Emne

melankoli

Artikler
Portræt
3. marts 2023

Filmstjernen Brendan Fraser gør stort comeback som skuespiller i dramaet ’The Whale’

Efter en række vanskelige år i 2010’erne, hvor en af 1990’ernes store filmstjerner, Brendan Fraser, kæmpede med tvivl, selvhad og depression, stråler han i hovedrollen i Darren Aronofskys ’The Whale’. Vi anmelder og tegner et portræt af skuespilleren
Brendan Fraser har fået et regulært comeback som skuespiller i den oscarnominerede rolle som den dybt ulykkelige og svært overvægtige Charlie i Darren Aronofskys ’The Whale’. Foto: Nordisk Film
Filmkritik
24. november 2022

Ulrich Seidls ’varmeste og mest rørende film’ er stadig meget mismodig

Østrigs onde samvittighed, filmskaberen Ulrich Seidl, slår til igen med portræt af en fiktiv falleret slagerstjerne, der forsøger at dulme sin og sit publikums længsler med tung druk, betalingssex og klæbrig popmusik
’Rimini’ har sin titel fra den norditalienske badeby, som hovedpersonen bor i. Både hovedperson og badeby er i den grad uden for sæsonen.
Anmeldelse
24. oktober 2022

Revolutionen har brug for dans, og Liraz er klar til at levere

Med et hold anonymiserede musikere fra Teheran har den persisk-jødiske sanger Liraz indspillet et smægtende popalbum, der drømmer stort om en dag, hvor kvinder atter kan danse frit i Irans gader
Liraz, som her optræder på Roskilde Festival i 2019, har med ’Roya’ lavet en forrygende popplade, der også i høj grad taler ind i sin tid.
Anmeldelse
17. maj 2021

Overgearet karnevalsversion af ’Woyzeck’ viser, at de aldrig gør noget halvt på Teater Nordkraft

På Teater Nordkraft i Aalborg har teaterchef Minna Johannesson iscenesat Georg Büchners ’Woyzeck’ i en højenergisk karnevalsudgave, der er mere fest end teater, men hvor melankolien hele tiden lurer under overfladen
Under overfladen lurer melankolien og det spirende vanvid i ’Woyzeck’.
Klumme
20. april 2021

April er en årlig fuckfinger til melankolikerne

Google kunne ikke forklare mig, hvorfor april er så ond, men heldigvis kan jeg ty til den oprindelige april-hader, T.S. Eliot, for svar, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Google kunne ikke forklare mig, hvorfor april er så ond, men heldigvis kan jeg ty til den oprindelige april-hader, T.S. Eliot, for svar, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Anmeldelse
14. august 2019

Hør Baltras debutalbum ’Ted’ som undskyldning for at isolere dig i sommerferien

Både Baltras debutalbum, ’Ted’, og samarbejdet mellem Jonny Nash og Gigi Masin, ’Postcards from Nowhere’, lander som den perfekt afkølede underlægningsmusik til en højsommer blegnet af uforklarlig apati og kuldsejlede forventninger
Anmeldelse
3. april 2019

Den 17-årige fremragende popstjerne Billie Eilish bruger sin krop og sjæl som kunstnerisk modellervoks

Den kun 17-årige popstjerne Billie Eilish søger at synge sig fri af psykens fangenskab med sin opfindsomme og benmagre pop. Hendes stemme og krop er en modellervoks, der bruges til at fortælle om ungdommens kvababbelser. Og resultatet er en unik og psykosomatisk poplyd, der insisterer lige så meget på ubehag som på hitappel
Billie Eilish kan ikke afskrives som en effektjagende popudgave af Marilyn Manson. Det er hun for overbevisende en skuespiller til, som hun stirrer dig tungt i øjnene, mens en fugleedderkop kravler ud af hendes mund. Og det er hun en alt for overbevisende sanger, sangskriver og producer til, skriver Ralf Christensen.
Genbrug
4. maj 2018

Vi kører rundt i nostalgi, mens verden kører videre

En bølge af genforenede bands og genoplivede tv-serier har ramt kulturlivet – senest med nyheden om ABBA’s tilbagevenden til scenen efter 35 år. Det er ikke bare harmløs nostalgi, mener to danske filosoffer. Det er et kulturelt krisetegn, som tyder på, at vi meget snart bliver nødt til at finde på nye ting at begejstres over
En bølge af genforenede bands og genoplivede tv-serier har ramt kulturlivet – senest med nyheden om ABBA’s tilbagevenden til scenen efter 35 år. Det er ikke bare harmløs nostalgi, mener to danske filosoffer. Det er et kulturelt krisetegn, som tyder på, at vi meget snart bliver nødt til at finde på nye ting at begejstres over