Emne

malerkunst

Anmeldelse
2. marts 2022

Valadons solidaritet med de henslængte kvinder skildret i fin udstilling på Glyptoteket

Glyptotekets udstilling viser, hvordan Suzanne Valadon bevægede sig fra model til maler og fra arbejderklasse til middelklasse i et farverigt liv, som indprentede sig i hendes billeder
’Nøgenfigur på en rød sofa’, 1920. Olie på lærred. Association des Amis du Petit Palais, Genéve.
Anmeldelse
29. januar 2022

Gauguin rimer ikke kun på Tahiti og pædofili, men også på god kunst

Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst
Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst
Anmeldelse
9. november 2021

Malerierne er heldigvis ligeglade med, at Louisiana på smagløs vis gør Jerichau queer

Omfanget af Jens Adolf Jerichau-udstillingen på Louisiana gør, at den samtale, kunstneren fører med maleriets poetiske midler, træder frem. Men den frie og åbne bevægelse mod nye horisonter har intet at gøre med nogen anden forklaring end maleriet selv
Omfanget af Jens Adolf Jerichau-udstillingen på Louisiana gør, at den samtale, kunstneren fører med maleriets poetiske midler, træder frem. Men den frie og åbne bevægelse mod nye horisonter har intet at gøre med nogen anden forklaring end maleriet selv
I kunstnernes fodspor
12. februar 2021

Det store drama i det helt upåfaldende billede

Ulrik Møllers oliemaleri ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ ligner en fotorealistisk gengivelse af en upåfaldende dansk landsby. Det er den også og samtidig slet ikke. Informations kunstkritikere besøger dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
Ulrik Møllers ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ fra 2017 måler 190 x 240 cm og tilhører kunstneren, men kan opleves på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring fra nu og til den 6. juni og derefter på Faaborg Museum fra den 17. juni til den 19.september.
Analyse
29. juni 2020

På bostedet Marjatta på Sydsjælland gemmer de Grethe Bagges mytologiske skat

Det mytologiske maleri oplever for tiden en stor genvækkelse blandt yngre kunstnere. Det gør en overset kunstner som Grethe Bagge højaktuel
Grethe Bagge (f. 1925) var uddannet billedhugger, men senere blev maleriet, farven og lyset de bærende elementer i hendes værker.
Anmeldelse
26. februar 2020

Rønnebæksholm trækker den glemte maler Astrid Holm tilbage i kunsthistorien

På Rønnebæksholm skriver kunsthistoriker Hanne Abildgaard med stor ivrighed den glemte maler Astrid Holm og hendes kvindelige kunstnerkolleger ind i dansk kunsthistorie. Det er godt! Og det hele bliver kun bedre af, at fem kvindelige samtidskunstnere ødelægger den gode samvittighed
Der er gået hundrede år, siden de skandinaviske kvindelige modernister med Astrid Holm i spidsen slog deres folder. Nu kan se ses i Rønnebæksholms aktuelle udstilling ’Astrid Holm & Co’, hvor de har har selskab af Helene Nymanns skulptur, som pivoterer rundt og peger på de gamle malerier. Skulpturen forestiller de centre i hjernen – hippocampus – som varetager vores langtidshukommelse.
Interview
15. februar 2020

Kurator for SMK-udstilling: Det er en fornyelse ikke at tale om Anna Ancher som kvindekunstner

I en anmeldelse fredag problematiserer Informations kunstanmelder Rune Gade, at Statens Museum for Kunst har sat maleren Anna Anchers køn i skyggen i den hidtil største udstilling af hendes værker. Vi har spurgt udstillingens kurator, en Ancher-kender og en leder af en kunsthal, om kunst og køn skal skilles ad
I en anmeldelse fredag problematiserer Informations kunstanmelder Rune Gade, at Statens Museum for Kunst har sat maleren Anna Anchers køn i skyggen i den hidtil største udstilling af hendes værker. Vi har spurgt udstillingens kurator, en Ancher-kender og en leder af en kunsthal, om kunst og køn skal skilles ad
Anmeldelse
20. december 2019

Der er mere EM i tomgang over Jon Fosses nye bog end original og nyskabende fortællekunst

Jon Fosses konsekvent punktumsløse bevidsthedsudforskning ligner mest af alt en kitschet kliché
Jon Fosses konsekvent punktumsløse bevidsthedsudforskning ligner mest af alt en kitschet kliché
Anmeldelse
26. marts 2019

Nøgne kvindekroppe går frit rundt i et syretrip af en udstilling på Refshaleøen

Hvor Yves Klein førte kvindekroppe som pensler på lærredet, er modellerne i Donna Huancas værk frit bevægelige – de fører sig selv. Den boliviansk-amerikanske kunstner har med ’Lengua Llorona’ skabt et syretrip af en udstilling på Copenhagen Contemporary, hvor hun med lyde, dufte og blåt bemalede nøgne kroppe frisætter og nytænker nogle af modernismens største traumer og fortællinger
Det lykkes Donna Huanca at gøre kvindekroppen som model fri af lærredet, kvindekroppen træder bogstaveligt fra den todimensionelle position og ud i verden og sætter sine egne taktile, sensuelle, kropslige spor. Donna Huanca, LENGUA LLORONA (2019). Installation, Copenhagen Contemporary
Anmeldelse
15. februar 2019

Den danske vampyrkunstner

Hammershøi er allerede en kendt dansk verdenskunstner, men ny fremragende bog formår at vække hans grå værker til live, så blodet bruser af beundring
Velhelm Hammershøi, Stue i Strandgade med solskin på gulvet, 1901. 

Sider

  • Anmeldelse
    23. marts 2012

    Johnny Madsen kan ikke gå på vandet

    Liberal Alliance har dekoreret deres gruppeværelse med pubertære malerier uden indhold. Det ligner kunst, men kommer aldrig til at virke som sådan. Men hvad betyder det, når skilderierne kan så meget andet?
    Liberalismens uknægtede sind møder kunsten. Men har Anders Samuelsen opdaget den røde farve i baggrunden, og hvor passer den ind i partilederens noget bastante kunstanalyse.
  • 21. februar 2008

    Dette er ikke Grønland

    De trives på isen, i byen går de til grunde. Velmenende danske forfattere er stivnet i klicheen om det grønlandske naturmenneske, der ikke kan tåle den moderne civilisation
    Repræsentation. Danske forfattere har en tendens til at fremstille grønlændere som naturmennesker i besiddelse af en særlig essens, der gør dem ude af stand til at tilpasse sig det moderne samfund.
  • Anmeldelse
    29. januar 2022

    Gauguin rimer ikke kun på Tahiti og pædofili, men også på god kunst

    Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst
    Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst
  • Anmeldelse
    2. marts 2022

    Valadons solidaritet med de henslængte kvinder skildret i fin udstilling på Glyptoteket

    Glyptotekets udstilling viser, hvordan Suzanne Valadon bevægede sig fra model til maler og fra arbejderklasse til middelklasse i et farverigt liv, som indprentede sig i hendes billeder
    ’Nøgenfigur på en rød sofa’, 1920. Olie på lærred. Association des Amis du Petit Palais, Genéve.
  • Anmeldelse
    8. juni 2018

    Anna Anchers farve som kærtegn og chok

    Lilian Munk Rösing har skrevet en ekstraordinær, usædvanlig og fængslende kunstbog om Anna Ancher
    ’Solskin i den blå stue’ (1891) af Anna Ancher. 
  • Anmeldelse
    15. februar 2019

    Den danske vampyrkunstner

    Hammershøi er allerede en kendt dansk verdenskunstner, men ny fremragende bog formår at vække hans grå værker til live, så blodet bruser af beundring
    Velhelm Hammershøi, Stue i Strandgade med solskin på gulvet, 1901. 
  • Anmeldelse
    24. juni 2016

    Atmosfærisk danskhed

    Med lån fra Skovgaardmuseet har Rønnebæksholm skabt en fin og tankevækkende udstilling om det danske landskabsmaleris udvikling i perioden fra 1830 til 1930
    Med lån fra Skovgaardmuseet har Rønnebæksholm skabt en fin og tankevækkende udstilling om det danske landskabsmaleris udvikling i perioden fra 1830 til 1930
  • Baggrund
    11. maj 2018

    Kongen af de store lærreder

    Per Kirkebys karriere blev et internationalt triumftog med sejre fra New York til Bilbao og Shanghai, skønt han som ung rebel ikke ville have med maleri at gøre, men en dag kom Louisiana til Ægirsgade, og derfra fik han alt det, han kunne ønske sig som kunstner. Kristen Bjørnkjær skriver om sin ungdoms fælle. En stor mester er død
    Per Kirkebys karriere blev et internationalt triumftog med sejre fra New York til Bilbao og Shanghai, skønt han som ung rebel ikke ville have med maleri at gøre, men en dag kom Louisiana til Ægirsgade, og derfra fik han alt det, han kunne ønske sig som kunstner. Kristen Bjørnkjær skriver om sin ungdoms fælle. En stor mester er død