Emne

modebranchen

Klumme
25. august 2021

Greta Thunberg er et stilikon for klimakampen – selvfølgelig skal hun på forsiden af Vogue

Greta Thunberg er blevet kritiseret for at blåstemple modebranchen ved at optræde på forsiden af Vogue. Men måske er hun bare en ny slags stilikon, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Der er opstået debat, efter at den notorisk radikale klimaaktivist, 18-årige Greta Thunberg, tidligere denne måned pludselig optrådte på forsiden af et af modebranchens største magasiner, Vogue.
Kronik
13. juli 2021

Det skader klimakampen, når tøjfirmaer bliver hængt ud som ubæredygtige på et uklart grundlag

Både forbrugerrådet TÆNK og Forbrugerombudsmanden stiller høje krav til, at tøjproducenter må kalde deres tøj bæredygtigt, men det er uklart præcis, hvad kravene er. Det skader klimakampen, når tøjfirmaer hænges ud på det uklare grundlag, skriver modedesigner Rachel Kollerup i denne kronik
Det er uklart, præcis hvad kravene er, for at tøjproducenter må kalde deres tøj bæredygtigt. Hvis modevirksomhederne skal arbejde i en bæredygtig retning til gavn for klimakampen, skal der ensartede kriterier til.
Kommentar
9. februar 2021

Det skal være slut med modeindustriens gode intentioner – vi skal se mærkbar handling

Modeindustrien siger, at den gerne vil være mere bæredygtig. Alligevel ender op til 85 procent af alle tekstiler på lossepladsen. Det er på tide, at politikerne stiller krav til modebranchen, så deres tøj holder længere og er nemmere at genbruge, skriver medlem af Europa-Parlamentet Linea Søgaard-Lidell (V)
Baggrund
7. juli 2020

Kinas kopister er rykket online

Internethandel har nedbrudt den fysiske barriere, der betød, at falske varer hørte hjemme på kinesiske markeder og originalerne i flotte butikker. Piratkopierne er en del af den kinesisk-amerikanske handelskrig og en hovedpine for danske brands som Ecco
På verdensplan er salget af falske varer en gigantisk, illegal forretning. Ifølge udregninger lavet af OECD og EU’s kontor for intellektuelle rettigheder udgør kopiprodukter 3,3 procent af den globale import. Af samme rapport fra sidste år fremgår det, at omkring 80 procent af kopiproduktionen kommer fra Kina – og fodtøj står øverst på listen som den kopiprodukttype, toldere rundtom i verden konfiskerer mest af.
Essay
12. april 2019

Sådan her ville det se ud, hvis modehuset Balenciagas instagramkonto kunne dyrke sex med sig selv

På den oprindelige Brexit-dag tager den forkølede forfatter Ida Holmegaard på Tate Modern i London for at se tidens mest hypede kunstværk, Anne Imhofs performanceværk ’SEX’, hvor Imhof og hendes performere leder publikum rundt i en blanding af et forvrænget modeunivers, en tysk natklub og en fantasi om underkastelse
Frances Chiaverini, Josh Johnson, Eliza Douglas, Ian Edmonds, Mickey Mahar, Enad Marouf, Jakob Eilinghoff, Billy Bultheel i Anne Imhofs ’Sex’, Tate Modern, London. Stillet til rådighed af kunstneren og Galerie Buchholz
Læserbrev
28. marts 2019

H&M: Vi prøver ikke at snyde nogen ved at tage penge for poser

Ved at tage et par kroner for en pose minder vi forbrugeren om klimaet, mens overskuddet fra poserne doneres til WWF. Derfor gør H&M rent faktisk en forskel for klimaet, skriver Sustainability Manager i H&M i dette debatindlæg
Ved at tage et par kroner for en pose minder vi forbrugeren om klimaet, mens overskuddet fra poserne doneres til WWF. Derfor gør H&M rent faktisk en forskel for klimaet, skriver Sustainability Manager i H&M i dette debatindlæg
Baggrund
5. august 2017

Tøjsalget falder og falder, og ingen ved helt hvorfor

I næste uge åbner Københavns modeuge, men tøj er ikke, hvad det har været. Måske er tøj bare ved at gå af mode
Salget af tøj falder og falder – både i Danmark og i resten af Vesten. I 2007 brugte hver danske husstand i gennemsnit 18.000 kroner om året på beklædning, fodtøj og tilbehør – i 2015 var tallet faldet til 13.000 kroner.
Kommentar
27. maj 2017

’Folks forfængelighed vil altid række længere end trangen til at gøre noget godt’

I dystre stunder tænker jeg, at hvis jeg virkelig ville gøre noget for miljøet, så stoppede jeg med at være en del af modebranchen. Men problemerne forsvinder ikke af den grund, så jeg håber på genanvendelse af tøj i stedet
Vi mangler et recirkuleringssystem til de beklædningsgenstande, hvis værdi ikke er høj nok til at blive omsat direkte, mener dagens kommentarskribent. Arkivfoto
Folk
3. marts 2017

FOLK

FOLK fra dagens avis
19. januar 2017

’Selv om huden mellem brysterne er rynket, er det blevet okay at have udringet kjole på’

Tidligere var ældre kvinder enten usynlige eller oversynlige. Men ifølge ny forskning, som professor Anne Jerslev står bag, er det takket være mode- og mediebranchen blevet muligt at være ældre uden krav om ungdommeliggørelse. Den 82-årige forfatter Joan Didion er eksempel på, hvordan rynker og tyndt hår nu er udtryk for cool æstetik
60-årige Gillean Mcleod laver badetøjsreklame for H&M og er dermed et eksempel på, at synet på ældre kvinder er ved at ændre sig, mener professor Anne Jerslev.

Sider