Emne

markedsføring

Artikler
Kommentar
29. juni 2022

Influencere skal ikke reguleres hårdere end resten af reklamebranchen

På bybusser må man reklamere for nye bryster, men ikke på Instagram. Det er helt urimeligt at regulere digital markedsføring hårdere end traditionel markedsføring. Man burde i stedet regulere dem, der sælger produkter, der er skadelige for unge, skriver CEO i Make Influence Rasmus Bruus Larsen
Nye regler i markedsføringsloven rammer særligt influencere som Alexander Husum (på billedet). Og loven rammer generelt de digitale iværksættere hårdere end andre markedsføringsformer, skriver CEO i Make Influence, Rasmus Bruus Larsen.
Kronik
8. juni 2022

Jeg vil sælge bøger ved at skrive god litteratur. Ikke ved at instagramme om min pipfugl

På sociale medier står forfattere for markedsføring af deres egne bøger – hvilket før var forlagenes ansvar. Det forvrider markedet til fordel for allerede kendte mennesker og til skade for litteraturen. Og Dansk Forfatterforening bidrager til tendensen, skriver pensioneret lektor og forfatter Ilja Wechselmann i denne kronik
»Ekstrapolerer vi tendensen, vil kendte ’forfattere’ suge bogmarkedet tomt for debutanter, originaler, tænkere og så videre. Kaloriefattig mainstream vil blive udgivet, mens marginalerne vil have stadig dårligere chancer for at komme ud over rampen,« skriver pensioneret lektor og forfatter Ilja Wechselmann.
Nyhed
23. maj 2019

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
Skandinavisk Motor Co. A/S (SMC) fotograferede en ny orangefarvet Polo foran Ai Weiweis kunstinstallation ’Soleil Levant’ i indre København og brugte fotografiet – hvor kunstinstallationen fyldte en betragtelig del – som reklame for den nye bilmodel.
Kommentar
23. maj 2019

Her er syv grunde til, at politisk markedsføring på sociale medier skader demokratiet

Politikerne har for alvor taget målrettet annoncering på sociale medier til sig, men det skævvrider demokratiet og bidrager til overvågningskapitalismen, skriver folketingskandidat for Alternativet Asbjørn Ammitzbøll Flügge i dette debatindlæg
Anmeldelse
7. september 2018

Dansk Folkepartis efterårskampagne er deres bedste siden den med hunden

Dansk Folkepartis nye reklamekampagne demonstrerer, at partiet giver plads til det sælsomme, og vi kan ikke lade være at tale om den, skriver Informations faste tegner i Moderne Tider i sin anmeldelse
Eksempel på en af partiets annoncer.
Nyhed
11. december 2017

Et enkelt facebook-like er nok til at indikere, hvilken personlighed du har

Forskere viser ved omfattende eksperiment på Facebook, at reklamer, der bruger psykologisk målrettede onlinekampagner på de sociale medier, er langt mere effektive end hidtil antaget
Klik på mobil eller computer, fortæller meget om, hvem man er. Det gør annoncer på sociale medier endnu mere effektive end hidtil antaget, viser forskning.
Analyse
15. november 2017

Liberal Alliance er på Facebook-vælgerjagt hos De Konservative

Facebook gør det muligt at målrette sit politiske budskab til lige præcis den målgruppe, man ønsker at nå. I de seneste dage har Liberal Alliance været på vælgerjagt hos deres regeringspartner i De Konservative, mens en socialdemokratisk byrådskandidat går efter Enhedslisten-vælgere. Det viser Informations indsamling af reklamer fra brugeres Facebook-feeds
Liberal Alliance er i øjeblikket på stemmefiskeri hos deres regeringspartnere i De Konservative med en kampagne af animerede videoer på Facebook.
Leder
14. august 2017

Erhvervsskoler har god grund til at gøre reklame for sig selv

Hvis flere skal søge ind på erhvervsuddannelserne, er der altså al mulig god grund til at tænke kreativt
Hvis flere skal søge ind på erhvervsuddannelserne, er der altså al mulig god grund til at tænke kreativt
Interview
13. januar 2017

Læst i Berlingske: Kina er det bedste, der er sket for Tibet

I sidste uge kunne man i Berlingske læse et 12 sider langt tillæg om Kinas fremgang og et ’Tibet i positiv udvikling’. Tillægget lignede journalistik, men var en annonce betalt af Folkerepublikken Kinas ambassade i Danmark. Og det er dybt kritisabelt, mener medieforsker, for det er mediernes ’forbandede pligt’ at korrigere stormagternes propaganda
Baggrund
18. november 2016

I Spanien må man ikke længere have det rart med mafiaen

Populærkulturen er fuld af fascinerende mafiosi, mens Italien er fuld af slægtninge til mafiaens ofre. EU’s varemærkeagentur har nu forbudt en spansk restaurantkæde at markedsføre sig ved at fremstille mafiaen som et hyggeligt middagsselskab
Mafiaen er blevet portrætteret rigt i populærkulturen, blandt andet i HBO’s tv-serie ’The Sopranos’. En spansk restaurantkæde er nu blevet forbudt at bruge mafiaen i sin markedsføring. 

Sider

  • 2. februar 2007

    En borgerlig humanist

    Beskyldt for at være rød. Lige dele storhedsvanvid og mindreværdskomplekser plus et afslag fra litteraturvidenskab havde den omdiskuterede filminstruktør Christoffer Guldbrandsen med, da han rejste på højskole for at gå på journalistkursus
  • Kommentar
    23. maj 2019

    Her er syv grunde til, at politisk markedsføring på sociale medier skader demokratiet

    Politikerne har for alvor taget målrettet annoncering på sociale medier til sig, men det skævvrider demokratiet og bidrager til overvågningskapitalismen, skriver folketingskandidat for Alternativet Asbjørn Ammitzbøll Flügge i dette debatindlæg
  • Kommentar
    29. juni 2022

    Influencere skal ikke reguleres hårdere end resten af reklamebranchen

    På bybusser må man reklamere for nye bryster, men ikke på Instagram. Det er helt urimeligt at regulere digital markedsføring hårdere end traditionel markedsføring. Man burde i stedet regulere dem, der sælger produkter, der er skadelige for unge, skriver CEO i Make Influence Rasmus Bruus Larsen
    Nye regler i markedsføringsloven rammer særligt influencere som Alexander Husum (på billedet). Og loven rammer generelt de digitale iværksættere hårdere end andre markedsføringsformer, skriver CEO i Make Influence, Rasmus Bruus Larsen.
  • 18. februar 2008

    Den sidste fiskerkone lukker

    Når Doris Marx i marts sælger sin sidste rødspætte og siger tak og farvel til sine kunder, forsvinder et stykke levende handelskultur fra gadebilledet i Indre By efter 45 år med friske fisk
    Siden nytår 1963 - i 45 år - har Doris Marx pakket fisk ind på Gammel Strand. Hun har været den eneste skovserkone i mange år, og den 13. marts lukker hendes stadepalds og et lokalhistorisk erhverv slutter.
  • 16. marts 2007

    GMO-majs, hemmeligheder og løgne

    Den gensplejsede majs, der nu mistænkes for at være sundhedsskadelig, blev godkendt i EU trods medlemslandes advarsler, og undersøgelserne af dens skadevirkninger blev hemmeligholdt - også af de danske myndigheder
  • 12. september 2005

    Ud af kontrol

    De ansvarlige myndigheder bekæmper frygten på dine vegne ved at udvide enhver tænkelig kontrol, du selv bekæmper den gennem selvkontrol dagen igennem og ved om aftenen at lade dig belønne med en katastrofefilm, der ender godt
  • 19. august 2005

    Kina vil klæde hele verden på

    Over halvdelen af verdens tøjproduktion vil blive fremstillet i Kina i løbet af få år, spår branchen. Det handler ikke kun om lave lønninger - kineserne er simpelthen de dygtigste
  • 19. august 2006

    De levende reklamer

    Produkter placeres med stor ivrighed i film og tv-udsendelser - men i stigende grad også i virkeligheden. Din bedste ven kan snart vise sig at være en omvandrende reklamesøjle