Emne

modebranchen

Klumme
25. august 2021

Greta Thunberg er et stilikon for klimakampen – selvfølgelig skal hun på forsiden af Vogue

Greta Thunberg er blevet kritiseret for at blåstemple modebranchen ved at optræde på forsiden af Vogue. Men måske er hun bare en ny slags stilikon, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Der er opstået debat, efter at den notorisk radikale klimaaktivist, 18-årige Greta Thunberg, tidligere denne måned pludselig optrådte på forsiden af et af modebranchens største magasiner, Vogue.
Kronik
13. juli 2021

Det skader klimakampen, når tøjfirmaer bliver hængt ud som ubæredygtige på et uklart grundlag

Både forbrugerrådet TÆNK og Forbrugerombudsmanden stiller høje krav til, at tøjproducenter må kalde deres tøj bæredygtigt, men det er uklart præcis, hvad kravene er. Det skader klimakampen, når tøjfirmaer hænges ud på det uklare grundlag, skriver modedesigner Rachel Kollerup i denne kronik
Det er uklart, præcis hvad kravene er, for at tøjproducenter må kalde deres tøj bæredygtigt. Hvis modevirksomhederne skal arbejde i en bæredygtig retning til gavn for klimakampen, skal der ensartede kriterier til.
Kommentar
9. februar 2021

Det skal være slut med modeindustriens gode intentioner – vi skal se mærkbar handling

Modeindustrien siger, at den gerne vil være mere bæredygtig. Alligevel ender op til 85 procent af alle tekstiler på lossepladsen. Det er på tide, at politikerne stiller krav til modebranchen, så deres tøj holder længere og er nemmere at genbruge, skriver medlem af Europa-Parlamentet Linea Søgaard-Lidell (V)
Baggrund
7. juli 2020

Kinas kopister er rykket online

Internethandel har nedbrudt den fysiske barriere, der betød, at falske varer hørte hjemme på kinesiske markeder og originalerne i flotte butikker. Piratkopierne er en del af den kinesisk-amerikanske handelskrig og en hovedpine for danske brands som Ecco
På verdensplan er salget af falske varer en gigantisk, illegal forretning. Ifølge udregninger lavet af OECD og EU’s kontor for intellektuelle rettigheder udgør kopiprodukter 3,3 procent af den globale import. Af samme rapport fra sidste år fremgår det, at omkring 80 procent af kopiproduktionen kommer fra Kina – og fodtøj står øverst på listen som den kopiprodukttype, toldere rundtom i verden konfiskerer mest af.
Essay
12. april 2019

Sådan her ville det se ud, hvis modehuset Balenciagas instagramkonto kunne dyrke sex med sig selv

På den oprindelige Brexit-dag tager den forkølede forfatter Ida Holmegaard på Tate Modern i London for at se tidens mest hypede kunstværk, Anne Imhofs performanceværk ’SEX’, hvor Imhof og hendes performere leder publikum rundt i en blanding af et forvrænget modeunivers, en tysk natklub og en fantasi om underkastelse
Frances Chiaverini, Josh Johnson, Eliza Douglas, Ian Edmonds, Mickey Mahar, Enad Marouf, Jakob Eilinghoff, Billy Bultheel i Anne Imhofs ’Sex’, Tate Modern, London. Stillet til rådighed af kunstneren og Galerie Buchholz
Læserbrev
28. marts 2019

H&M: Vi prøver ikke at snyde nogen ved at tage penge for poser

Ved at tage et par kroner for en pose minder vi forbrugeren om klimaet, mens overskuddet fra poserne doneres til WWF. Derfor gør H&M rent faktisk en forskel for klimaet, skriver Sustainability Manager i H&M i dette debatindlæg
Ved at tage et par kroner for en pose minder vi forbrugeren om klimaet, mens overskuddet fra poserne doneres til WWF. Derfor gør H&M rent faktisk en forskel for klimaet, skriver Sustainability Manager i H&M i dette debatindlæg
Baggrund
5. august 2017

Tøjsalget falder og falder, og ingen ved helt hvorfor

I næste uge åbner Københavns modeuge, men tøj er ikke, hvad det har været. Måske er tøj bare ved at gå af mode
Salget af tøj falder og falder – både i Danmark og i resten af Vesten. I 2007 brugte hver danske husstand i gennemsnit 18.000 kroner om året på beklædning, fodtøj og tilbehør – i 2015 var tallet faldet til 13.000 kroner.
Kommentar
27. maj 2017

’Folks forfængelighed vil altid række længere end trangen til at gøre noget godt’

I dystre stunder tænker jeg, at hvis jeg virkelig ville gøre noget for miljøet, så stoppede jeg med at være en del af modebranchen. Men problemerne forsvinder ikke af den grund, så jeg håber på genanvendelse af tøj i stedet
Vi mangler et recirkuleringssystem til de beklædningsgenstande, hvis værdi ikke er høj nok til at blive omsat direkte, mener dagens kommentarskribent. Arkivfoto
Folk
3. marts 2017

FOLK

FOLK fra dagens avis
19. januar 2017

’Selv om huden mellem brysterne er rynket, er det blevet okay at have udringet kjole på’

Tidligere var ældre kvinder enten usynlige eller oversynlige. Men ifølge ny forskning, som professor Anne Jerslev står bag, er det takket være mode- og mediebranchen blevet muligt at være ældre uden krav om ungdommeliggørelse. Den 82-årige forfatter Joan Didion er eksempel på, hvordan rynker og tyndt hår nu er udtryk for cool æstetik
60-årige Gillean Mcleod laver badetøjsreklame for H&M og er dermed et eksempel på, at synet på ældre kvinder er ved at ændre sig, mener professor Anne Jerslev.

Sider

  • 19. august 2006

    De levende reklamer

    Produkter placeres med stor ivrighed i film og tv-udsendelser - men i stigende grad også i virkeligheden. Din bedste ven kan snart vise sig at være en omvandrende reklamesøjle
  • 19. januar 2017

    ’Selv om huden mellem brysterne er rynket, er det blevet okay at have udringet kjole på’

    Tidligere var ældre kvinder enten usynlige eller oversynlige. Men ifølge ny forskning, som professor Anne Jerslev står bag, er det takket være mode- og mediebranchen blevet muligt at være ældre uden krav om ungdommeliggørelse. Den 82-årige forfatter Joan Didion er eksempel på, hvordan rynker og tyndt hår nu er udtryk for cool æstetik
    60-årige Gillean Mcleod laver badetøjsreklame for H&M og er dermed et eksempel på, at synet på ældre kvinder er ved at ændre sig, mener professor Anne Jerslev.
  • 23. maj 2008

    Her giver unge sig selv grønt lys til at sulte

    Spiseforstyrrelser. Rundt omkring i verden findes der skumle baggårde, hvor mange aldrig ville sætte deres ben. Og det gælder også på internettet. Det internationale netværk pro-ana/mia lever blandt andre kontroversielle sider i nettets parallelverden, og her giver unge piger hinanden gode råd til, hvordan de kan blive så tynde, at de kan dø af det
    Ensomhed. Man er mutters alene med sine spiseforstyrrelser. Hjemmesiderne giver et fællesskab, men hvis det kun er et fællesskab om teknikker i at tabe sig, er det farligt.
  • Baggrund
    31. juli 2015

    ’Har I aldrig set en tyk pige i undertøj før?’

    Med over 800.000 følgere på Instagram, over en million Facebook-likes og en stjernemodelkontrakt har verdens første supermodel i supersværvægt lagt en bombe under hele modeindustrien
    Tess Holliday
  • Kronik
    27. november 2008

    Dine jeans' eventyrlige rejse -hvorfor bæredygtig og etisk mode er lettere sagt end gjort

    Alt design har en historie. Spørgsmålet er blot: Hvilken historie? Hvor starter den, hvor slutter den og er det en god eller dårlig historie? Tag med et par jeans på jordomrejse fra råvarer i Afrika, Sydamerika og Australien til færdige jeans, klar til at tage med hjem
    Alle dele af tøjet, vi køber, har været på sin egen lange, globale rejse. Netop den lange rejse er grunden til, at det til tider er svært, måske endda urealistisk, at gennemkontrollere det færdige produkt.
  • Kronik
    1. marts 2012

    42 er grænsen for det normale

    Kan man ikke klemme sin kvindekrop ned i en størrelse 42, gør modebranchen, hvad den kan, for at man føler sig uvelkommen
    Når man hyrer tynde mænd som supermodellen Andrej Pejic til at vise kvindetøj på catwalken, vidner det om en modebranche med et forvirret kropsideal, mener dagens kronikør.
  • Baggrund
    7. juli 2020

    Kinas kopister er rykket online

    Internethandel har nedbrudt den fysiske barriere, der betød, at falske varer hørte hjemme på kinesiske markeder og originalerne i flotte butikker. Piratkopierne er en del af den kinesisk-amerikanske handelskrig og en hovedpine for danske brands som Ecco
    På verdensplan er salget af falske varer en gigantisk, illegal forretning. Ifølge udregninger lavet af OECD og EU’s kontor for intellektuelle rettigheder udgør kopiprodukter 3,3 procent af den globale import. Af samme rapport fra sidste år fremgår det, at omkring 80 procent af kopiproduktionen kommer fra Kina – og fodtøj står øverst på listen som den kopiprodukttype, toldere rundtom i verden konfiskerer mest af.
  • Kronik
    13. juli 2021

    Det skader klimakampen, når tøjfirmaer bliver hængt ud som ubæredygtige på et uklart grundlag

    Både forbrugerrådet TÆNK og Forbrugerombudsmanden stiller høje krav til, at tøjproducenter må kalde deres tøj bæredygtigt, men det er uklart præcis, hvad kravene er. Det skader klimakampen, når tøjfirmaer hænges ud på det uklare grundlag, skriver modedesigner Rachel Kollerup i denne kronik
    Det er uklart, præcis hvad kravene er, for at tøjproducenter må kalde deres tøj bæredygtigt. Hvis modevirksomhederne skal arbejde i en bæredygtig retning til gavn for klimakampen, skal der ensartede kriterier til.