Emne

malerkunst

I kunstnernes fodspor
12. februar 2021

Det store drama i det helt upåfaldende billede

Ulrik Møllers oliemaleri ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ ligner en fotorealistisk gengivelse af en upåfaldende dansk landsby. Det er den også og samtidig slet ikke. Informations kunstkritikere besøger dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
Ulrik Møllers ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ fra 2017 måler 190 x 240 cm og tilhører kunstneren, men kan opleves på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring fra nu og til den 6. juni og derefter på Faaborg Museum fra den 17. juni til den 19.september.
Analyse
29. juni 2020

På bostedet Marjatta på Sydsjælland gemmer de Grethe Bagges mytologiske skat

Det mytologiske maleri oplever for tiden en stor genvækkelse blandt yngre kunstnere. Det gør en overset kunstner som Grethe Bagge højaktuel
Grethe Bagge (f. 1925) var uddannet billedhugger, men senere blev maleriet, farven og lyset de bærende elementer i hendes værker.
Anmeldelse
26. februar 2020

Rønnebæksholm trækker den glemte maler Astrid Holm tilbage i kunsthistorien

På Rønnebæksholm skriver kunsthistoriker Hanne Abildgaard med stor ivrighed den glemte maler Astrid Holm og hendes kvindelige kunstnerkolleger ind i dansk kunsthistorie. Det er godt! Og det hele bliver kun bedre af, at fem kvindelige samtidskunstnere ødelægger den gode samvittighed
Der er gået hundrede år, siden de skandinaviske kvindelige modernister med Astrid Holm i spidsen slog deres folder. Nu kan se ses i Rønnebæksholms aktuelle udstilling ’Astrid Holm & Co’, hvor de har har selskab af Helene Nymanns skulptur, som pivoterer rundt og peger på de gamle malerier. Skulpturen forestiller de centre i hjernen – hippocampus – som varetager vores langtidshukommelse.
Interview
15. februar 2020

Kurator for SMK-udstilling: Det er en fornyelse ikke at tale om Anna Ancher som kvindekunstner

I en anmeldelse fredag problematiserer Informations kunstanmelder Rune Gade, at Statens Museum for Kunst har sat maleren Anna Anchers køn i skyggen i den hidtil største udstilling af hendes værker. Vi har spurgt udstillingens kurator, en Ancher-kender og en leder af en kunsthal, om kunst og køn skal skilles ad
I en anmeldelse fredag problematiserer Informations kunstanmelder Rune Gade, at Statens Museum for Kunst har sat maleren Anna Anchers køn i skyggen i den hidtil største udstilling af hendes værker. Vi har spurgt udstillingens kurator, en Ancher-kender og en leder af en kunsthal, om kunst og køn skal skilles ad
Anmeldelse
20. december 2019

Der er mere EM i tomgang over Jon Fosses nye bog end original og nyskabende fortællekunst

Jon Fosses konsekvent punktumsløse bevidsthedsudforskning ligner mest af alt en kitschet kliché
Jon Fosses konsekvent punktumsløse bevidsthedsudforskning ligner mest af alt en kitschet kliché
Anmeldelse
26. marts 2019

Nøgne kvindekroppe går frit rundt i et syretrip af en udstilling på Refshaleøen

Hvor Yves Klein førte kvindekroppe som pensler på lærredet, er modellerne i Donna Huancas værk frit bevægelige – de fører sig selv. Den boliviansk-amerikanske kunstner har med ’Lengua Llorona’ skabt et syretrip af en udstilling på Copenhagen Contemporary, hvor hun med lyde, dufte og blåt bemalede nøgne kroppe frisætter og nytænker nogle af modernismens største traumer og fortællinger
Det lykkes Donna Huanca at gøre kvindekroppen som model fri af lærredet, kvindekroppen træder bogstaveligt fra den todimensionelle position og ud i verden og sætter sine egne taktile, sensuelle, kropslige spor. Donna Huanca, LENGUA LLORONA (2019). Installation, Copenhagen Contemporary
Anmeldelse
15. februar 2019

Den danske vampyrkunstner

Hammershøi er allerede en kendt dansk verdenskunstner, men ny fremragende bog formår at vække hans grå værker til live, så blodet bruser af beundring
Velhelm Hammershøi, Stue i Strandgade med solskin på gulvet, 1901. 
Baggrund
26. juli 2018

Hvad var det i grunden, Carl Fredrik Hill så?

C. F. Hill blev først afvist i etablerede kredse, men han forstod, at de virkelig nyskabende i kunstens verden ikke uden videre kan regne med forståelse fra dem, der tænker mere konventionelt
C. F. Hill blev først afvist i etablerede kredse, men han forstod, at de virkelig nyskabende i kunstens verden ikke uden videre kan regne med forståelse fra dem, der tænker mere konventionelt
Anmeldelse
8. juni 2018

Anna Anchers farve som kærtegn og chok

Lilian Munk Rösing har skrevet en ekstraordinær, usædvanlig og fængslende kunstbog om Anna Ancher
’Solskin i den blå stue’ (1891) af Anna Ancher. 
Baggrund
11. maj 2018

Kongen af de store lærreder

Per Kirkebys karriere blev et internationalt triumftog med sejre fra New York til Bilbao og Shanghai, skønt han som ung rebel ikke ville have med maleri at gøre, men en dag kom Louisiana til Ægirsgade, og derfra fik han alt det, han kunne ønske sig som kunstner. Kristen Bjørnkjær skriver om sin ungdoms fælle. En stor mester er død
Per Kirkebys karriere blev et internationalt triumftog med sejre fra New York til Bilbao og Shanghai, skønt han som ung rebel ikke ville have med maleri at gøre, men en dag kom Louisiana til Ægirsgade, og derfra fik han alt det, han kunne ønske sig som kunstner. Kristen Bjørnkjær skriver om sin ungdoms fælle. En stor mester er død

Sider

  • Anmeldelse
    23. marts 2012

    Johnny Madsen kan ikke gå på vandet

    Liberal Alliance har dekoreret deres gruppeværelse med pubertære malerier uden indhold. Det ligner kunst, men kommer aldrig til at virke som sådan. Men hvad betyder det, når skilderierne kan så meget andet?
    Liberalismens uknægtede sind møder kunsten. Men har Anders Samuelsen opdaget den røde farve i baggrunden, og hvor passer den ind i partilederens noget bastante kunstanalyse.
  • Anmeldelse
    8. juni 2018

    Anna Anchers farve som kærtegn og chok

    Lilian Munk Rösing har skrevet en ekstraordinær, usædvanlig og fængslende kunstbog om Anna Ancher
    ’Solskin i den blå stue’ (1891) af Anna Ancher. 
  • Baggrund
    28. september 2016

    Krigsmaleriet, det danske forsvar ikke ønsker at se

    Forsvaret bestilte i 2011 et maleri af den danske krigsindsats i Libyen. Kunstneren Simone Aaberg Kærn, der også malede statsministerportrættet af Anders Fogh, blev valgt til opgaven. Men senere blev hendes skitser afvist, fordi de ikke viste den »ret lykkelige historie«, som krigen ifølge Forsvaret var. Kærn har lavet maleriet alligevel og taler nu for første gang om sagen offentligt
    Forsvaret bestilte i 2011 tre malerier af den danske forsvarskrigsindsats gennem de seneste ti år. Den ene af kunstnerne, Simone Aaberg Kærn, blev taget af opgaven, fordi hendes skitser ifølge forsvaret viste en forkert side af krigen. Nu har hun malet billedet færdigt. Det billede af krigen i Libyen, som Forsvaret ikke ønsker at se.
  • I kunstnernes fodspor
    12. februar 2021

    Det store drama i det helt upåfaldende billede

    Ulrik Møllers oliemaleri ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ ligner en fotorealistisk gengivelse af en upåfaldende dansk landsby. Det er den også og samtidig slet ikke. Informations kunstkritikere besøger dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
    Ulrik Møllers ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ fra 2017 måler 190 x 240 cm og tilhører kunstneren, men kan opleves på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring fra nu og til den 6. juni og derefter på Faaborg Museum fra den 17. juni til den 19.september.
  • 29. juli 2017

    Albrecht Dürer var mesteren blandt mestre

    Albrecht Dürer (1471-1528) var hver mand, eller hver mands øjne, hver mands malende og tegnende hænder
    Albrecht Dürer (1471-1528) var hver mand, eller hver mands øjne, hver mands malende og tegnende hænder
  • Baggrund
    30. august 2014

    En selfie af militærmagten?

    Torsdag afslørede Det Nationalhistoriske Museum kunstneren Peter Martensens bataljemaleri ’Blue Shield’. Værket skildrer den danske militærindsats mod somaliske pirater. Men er det moderne krigsmaleri virkelig et stykke almen samtidshistorie, eller ser vi et eksempel på magtens selvfremstilling?
    Peter Martensen: ’Blue Shield’ (2014)
  • Baggrund
    22. september 2010

    På kulturhistorisk tidsrejse med den sidste Swane

    Fra modernisme over fucking Hitler til venstrefløjsaktioner - Malergården i Odsherred er både en politisk og kulturhistorisk tidsrejse og en rejse ind i fotografiet iscenesat som maleri
    Henrik Swane er primært fotograf, men har også arbejdet med malerkunst - ligesom resten af sin familie. Her ses Henrik Swane i barndomshjemmet Malergårdens atelier med et af sine malerier fra de mange rejser i Portugal og Spanien.
  • Analyse
    29. juni 2020

    På bostedet Marjatta på Sydsjælland gemmer de Grethe Bagges mytologiske skat

    Det mytologiske maleri oplever for tiden en stor genvækkelse blandt yngre kunstnere. Det gør en overset kunstner som Grethe Bagge højaktuel
    Grethe Bagge (f. 1925) var uddannet billedhugger, men senere blev maleriet, farven og lyset de bærende elementer i hendes værker.