Emne

museer

Museerne bør fokusere mere på at formidle bæredygtighed og klima

Kulturinstitutionerne og særligt museerne har en oplagt mulighed for at være en ambitiøs medspiller ved at kuratere debatskabende udstillinger, der taler ind i nogle af tidens vigtigste temaer som bæredygtighed og klima, skriver billedkunstner og forfatter Kaspar Kaum Bonnén i dette debatindlæg

Pandemien har givet nye indsigter på kunstscenen, som vi ikke må glemme

Forhåbentligt bliver de forhold og strukturer, som pandemien har tydeliggjort, ikke glemt lige med det samme. Det er vigtige erkendelser, som kan styrke kunstscenen på sigt

Museumsdirektør: Digitale gengivelser kan ikke erstatte det fysiske museumsbesøg

Mange længes efter, at kultursteder atter skal åbne – ikke kun på grund af det konkrete kulturindhold, men på grund af fællesskabet. Derfor er en digital gengivelse på en skærm ikke nok, skriver museumsdirektør for Den Gamle By, Thomas Bloch Ravn, i dette debatindlæg

Utallige velmenende kulturarrangementer er udmattende. De mimer samfundets forbrugsræs

Jeg lider af udstillingstræthed, men det er ikke kunsten, jeg er træt af. Derimod hele cirkusset rundt om, der nogle gange føles som støj, der går i selvsving omkring den tavse kunst. Hvorfor ikke åbne på en helt ny måde efter coronalukningen?

Museerne skal blive bedre til at række ud til alle danskere

Museernes indsats for at gøre kultur- og naturarv tilgængelig og vedkommende for alle skal skærpes, for der er stadig alt for få mennesker, der får glæde af vores kulturinstitutioner, skriver museumsinspektør Jacob Thorek Jensen i dette debatindlæg

Kulturhistoriens vurderingskriterier præger os stadig. Derfor ja tak til kønskvoter

Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?

»Demokratiske beslutninger harmonerer ikke med den måde, kunsten selv fungerer på«

I Ny Carlsbergfondet sidder tre mennesker, som egenrådigt – og uden nødvendigvis at være enige – vælger, hvem der skal have støtte, og hvem der ikke skal. Det er også de tre, der udpeger de kunstnere, som bliver sat i sving med stort anlagte kunstprojekter. Sådan må det nødvendigvis være, siger fondets fungerende formand, Morten Kyndrup, for kunsten er i sin natur udemokratisk

Belgiens Congomuseum husker os på, at fortiden må ikke blive en determinerende arvesynd

Enhver nation et historisk ’vi’, som holder den sammen, og hvis man identificerer sig med det ’vi’, må man også anerkende, at ’vi’ har gjort grusomme ting. I belgiernes tilfælde har ’vi’ været en brutal, racistisk kolonimagt. Men det nationale ’vi’ er kun forestillet, nutidens belgiere har nemlig ikke dræbt congolesere i jagten på gummi

Et af Europas mest racistiske museer genåbner efter fem års ombygning. Er det blevet bedre?

Det store Congomuseum i Bruxelles, som i årtier er blevet beskyldt for racisme og for at propagandere for Belgiens ekstremt voldelige kolonitid, er netop genåbnet efter fem års renovering. Alt er lavet om. Men er det godt nok?

Er Museum of Ice Cream fremtidens museum?

Museum of Ice Cream er et modefænomen, som leger med den traditionelle opfattelse af et museum. Det er der intet galt i, mener museumsinspektør og kurator Mathias Ussing Seeberg fra Louisiana. Museumsdirektør på ARoS, Erlend Høyersten kalder Museum of Ice Cream, Museum of Candy, Museum of Pizza og en række af de andre nye, kommende og ekstremt populære udstillinger i USA for rendyrkede pengemaskiner

Sider

Mest læste

  1. Forhåbentligt bliver de forhold og strukturer, som pandemien har tydeliggjort, ikke glemt lige med det samme. Det er vigtige erkendelser, som kan styrke kunstscenen på sigt
  2. Kulturinstitutionerne og særligt museerne har en oplagt mulighed for at være en ambitiøs medspiller ved at kuratere debatskabende udstillinger, der taler ind i nogle af tidens vigtigste temaer som bæredygtighed og klima, skriver billedkunstner og forfatter Kaspar Kaum Bonnén i dette debatindlæg
  3. Egypten vil have Tutankamons svigermor tilbage. Så Informations råd lyder: Nyd denne kvinde, mens hun endnu er bare 700 kilometer fra København
  4. Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  5. Når museerne destruerer genstande, destruerer de også folks vilje til at samarbejde med og aflevere ting til museerne
  6. Information har talt med personer fra tre forskellige områder i kunstbranchen, og bedt dem forholde sig til ARoS og museets kunstneriske profil
  7. På trods af at dansk videokunst i stort tal opkøbes af udenlandske købere og udstilles rundt om på nogle af verdens største kunstmuseer, bliver kunstgenren ikke ofret megen opmærksomhed i Danmark
  8. I Norge er en hidsig debat om national identitet blusset op, efter direktøren for Trondheim Kunst-museum har nægtet at flage med det norske flag. Flaget er ekskluderende for etniske minoriteter, mener han. Men ifølge kritikere i både Norge og Danmark, bliver flaget først ekskluderende, hvis man tillader, at andre tager patent på dets betydning