ofte til en rapport, der angiveligt skulle vise, at nogle børn er to år bagud, når de starter i skole. Men rapporten bygger på en række problematiske præmisser, kritiserer Annegrethe Ahrenkiel, der er lektor på RUC og centerleder ved Center for Daginstitutionsforskning, og Lars Holm, lektor på DPU og vicecenterleder ved Center for Daginstitutionsforskning
Læserbrev
9. maj 2018

Informations layout er ikke læsevenligt

Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
Læserbrev
18. september 2017
Nyhed
4. september 2017

Dårlige læsere er et voksende problem

Selv om ni ud af ti ledere er opmærksomme på, at de har ansatte med læsevanskeligheder, så er det stadig et tabu på arbejdspladsen, viser ny undersøgelse. Og det er problematisk, for de 600.000 danskere med læsevanskeligheder er et voksende problem, vurderer ekspert
Rapporten Danskernes Kompetencer fra 2013 viste, at 600.000 danskere mangler læsekundskaber.
Interview
4. september 2017

’Jeg har nok i mange år lært at krybe uden om min ordblindhed’

Kulturmedarbejder Søren Jensen er en af de 600.000 voksne danskere, der har svært ved at læse og skrive. For fire år siden startede han på ordblindekursus, hvilket i dag har ført til, at han har fuldført en toårig uddannelse og er blevet bedre i stand til at udføre sit arbejde
Søren Jensen er ansat som kulturmedarbejder på Nørrebro, og så er han ordblind. Ordblindheden betød, at han før i tiden ikke kunne læse sine mails ller lave overleveringer til sine kollegaer. Men et læsekursus har betydet, at han i dag har gennemført en toårig uddannelse

Sider

  • 2. november 2001

    Engang lærte araberne os at tænke

    Der er intet i islam, som på forhånd gør den mindre modtagelig for liberale ideer, end kristendommen. Det var araberne, der lærte europæerne at tænke logisk, respektere andre religioner, bruge kronometrisk tid, drikke kaffe og værdsætte markedsøkonomien
  • 2. november 2001

    Den kloge araber

    En arabisk forfatter, Ibn Fadlan, mødte under en rejse år 921-923 som gesandt for kalif Al-Muqtadir en flok (formentlig svenske) vikinger ved deres handelsplads ved Volgafloden i Rusland...
  • Nyhed
    27. december 2010

    Drenge er sprogligt bagefter fra fødslen

    Når drengene stemples som dårlige læsere i skolen, skyldes det, at de er sprogligt bagefter fra begyndelsen. Skolen tager ikke højde for de naturlige kønsforskelle, lyder anklagen fra forskere
    Der er alt for mange drenge, der er skoletr©°tte, hvilket forment°©lig h©°nger sammen med, at de opfatter skolen som sv©°r og dem selv som d?rlige elever.
  • Læserbrev
    4. december 2019

    De fleste børn kan lære at læse før skolestart, hvis de voksne prioriterer det

    Forældre behøver ikke vente på, at deres børn begynder i skole, før de lærer at læse. Hvis de voksne i familie og dagtilbud sammen med børnene sætter skrift på navne, ord og tekster for fænomener, der optager børnene, kan de lære det inden 0. klasse, skriver tidligere lektor i læsning i dette debatindlæg
  • 19. oktober 2006

    Den virtuelle verden

    Overfloden af ny kommunikationsteknologi har ikke gjort os bedre til at tale sammen, men ensomme
  • Læserbrev
    9. maj 2018

    Informations layout er ikke læsevenligt

    Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
    Det irriterer mig, man ikke ser mere på læsevenlighed
  • 8. august 2008

    'Desværre - vi er allerede oppe på 23 procent af din slags'

    Skolestart. Andelen af etniske minoritetselever i distriktsskolerne får skylden for de ressourcestærke forældres indskrivning af deres børn i privat- og friskoler. Men problemet er ikke de tosprogede, der er i skolen, men de danske børn, der ikke er der
    Fravær. Problemet er ikke de tosprogede børn, der er i skolen; men derimod de danske børn, som ikke er der.
  • 31. juli 2006

    Vi er alle tabere

    Langsomt men sikkert fordeles danskernes livschancer stadig mere ulige