Emne

medieforlig

Medierne skal beskyttes mod politikernes luner: Erstat den afskaffede licens med medieskat

Når politikerne justerer medieforliget, bør de forholde sig til finansieringsformen en gang til. Licensen kommer nok ikke tilbage, men det er farligt for den redaktionelle frihed at gøre medier til en budgetlinje i finansloven, skriver Mogens Blicher Bjerregård i dette debatindlæg

Hvis nogen tror, at Socialdemokratiet elsker DR, må de tro om igen

Kulturminister Joy Mogensens seneste udmeldinger indeholder ingen konkrete forslag. Det tyder på, at regeringen ikke vil prioritere at finde en løsning, der redder DR fra de næste besparelser, skriver journalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

På den politiske vægt taber kulturen altid

Alle forventede, at kulturministerens første stolte opgave blev at standse nedskæringerne på kulturområdet. Nu bliver en af hendes første bedrifter nok at forklare, hvorfor kulturen fortsat skal nedprioriteres. Det er kendetegnende for kulturens bøvl med sin eksistensberettigelse

Giv DR arbejdsro

Et nyt rødt flertal ønsker at rulle dele af mediepolitikken tilbage. Men mulighederne for store ændringer er små. Det bedste for alle parter ville være, at der kom et bredere forlig. Medierne – inklusive DR – har behov for langsigtet arbejdsro
Medieforlig

Det næste bliver, at DF kræver, at Kirsten Birgit skifter navn til Schiøtz Kretz Brabrand

Dansk Folkeparti kræver nu, at hele 80 procent af medarbejderne på den radiokanal, vi i dag kender som Radio24syv, skal flyttes til Jylland. Det begynder at ligne et regulært mord på kanalens muligheder for at fortsætte, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

DR’s nye bestyrelse giver et glimt af håb

Det glædelige ved kulturministerens valg og sammensætning af den nye bestyrelses syv kvinder og fire mænd er, at den synes renset for højtråbende værdipolitiske krigere

TV 2’s jubilæumsshow understregede ulemperne ved smalle medieforlig

TV 2’s fødselsdagsshow demonstrerede, at Danmarks største tv-station stadig er fanget mellem den kommercielle nødvendighed og den påtvungne public service-rolle

FOLK

FOLK fra dagens avis

Udflytningen af Radio24syv er en dårlig løsning på et væsentligt problem

Af medieaftalen, der fredag blev indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti, fremgår det, at FM4 fremover skal have hovedsæde uden for hovedstaden. Men det er en dårlig løsning på den skævvridning, som findes i medielandskabet, siger medieforsker

Medieforliget blev DF’s hævn

Fraværet af mediepolitikere – inklusive kulturministeren – i forhandlingsforløbet sendte et stærkt signal om, at det ikke handler om medie- eller kulturpolitik. Det handler om værdipolitik

Sider

Mest læste

  1. Kultur- og kirkeminister Mette Bock lytter til Schubert og læser klassisk litteratur. Hun er også en kontrolleret karrierekvinde, der ikke har noget imod at sidde for bordenden. I begyndelsen af januar skal hun fremlægge et medieudspil, som bliver optakten til den største kulturpolitiske forhandling i hendes tid som kulturminister. Her vil det vise sig, om hun kan forene sin ’kærlighed til kultur’ med liberal politik
  2. I en ’postfaktuel æra’ skal der værnes om den gode journalistik, fordi den kan træne, pleje og skærpe den kollektive forstand. De mindre gode journalister skaber umyndige læsere, der ikke længere evner at skelne mellem sandt og falsk
  3. I 2005 er der premiere på 30 nye, danske spillefilm. Hvad har vi at glæde os til?
  4. Men dagblade og netmedierne står over for nedskæringer, selv om politikerne har alle muligheder for at lave en kreativ løsning
  5. Statsministeren har erklæret flow-tv for dødt, Danmarks Radio vil lukke DR3 som fjernsynskanal, og forholdet mellem tv på fjernsynet og tv på nettet er en del af den politiske diskussion op til medieforliget i 2018. Men hvordan kan man overhovedet bedrive fællesskabsfordrende public service uden flow-tv?
  6. Besparelsen på DR med 20 procent ligner på mange måder kulminationen på knap to årtiers borgerlig værdipolitik. Men hvor det i 00’erne var V og K, der førte an i kampen, er det i dag DF, der svinger taktstokken, mener tidligere kommunikationschef i Kulturministeriet Michael Jannerup
  7. Fætter BR-butikkerne udnytter børns godtroenhed, når de kæder en julekalender i tv sammen med reklame. Børnene, deres penge og ønsker jages ikke blot i julemåneden, men året rundt - og reklamepresset er stigende UDFORDRINGEN "Markedsføring bør ikke give indtryk af at tolerere vold...
  8. Medieforliget bliver vigtigt - men der er en medieverden udenfor!