Emne

modullastbiler

Gigantlastbiler kører ad skolevej

210 skoleelever tvinges til at være forsøgskaniner i et eksperiment med trafiksikkerheden i Helsingør, hvor 60 tons tunge lastvogne i går begyndte at køre ad en smal, skrånende skolevej. 240.000 gange skal giganterne passere skolen i forsøgsperioden

Budgettet vakler under de gigantiske lastbiler

Flere kommuner kræver, at Transportministeriet betaler for anlæggelse af nye bekostelige omfartsveje eller tilsvarende udvidelser, før modullastbilerne lukkes ind i byområderne. Men det har regeringen ikke afsat penge til

Direktorat skifter forklaring om trafiksikkerhed

Vejdirektoratet har siden juli skiftet forklaring to gange i sagen om de nye gigantlastvogne. Først advarer Vejdirektoratet om forringet trafiksikkerhed. Derefter trækker de vurderingen tilbage, for så at stå ved den igen

'Gigantlastbiler kommer for at blive'

De kæmpemæssige modullastbiler, som anklages for at være farlige for andre trafikanter, er ikke et forsøg, men nu reelt sat i værk med en kickstart, siger SF. De radikale vedgår, at ophævelsen af forsøget efter tre år blot er en 'teoretisk' mulighed. FDM er foruroliget

Monsterbilerne

FORÅRET ER over os, og allerede nu bliver bilerne længere og længere. Det sidste nye er de såkaldte modullastbiler, der snart får lov til at køre på danske veje i en treårig forsøgsperiode...

60 tons tunge kæmper er på vej med 80 km/t

Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne

Lokalt oprør mod gigantlastvogne

Halsnæs kommune siger nej til nye lange lastvogne. Det er for farligt for cyklisterne og langt dyrere at udbygge vejnettet til de nye køretøjer end Vejdirektoratet har beregnet. Vejdirektoratet holder fast i sin vurdering

Mest læste

  1. Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne