Emne

minimumsnormeringer

Daginstitutioner med mange udsatte børn bør få de ekstra voksne i ny normeringsaftale

De ressourcestærke familier råber højest i debatten om minimumsnormeringer, og de kræver flere voksne i alle daginstitutioner i stedet for at prioritere flere voksne der, hvor der er størst behov. Vi bør starte løftet, hvor udfordringerne er størst, skriver Brian Bressendorff i dette debatindlæg

Lad os få retvisende tal for voksenkontakt på bordet i debatten om minimumsnormeringer

De igangværende politiske forhandlinger om minimumsnormeringer tager udgangspunkt i tal, som ikke siger noget om det reelle forhold mellem antallet af børn og voksne på stuerne. Debatten bør da tages på et oplyst grundlag, skriver tre repræsentanter for forældrebevægelsen #HvorErDerEnVoksen i dette debatindlæg

Fokus på dårlige vilkår og lav løn er skyld i færre ansøgere til pædagoguddannelsen

De senere års fokus på dårlige arbejdsvilkår i dagsinstitutionerne har skræmt ansøgere væk fra pædagoguddannelsen, mener eksperter. Og det er et problem, fordi der skal bruges flere pædagoger til minimumsnormeringer i fremtiden, mener pædagogernes fagforening, som også peger på, at en ’urimelig løn’ kan påvirke ansøgerantallet

Pædagoger er en mangelvare: Her er svarene

Minimumsnormeringer og stigende børnetal stiller krav om 14.000 flere pædagoger – og det er bare de næste ti år. Løsningen er simpel – flere skal uddannes, og flere pædagoger skal hjem til deres fag, skriver formand for BUPL, Elisa Rimpler, og direktør for Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Lars Andersen, i dette debatindlæg

Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!

Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg

Tag penge fra de pædagogiske konsulenter og øg normeringen med dem

Mange aktører sluger store beløb fra kommunerne på at udvikle koncepter og materiale til at opkvalificere pædagogerne. Men det er ikke sådan, man sikrer børns trivsel og udvikling. Brug pengene på at øge normeringen i stedet, skriver pædagog Nanna Høyrup Andersen i dette debatindlæg

Hvis ikke børnene prioriteres på den kommende finanslov, går jeg ned i tid

Socialdemokratiet har ikke leveret på løfterne om at investere i børneområdet i deres forslag til finanslov. Hvis ikke de sadler om, ser jeg ikke andet alternativ end at gå ned i tid. Så må Finansministeriet regne på, hvad det kommer til at koste, skriver lektor Morten Rudfeld Henriksen i dette debatindlæg

Danske forældre bør have mulighed for at fravælge daginstitutionerne

Minimumsnormeringer er en debat baseret på en forkert præmis om, at alle børn skal i institution. Vi burde i stedet sørge for, at folk har mulighed for at fravælge institutionerne og selv passe deres børn, skriver social- og sundhedsordfører for Liberal Alliances Ungdom, Thomas Herman Nørgaard, i dette debatindlæg

Demokratisk børnehave er ikke afhængig af normeringen

En børnehave kan godt drives demokratisk, uden at der kommer flere penge og bedre normeringer. Det handler mere om, hvor pædagogerne har deres fokus – og lige nu er det ’skoleparathed’, skriver pædagog Jytte Hare i dette debatindlæg

Demokrati i børnehaverne kan ikke lade sig gøre, før regeringen ændrer normeringerne

Forslag om mere selvbestemmelse til vores børn er meget sympatisk, men der er på ingen måde ressourcer nok i daginstitutionerne. Derfor må vi starte med at få flere pædagoger i institutionerne, skriver far til to Jarl Feyling i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. De senere års fokus på dårlige arbejdsvilkår i dagsinstitutionerne har skræmt ansøgere væk fra pædagoguddannelsen, mener eksperter. Og det er et problem, fordi der skal bruges flere pædagoger til minimumsnormeringer i fremtiden, mener pædagogernes fagforening, som også peger på, at en ’urimelig løn’ kan påvirke ansøgerantallet
  2. Der er en klar tendens til, at der i dag er flere børn pr. voksen i landets børnehaver og vuggestuer. Pædagogerne har samtidig fået flere administrative opgaver, og det går ud over deres tid med børnene
  3. Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg
  4. Jeg har sagt op på grund af de dårlige normeringer, selv om jeg holder meget af at arbejde i daginstitution. Nu vil jeg fortælle, hvordan en underbemandet stue ser ud, og hvordan det påvirker børn og personale, skriver Olivia Jonasson i dette debatindlæg
  5. Minimumsnormeringer og stigende børnetal stiller krav om 14.000 flere pædagoger – og det er bare de næste ti år. Løsningen er simpel – flere skal uddannes, og flere pædagoger skal hjem til deres fag, skriver formand for BUPL, Elisa Rimpler, og direktør for Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Lars Andersen, i dette debatindlæg
  6. Der ville mangle 9.485 fuldtidsansatte i landets vuggestuer og børnehaver, hvis der var samme minimumsnormeringer i Danmark, som de har i Norge. Det viser en undersøgelse, som Bureau 2000 har lavet for Enhedslisten. Netop minimumsnormeringer er et stort ønske for flere venstrefløjspartier, men Socialdemokratiet er usikre på, om det er den rigtige fremgangsmåde
  7. I den danske debat henvises der til den nye norske lov om minimumsnormeringer, men den er ikke et mønstereksempel til efterlevelse. Den sikrer langtfra en god nok normering i praksis, skriver norske forældre og pædagoger i dette debatindlæg
  8. De igangværende politiske forhandlinger om minimumsnormeringer tager udgangspunkt i tal, som ikke siger noget om det reelle forhold mellem antallet af børn og voksne på stuerne. Debatten bør da tages på et oplyst grundlag, skriver tre repræsentanter for forældrebevægelsen #HvorErDerEnVoksen i dette debatindlæg