Emne

legetøj

Folk
28. maj 2022

Brian Mørk kan ikke se pointen med verdens første transkønnede barbiedukke

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Skuespilleren og transkvinden Laverne Cox er blevet barbieficeret. Her fremviser hun den første transkønnede barbiedukke ved et show i New York den 26. maj.
Kommentar
21. december 2021

Det er uhensigtsmæssigt, når legetøjsproducenter vil uddanne vores børn til influencere

Influencerbranchen er langt fra så glamourøs, som det kan se ud på TikTok og Instagram. Den har mange usynlige konsekvenser, og derfor er det bekymrende, når legetøjsproducenter og -forhandlere fremstiller branchen på lige fod med andre job, skriver digital pædagog Eva Fog Noer i dette debatindlæg
Det er forkert, når legetøjsbranchen sælger drømmen om at blive influencer på lige fod med drømmen om et mainstreamjob, skriver digital pædagog Eva Fog Noer i dette debatindlæg.
Klumme
7. august 2021

Kina er et legetøjsimperium, du ikke kan boykotte

Kinesiske brands savner høj global genkendelighedsværdi. Til gengæld har Kina sat sig på legetøjsbranchen: Verdens mest populære børneapp og næsten hele verdens legetøjsproduktion er kinesisk
Kinesiske brands savner høj global genkendelighedsværdi. Til gengæld har Kina sat sig på legetøjsbranchen: Verdens mest populære børneapp og næsten hele verdens legetøjsproduktion er kinesisk
Feature
5. oktober 2019

Barbie bliver kønsneutral: »Det med drenge- og pigetøj, det går jeg ikke så meget op i«

Barbie har altid været i konflikt med sig selv og er i årevis blevet formet af race- og kønspolitiske tendenser. Nu har Barbie-producenten Mattel lanceret en ny serie kønsneutrale dukker, som lader det være op til barnet at bestemme, hvordan dukkerne skal se ud. Vi har bedt en 0. klasse anmelde dem
Willum, Pelle, Rose og Nora er ikke enige om, hvor små eller store forskelle der er på drenge og piger. Men Pelle synes det er ’ret smart’, at dukkerne hverken har tissemand eller tissekone.
Klumme
2. maj 2019

’Toy Story’ er følelsesmæssigt kryptonit for en legesyg far forladt af voksne børn

Informations filmredaktør græder til mange film, allermest til dem, han er vokset op med — og så til animationsfilm og særligt Pixars ’Toy Story’-trilogi, fordi den handler om at miste
Mange film får filmredaktør Christian Monggaard til at fælde en tåre, men især Toy Story-filmene går rent ind hos familiefaren.
Klumme
11. august 2018

Lad bare dine børn kede sig

Trenden er, at man helst skal aktivere sine børn i sommerferien med masser af planlagte aktiviteter, men de har faktisk godt af at kede sig
Trenden er, at man helst skal aktivere sine børn i sommerferien med masser af planlagte aktiviteter, men de har faktisk godt af at kede sig
Anmeldelse
22. juni 2018

’Legetøjet vi er rundet af’ giver én lyst til at finde legoklodserne og Barbiedukkerne frem fra gemmerne

LEGO, Star Wars-figurer og Transformers er blot nogle af hovedpersonerne i Netflix’ på én gang kække og grundige dokumentarfilmserie om det legetøj, mange af os legede med som børn, og som var med til at at forme os
Da den første Star Wars-film havde premiere i 1977, havde legetøjet ikke nået butikkernes hylder endnu, og ingen havde regnet med, hvor stor en succes både film og legetøj ville blive. Om dét og meget andet handler dokumentarfilmserien ’Legetøjet vi er rundet af’. 
Leder
9. februar 2016

Barbie anno 2016

Mattels realistiske Barbier handler i virkeligheden nok ikke særlig meget om at give børn nogle sunde forbilleder, men om at redde en dukke i eksistentiel krise
Baggrund
6. februar 2016

Røv og kulør er næppe nok til at holde den gamle dame på benene

Barbie er ikke bare en ikonisk dukke, der netop er blevet lanceret i nye hudfarver og forskellige størrelser. Hun er også et spejlbillede af sin samtid. Det tænkte jeg dog aldrig over, når jeg som barn brugte timevis på at klæde hende af og på sammen med mine veninder. Men måske er tiden ved at løbe fra Barbie
Mest af alt ligner den ’buttede’ Barbie en gennemsnitlig kvinde i størrelse 38, hvis man ser bort fra de lange slanke arme, det glinsende hår og de  store Disney-øjne.
Baggrund
20. februar 2015

Legetøj, der kalder på kærlighed

Den nye Hello Barbie er eksempel på, at hi-tech-legetøj i stigende grad målrettes det enkelte barn ved at opsamle specifik viden om barnet og derigennem vække stærkere følelsesmæssig appel. Ekspert mener, at for meget legetøj forbereder børn til at stå på fabrikken, ikke til at lede eller opfinde fabrikken
Den nye Hello Barbie er hi-tech. Hun kan genkende stemmer, give personlige svar og konstant opdatere sig i onlineskyen, så hun tilpasser sig sin ejers interesser.