Emne

markedsføring

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger

Her er syv grunde til, at politisk markedsføring på sociale medier skader demokratiet

Politikerne har for alvor taget målrettet annoncering på sociale medier til sig, men det skævvrider demokratiet og bidrager til overvågningskapitalismen, skriver folketingskandidat for Alternativet Asbjørn Ammitzbøll Flügge i dette debatindlæg
Anmeldelse

Dansk Folkepartis efterårskampagne er deres bedste siden den med hunden

Dansk Folkepartis nye reklamekampagne demonstrerer, at partiet giver plads til det sælsomme, og vi kan ikke lade være at tale om den, skriver Informations faste tegner i Moderne Tider i sin anmeldelse

Et enkelt facebook-like er nok til at indikere, hvilken personlighed du har

Forskere viser ved omfattende eksperiment på Facebook, at reklamer, der bruger psykologisk målrettede onlinekampagner på de sociale medier, er langt mere effektive end hidtil antaget

Liberal Alliance er på Facebook-vælgerjagt hos De Konservative

Facebook gør det muligt at målrette sit politiske budskab til lige præcis den målgruppe, man ønsker at nå. I de seneste dage har Liberal Alliance været på vælgerjagt hos deres regeringspartner i De Konservative, mens en socialdemokratisk byrådskandidat går efter Enhedslisten-vælgere. Det viser Informations indsamling af reklamer fra brugeres Facebook-feeds

Erhvervsskoler har god grund til at gøre reklame for sig selv

Hvis flere skal søge ind på erhvervsuddannelserne, er der altså al mulig god grund til at tænke kreativt

Læst i Berlingske: Kina er det bedste, der er sket for Tibet

I sidste uge kunne man i Berlingske læse et 12 sider langt tillæg om Kinas fremgang og et ’Tibet i positiv udvikling’. Tillægget lignede journalistik, men var en annonce betalt af Folkerepublikken Kinas ambassade i Danmark. Og det er dybt kritisabelt, mener medieforsker, for det er mediernes ’forbandede pligt’ at korrigere stormagternes propaganda

I Spanien må man ikke længere have det rart med mafiaen

Populærkulturen er fuld af fascinerende mafiosi, mens Italien er fuld af slægtninge til mafiaens ofre. EU’s varemærkeagentur har nu forbudt en spansk restaurantkæde at markedsføre sig ved at fremstille mafiaen som et hyggeligt middagsselskab

Når feminisme bliver et salgstrick

En lille lyserød libidopille til kvinder er ingen seksuel revolution, hvis den ikke virker. Så hjælper det ikke at iklæde sig feminismens farver for at få den trumfet igennem – det er vel snarere kvindeundertrykkende

Giv mig mainstream

Markedsføringsmonsteret inddeler os i bittesmå segmenter og håndfodrer os med det, vi allerede kender og kan lide. Jeg lod mig forføre af opmærksomheden, men nu vil jeg ud. Inden jeg bliver for doven og asocial. Og helt mister fornemmelsen for andre og fællesskabet

Sider

Mest læste

  1. Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
  2. Politikerne har for alvor taget målrettet annoncering på sociale medier til sig, men det skævvrider demokratiet og bidrager til overvågningskapitalismen, skriver folketingskandidat for Alternativet Asbjørn Ammitzbøll Flügge i dette debatindlæg
  3. Over halvdelen af verdens tøjproduktion vil blive fremstillet i Kina i løbet af få år, spår branchen. Det handler ikke kun om lave lønninger - kineserne er simpelthen de dygtigste
  4. Dansk Folkepartis nye reklamekampagne demonstrerer, at partiet giver plads til det sælsomme, og vi kan ikke lade være at tale om den, skriver Informations faste tegner i Moderne Tider i sin anmeldelse
  5. Før i tiden blev vi disciplineret til at indtage vores plads ved samlebåndet. I dag opdrages vi først og fremmest til at tage forbrugerrollen på os. Et massivt reklamebombardement gør sit til, at børn kan genkende McDonald’s gyldne måge, inden de kan sige ’mor’ og ’far’
  6. Ja, hvem må ikke pjaske lidt (eller soppe meget) rundt i det?
  7. Når Doris Marx i marts sælger sin sidste rødspætte og siger tak og farvel til sine kunder, forsvinder et stykke levende handelskultur fra gadebilledet i Indre By efter 45 år med friske fisk
  8. Den gensplejsede majs, der nu mistænkes for at være sundhedsskadelig, blev godkendt i EU trods medlemslandes advarsler, og undersøgelserne af dens skadevirkninger blev hemmeligholdt - også af de danske myndigheder