Emne

modebranchen

Artikler
forbrugskultur
17. april 2023

I Ghana hedder det »Obroni Wawu«: Den døde, hvide mands tøj. Og der kommer stadig mere af det

Hvert år sendes millioner ton gammelt tøj rundt i verden som en del af den globale handel med brugt tøj, og de seneste to årtier er EU’s eksport af brugt tøj tredoblet. Meget ender som affald i Afrika, og det er et ødelæggende problem, siger aktivist
Hvert år sendes millioner ton gammelt tøj rundt i verden som en del af den globale handel med brugt tøj, og de seneste to årtier er EU’s eksport af brugt tøj tredoblet. Meget ender som affald i Afrika, og det er et ødelæggende problem, siger aktivist
Kommentar
10. marts 2023

Stjernerne slanker sig med ny Novo Nordisk-medicin. Bliver ’Ozempic chic’ det nye sort?

Tynd er in igen i modebranchen. Selv Kim Kardashian, der gjorde det moderne at have former, har fået en smallere figur – måske med hjælp fra medicinalindustrien. Hvor efterlader det de seneste års kropspositivisme og inklusion?
Tynd er in igen i modebranchen. Selv Kim Kardashian, der gjorde det moderne at have former, har fået en smallere figur – måske med hjælp fra medicinalindustrien. Hvor efterlader det de seneste års kropspositivisme og inklusion?
Læserbrev
24. februar 2023

Tøjproduktion bør reguleres med en mærkeordning på klimaskadeligt tøj

En ny mærkeordning inden for tøj- og modeindustri kan hjælpe forbrugeren med at købe klimavenligt tøj. Vi bør indføre en mærkeordning, så det er de klimaskadelige produkter, der skal bære label, som det er tilfældet med spil- og tobaksindustrien
En ny mærkeordning inden for tøj- og modeindustri kan hjælpe forbrugeren med at købe klimavenligt tøj. Vi bør indføre en mærkeordning, så det er de klimaskadelige produkter, der skal bære label, som det er tilfældet med spil- og tobaksindustrien
Kronik
8. februar 2023

Modeugen i København var lige dele glamour og greenwashing

Modeugen i København stillede i år 18 krav til bæredygtighed for alle deltagende show. Det skulle være uden pels og ’zero-waste’, og der var mål for både klimaaftryk og social bevidsthed. Men det grundlæggende opgør med branchens store problemer udeblev
Københavns modeuge har netop indført 18 minimumkrav til bæredygtighed, som alle brands skal leve op til for at kunne deltage under modeugen i København. Men man kan undre sig over, hvorvidt man overhovedet kan kalde det bæredygtighedskriterier, når ingen af de 18 minimumkrav nævner mængden af tøj, som virksomhederne producerer, skriver designer Nanna Graversen i denne kronik.
Feature
13. januar 2023

Det var først med udtrykket ’nepo baby’, at internettet fik øjnene op for kulturel kapital

Med udtrykket ’nepo baby’ er internettet begyndt at påpege, at mistænkeligt mange skuespillere og modeller er født med guldske i munden og gode forbindelser i arvematerialet
Model og skuespiller Lily Rose Depp, der er datter af Johnny Depp og Vanessa Paradis, er med sine 160 centimeter ikke oplagt til modebranchen.
Interview
6. januar 2023

Vivienne Westwood brugte den britiske kulturhistorie i sine design og bidrog selv til den

Et par dage før nytår døde dronningen af punk, Vivienne Westwood. Hendes æstetik og rebelske facon har for evigt inspireret og ændret mode- og kulturverdenen. Marie Riegels Melchior, lektor i europæisk etnologi og modeekspert, fortæller
Et par dage før nytår døde dronningen af punk, Vivienne Westwood. Hendes æstetik og rebelske facon har for evigt inspireret og ændret mode- og kulturverdenen. Marie Riegels Melchior, lektor i europæisk etnologi og modeekspert, fortæller
Kronik
8. november 2022

Kinesiske Sheins gensalgsmarked udstiller den manglende håndtering af modebranchens problemer

Cirkulær økonomi er på mode, og selv modebranchens største syndere prøver nu at brande sig som klimaansvarlige. Men vi kan ikke løse modebranchens klimaproblemer uden et grundlæggende opgør med de skadelige forretningsmodeller
Sheins showroom i Barcelona, hvor kunder kan prøve tøj, men ikke købe det.
Læserbrev
31. oktober 2022

De fysiske tøjbutikker er en overset CO₂-udleder. Lad os prioritere e-handel i fremtiden

Bæredygtighed i modeindustrien handler ofte om tøjproduktionen, men selve handlen i fysiske butikker er også en klimasynder. Butikkerne fyldes konstant op, og det bidrager til overproduktion. Fremtidens handel bør derfor i højere grad være e-handel, skriver salgschef i budfirma
Det er sjældent, at alle varer i tøjbutikker bliver solgt, og heri ligger en stor del af årsagen til overproduktion i modebranchen.
Leder
12. august 2022

Global opvarmning er et modefænomen

Copenhagen Fashion Weeks bæredygtige krav til de virksomheder, som er med i modeugen, er en del af løsningen på problemer skabt af tekstilproduktionen. Men formålet med modeugen er også selve problemet: at få os til at købe mere
Tonsvis af tøjaffald efterladt i bunker i Atacamaørkenen i den nordlige region af Chile.
Klumme
25. august 2021

Greta Thunberg er et stilikon for klimakampen – selvfølgelig skal hun på forsiden af Vogue

Greta Thunberg er blevet kritiseret for at blåstemple modebranchen ved at optræde på forsiden af Vogue. Men måske er hun bare en ny slags stilikon, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Der er opstået debat, efter at den notorisk radikale klimaaktivist, 18-årige Greta Thunberg, tidligere denne måned pludselig optrådte på forsiden af et af modebranchens største magasiner, Vogue.

Sider