Emne

luftfart

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er et af de mest klimaskadelige projekter, vi længe har set

Får Københavns Lufthavn grønt lys til at udvide lufthavnen, vil det øge udledningen af klimagasser markant. Det gør det urealistisk at opfylde 70-procentsmålet i 2030, og derfor bør transportministeren sætte en stopper for projektet, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg

EU-lande vil have klimaskat på luftfart – regeringen vil ikke

EU-luftfartens klimabelastning stiger, bl.a. fordi flyrejser er billigere end tog. Det vil en række lande nu ændre med fælles EU-afgift på rejserne, men den danske regering kan ikke lide afgifter. Alternativet kalder ministre i samråd

Lad os gøre som Sverige og indføre ’flygskatt’

Danmark er nu omgivet af lande, der beskatter flybilletter – modsat os. Og den ekstra skat til gavn for klimaet er blevet positivt modtaget hos vores naboer

Den franske by Nantes får alligevel ikke en lufthavn, men får lov til at beholde sine marker og enge

Den franske regering har efter næsten halvtreds års tovtrækning opgivet at bygge en splinterny lufthavn nord for Nantes, så aktivisterne vejrer CO2-fri morgenluft

Den danske model er ikke Helena Christensen

I går åbnede det irske lavprisflyselskab Ryanair sin første flyrute fra Kastrup Lufthavn. Ryanairs indtog blev mødt med blandede følelser af lufthavnens rejsende, men med lammende kritik fra fagbevægelsen, som formåede at forhindre Ryanairs første flyafgang

FN har kurs mod havari på møde om flytrafik og klima

I dag slutter en uges højspændte forhandlinger om at nå den klimaaftale for luftfarten, som har været efterlyst siden 1998. Det kan ende i sammenbrud eller i udvanding af EU’s kvotesystem for flytrafik

Zigzaggende fly kan sende EU-lande i retten

En sammenlægning af nationale luftrum skulle sikre en grønnere og billigere europæisk luftfart – men EU-landene har ikke leveret. Kommissionen tager nu første skridt mod at retsforfølge medlemslande, der ikke lever op til deres forpligtelser

Indiens vækstmirakel taber fart

I de seneste 10 år har den indiske økonomi præsteret rekordvækst, men nu har nedturen meldt sig for en fra den superrige elite: Vijay Mallyas flyselskab, Kingfisher Airlines, ligger i ruiner som et muligt varsel om, at Indiens boom kan være forbi i denne omgang

SAS kan vente en stor bøde

SAS står over for en træls uge. Luftfartsselskabet står nemlig til at indkassere en kæmpestor kartelbøde fra EU, som kan løbe helt op i 10 procent af SAS omsætning. Det svarer til 3,5 milliarder kroner

Blød aftale om fly og CO2

To ugers forhandlinger i FN’s luftfartsorganisation ICAO er sluttet med en aftale, der fra 2020 sætter loft over CO2-udledningerne fra flytrafikken og samtidig pålægger flyselskaberne at forbedre brændstofeffektiviteten med to pct. pr. år

Sider

Mest læste

  1. Får Københavns Lufthavn grønt lys til at udvide lufthavnen, vil det øge udledningen af klimagasser markant. Det gør det urealistisk at opfylde 70-procentsmålet i 2030, og derfor bør transportministeren sætte en stopper for projektet, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg
  2. EU-luftfartens klimabelastning stiger, bl.a. fordi flyrejser er billigere end tog. Det vil en række lande nu ændre med fælles EU-afgift på rejserne, men den danske regering kan ikke lide afgifter. Alternativet kalder ministre i samråd
  3. Det var Einstein, der slog myten om æteren ihjel – men æteren lever i bedste velgående
  4. Har du lyst til at forbedre dine mentale evner, skærpe koncentrationen og blive dine smertelige erindringer kvit? Der er en ny generation af disignerdrugs på vej
  5. Af Hans Scherfigs forfatterskab er det navnlig romanerne, der rager op. Men han var også bl.a. essayist, kommentator, journalist og rejsebogsforfatter. I 1964 besøgte han Den Kirgisiske Socialistiske Sovjetrepublik – det nuværende Kirgistan – og udgav året efter på forlaget Gyldendal bogen ’Hos Kirgiserne’, som Information her bringer et forkortet uddrag af
  6. Flere fly- og rejseselskaber tilbyder CO2-neutrale rejser, men kunderne er ikke hoppet med på klimabølgen. Det forstår ekspert i miljø og forbrug godt
  7. Askeskyen over Europa koster flyselskaber og lufthavne milliarder, mens der kun er luftige beviser for, at skyen truer flysikkerheden. Myndighederne lover, at de ikke skæver til økonomien. Men selvfølgelig gør de det, vurderer sociolog
  8. I luftrummet er der god tid til at tænke tanker. Nogle gange lidt for god tid