Emne

maleri

Artikler
Kunstkritik
21. april 2023

Vermeers malerier er de fotografier, vi ville ønske, vi kunne tage

På Rijksmuseum i Amsterdam trækker udstillingen med Vermeer fulde huse, og publikum fotograferer flittigt de betagende malerier, der viser en uimodståelig hverdags simple lykke
På Rijksmuseum i Amsterdam trækker udstillingen med Vermeer fulde huse, og publikum fotograferer flittigt de betagende malerier, der viser en uimodståelig hverdags simple lykke
Læserbrev
13. marts 2023

Ibi-Pippis fængselsstraf får Museum Jorn til at fremstå modløst og gammeldags

Provokunstneren Ibi-Pippi står til at skulle afsone en fængselsstraf efter sin begavede kunstneriske happening med værket ’Den Foruroligende Ælling’ sidste år. Det får Museum Jorn til at fremstå som kommercielt provinsteater uden mod og udsyn
Det lykkedes konservatorer at restaurere Asger Jorns ’Den foruroligende ælling’.
Kunstkritik
4. marts 2023

Malene Landgreen skaber musik for øjet, men Trapholts deltagelsestvang er unødvendig

Med hjælp fra tilfældighedernes indfald har Malene Landgreen iscenesat fire sale på Trapholt som maleriske scenografier. Man leger med og synker ind i rummenes stemninger, lige indtil publikumsdeltagelse bliver et eksplicit krav
Med hjælp fra tilfældighedernes indfald har Malene Landgreen iscenesat fire sale på Trapholt som maleriske scenografier. Man leger med og synker ind i rummenes stemninger, lige indtil publikumsdeltagelse bliver et eksplicit krav
Anmeldelse
20. oktober 2022

Hele udstillingen handler om et eneste værk af Matisse, og det er en enestående oplevelse

Enestående og yderst sjælden Matisse-udstilling er netop åbnet på Statens Museum for Kunst. Den handler udelukkende om værket ’Det røde atelier‘, dets historie og den kunst, som er afbildet på maleriet
Udstillingen på SMK viser værket ’Det røde atelier’ (1911) Henri Matisse og alle de af hans værker, der optræder på maleriet. Det er udlånt til SMK af MoMA, New York.
Anmeldelse
3. oktober 2022

Leonora Carrington tryllebinder øjne og sjæl med sine magiske billeder

Leonora Carrington er en ægte magiker. Hun formår med sine malerier at tryllebinde både sjæl og øje. Med en storstilet og smuk udstilling på Arken er vi de første i Skandinavien, der kan opleve hende i fulde drag
Leonora Carrington er en ægte magiker. Hun formår med sine malerier at tryllebinde både sjæl og øje. Med en storstilet og smuk udstilling på Arken er vi de første i Skandinavien, der kan opleve hende i fulde drag
Ugens anbefalinger
26. august 2022

Malede Matisse en stikkontakt i 1911? Hvad står DVO1 for? Vi ved det ikke, men vi er vilde med det

En artikel i The New Yorker om en dims i et mesterværk, noget for nørderne på Disney+ og en slendrende Andreas Odbjerg. Vi anbefaler det hele
Henri Matisse: ’Det røde atelier’ (1911)
Interview
12. august 2022

Vindmøllen bryder med vores guldalderopfattelse af landskabet

For mange er vindmøller et fremmedelement, der skæmmer landskabet, men ikke for kunstneren Allan Otte
For mange er vindmøller et fremmedelement, der skæmmer landskabet, men ikke for kunstneren Allan Otte
Anmeldelse
5. juli 2022

’Harald Giersing – modernismens fortællinger’ er et vigtigt bidrag til forståelsen af hans centrale rolle i den danske modernisme

En af den tidlige danske modernismes hovedskikkelser, Harald Giersing, er rigt repræsenteret i vidunderlig udstilling på Faaborg Museum
Harald Giersing: Landevej til Svanninge, 1919. Olie på lærred, 74 x 64 cm. Faaborg Museum.
Anmeldelse
24. maj 2022

Hvorfor kalder vi egentlig ikke fynboen Peter Hansen for en faderskabsmaler?

Ordrupgaards stort anlagte sommerudstilling minder os om farve- og livsglæden hos Peter Hansen, der med Johannes Larsen og Fritz Syberg var en del af kunstnerkolonien Fynboerne. Men lidt spræl havde klædt kurateringen
Peter Hansens ’Søster græder’ (1906).
Fra arkivet
6. maj 2022

Ibi-Pippi idømt halvandet års fængsel for hærværk. Læs eller genlæs vores oprulning af sagen

Da Ibi-Pippi Orup Hedegaard skrev sin signatur på et af Jorns hovedværker, var det udtryk for en forfejlet opfattelse af Jorns metode. Den aktion handlede om Ibi-Pippi Orup Hedegaard selv. Jorns mission var netop at fjerne fokus fra kunstneren, fortæller to eksperter
Da Ibi-Pippi Orup Hedegaard skrev sin signatur på et af Jorns hovedværker, var det udtryk for en forfejlet opfattelse af Jorns metode. Den aktion handlede om Ibi-Pippi Orup Hedegaard selv. Jorns mission var netop at fjerne fokus fra kunstneren, fortæller to eksperter

Sider