Emne

møbelkunst

Interview
25. oktober 2019

Jørgen Bækmark var opdraget til at sidde rank på stolen – hos FDB skabte han stole, hvor folk sad godt

En lille håndfuld møbeldesignere fra FDB blev i efterkrigstidens Danmark indretningsarkitekter for den fremvoksende velfærdsstat. Mens politikerne ændrede samfundet med sociale reformer, ændrede de hjemmene med demokratiske møbler. Men så skiftede tidsånden, og IKEA tog over. Information har besøgt 90-årige Jørgen Bækmark, den sidste nulevende designer fra dengang, møbelarkitekterne tegnede fremtiden
Jørgen Bækmark bliver snart 90 år. Her samler han et stuebord, han selv har tegnet, som dog ikke er et FDB-møbel.
Nyhed
25. april 2013

’En kamp at få det til at virke’

Den danske møbelarkitekt Finn Juhls prægtige sal i FN – der blev åbnet i 1952 – er blevet restaureret og har fået nye møbler. I dag bliver den genindviet
Det har været et stort arbejde for møbeldesigner Kasper Salto og arkitekt Thomas Sigsgaard at arbejde med restaureringen af Finn Juhl-salen i FN-bygningen i New York. Der var mange hensyn at tage, også politiske.
Interview
25. oktober 2010

Enhver komponent skal give mening i sig selv

Peter Lassen, grundlægger af møbelfirmaet Montana, er stadig i fuld gang med at udvikle og finde på. Men han har blandt meget andet også været sømand og administrerende direktør. Han er opvokset på landet, har en fremragende kunstsamling og bruger Aristoteles og andre filosoffer som inspiration. I går blev han 80 år
'Montana' siger noget om produktionen, om at montere, stable, forklarer Peter Lassen: 'og desuden kommer man til at tænke på bjerg, og et bjerg har en top, det er dér, vi skal være'.
5. september 2008

Første gang i Den sidste hal

Poesien er blevet tvunget ud af byen og helt ud til Valby
Poesien er blevet tvunget ud af byen og helt ud til Valby
12. juni 2008

Asger Jorn stiger i pris - Richard Mortensen falder

Men en hvad bestemmer egentlig priserne i kunstverdenen? Prestige, investering og passion sender priserne på himmelflugt
Asger Jorns -Am Törichten Brunnen-. 1967. Olie på lærred.Hammerslag: 1.100.000 kr.
Kommentar
5. marts 2008

Man må da smage først!

At smage er at søge og at finde både variation og intensitet
29. februar 2008

Er han en moderne PH-lampe?

Thomas Blachman er ikke i tvivl om, hvad der er god smag. Spørgsmålet er, om ’den gode smag’ er så ligetil
Smag har retning. God smag peger fremad. Se bare hvordan Obama rykker i USA, her er det nok blot at tale om nye tider for at få folk med, siger Thomas Blachman.
8. juni 2004

Klaustrofobi og kedsomhed

I en tid, hvor alt er luksus, er oplysningens sidste bastion ganske enkelt at lade være, siger arkitekturprofessor Carsten Thau
1. april 2004

Overblik

Joseph Beuys’ plakater udstilles *I sommeren 2003 købte Dansk Plakatmuseum 108 Joseph Beuys-plakater af den tyske forlægger og plakatkunstner Klaus Staeck til en særdeles favorabel pris...
Kronik
23. september 2003

Når viden bliver til kunnen

En ensidig fokusering på viden er farlig, fordi den risikerer at indsnævre fokus til kun at være vidensproduktion

Sider

  • Interview
    25. oktober 2019

    Jørgen Bækmark var opdraget til at sidde rank på stolen – hos FDB skabte han stole, hvor folk sad godt

    En lille håndfuld møbeldesignere fra FDB blev i efterkrigstidens Danmark indretningsarkitekter for den fremvoksende velfærdsstat. Mens politikerne ændrede samfundet med sociale reformer, ændrede de hjemmene med demokratiske møbler. Men så skiftede tidsånden, og IKEA tog over. Information har besøgt 90-årige Jørgen Bækmark, den sidste nulevende designer fra dengang, møbelarkitekterne tegnede fremtiden
    Jørgen Bækmark bliver snart 90 år. Her samler han et stuebord, han selv har tegnet, som dog ikke er et FDB-møbel.
  • 12. juni 2008

    Asger Jorn stiger i pris - Richard Mortensen falder

    Men en hvad bestemmer egentlig priserne i kunstverdenen? Prestige, investering og passion sender priserne på himmelflugt
    Asger Jorns -Am Törichten Brunnen-. 1967. Olie på lærred.Hammerslag: 1.100.000 kr.
  • 9. maj 1998

    Det siddende menneske og højsædernes forfald

    En kritisk kommentar til temaet på Snedkernes Efterårsudstilling: At ro skulle være luksus. Og forresten: Hvorfor vipper Jeppe? STOLE Når Snedkernes Efterårsudstilling er henlagt til foråret fortæller det noget om den skødesløse og suveræne holdning til tiden, man kan tillade sig at have, når man med sine udstillinger har været fødselshjælper for det tidløse i moderne dansk møbelkunst...