Emne

målstyring

Artikler
Baggrund
3. december 2016

Bliver skolerne bedre af, at politikerne lokker dem med en økonomisk gulerod?

Den nye regering vil give en økonomisk bonus til de folkeskoler, der kan vise, at de har løftet de fagligt svageste elever. Skolelederforeningen mener ikke, at det vil skabe motivation blandt lærerne, og på Guldberg Skole på Nørrebro tror lederen, at forslaget vil betyde et større fokus på gode resultater i test. Ifølge eksperter kan økonomiske incitamenter virke efter hensigten, men også få negative konsekvenser, hvis ikke de bliver brugt rigtigt
Kristian Jørgensen, der underviser en andenklasse på Guldberg Skole, er bekymret for, om det økonomiske inticament vil øge presset på testresultater i en hverdag, der i forvejen er fokuseret på præstation
Baggrund
17. juni 2016

Kan man måle sig til en bedre social indsats?

Ingen har lyst til at bruge milliarder på væresteder og hjemløseprojekter, som ikke virker. I 10 år er undersøgelser, målinger og data derfor skyllet ind over socialområdet. Men målingerne har en pris, mener kritikere – både for de udsatte og for socialarbejderne. Spørgsmålet er, om evidens og målstyring er gået for vidt
Gensynsglæde i Odense blandt to hjemløse til den årlige udendørs konference for socialt udsatte sidste år. I år med temaet ’Det betaler sig at investere i socialt udsatte’.
Nyhed
3. juni 2016

Der skal ryddes op i målkaos for skolen

Undervisningsministeren vil reducere antallet af bindende læringsmål for folkeskolen. Kritikere hilser en reduktion velkommen, men ser det også som en indrømmelse af, at der trods et politisk ønske om forenkling stadig er alt for mange mål for skolen
Kronik
30. maj 2016

Når kynismen råder, bliver røvhullerne belønnet

De producerede gode tal, mine callcenter-kollegaer, og de blev belønnet for deres evne til at behandle dem i den anden ende respektløst. Men de skabte også elendig stemning og et dårligt omdømme for virksomheden. Det virker lidt, som om det offentlige nu har overtaget denne kyniske arbejdskultur
De producerede gode tal, mine callcenter-kollegaer, og de blev belønnet for deres evne til at behandle dem i den anden ende respektløst. Men de skabte også elendig stemning og et dårligt omdømme for virksomheden. Det virker lidt, som om det offentlige nu har overtaget denne kyniske arbejdskultur
Kommentar
30. maj 2016

Stop med at tale om sygehuse, som om de er fabrikker

De ansatte i sundhedsvæsenet føler sig umenneskeliggjorte af et økonomisk målstyringsregime. Det er på tide, vi ser på, hvad der reelt skaber værdi i et velfærdssamfund
De ansatte i sundhedsvæsenet føler sig umenneskeliggjorte af et økonomisk målstyringsregime. Det er på tide, vi ser på, hvad der reelt skaber værdi i et velfærdssamfund
Interview
30. maj 2016

Skolens målstyringer under beskydning

Lektor Keld Skovmand har sat en vigtig, men kompliceret debat i gang om, hvorvidt de nye læringsmål i folkeskolen reelt er funderet på forskning, sådan som politikere og skoleforskere har påstået. Professor Jens Rasmussen, der har været med til lave læringsmålene, svarer igen
’Læringsmålsstyring er ikke et forskningsfunderet redskab, men et teknokratisk redskab, der skal styre lærere og elever i en bestemt retning og opgøre elevernes læringsudbytte, fordi statsmagten ønsker at holde kommuner, skoler og lærere ansvarlige for, om de når bestemte mål,« siger Keld Skovmand.
  • Baggrund
    3. december 2016

    Bliver skolerne bedre af, at politikerne lokker dem med en økonomisk gulerod?

    Den nye regering vil give en økonomisk bonus til de folkeskoler, der kan vise, at de har løftet de fagligt svageste elever. Skolelederforeningen mener ikke, at det vil skabe motivation blandt lærerne, og på Guldberg Skole på Nørrebro tror lederen, at forslaget vil betyde et større fokus på gode resultater i test. Ifølge eksperter kan økonomiske incitamenter virke efter hensigten, men også få negative konsekvenser, hvis ikke de bliver brugt rigtigt
    Kristian Jørgensen, der underviser en andenklasse på Guldberg Skole, er bekymret for, om det økonomiske inticament vil øge presset på testresultater i en hverdag, der i forvejen er fokuseret på præstation