Emne

marketing

Klumme
13. oktober 2021

Nu er wellnesskapitalismen rykket helt ind i vores underliv

Woke virksomheder taler til os, som om vi har de samme værdier, og lover, at de kan hjælpe os til at få et bedre, mere frigjort liv i kontakt med vores autentiske selv. Men budskabet er det samme: ’Køb den her dims, så du kan blive lykkelig’, skriver Mikka Tecza i denne klumme
Det fortærskede for ikke at sige udbollede begreb om ’self care’ som en politisk handling er nu rykket helt ind i underlivet på os: Velkommen til orgasmekapitalismen.
Kommentar
5. juni 2021

Medierne vil så gerne være ’woke’, at de lader sig udnytte af smarte virksomheder

Alle elsker at skrive om de ’woke’ og progressive, men hvis medierne ukritisk videregiver virksomheders fortællinger, bliver de nyttige instrumenter for en strategi, der handler mere om profit end forandring, skriver journalist Mikkel Medom Jørgensen
Det klinger ikke bare hult, når Blizzard retrospektivt omdanner deres fiktive karakters forståelse af sit eget fiktive køn – det lugter stærkt af opportunisme.
Anmeldelse
19. april 2018

Vi kalder dyrene noget nuttet og fortsætter med at behandle dem som svin

Landbrug & Fødevarer vil gentænke svineproduktion og kalde skovlen for en spade. Rationalet er, at de unge forbinder ordet ’skovl’ med noget negativt, så hvis man insisterer på at bruge et andet ord, vil de glemme det negative
Gris kan mere. Screendump fra Landbrug & Fødevarers brandingvideo.
Analyse
16. marts 2017

Fra kage til hyldest til selvsving: De 10 faser i en klassisk Støjberg-finte

Så er den gal igen. Med en kage og en enkelt opdatering på Facebook har Inger Støjberg sat hele landet på den anden ende. Reaktionerne har været lige så voldsomme, som de var forudsigelige. Information guider her til de ti trin i en klassisk Støjberg-sag
Så er den gal igen. Med en kage og en enkelt opdatering på Facebook har Inger Støjberg sat hele landet på den anden ende. Reaktionerne har været lige så voldsomme, som de var forudsigelige. Information guider her til de ti trin i en klassisk Støjberg-sag
Analyse
10. februar 2017

De ’politiske’ reklamer under Super Bowl siger desværre mere om udfordringerne i det nye Amerika, end de peger på vores redningsmænd

Reklamerne under Super Bowl er blevet tolket som udtryk for, at de store amerikanske virksomheder nu går i rette med præsident Trump i bedste sendetid. Men hvad nu hvis reklamefolket bare er fulgt med en tid, der med et trylleslag fra Trump er blevet skruet 50 år tilbage?
Trumps vision for Amerika kræver en reklamemand som Tv-serien Mad Men’s Don Draper – bare renset for manuskriptforfatternes tilbøjelighed til at lade nutidens moral skinne tilbage på fortiden.
Interview
20. januar 2017

’Det bedste slogan for Aarhus er Aarhus’

I 2014 droppede Aarhus sit omstridte slogan ’Danish for progress’, efter at det var blevet hånet og latterliggjort i offentligheden. Men VisitAarhus bruger fortsat det engelske ‘with Aarhus’, når byen skal brande sig internationalt. Vi har spurgt direktør i VisitAarhus Peer H. Kristensen hvorfor
Peer H. Kristensen. Direktør i VisitAarhus.
Interview
11. juli 2016

’Det viser Sverige som et åbent land’

Vi har ringet til The Swedish Number og fik i første hug fat i Erika. Hun er ovenud begejstret for, at hele verden – gennem telefonen – pludselig kommer til Nordsverige
Baggrund
11. juli 2016

Det store svenske telefonkup

Ringede du mellem april og juni til The Swedish Number, kunne du ikke bare få en sludder med en vilkårlig svensker – du blev også en del af en usædvanlig viral marketingssucces
Flere end 20.000 svenskere meldte sig som ’telefonambassadører og tog opkald på ’The Swedish Number’ fra folk i hele verden. Præsident Obama har hørt om det, den svenske statsminister, Stefan Löfven, tog opkald en hel formiddag, men om man kunne være så heldig, at få fodboldstjernen Zlatan Ibrahimovic i den anden ende, melder historien ikke noget om
Baggrund
2. juli 2016

Red Bull er blevet kunstnerisk stueren

Red Bull er med opbygningen af et regulært medieimperium blevet nogle af verdens bedste til at sælge deres produkt. De gør det ved at tilbyde deres kunder noget helt andet end energidrik. Med selskabets opkøb af tv-rettighederne til Roskilde Festival markeres både en ny kommerciel medievirkelighed og et skifte i dansk kulturlivs forhold til sponsorater
Red Bull er med opbygningen af et regulært medieimperium blevet nogle af verdens bedste til at sælge deres produkt. De gør det ved at tilbyde deres kunder noget helt andet end energidrik. Med selskabets opkøb af tv-rettighederne til Roskilde Festival markeres både en ny kommerciel medievirkelighed og et skifte i dansk kulturlivs forhold til sponsorater
Kommentar
26. september 2012

Forskere skal have x-factor

De nye eliteforskere skal have x-factor. Men hvor bæredygtigt er det for universiteterne at prioritere de enkeltindivider, der er bedst til at elevator-pitche, skrive ansøgninger og komme i Deadline?

Sider

  • Interview
    20. januar 2017

    ’Det bedste slogan for Aarhus er Aarhus’

    I 2014 droppede Aarhus sit omstridte slogan ’Danish for progress’, efter at det var blevet hånet og latterliggjort i offentligheden. Men VisitAarhus bruger fortsat det engelske ‘with Aarhus’, når byen skal brande sig internationalt. Vi har spurgt direktør i VisitAarhus Peer H. Kristensen hvorfor
    Peer H. Kristensen. Direktør i VisitAarhus.
  • Kronik
    3. december 1997

    Når selvmord sælger

    Trods forbrugerombudsmandens indgriben endte sagen om urfirmaet Rem Rems selvmordskampagne mere til gavn for firmaet og dets reklamebureau end for det selvmordsforebyggende arbejde. Det ligner et mønster
  • Klumme
    13. oktober 2021

    Nu er wellnesskapitalismen rykket helt ind i vores underliv

    Woke virksomheder taler til os, som om vi har de samme værdier, og lover, at de kan hjælpe os til at få et bedre, mere frigjort liv i kontakt med vores autentiske selv. Men budskabet er det samme: ’Køb den her dims, så du kan blive lykkelig’, skriver Mikka Tecza i denne klumme
    Det fortærskede for ikke at sige udbollede begreb om ’self care’ som en politisk handling er nu rykket helt ind i underlivet på os: Velkommen til orgasmekapitalismen.
  • 29. september 2004

    Mexico: 6.000 kidnapninger om året

    Den efterhånden hårdt trængte mexicanske præsident, Vicente Fox, har store problemer med at overbevise en uvillig kongres til reformer. Og imens politikerne står stille, har kidnapperne travlt
  • Kommentar
    5. juni 2021

    Medierne vil så gerne være ’woke’, at de lader sig udnytte af smarte virksomheder

    Alle elsker at skrive om de ’woke’ og progressive, men hvis medierne ukritisk videregiver virksomheders fortællinger, bliver de nyttige instrumenter for en strategi, der handler mere om profit end forandring, skriver journalist Mikkel Medom Jørgensen
    Det klinger ikke bare hult, når Blizzard retrospektivt omdanner deres fiktive karakters forståelse af sit eget fiktive køn – det lugter stærkt af opportunisme.
  • Nyhed
    26. august 2011

    Sex er også kapital

    Det er moralsk forkert at nægte smukke mennesker retten til at lukrere på deres sexethed, men samtidig skaber forestillingen om ligestillet sex en undertrykkende begærstvang for kvinder. Frem for at overfokusere på indre og naturlige værdier bør vi indse, at sex er et marked, hævder britisk sociolog
    Det er moralsk forkert at nægte smukke mennesker retten til at lukrere på deres sexethed, men samtidig skaber forestillingen om ligestillet sex en undertrykkende begærstvang for kvinder. Frem for at overfokusere på indre og naturlige værdier bør vi indse, at sex er et marked, hævder britisk sociolog
  • 23. maj 2001

    Mere sukkersyge i u-lande

    Ændret kost og livsstil betyder, at sukkersyge breder sig voldsomt i den fattige del af verden
  • 22. januar 2004

    Kun cyklen er i vejen

    Unge med indvandrer baggrund er udpeget som dem, der skal pleje fremtidens ældre. For Shamis, Khatra og Maria fra hhv. Somalia og Chile har Hjemmeplejen været en positiv måde at lære danskerne bedre at kende på