Emne

minimumsnormeringer

Kommentar
18. maj 2021

Minimumsnormeringer er et værn mod offentligt omsorgssvigt og en sag for alle partier

Kære Rune Lykkeberg, minimumsnormeringer er en måde at sikre børnene imod uvidenhed om deres basale behov, og så er de en måde at sikre kontinuitet og ro til os pædagoger, så vi kan give børnene den bedste dag – hver dag, skriver vuggestuepædagog Nanna Høyrup i dette debatindlæg
Klumme
15. maj 2021

Rune Lykkeberg: Minimumsnormeringer er ikke løsningen på problemer i daginstitutionerne

Daginstitutionerne er en forudsætning for den danske model, som kombinerer produktivitet, frihed, lighed og hygge på en måde, som bliver beundret internationalt. Men der mangler kvalitet og personale i dagtilbud og offensive strategier for, hvordan det bliver sjovt og attraktivt at være pædagog i Danmark, skriver Rune Lykkeberg i denne klumme
Daginstitutionerne er en forudsætning for den danske model, som kombinerer produktivitet, frihed, lighed og hygge på en måde, som bliver beundret internationalt. Men der mangler kvalitet og personale i dagtilbud og offensive strategier for, hvordan det bliver sjovt og attraktivt at være pædagog i Danmark, skriver Rune Lykkeberg i denne klumme
Kommentar
28. januar 2021

Venstrefløjens dagsorden er blevet domineret af middelklassens egeninteresser

Venstrefløjen har altid været til for de dårligst stillede. Men de seneste år er dens dagsordener blevet mere og mere præget af middelklassens interesser frem for de mest udsatte borgeres. Det ser vi blandt andet med kampen for minimumsnormeringer, skriver sociologistuderende Jakob Christian Rafn i dette debatindlæg
»Jeg synes, minimumsnormeringer er et vigtigt projekt, men det er i høj grad et projekt for de ressourcestærke forældre, der har masser af økonomisk og kulturel kapital. Selvfølgelig får alle børn uanset baggrund glæde af en ekstra voksen i institutionen, men jeg synes, vi skal løfte folk ud af fattigdom først« skriver Jakob Christian Rafn i denne kommentar.
Kommentar
10. oktober 2020

Daginstitutioner med mange udsatte børn bør få de ekstra voksne i ny normeringsaftale

De ressourcestærke familier råber højest i debatten om minimumsnormeringer, og de kræver flere voksne i alle daginstitutioner i stedet for at prioritere flere voksne der, hvor der er størst behov. Vi bør starte løftet, hvor udfordringerne er størst, skriver Brian Bressendorff i dette debatindlæg
’Selvfølgelig må målet være, at der skal være nok voksne i alle institutioner, men midlerne skal også gavne mest muligt [...] I min verden bør man starte der, hvor behovet er størst, og erkende, at institutionerne altid vil være forskellige,’ skriver Brian Bressendorff i denne kommentar.
Kommentar
7. oktober 2020

Lad os få retvisende tal for voksenkontakt på bordet i debatten om minimumsnormeringer

De igangværende politiske forhandlinger om minimumsnormeringer tager udgangspunkt i tal, som ikke siger noget om det reelle forhold mellem antallet af børn og voksne på stuerne. Debatten bør da tages på et oplyst grundlag, skriver tre repræsentanter for forældrebevægelsen #HvorErDerEnVoksen i dette debatindlæg
De tal fra Danmarks Statistik, der bruges af politikerne til at måle på normeringerne, er udtænkt som en oversigt over et samlet ressourceforbrug og er altså et mål for udgifter og ikke for voksenkontakt. ’Når disse tal peger på seks børn pr. voksen i børnehaver og tre børn pr. voksen i vuggestuerne, erklærer vores lærde politikere, at der er tale om minimumsnormeringer. Ergo er morlille en sten,’ skriver de tre repræsentanter fra #HvorErDerEnVoksen i denne kommentar.
Baggrund
7. juli 2020

Fokus på dårlige vilkår og lav løn er skyld i færre ansøgere til pædagoguddannelsen

De senere års fokus på dårlige arbejdsvilkår i dagsinstitutionerne har skræmt ansøgere væk fra pædagoguddannelsen, mener eksperter. Og det er et problem, fordi der skal bruges flere pædagoger til minimumsnormeringer i fremtiden, mener pædagogernes fagforening, som også peger på, at en ’urimelig løn’ kan påvirke ansøgerantallet
For få pædagoger og for mange børn i de danske institutioner er en af årsagerne til, at færre unge søger ind på pædagog-studiet, mener flere eksperter og pædagogernes fagforening.
Læserbrev
22. juni 2020

Pædagoger er en mangelvare: Her er svarene

Minimumsnormeringer og stigende børnetal stiller krav om 14.000 flere pædagoger – og det er bare de næste ti år. Løsningen er simpel – flere skal uddannes, og flere pædagoger skal hjem til deres fag, skriver formand for BUPL, Elisa Rimpler, og direktør for Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Lars Andersen, i dette debatindlæg
Kommentar
20. maj 2020

Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!

Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg
De positive effekter af en normering på henholdsvis en voksen til tre børn i vuggestue og en voksen til seks børn i børnehave er til fulde dokumenteret, begge steder i sammenhæng med relativt små børnegrupper. Fordelene tæller bl.a., at barnet er tryggere tilknyttet pædagogerne, har færre stresshormoner, oplever mindre angst og utryghed, og at børnene bliver mere skoleparate, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg.
Læserbrev
9. december 2019

Tag penge fra de pædagogiske konsulenter og øg normeringen med dem

Mange aktører sluger store beløb fra kommunerne på at udvikle koncepter og materiale til at opkvalificere pædagogerne. Men det er ikke sådan, man sikrer børns trivsel og udvikling. Brug pengene på at øge normeringen i stedet, skriver pædagog Nanna Høyrup Andersen i dette debatindlæg
Kommentar
11. november 2019

Hvis ikke børnene prioriteres på den kommende finanslov, går jeg ned i tid

Socialdemokratiet har ikke leveret på løfterne om at investere i børneområdet i deres forslag til finanslov. Hvis ikke de sadler om, ser jeg ikke andet alternativ end at gå ned i tid. Så må Finansministeriet regne på, hvad det kommer til at koste, skriver lektor Morten Rudfeld Henriksen i dette debatindlæg
I 1986 var normeringen 4,1 barn pr. voksen i vuggestuer og 7,5 børn pr. voksen i børnehaven ifølge en undersøgelse foretaget for DR fra 2015. I 2014 var tallene henholdsvis 6,5 børn pr. voksen på vuggestueområdet og 11,8 børn på børnehaveområdet.

Sider

  • Baggrund
    7. juli 2020

    Fokus på dårlige vilkår og lav løn er skyld i færre ansøgere til pædagoguddannelsen

    De senere års fokus på dårlige arbejdsvilkår i dagsinstitutionerne har skræmt ansøgere væk fra pædagoguddannelsen, mener eksperter. Og det er et problem, fordi der skal bruges flere pædagoger til minimumsnormeringer i fremtiden, mener pædagogernes fagforening, som også peger på, at en ’urimelig løn’ kan påvirke ansøgerantallet
    For få pædagoger og for mange børn i de danske institutioner er en af årsagerne til, at færre unge søger ind på pædagog-studiet, mener flere eksperter og pædagogernes fagforening.
  • Baggrund
    6. april 2019

    Udviklingen i normeringer tyder på, at forældrene har en pointe, når de går på gaden

    Der er en klar tendens til, at der i dag er flere børn pr. voksen i landets børnehaver og vuggestuer. Pædagogerne har samtidig fået flere administrative opgaver, og det går ud over deres tid med børnene
    Lørdag demonstrerer forældre landet over for minimumsnormeringer i daginstitutionerne.
  • Læserbrev
    22. juni 2020

    Pædagoger er en mangelvare: Her er svarene

    Minimumsnormeringer og stigende børnetal stiller krav om 14.000 flere pædagoger – og det er bare de næste ti år. Løsningen er simpel – flere skal uddannes, og flere pædagoger skal hjem til deres fag, skriver formand for BUPL, Elisa Rimpler, og direktør for Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Lars Andersen, i dette debatindlæg
  • Kommentar
    7. oktober 2020

    Lad os få retvisende tal for voksenkontakt på bordet i debatten om minimumsnormeringer

    De igangværende politiske forhandlinger om minimumsnormeringer tager udgangspunkt i tal, som ikke siger noget om det reelle forhold mellem antallet af børn og voksne på stuerne. Debatten bør da tages på et oplyst grundlag, skriver tre repræsentanter for forældrebevægelsen #HvorErDerEnVoksen i dette debatindlæg
    De tal fra Danmarks Statistik, der bruges af politikerne til at måle på normeringerne, er udtænkt som en oversigt over et samlet ressourceforbrug og er altså et mål for udgifter og ikke for voksenkontakt. ’Når disse tal peger på seks børn pr. voksen i børnehaver og tre børn pr. voksen i vuggestuerne, erklærer vores lærde politikere, at der er tale om minimumsnormeringer. Ergo er morlille en sten,’ skriver de tre repræsentanter fra #HvorErDerEnVoksen i denne kommentar.
  • Kommentar
    27. maj 2019

    Pædagogmedhjælper: Jeg kan sige op, men det kan børnene ikke

    Jeg har sagt op på grund af de dårlige normeringer, selv om jeg holder meget af at arbejde i daginstitution. Nu vil jeg fortælle, hvordan en underbemandet stue ser ud, og hvordan det påvirker børn og personale, skriver Olivia Jonasson i dette debatindlæg
  • Klumme
    15. maj 2021

    Rune Lykkeberg: Minimumsnormeringer er ikke løsningen på problemer i daginstitutionerne

    Daginstitutionerne er en forudsætning for den danske model, som kombinerer produktivitet, frihed, lighed og hygge på en måde, som bliver beundret internationalt. Men der mangler kvalitet og personale i dagtilbud og offensive strategier for, hvordan det bliver sjovt og attraktivt at være pædagog i Danmark, skriver Rune Lykkeberg i denne klumme
    Daginstitutionerne er en forudsætning for den danske model, som kombinerer produktivitet, frihed, lighed og hygge på en måde, som bliver beundret internationalt. Men der mangler kvalitet og personale i dagtilbud og offensive strategier for, hvordan det bliver sjovt og attraktivt at være pædagog i Danmark, skriver Rune Lykkeberg i denne klumme
  • Kommentar
    20. maj 2020

    Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!

    Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg
    De positive effekter af en normering på henholdsvis en voksen til tre børn i vuggestue og en voksen til seks børn i børnehave er til fulde dokumenteret, begge steder i sammenhæng med relativt små børnegrupper. Fordelene tæller bl.a., at barnet er tryggere tilknyttet pædagogerne, har færre stresshormoner, oplever mindre angst og utryghed, og at børnene bliver mere skoleparate, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg.
  • Nyhed
    23. maj 2019

    Tjek din kommune her: Kun to danske kommuner lever op til norske normeringer for daginstitutioner

    Der ville mangle 9.485 fuldtidsansatte i landets vuggestuer og børnehaver, hvis der var samme minimumsnormeringer i Danmark, som de har i Norge. Det viser en undersøgelse, som Bureau 2000 har lavet for Enhedslisten. Netop minimumsnormeringer er et stort ønske for flere venstrefløjspartier, men Socialdemokratiet er usikre på, om det er den rigtige fremgangsmåde
    Der ville mangle 9.485 fuldtidsansatte i landets vuggestuer og børnehaver, hvis der var samme minimumsnormeringer i Danmark, som de har i Norge. Det viser en undersøgelse, som Bureau 2000 har lavet for Enhedslisten. Netop minimumsnormeringer er et stort ønske for flere venstrefløjspartier, men Socialdemokratiet er usikre på, om det er den rigtige fremgangsmåde