Emne

malerkunst

Artikler
kunstkritik
28. februar 2023

Udstilling på museum i New York kaster nyt lys over 1800-tallets danske billedkunst

Kuratorerne på Metropolitan Museum of Art bruger nogle interessante greb til at tematisere dansk guldalderkunst på en udstilling, der som noget nyt sætter tegninger og akvareller i fokus
Udstillingen ’Hinsides Lyset: Identitet og Sted i det 19. Århundredes Danske Kunst’ kan ses på The Metropolitan Museum of Art, New York frem til den 16. april. Billedet her er ’Udsigt fra Kalvebod Strand’ af Peter Vilhelm Carl Kyhn fra 1853.
Kunstkritik
21. februar 2023

Dana Schutz’ malerier på Louisiana ligner Poul Pava for aktiespekulanter

Ud over at være overfladisk nævnt i kataloget får publikum ikke at vide, hvorfor det værk, der har gjort Dana Schutz’ navn kendt og kontroversielt, ikke er med på Louisianas salvelsesfulde udstilling. Hendes værker udbreder sig ellers gerne om alt mellem himmel og jord. Det er stort – men mest i fysisk forstand
Ud over at være overfladisk nævnt i kataloget får publikum ikke at vide, hvorfor det værk, der har gjort Dana Schutz’ navn kendt og kontroversielt, ikke er med på Louisianas salvelsesfulde udstilling. Hendes værker udbreder sig ellers gerne om alt mellem himmel og jord. Det er stort – men mest i fysisk forstand
Kunstkritik
20. januar 2023

Anna Sybergs bror mente ikke, hendes værker var værd at købe, men her er de – radikale og helende

De kvindelige fynbomalere har ikke haft samme gennemslagskraft som deres mænd. Men nu bliver Anna Sybergs viltre blomsterflor omsider udfoldet på Den Hirschsprungske Samling og viser, hvor radikal en kunstner hun var
Anna Syberg: ’Druer i et drivhus’ (1903).
Anmeldelse
20. oktober 2022

Hele udstillingen handler om et eneste værk af Matisse, og det er en enestående oplevelse

Enestående og yderst sjælden Matisse-udstilling er netop åbnet på Statens Museum for Kunst. Den handler udelukkende om værket ’Det røde atelier‘, dets historie og den kunst, som er afbildet på maleriet
Udstillingen på SMK viser værket ’Det røde atelier’ (1911) Henri Matisse og alle de af hans værker, der optræder på maleriet. Det er udlånt til SMK af MoMA, New York.
Anmeldelse
30. september 2022

En østers på et barokmaleri er ikke bare en østers

Gl. Holtegaard viser for tiden, hvordan det universelle tema mad udfoldes i barok- og ny dansk samtidskunst. Forfatter Kristina Nya Glaffey anmelder her udstillingen og beretter om en sociologiprofessors udlægning af madens mange betydninger
Pieter Claesz: ’Opstilling med skinke’ (1625).
Anmeldelse
2. marts 2022

Valadons solidaritet med de henslængte kvinder skildret i fin udstilling på Glyptoteket

Glyptotekets udstilling viser, hvordan Suzanne Valadon bevægede sig fra model til maler og fra arbejderklasse til middelklasse i et farverigt liv, som indprentede sig i hendes billeder
’Nøgenfigur på en rød sofa’, 1920. Olie på lærred. Association des Amis du Petit Palais, Genéve.
Anmeldelse
29. januar 2022

Gauguin rimer ikke kun på Tahiti og pædofili, men også på god kunst

Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst
Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst
Anmeldelse
9. november 2021

Malerierne er heldigvis ligeglade med, at Louisiana på smagløs vis gør Jerichau queer

Omfanget af Jens Adolf Jerichau-udstillingen på Louisiana gør, at den samtale, kunstneren fører med maleriets poetiske midler, træder frem. Men den frie og åbne bevægelse mod nye horisonter har intet at gøre med nogen anden forklaring end maleriet selv
Omfanget af Jens Adolf Jerichau-udstillingen på Louisiana gør, at den samtale, kunstneren fører med maleriets poetiske midler, træder frem. Men den frie og åbne bevægelse mod nye horisonter har intet at gøre med nogen anden forklaring end maleriet selv
I kunstnernes fodspor
12. februar 2021

Det store drama i det helt upåfaldende billede

Ulrik Møllers oliemaleri ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ ligner en fotorealistisk gengivelse af en upåfaldende dansk landsby. Det er den også og samtidig slet ikke. Informations kunstkritikere besøger dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
Ulrik Møllers ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ fra 2017 måler 190 x 240 cm og tilhører kunstneren, men kan opleves på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring fra nu og til den 6. juni og derefter på Faaborg Museum fra den 17. juni til den 19.september.
Analyse
29. juni 2020

På bostedet Marjatta på Sydsjælland gemmer de Grethe Bagges mytologiske skat

Det mytologiske maleri oplever for tiden en stor genvækkelse blandt yngre kunstnere. Det gør en overset kunstner som Grethe Bagge højaktuel
Grethe Bagge (f. 1925) var uddannet billedhugger, men senere blev maleriet, farven og lyset de bærende elementer i hendes værker.

Sider

  • Kunstkritik
    21. februar 2023

    Dana Schutz’ malerier på Louisiana ligner Poul Pava for aktiespekulanter

    Ud over at være overfladisk nævnt i kataloget får publikum ikke at vide, hvorfor det værk, der har gjort Dana Schutz’ navn kendt og kontroversielt, ikke er med på Louisianas salvelsesfulde udstilling. Hendes værker udbreder sig ellers gerne om alt mellem himmel og jord. Det er stort – men mest i fysisk forstand
    Ud over at være overfladisk nævnt i kataloget får publikum ikke at vide, hvorfor det værk, der har gjort Dana Schutz’ navn kendt og kontroversielt, ikke er med på Louisianas salvelsesfulde udstilling. Hendes værker udbreder sig ellers gerne om alt mellem himmel og jord. Det er stort – men mest i fysisk forstand
  • kunstkritik
    28. februar 2023

    Udstilling på museum i New York kaster nyt lys over 1800-tallets danske billedkunst

    Kuratorerne på Metropolitan Museum of Art bruger nogle interessante greb til at tematisere dansk guldalderkunst på en udstilling, der som noget nyt sætter tegninger og akvareller i fokus
    Udstillingen ’Hinsides Lyset: Identitet og Sted i det 19. Århundredes Danske Kunst’ kan ses på The Metropolitan Museum of Art, New York frem til den 16. april. Billedet her er ’Udsigt fra Kalvebod Strand’ af Peter Vilhelm Carl Kyhn fra 1853.
  • Anmeldelse
    23. marts 2012

    Johnny Madsen kan ikke gå på vandet

    Liberal Alliance har dekoreret deres gruppeværelse med pubertære malerier uden indhold. Det ligner kunst, men kommer aldrig til at virke som sådan. Men hvad betyder det, når skilderierne kan så meget andet?
    Liberalismens uknægtede sind møder kunsten. Men har Anders Samuelsen opdaget den røde farve i baggrunden, og hvor passer den ind i partilederens noget bastante kunstanalyse.
  • 4. oktober 2008

    Man heilede da i Gentofte

    Skeletterne vælter ud af borgerskabet, når velhavernes fortid i Hellerup og omegn endevendes. I 1933-45 skortede det ikke på samfundsspidser, der gerne så demokratiet afskaffet. For fædrelandets skyld.
    Skeletterne vælter ud af borgerskabet, når velhavernes fortid i Hellerup og omegn endevendes. I 1933-45 skortede det ikke på samfundsspidser, der gerne så demokratiet afskaffet. For fædrelandets skyld.
  • Kunstkritik
    20. januar 2023

    Anna Sybergs bror mente ikke, hendes værker var værd at købe, men her er de – radikale og helende

    De kvindelige fynbomalere har ikke haft samme gennemslagskraft som deres mænd. Men nu bliver Anna Sybergs viltre blomsterflor omsider udfoldet på Den Hirschsprungske Samling og viser, hvor radikal en kunstner hun var
    Anna Syberg: ’Druer i et drivhus’ (1903).
  • I kunstnernes fodspor
    12. februar 2021

    Det store drama i det helt upåfaldende billede

    Ulrik Møllers oliemaleri ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ ligner en fotorealistisk gengivelse af en upåfaldende dansk landsby. Det er den også og samtidig slet ikke. Informations kunstkritikere besøger dansk natur, som vi kender den fra kunsten – og ser den an i virkeligheden
    Ulrik Møllers ’Centrumpladsen i Vester Aaby’ fra 2017 måler 190 x 240 cm og tilhører kunstneren, men kan opleves på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring fra nu og til den 6. juni og derefter på Faaborg Museum fra den 17. juni til den 19.september.
  • 24. august 2004

    Skriget der blev stjålet

    Et ikon i europæisk, modernistisk malerkunst. Et epokegørende kunstværk malet ud fra en typisk nordisk, alvorstung tolkning af tilværelsen. Det stjålne ’Skriget’ af Edvard Munch er mere end blot et maleri
  • Anmeldelse
    29. januar 2022

    Gauguin rimer ikke kun på Tahiti og pædofili, men også på god kunst

    Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst
    Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst