Emne

luftfart

Luftfart
9. juni 2022

Sverige lægger op til at trække sig fra SAS. Nu er alles øjne rettet mod Danmark

Efter at den svenske regering har afvist at hælde flere penge i SAS, venter alle på en dansk udmelding om det nødlidende flyselskab. En privat investor melder at »stå fuldt ud bag« SAS’ nødvendige arbejde for at blive konkurrencedygtigt
SAS ejes af den danske og den svenske stat som storaktionærer, samt en række private, mindre aktionærer, blandt andet Wallenberg Investments, der ejes af familiefonden Knut & Alice Wallenberg Stiftelsen.
Leder
5. maj 2022

Når russiske fly krænker dansk luftrum, er det for at vise os, at konflikten altid kan eskalere

Med Ukrainekrigen er der intet ’business as usual’ over det, når russiske fly krænker dansk luftrum. Disse flyvninger er beregnet til at provokere og til at minde os om, at eskalation altid er en mulighed
Udenrigsminister Jeppe Kofod har indkaldt den russiske ambassadør til en samtale efter, at et russisk fly har krænket det danske luftrum.
Folk
13. august 2020

FOLK

Eksudenrigsministeren med det spøjse engelsk er slet ikke en færdig mand i dansk politik: Villy Søvndal vil stå i spidsen for Kolding Kommune
Baggrund
5. august 2020

»Nødvendigt« eller »det dummeste længe«: Staten holder halvtomme fly på vingerne

Fra 1. august er staten begyndt at opkøbe tomme flysæder, så det stadig kan betale sig for den hårdt trængte luftfart at sende fly på vingerne. Flybranchen mener, det er afgørende for dens overlevelse. Grønne ngo’er er rasende. Information fløj en tur til Bornholm for at se, hvor slemt det står til
I et klimaperspektiv har flere ngo’er undret sig over, at regeringen med aftalen om flyhjælpepakker har afsat flere penge til luftfarten, end hvad der er blevet brugt på grøn omstilling i transportsektoren i hele det seneste år.
Nyhed
26. juni 2020

Partier og fagfolk: Hvad blev der af den grønne genopretning?

Den økonomiske genopretning skal være grøn, lyder appellerne både i Danmark og resten af verden. Men regeringens nye flyaftale er endnu et eksempel på, at klimaet ikke tænkes nok ind i coronapakkerne, lyder kritikken fra partier og fagfolk. Det grønne er en rød tråd i genopretningen, siger S
Klimaminister Dan Jørgensen fik torsdag en næse for nøl af et flertal bestående af de blå partier og De Radikale.
Nyhed
9. maj 2020

Luftfartsbranchens grønne ambitioner kan ikke sikre CO2-fald i forhold til 1990

Den længe ventede klimapartnerskabsrapport for luftfarten sætter ambitiøse mål for grønt flybrændstof og mere effektive fly. Men kommer væksten i flytrafik tilbage, er det ikke nok til at sikre markante reduktioner
På grund af coronapandemien holder flyene for tiden på landingsbanen i Kastrup Lufthavn. Men hvis flyene kommer tilbage i luften på samme niveau som før corona-krisen, vil luftfartens forslag til reduktion af CO2 ikke være nok til at sikre markante reduktioner
Baggrund
29. april 2020

Fagfolk og ngo’er: Hvis SAS skal have mere hjælp, skal det være på grønne betingelser

Luftfartsselskabet er helt i knæ og fyrer 5.000 medarbejdere. Der bliver formentlig brug for yderligere en hjælpepakke, men den skal rumme klimakrav, siger fagfolk og ngo’er
Lige for tiden står SAS’ fly på jorden på grund af coronakrisen, og i går annoncerede flyselskabet, at det bliver nødt til at fyre 5.000 medarbejdere.
Leder
2. marts 2020

Udvidelse af Heathrow-lufthavn standset af domstol – næste stop Kastrup?

For første gang blokeres en klimabelastende aktivitet af en domstol med henvisning til Parisaftalen. Det afspejler den gryende erkendelse af, at fortsat vækst i luftfarten ikke er en naturlov
Den britiske appelret har kendt grundlaget for et udvidelsesprojekt af Heathrow Airport i London for ulovligt, dette begrundes med at udvidelsen vil være modstridende med Storbritaniens klimamæssige forpligtelser i forhold til Parisaftalen.
Læserbrev
30. december 2019

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er et af de mest klimaskadelige projekter, vi længe har set

Får Københavns Lufthavn grønt lys til at udvide lufthavnen, vil det øge udledningen af klimagasser markant. Det gør det urealistisk at opfylde 70-procentsmålet i 2030, og derfor bør transportministeren sætte en stopper for projektet, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg
Nyhed
9. marts 2019

EU-lande vil have klimaskat på luftfart – regeringen vil ikke

EU-luftfartens klimabelastning stiger, bl.a. fordi flyrejser er billigere end tog. Det vil en række lande nu ændre med fælles EU-afgift på rejserne, men den danske regering kan ikke lide afgifter. Alternativet kalder ministre i samråd
Lars Chr. Lilleholt vakte opsigt, da han under den varme, tørre sommer sidste år sagde om klimaudfordringen, at »vi skal gøre alt, hvad der overhovedet står i vores magt. Det har vi en forpligtelse til i forhold til at give en jord og en verden videre til vores børn og børnebørn, som er i en forsvarlig stand. Der er vi simpelthen forpligtiget til at gøre alt, hvad vi overhovedet kan. Det er den danske regering indstillet på.«. Når det gælder en afgift på flyrejser, synes ministerens budskab og regeringens indstilling noget anderledes, skriver Jørgen Steen Nielsen.

Sider

  • Luftfart
    9. juni 2022

    Sverige lægger op til at trække sig fra SAS. Nu er alles øjne rettet mod Danmark

    Efter at den svenske regering har afvist at hælde flere penge i SAS, venter alle på en dansk udmelding om det nødlidende flyselskab. En privat investor melder at »stå fuldt ud bag« SAS’ nødvendige arbejde for at blive konkurrencedygtigt
    SAS ejes af den danske og den svenske stat som storaktionærer, samt en række private, mindre aktionærer, blandt andet Wallenberg Investments, der ejes af familiefonden Knut & Alice Wallenberg Stiftelsen.
  • 17. februar 2005

    Soldaten, kærligheden og Hermann Görings selvmord

    Historien om en ung soldats betagelse af en smuk tysk pige er blevet afsløret som løsningen på det næsten 60 år gamle mysterium om Hermann Görings selvmord, inden han skulle have været henrettet i 1946
  • Leder
    5. maj 2022

    Når russiske fly krænker dansk luftrum, er det for at vise os, at konflikten altid kan eskalere

    Med Ukrainekrigen er der intet ’business as usual’ over det, når russiske fly krænker dansk luftrum. Disse flyvninger er beregnet til at provokere og til at minde os om, at eskalation altid er en mulighed
    Udenrigsminister Jeppe Kofod har indkaldt den russiske ambassadør til en samtale efter, at et russisk fly har krænket det danske luftrum.
  • Nyhed
    9. marts 2019

    EU-lande vil have klimaskat på luftfart – regeringen vil ikke

    EU-luftfartens klimabelastning stiger, bl.a. fordi flyrejser er billigere end tog. Det vil en række lande nu ændre med fælles EU-afgift på rejserne, men den danske regering kan ikke lide afgifter. Alternativet kalder ministre i samråd
    Lars Chr. Lilleholt vakte opsigt, da han under den varme, tørre sommer sidste år sagde om klimaudfordringen, at »vi skal gøre alt, hvad der overhovedet står i vores magt. Det har vi en forpligtelse til i forhold til at give en jord og en verden videre til vores børn og børnebørn, som er i en forsvarlig stand. Der er vi simpelthen forpligtiget til at gøre alt, hvad vi overhovedet kan. Det er den danske regering indstillet på.«. Når det gælder en afgift på flyrejser, synes ministerens budskab og regeringens indstilling noget anderledes, skriver Jørgen Steen Nielsen.
  • 5. januar 2001

    Trafikministeriet blev vildledt

    Luftfartsdirektør Ole Asmussen vildledte Trafikministeriet, da han skulle forklare om årsag til striden med Havarikommissionen for Civil Luftfart. Hård landingDirektør for Statens Luftfartsvæsen (SLV) Ole Asmussen holdt sig ikke til sandheden, da han skulle forklare Trafikministeriet om en af årsagerne til det voldsomme opgør, hans egen institution sidste år blev rodet ind i...
  • Kommentar
    18. april 2018

    Lad os gøre som Sverige og indføre ’flygskatt’

    Danmark er nu omgivet af lande, der beskatter flybilletter – modsat os. Og den ekstra skat til gavn for klimaet er blevet positivt modtaget hos vores naboer
    I Sverige har man indført en ’flygskatt’ Fra 1. april opkræves 60 svenske kroner (ca. 45 danske kroner) oven i hver rejse fra svenske lufthavne til europæiske rejsemål og op til 400 sv. kr. (ca. 300 kr.) på en billet til fjernere destinationer. Og svenskerne tager godt imod den ny afgift.
  • 27. december 2001

    Bunden er slået ud af det egyptiske pund

    Egyptens valutaindtjening er styrtdykket siden 11. september, og regeringens forholdsregler virker tvivlsomme
  • 24. januar 2002

    LÆSERDEBAT

    Eurocentrisk fordummelse 16. JAN. – I debatten om modersmålsundervisning fremhæves det, at denne fremmer indlæringen af det danske sprog. Kravet om at afskaffe modersmålsundervisning er imidlertid også et krav om, at bestemte sprog-kompetencer blandt børn (og dermed på sigt voksne) i Danmark skal afvikles...