Modeugen i København stillede i år 18 krav til bæredygtighed for alle deltagende show. Det skulle være uden pels og ’zero-waste’, og der var mål for både klimaaftryk og social bevidsthed. Men det grundlæggende opgør med branchens store problemer udeblev
Et par dage før nytår døde dronningen af punk, Vivienne Westwood. Hendes æstetik og rebelske facon har for evigt inspireret og ændret mode- og kulturverdenen. Marie Riegels Melchior, lektor i europæisk etnologi og modeekspert, fortæller
Cirkulær økonomi er på mode, og selv modebranchens største syndere prøver nu at brande sig som klimaansvarlige. Men vi kan ikke løse modebranchens klimaproblemer uden et grundlæggende opgør med de skadelige forretningsmodeller
’Mrs. Harris Goes to Paris’, der handler om den midaldrende rengøringsdame Ada Harris, som tager til Paris for at købe en Dior-kjole, er en endog meget charmerende film om at følge sine drømme – og om at behandle andre mennesker ordentligt
Copenhagen Fashion Weeks bæredygtige krav til de virksomheder, som er med i modeugen, er en del af løsningen på problemer skabt af tekstilproduktionen. Men formålet med modeugen er også selve problemet: at få os til at købe mere
Som så mange andre står modebranchen over for den gigantiske udfordring at skulle bidrage til en mere bæredygtig verden. Den 22-årige norske mediepioner Elise By Olsen vil konfrontere denne udfordring ved at åbne verdens første specialiserede modebibliotek. Måske er det fortiden, der skal redde vores tøjs fremtid
Med sine kønsblinde dyk i garderoben er den 28-årige popstjerne Harry Styles blevet en galionsfigur for en ubesværet og fri tøjsmag og seksualitet. Og det er en fest. Nu er han albumaktuel og demonstrerer en sanselighed, der sætter ild i huset. Men hans ballader er desværre uvelkomne skumslukkere
I denne uge blev kulturredaktionen ramt af blandt andet en dokumentar om 00’ernes Von Dutch-bølge, en vanvittig kunstsamling i London og en podcast om et måltid med dødelig udgang
Den biografaktuelle film ’House of Gucci’ er den seneste i rækken af modefilm som ’The Devil Wears Prada’, ’Dior and I’ og ’McQueen’. Information har talt med en modeekspert, modeskaber, modehistoriker og kostumedesigner om, hvad genren skal og kan
Det er næppe en overraskelse for nogen, at modeindustrien er en kæmpe klimasynder. Men at de uddeler en ’sustainability award’ til et brand, der producerer i polyester, kom alligevel bag på mig, skriver journaliststuderende Simon Nørskov i dette debatindlæg
Hvert år brændes tonsvis ubrugt tøj af. Det skyldes, at overproduktion og klimaskadelig afbrænding er mere rentabel for tøjproducenterne end genanvendelse og bedre planlægning. Hvis vi vil problemet til livs, er der brug for politisk handling, skriver landsforkvinde i SF Ungdom Sofie Lippert i dette debatindlæg
Modeindustrien står for op mod ti procent af de menneskeskabte drivhusgasser. Hvis branchen skal gøres bæredygtig, er et opgør med overproduktionen og -forbruget af tøj afgørende, fortæller Else Skjold fra Kunstakademiets Designskole i Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’
Gennem århundreder formede korsetterne kvindekroppen efter modeidealet. Nu er det viljestyrken, pengepungen eller kirurgen, der holder formerne på plads, siger etnologen Marianne Thesander
Modeugen i København stillede i år 18 krav til bæredygtighed for alle deltagende show. Det skulle være uden pels og ’zero-waste’, og der var mål for både klimaaftryk og social bevidsthed. Men det grundlæggende opgør med branchens store problemer udeblev
Efter årtier med barbergrej og voksbehandlinger lader såvel feminister som fotomodeller håret mellem benene gro. Men hvorfor forsvandt kønsbehåringen, og hvorfor tænder den mere end bare lidenskaber?
Beskyldt for at være rød. Lige dele storhedsvanvid og mindreværdskomplekser plus et afslag fra litteraturvidenskab havde den omdiskuterede filminstruktør Christoffer Guldbrandsen med, da han rejste på højskole for at gå på journalistkursus