Kuratorerne på Metropolitan Museum of Art bruger nogle interessante greb til at tematisere dansk guldalderkunst på en udstilling, der som noget nyt sætter tegninger og akvareller i fokus
Ud over at være overfladisk nævnt i kataloget får publikum ikke at vide, hvorfor det værk, der har gjort Dana Schutz’ navn kendt og kontroversielt, ikke er med på Louisianas salvelsesfulde udstilling. Hendes værker udbreder sig ellers gerne om alt mellem himmel og jord. Det er stort – men mest i fysisk forstand
De kvindelige fynbomalere har ikke haft samme gennemslagskraft som deres mænd. Men nu bliver Anna Sybergs viltre blomsterflor omsider udfoldet på Den Hirschsprungske Samling og viser, hvor radikal en kunstner hun var
Enestående og yderst sjælden Matisse-udstilling er netop åbnet på Statens Museum for Kunst. Den handler udelukkende om værket ’Det røde atelier‘, dets historie og den kunst, som er afbildet på maleriet
Gl. Holtegaard viser for tiden, hvordan det universelle tema mad udfoldes i barok- og ny dansk samtidskunst. Forfatter Kristina Nya Glaffey anmelder her udstillingen og beretter om en sociologiprofessors udlægning af madens mange betydninger
Glyptotekets udstilling viser, hvordan Suzanne Valadon bevægede sig fra model til maler og fra arbejderklasse til middelklasse i et farverigt liv, som indprentede sig i hendes billeder
Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst
Omfanget af Jens Adolf Jerichau-udstillingen på Louisiana gør, at den samtale, kunstneren fører med maleriets poetiske midler, træder frem. Men den frie og åbne bevægelse mod nye horisonter har intet at gøre med nogen anden forklaring end maleriet selv
Ulrik Møllers oliemaleri ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ ligner en fotorealistisk gengivelse af en upåfaldende dansk landsby. Det er den også og samtidig slet ikke. Informations kunstkritikere besøger dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
Ud over at være overfladisk nævnt i kataloget får publikum ikke at vide, hvorfor det værk, der har gjort Dana Schutz’ navn kendt og kontroversielt, ikke er med på Louisianas salvelsesfulde udstilling. Hendes værker udbreder sig ellers gerne om alt mellem himmel og jord. Det er stort – men mest i fysisk forstand
Kuratorerne på Metropolitan Museum of Art bruger nogle interessante greb til at tematisere dansk guldalderkunst på en udstilling, der som noget nyt sætter tegninger og akvareller i fokus
Liberal Alliance har dekoreret deres gruppeværelse med pubertære malerier uden indhold. Det ligner kunst, men kommer aldrig til at virke som sådan. Men hvad betyder det, når skilderierne kan så meget andet?
Skeletterne vælter ud af borgerskabet, når velhavernes fortid i Hellerup og omegn endevendes. I 1933-45 skortede det ikke på samfundsspidser, der gerne så demokratiet afskaffet. For fædrelandets skyld.
De kvindelige fynbomalere har ikke haft samme gennemslagskraft som deres mænd. Men nu bliver Anna Sybergs viltre blomsterflor omsider udfoldet på Den Hirschsprungske Samling og viser, hvor radikal en kunstner hun var
Ulrik Møllers oliemaleri ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ ligner en fotorealistisk gengivelse af en upåfaldende dansk landsby. Det er den også og samtidig slet ikke. Informations kunstkritikere besøger dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
Et ikon i europæisk, modernistisk malerkunst. Et epokegørende kunstværk malet ud fra en typisk nordisk, alvorstung tolkning af tilværelsen. Det stjålne Skriget af Edvard Munch er mere end blot et maleri
Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst