Emne

markedsføring

Nyhed
23. maj 2019

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
Skandinavisk Motor Co. A/S (SMC) fotograferede en ny orangefarvet Polo foran Ai Weiweis kunstinstallation ’Soleil Levant’ i indre København og brugte fotografiet – hvor kunstinstallationen fyldte en betragtelig del – som reklame for den nye bilmodel.
Kommentar
23. maj 2019

Her er syv grunde til, at politisk markedsføring på sociale medier skader demokratiet

Politikerne har for alvor taget målrettet annoncering på sociale medier til sig, men det skævvrider demokratiet og bidrager til overvågningskapitalismen, skriver folketingskandidat for Alternativet Asbjørn Ammitzbøll Flügge i dette debatindlæg
Anmeldelse
7. september 2018

Dansk Folkepartis efterårskampagne er deres bedste siden den med hunden

Dansk Folkepartis nye reklamekampagne demonstrerer, at partiet giver plads til det sælsomme, og vi kan ikke lade være at tale om den, skriver Informations faste tegner i Moderne Tider i sin anmeldelse
Eksempel på en af partiets annoncer.
Nyhed
11. december 2017

Et enkelt facebook-like er nok til at indikere, hvilken personlighed du har

Forskere viser ved omfattende eksperiment på Facebook, at reklamer, der bruger psykologisk målrettede onlinekampagner på de sociale medier, er langt mere effektive end hidtil antaget
Klik på mobil eller computer, fortæller meget om, hvem man er. Det gør annoncer på sociale medier endnu mere effektive end hidtil antaget, viser forskning.
Analyse
15. november 2017

Liberal Alliance er på Facebook-vælgerjagt hos De Konservative

Facebook gør det muligt at målrette sit politiske budskab til lige præcis den målgruppe, man ønsker at nå. I de seneste dage har Liberal Alliance været på vælgerjagt hos deres regeringspartner i De Konservative, mens en socialdemokratisk byrådskandidat går efter Enhedslisten-vælgere. Det viser Informations indsamling af reklamer fra brugeres Facebook-feeds
Liberal Alliance er i øjeblikket på stemmefiskeri hos deres regeringspartnere i De Konservative med en kampagne af animerede videoer på Facebook.
Leder
14. august 2017

Erhvervsskoler har god grund til at gøre reklame for sig selv

Hvis flere skal søge ind på erhvervsuddannelserne, er der altså al mulig god grund til at tænke kreativt
Hvis flere skal søge ind på erhvervsuddannelserne, er der altså al mulig god grund til at tænke kreativt
Interview
13. januar 2017

Læst i Berlingske: Kina er det bedste, der er sket for Tibet

I sidste uge kunne man i Berlingske læse et 12 sider langt tillæg om Kinas fremgang og et ’Tibet i positiv udvikling’. Tillægget lignede journalistik, men var en annonce betalt af Folkerepublikken Kinas ambassade i Danmark. Og det er dybt kritisabelt, mener medieforsker, for det er mediernes ’forbandede pligt’ at korrigere stormagternes propaganda
Baggrund
18. november 2016

I Spanien må man ikke længere have det rart med mafiaen

Populærkulturen er fuld af fascinerende mafiosi, mens Italien er fuld af slægtninge til mafiaens ofre. EU’s varemærkeagentur har nu forbudt en spansk restaurantkæde at markedsføre sig ved at fremstille mafiaen som et hyggeligt middagsselskab
Mafiaen er blevet portrætteret rigt i populærkulturen, blandt andet i HBO’s tv-serie ’The Sopranos’. En spansk restaurantkæde er nu blevet forbudt at bruge mafiaen i sin markedsføring. 
Kommentar
17. oktober 2015

Når feminisme bliver et salgstrick

En lille lyserød libidopille til kvinder er ingen seksuel revolution, hvis den ikke virker. Så hjælper det ikke at iklæde sig feminismens farver for at få den trumfet igennem – det er vel snarere kvindeundertrykkende
En lille lyserød libidopille til kvinder er ingen seksuel revolution, hvis den ikke virker. Så hjælper det ikke at iklæde sig feminismens farver for at få den trumfet igennem – det er vel snarere kvindeundertrykkende
Kronik
7. marts 2015

Giv mig mainstream

Markedsføringsmonsteret inddeler os i bittesmå segmenter og håndfodrer os med det, vi allerede kender og kan lide. Jeg lod mig forføre af opmærksomheden, men nu vil jeg ud. Inden jeg bliver for doven og asocial. Og helt mister fornemmelsen for andre og fællesskabet
Markedsføringsmonsteret inddeler os i bittesmå segmenter og håndfodrer os med det, vi allerede kender og kan lide. Jeg lod mig forføre af opmærksomheden, men nu vil jeg ud. Inden jeg bliver for doven og asocial. Og helt mister fornemmelsen for andre og fællesskabet

Sider

  • 19. august 2006

    De levende reklamer

    Produkter placeres med stor ivrighed i film og tv-udsendelser - men i stigende grad også i virkeligheden. Din bedste ven kan snart vise sig at være en omvandrende reklamesøjle
  • Kommentar
    23. maj 2019

    Her er syv grunde til, at politisk markedsføring på sociale medier skader demokratiet

    Politikerne har for alvor taget målrettet annoncering på sociale medier til sig, men det skævvrider demokratiet og bidrager til overvågningskapitalismen, skriver folketingskandidat for Alternativet Asbjørn Ammitzbøll Flügge i dette debatindlæg
  • 12. september 2005

    Ud af kontrol

    De ansvarlige myndigheder bekæmper frygten på dine vegne ved at udvide enhver tænkelig kontrol, du selv bekæmper den gennem selvkontrol dagen igennem og ved om aftenen at lade dig belønne med en katastrofefilm, der ender godt
  • 18. februar 2008

    Den sidste fiskerkone lukker

    Når Doris Marx i marts sælger sin sidste rødspætte og siger tak og farvel til sine kunder, forsvinder et stykke levende handelskultur fra gadebilledet i Indre By efter 45 år med friske fisk
    Siden nytår 1963 - i 45 år - har Doris Marx pakket fisk ind på Gammel Strand. Hun har været den eneste skovserkone i mange år, og den 13. marts lukker hendes stadepalds og et lokalhistorisk erhverv slutter.
  • Baggrund
    13. august 2010

    'Hvis alle piger var prinsesser, ville samfundet gå i stå'

    I børnelitteraturens verden oplever man en stigende tendens til, at bøger markedsføres i forhold til køn. Det er ikke uproblematisk. Det handler ikke om, at pigerne ikke må være prinsesser, men om, at vi skal være opmærksomme på, at det ikke er uden konsekvenser, hvis 'pigebøger' altid er lyserøde
    I børnelitteraturens verden oplever man en stigende tendens til, at bøger markedsføres i forhold til køn. Det er ikke uproblematisk. Det handler ikke om, at pigerne ikke må være prinsesser, men om, at vi skal være opmærksomme på, at det ikke er uden konsekvenser,  hvis 'pigebøger' altid er lyserøde
  • 19. august 2005

    Kina vil klæde hele verden på

    Over halvdelen af verdens tøjproduktion vil blive fremstillet i Kina i løbet af få år, spår branchen. Det handler ikke kun om lave lønninger - kineserne er simpelthen de dygtigste
  • Anmeldelse
    7. september 2018

    Dansk Folkepartis efterårskampagne er deres bedste siden den med hunden

    Dansk Folkepartis nye reklamekampagne demonstrerer, at partiet giver plads til det sælsomme, og vi kan ikke lade være at tale om den, skriver Informations faste tegner i Moderne Tider i sin anmeldelse
    Eksempel på en af partiets annoncer.
  • 21. december 2000

    Goethe får ny adresse

    Europas bedste tyske boghandel uden for Tyskland lukker. Men en ny åbner lige efter nytår i hjertet af København Bogforretning Goethe står i fuld figur og stirrer med skeptisk mine ud gennem udstillingsvinduet på trafikken i Vester Voldgade, hvor københavnere farer forbi uden at ænse den store tyske ånds nærvær...