Emne

lyd

Kommentar
30. maj 2020

Verden er blevet så stille, at vi hører hinanden som aldrig før

Corona fik en pandemisk stilhed til at sænke sig over landet. Der blev så stille, at vi lagde mærke til nye, irriterende lyde. Stilhed er ofte den ønskede modpol til støj. Men karantæneperioden viser, at vi må nuancere den modstilling, skriver tre lydforskere i dette debatindlæg
Ssshhh. Kan du huske, hvordan det lød, da gaderne lå øde hen, da samfundet var sat i stå?
Kommentar
21. januar 2020

Er lydkunst i kontorlandskabet for 2020, hvad powernaps var for 00’erne?

Lydværket SPEOS, der følger en digter på en rejse ind i en dyb grotte, kræver et åbent sind og ikke det åbne kontormiljø, jeg som del af en kunstoplevelsesudfordring skulle sidde i, mens jeg hørte værket. Men har man det første, opdager man også nye ting om det sidste
Anmeldelse
7. november 2019

Der er for få danske ord for knirk til at beskrive lydnuancerne under G((o))ng-festivalen

Knirkende violinstrenge, tysk båndsalat og bigbands fra det ganske land. De mange herlige indtryk fra årets Gong Tomorrow-festival for eksperimenterende musik og lydkunst kommer til at runge længe i hovedet på Informations musikanmelder
Knirkende violinstrenge, tysk båndsalat og bigbands fra det ganske land. De mange herlige indtryk fra årets Gong Tomorrow-festival for eksperimenterende musik og lydkunst kommer til at runge længe i hovedet på Informations musikanmelder
Interview
5. november 2019

Jacob Kirkegaard har skabt et lydværk af lortevand, slagger og knust glas

Lydkunstneren Jacob Kirkegaard skaber værker om emner, vi ofte har svært ved at forholde os til: atomkraft, global opvarmning og døden. Nu har han skabt et 30 minutters lydværk om affald optaget blandt andet på et forbrændingsanlæg i Roskilde og en losseplads i Kenya
I det 30 minutter lange værk TESTIMONIUM retter lydkunstner Jacob Kirkegaard opmærksomheden og mikrofonen mod det, vi normalt holder ude i strakt arm: vores affald.
Feature
2. juli 2019

En baglæns vandring gennem byen får oplevelse og indbildning til at filtre sammen

Inspireret af den afrikanske og asiatiske forståelse af tid som cirkulær frem for lineær har den hollandske kunstner, Johannes Bellinkx, lavet byinstallationen ’Reverse’. Her går man baglæns gennem København med et specialdesignet lydbillede i ørerne, der får ellers velkendte steder til at fremstå sære og eksotiske
Interview
18. maj 2019

Hjernen er porøs. Testiklerne er lydløse. Strubens knæk er hårdt og sprødt

»Vi burde lytte mere i videnskaben,« siger Jacob Kirkegaard, lydkunstneren bag værket ’Opus Mors’, der bygger på lydoptagelser fra et lighus, en obduktion, en kremering og på lig i forrådnelse. Værket opføres på Bloom – en festival om natur og videnskab – i næste weekend sammen med hans korværk ’Morgue,’ komponeret ud fra lydene i et lighus
Forrådnelseslydene har folk reageret positivt på. De har nærmest været sådan: ’Jeg er overrasket over, hvor naturligt det lyder.’ Mens obduktionslydene har mange efter lidt tid sagt: ’Stop! Tag det af.’
Anmeldelse
5. april 2019

En spaltet atomkerne af ømhed for lytteren

På sit femte studiealbum, ’Isa’, søger danske Croatian Amor fortsat at skabe betingelserne for ny, musikalsk eksistens. Og det lykkes ham, takket være den højere enhed, som han endnu en gang får vokalsamples, ambiente klangflader, maskinstøj og udenlandske besøgende til at gå op i
På sit femte fuldlængdealbum, Isa, gør Croatian Amor sig for alvor Roskilde-aktuel med en blanding af computermanipulerede vokaler, inderlig synth og science fiction-filmagtige feltoptagelser, skriver Sophia Handler.
Anmeldelse
9. april 2018

Anders Lauge Meldgaard finder stemmer og systemer til de nye tider

Meget få musikskabere er i stand til at iføre sig tynde konceptuelle gevandter og samtidig skabe noget med stor vægt. Den danske lydkunstner Anders Lauge Meldgaard, kendt som Frisk Frugt, er en af dem. Med sit nye konceptuelle album skaber han rørende, nysgerrig musik
Igennem sin karriere har Anders Lauge Meldgaard, der er medstifter af det kollektive pladeselskab Yoyooyoy og sidste sommer var med til at stifte sammenslutningen År & Dag, gang på gang sprængt de vante formater. Her spiller han koncert under navnet Frisk Frugt i Palmehuset, Botanisk Have i København.
Anmeldelse
5. januar 2018

Fremragende podcast om, hvordan lydteknologi præger menneskeliv

Overgangen fra analoge til digitale lydmedier ændrer måden, man lytter på. Lydbilleder kan i langt højere grad kontrolleres, og stemmer kommer længere ud i verden. Den fremragende podcast ’Ways of Hearing’ undersøger, hvordan regulering og distribution af lyd former verdensbilleder
Anmeldelse
11. marts 2016

Hvem fanden har opfundet de åbne kontorlandskaber?

’QUIET’ hos Livingstones Kabinet er en forunderlig performance om lyden og den nødvendige stilhed
  • Kommentar
    30. maj 2020

    Verden er blevet så stille, at vi hører hinanden som aldrig før

    Corona fik en pandemisk stilhed til at sænke sig over landet. Der blev så stille, at vi lagde mærke til nye, irriterende lyde. Stilhed er ofte den ønskede modpol til støj. Men karantæneperioden viser, at vi må nuancere den modstilling, skriver tre lydforskere i dette debatindlæg
    Ssshhh. Kan du huske, hvordan det lød, da gaderne lå øde hen, da samfundet var sat i stå?
  • Interview
    5. november 2019

    Jacob Kirkegaard har skabt et lydværk af lortevand, slagger og knust glas

    Lydkunstneren Jacob Kirkegaard skaber værker om emner, vi ofte har svært ved at forholde os til: atomkraft, global opvarmning og døden. Nu har han skabt et 30 minutters lydværk om affald optaget blandt andet på et forbrændingsanlæg i Roskilde og en losseplads i Kenya
    I det 30 minutter lange værk TESTIMONIUM retter lydkunstner Jacob Kirkegaard opmærksomheden og mikrofonen mod det, vi normalt holder ude i strakt arm: vores affald.
  • Anmeldelse
    5. april 2019

    En spaltet atomkerne af ømhed for lytteren

    På sit femte studiealbum, ’Isa’, søger danske Croatian Amor fortsat at skabe betingelserne for ny, musikalsk eksistens. Og det lykkes ham, takket være den højere enhed, som han endnu en gang får vokalsamples, ambiente klangflader, maskinstøj og udenlandske besøgende til at gå op i
    På sit femte fuldlængdealbum, Isa, gør Croatian Amor sig for alvor Roskilde-aktuel med en blanding af computermanipulerede vokaler, inderlig synth og science fiction-filmagtige feltoptagelser, skriver Sophia Handler.
  • Anmeldelse
    7. november 2019

    Der er for få danske ord for knirk til at beskrive lydnuancerne under G((o))ng-festivalen

    Knirkende violinstrenge, tysk båndsalat og bigbands fra det ganske land. De mange herlige indtryk fra årets Gong Tomorrow-festival for eksperimenterende musik og lydkunst kommer til at runge længe i hovedet på Informations musikanmelder
    Knirkende violinstrenge, tysk båndsalat og bigbands fra det ganske land. De mange herlige indtryk fra årets Gong Tomorrow-festival for eksperimenterende musik og lydkunst kommer til at runge længe i hovedet på Informations musikanmelder
  • Interview
    18. maj 2019

    Hjernen er porøs. Testiklerne er lydløse. Strubens knæk er hårdt og sprødt

    »Vi burde lytte mere i videnskaben,« siger Jacob Kirkegaard, lydkunstneren bag værket ’Opus Mors’, der bygger på lydoptagelser fra et lighus, en obduktion, en kremering og på lig i forrådnelse. Værket opføres på Bloom – en festival om natur og videnskab – i næste weekend sammen med hans korværk ’Morgue,’ komponeret ud fra lydene i et lighus
    Forrådnelseslydene har folk reageret positivt på. De har nærmest været sådan: ’Jeg er overrasket over, hvor naturligt det lyder.’ Mens obduktionslydene har mange efter lidt tid sagt: ’Stop! Tag det af.’