Emne

litterære genrer

Bogkort: Forskellene på mænd og kvinders sexfantasier er mindre end forventet

Ny bog fortæller, at de fleste ikke fantaserer om pornostjerner og berømtheder, men om deres partner. Kursus fra MIT bringer mere bling til litteraturen. Og så er der sangskrivertips fra Sir Paul McCartney
Statskritik

Detektivromanen giver os gåder, vi ved, vi kan forstå

Forbrydelsen var, at det moderne samfund dræbte mysteriet. Redningen blev, at kriminalromanen gav os gåderne tilbage. Og nu giver de os fortællingen om en verden, hvor vi kan stole på, at vi kan finde ud af, hvem der har gjort det
Litteraturkommentar

Når formerne sprænges

Dengang som nu handler det om at lave litteratur, der sprænger formerne og sætter læseren i stand til at sanse og tænke på tværs af indgroet vane. Men når forfatterne her efter årtusindeskiftet igen lader fordomme svigte, hænger det ikke kun sammen med oplevelsen af en verden i kaos. Erik Skyum-Nielsen svarer igen på Kizaja Ulrikke Routhe-Mogensens kommentar om hybrider i sidste uge

'Fri mig for den autofiktive spændetrøje'

Vi lever i et »virkelighedshungrende autofiktionsregime«, der giver eksistensberettigelse til alene én form for virkelighed, mener den franske forfatter Delphine de Vigan. Med sin seneste bog vender hun tilbage til fiktionen og går til forsvar for dens mangfoldighed af virkeligheder

Genreoverskridende værker skaber debat

Det er litteraturen, der bevæger sig på tværs af de etablerede genrer, der påkalder sig mest opmærksomhed og debat. Det gælder autofiktionen og andre steder, hvor forholdet mellem fiktion og virkelighed opløses som entydig størrelse

Er det brede tekstbegreb bare noget, vi leger?

Så var det igen en roman, der vandt Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Men hvornår vinder en billedbog? En grafisk roman? Eller sågar en tegneserie? Altså værker, hvor billederne bærer fortællingen. Måske er filosofiens mistænksomhed over for billeder stadig en del af det litterære dna

Loven vest for Paradis

Autofiktion tilbyder sine forfattere en fuldkommen moralsk fribillet – til at udlevere virkelige mennesker, der bare må finde sig i at få deres eventuelle brister udstillet

USA’s bogmarked under radikal forandring

Kommercialisering og omkalfatring. Det amerikanske marked for bøger undergår i disse år en gennemgribende forandring. Eksplosionen af netbårne e-bøger, der tilmed i stigende grad udgives af forfatterne selv, truer de traditionelle forlag, der er ude i fusioner og disputter med konkurrencemyndighederne. Tendensen styrker indiegenren på massemarkedet

Den grafiske roman gør tegneserien til seriøs litteratur

Grafiske romaner er blevet populære og udvalget væsentligt større inden for de senere år. Men det er stadig en genre for feinschmeckere, og den sælger beskedent

Tilbage til det vilde vesten

Westerngenren er tilbage i både tv-serier, spillefilm og skønlitteraturen. Også på dansk, hvor sidste års genudgivelse af Charles Portis’ ’True Grit’, den kommende oversættelse af Cormac McCarthys ’Blood Meridian’ og Patrick deWitts aktuelle ’Brødrene Sisters’ forsøger at diskutere maskuline idealer og justere de amerikanske myter

Sider

Mest læste

  1. Grafiske romaner er blevet populære og udvalget væsentligt større inden for de senere år. Men det er stadig en genre for feinschmeckere, og den sælger beskedent
  2. Vi lever i et »virkelighedshungrende autofiktionsregime«, der giver eksistensberettigelse til alene én form for virkelighed, mener den franske forfatter Delphine de Vigan. Med sin seneste bog vender hun tilbage til fiktionen og går til forsvar for dens mangfoldighed af virkeligheder
  3. Autofiktion tilbyder sine forfattere en fuldkommen moralsk fribillet – til at udlevere virkelige mennesker, der bare må finde sig i at få deres eventuelle brister udstillet
  4. Ny bog fortæller, at de fleste ikke fantaserer om pornostjerner og berømtheder, men om deres partner. Kursus fra MIT bringer mere bling til litteraturen. Og så er der sangskrivertips fra Sir Paul McCartney
  5. Det er litteraturen, der bevæger sig på tværs af de etablerede genrer, der påkalder sig mest opmærksomhed og debat. Det gælder autofiktionen og andre steder, hvor forholdet mellem fiktion og virkelighed opløses som entydig størrelse
  6. Så var det igen en roman, der vandt Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Men hvornår vinder en billedbog? En grafisk roman? Eller sågar en tegneserie? Altså værker, hvor billederne bærer fortællingen. Måske er filosofiens mistænksomhed over for billeder stadig en del af det litterære dna