Emne

mediekritik

Brexit har gjort hovedreglen om at høre begge sider til en forbandelse for BBC

Min gamle chef i DR vakte opsigt, da han spurgte, om den tilstræbte balancering af synspunkter betød, at en sandhed så altid skulle balanceres med en løgn. På mange måder var Jørgen Vedel-Petersens provokation profetisk, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Georg Metz: Trump er en horribel person med horribel farlig magt. Derfor skal pressen være særligt kritisk

Efter Muellers rapport er stunden inde til ... bekræftelse af realiteterne

Medierne skal ned fra piedestalen og op på barrikaderne

Mediebranchen er idéforladt og mangler at overbevise danskerne om deres uundværlighed. Måske skulle de prøve noget så ujournalistisk som at tage stilling og for alvor vise flaget?

Journalistforbundet: Man kan ikke skelne mellem journalister og kommunikatører, som Lasse Jensen gør

Det vigtigste i fremtiden er ikke at fastholde fortidens dogme om, at man ikke kan skifte fra kommunikation til journalistik, men i højere grad at synliggøre, hvilken kasket man har på. Af hensyn til både presseetik og ophavsret

Klimapsykolog: Journalister bør engagere borgerne med håb frem for frygt, når de skriver om klimaet

Når medier skriver om FN’s klimapanels rapporter, er otte ud af ti artikler vinklet på de dystre fremtidsudsigter. En dækning, der får borgerne til at vende det døve øre til, siger norsk klimapsykolog. Klimajournalistikken bør i stedet inspirere og give håb

Hov, der er jo dejligt i Rusland!

Gæstfrie russere og et velarrangeret VM i fodbold har indtil nu gjort historierne om værtslandets hooligans og manglende sikkerhed for de tilrejsende fans til skamme. VM er en pr-sejr for Putin, der ikke alene har vist landet fra sin bedste side – det har også givet næring til argumentet om, at vestlige medier i det hele taget forvrænger billedet af Rusland

Massakren på Yemen

Krigsførelsen i Yemen ligner mange andre asymmetriske konflikter i Mellemøsten, hvor krigsforbrydelser mod civile er normaliteten. Forskellen er skalaen, hvis megaformat synes uden relevans i de globale medier bortset fra sporadiske nu og da-skildringer af modige reportere

Den erklæret uafhængige netavis Pio undlader at oplyse om sponsorater fra LO og 3F

Netavisen Pio hævder at være uafhængig af organisationer. Men LO og 3F har i årevis støttet mediet, uden at nogen af parterne aktivt har sørget for at oplyse offentligheden om det. Problematisk, vurderer medieforsker

Chefredaktør for den erklæret uafhængige netavis Pio fik honorarer af Socialdemokratiet

Netavisen Pio og Socialdemokratiet har ifølge chefredaktør Jens Jonatan Steen og partiet intet samarbejde. Men chefredaktøren har imod betaling optrådt som studievært på Socialdemokratiets live-sendinger om 1. maj og kommunalvalget – og har efterfølgende skrevet om samme emner i sin netavis. Problematisk, vurderer medieforsker

Medieforlig: DR bør holde sig til Deadline og Sprogquizzen

DR kan sagtens spare 20 procent, hvis bare man holder sig til at producere programmer, der er kerne-public service

Sider

Mest læste

  1. Drømmer du om at have din egen klumme – ligesom mig? Det er faktisk både sjovt og let. Du kan hurtigt komme i gang, hvis du følger disse instrukser slavisk
  2. Så er den gal igen. Med en kage og en enkelt opdatering på Facebook har Inger Støjberg sat hele landet på den anden ende. Reaktionerne har været lige så voldsomme, som de var forudsigelige. Information guider her til de ti trin i en klassisk Støjberg-sag
  3. De ville flå masken af reality-verdenen, af talentløsheden og medierne. De havde både en plan og et plot. Men pludselig ville hovedpersonen være stjerne – for alvor
  4. Man kan brokke sig. Men mest kan man undre sig over, at journalistikken bliver mere og mere plat, uvederhæftig og dårlig researchet, når mængden af nye teknikker gør det muligt at få alverdens fakta og indsigt i dokumenter hurtigere end nogensinde før
  5. Når medier skriver om FN’s klimapanels rapporter, er otte ud af ti artikler vinklet på de dystre fremtidsudsigter. En dækning, der får borgerne til at vende det døve øre til, siger norsk klimapsykolog. Klimajournalistikken bør i stedet inspirere og give håb
  6. Kritikken mod Facebook tager til med anklager om, at Trumps sejr blev hjulpet af falske nyheders cirkulation på det sociale medie, hvis algoritmer ifølge kritikken understøtter lukkede meningsbobler
  7. Skal professionel journalistik igen skabe en særlig merværdi, må den tilføre nyhedsstrømmen noget særligt og eksklusivt. bl.a. mindre bredde, mere niche og faglig dybde skræddersyet efter forskellige læsergruppers behov og præferencer
  8. En BBC-undersøgelse viser, at 64 procent af mediebrugerne under 35 år ønsker konstruktive nyheder frem for balladejournalistik. Men medierne er bange for at gå i røvslikkerfælden og fortsætter spidsvinklingen. Det gør både branchens økonomiske krise og dens tillidskrise værre