Emne

museer

Ugen på kulturgangen
22. april 2022

Der er grænser for, hvor mange knaster et kolonimuseum må koste, og måske også for hvor mange Netflix kan tjene

Vestindisk Pakhus har i denne uge vist sig at være et bekosteligt sted at lave museum, men heldigvis kan vores kolonihistorie også formidles andre steder. Og så bliver 2022 året, hvor B.T. får sin første kvindelige ansvarshavende chefredaktør, og Netflix for første gang mister kunder
Vestindisk Pakhus har i denne uge vist sig at være et bekosteligt sted at lave museum, men heldigvis kan vores kolonihistorie også formidles andre steder. Og så bliver 2022 året, hvor B.T. får sin første kvindelige ansvarshavende chefredaktør, og Netflix for første gang mister kunder
Kronik
14. marts 2022

Lad os nu få et kolonimuseum, der levende formidler fakta med følelser og fortolkning

Det er ikke mere faktuelt at udstille en pisk isoleret i en montre med forklaring af materiale og oprindelsesår, end det er at lade den indgå i en installation, hvor relationen mellem slaveejer og slavegjort er i fokus, med lydeffekter af pisk og skrig, skriver kandidat i psykologi og kommunikation Lotte Guld i denne kronik
Med et uafhængigt og selvstændigt kolonimuseum har vi ifølge Lotte Guld en chance for at formidle historien indefra med empati og respekt. Museet kunne eksempelvis have til huse i Vestindisk Pakhus, som ses på billedet her.
Interview
22. februar 2022

Et kunstmuseum er et godt springbræt til at tage diskussioner om køn, mener museumsdirektør

Kunstmuseer bør afspejle de diskussioner, samtiden er optaget af, mener Stine Høholt, direktør for Kunstmuseum Brandts. Informations serie om kulturens portvogtere er nået til billedkunstens verden
Kunstmuseer bør afspejle de diskussioner, samtiden er optaget af, mener Stine Høholt, direktør for Kunstmuseum Brandts. Informations serie om kulturens portvogtere er nået til billedkunstens verden
Baggrund
19. november 2021

»White innocence«, usaglig aktivisme og undskyldninger. Her står kampen om et dansk kolonimuseum

Betyder det noget for et fremtidigt kolonimuseum, om slavegjorte mennesker har arbejdet der? Hvorfor beskylder forskerne i en regeringsnedsat arbejdsgruppe hinanden for mangel på faglighed? Vi udreder trådene i diskussionen af, hvordan Danmarks kolonihistorie skal skrives
Betyder det noget for et fremtidigt kolonimuseum, om slavegjorte mennesker har arbejdet der? Hvorfor beskylder forskerne i en regeringsnedsat arbejdsgruppe hinanden for mangel på faglighed? Vi udreder trådene i diskussionen af, hvordan Danmarks kolonihistorie skal skrives
Kommentar
1. oktober 2021

Museerne har endelig fundet kvinders værker frem, lad os give dem en chance, før vi bliver trætte af temaet

De danske museer får på puklen for at reklamere med kunst lavet af kvinder. Men kritikken lugter af æstetisk snæversyn
Lene Adler Petersens værk fra 1976 ’Tingene din historie, befri dig for tingene’, der lige nu kan ses på SMK’s udstilling ’Efter stilheden’.
Læserbrev
29. juli 2021

Museerne bør fokusere mere på at formidle bæredygtighed og klima

Kulturinstitutionerne og særligt museerne har en oplagt mulighed for at være en ambitiøs medspiller ved at kuratere debatskabende udstillinger, der taler ind i nogle af tidens vigtigste temaer som bæredygtighed og klima, skriver billedkunstner og forfatter Kaspar Kaum Bonnén i dette debatindlæg
Kulturinstitutionerne og særligt museerne har en oplagt mulighed for at være en ambitiøs medspiller ved at kuratere debatskabende udstillinger, der taler ind i nogle af tidens vigtigste temaer som bæredygtighed og klima, skriver billedkunstner og forfatter Kaspar Kaum Bonnén i dette debatindlæg
Leder
19. juli 2021

Pandemien har givet nye indsigter på kunstscenen, som vi ikke må glemme

Forhåbentligt bliver de forhold og strukturer, som pandemien har tydeliggjort, ikke glemt lige med det samme. Det er vigtige erkendelser, som kan styrke kunstscenen på sigt
Det har været imponerende at se, hvor hurtigt kunstnere og kunsthaller har reageret innovativt på pandemien. Eksempelvis lykkedes det Copenhagen Contemporary at skabe en af årets mest vedkommende udstillinger ved hurtigt at kuratere en præcis udstilling med mange internationale kunstnere. Udstillingen imødekom coronakrav ved at være udendørs, og David Shrigley lavede krydser rundt i udstillingen, der markerede den korrekte coronaafstand. Foto her er dog fra udstillingen indendørs.

 
Kommentar
8. juni 2020

Museumsdirektør: Digitale gengivelser kan ikke erstatte det fysiske museumsbesøg

Mange længes efter, at kultursteder atter skal åbne – ikke kun på grund af det konkrete kulturindhold, men på grund af fællesskabet. Derfor er en digital gengivelse på en skærm ikke nok, skriver museumsdirektør for Den Gamle By, Thomas Bloch Ravn, i dette debatindlæg
Den Gamle By i Aarhus.
Kommentar
15. maj 2020

Utallige velmenende kulturarrangementer er udmattende. De mimer samfundets forbrugsræs

Jeg lider af udstillingstræthed, men det er ikke kunsten, jeg er træt af. Derimod hele cirkusset rundt om, der nogle gange føles som støj, der går i selvsving omkring den tavse kunst. Hvorfor ikke åbne på en helt ny måde efter coronalukningen?
Jeg lider af udstillingstræthed, men det er ikke kunsten, jeg er træt af. Derimod hele cirkusset rundt om, der nogle gange føles som støj, der går i selvsving omkring den tavse kunst. Hvorfor ikke åbne på en helt ny måde efter coronalukningen?
Læserbrev
12. december 2019

Museerne skal blive bedre til at række ud til alle danskere

Museernes indsats for at gøre kultur- og naturarv tilgængelig og vedkommende for alle skal skærpes, for der er stadig alt for få mennesker, der får glæde af vores kulturinstitutioner, skriver museumsinspektør Jacob Thorek Jensen i dette debatindlæg

Sider

  • Nyhed
    18. november 2010

    Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  • 6. juli 2010

    Nefertiti - verdens smukkeste kvinde

    Egypten vil have Tutankamons svigermor tilbage. Så Informations råd lyder: Nyd denne kvinde, mens hun endnu er bare 700 kilometer fra København
    Busten af Nefertiti står alene og majestætisk i Berlins Neues Museum, upåvirket af hvor eftertraget hun er af både tilskuere og nationer, der kæmper om retten til den egyptiske dronnings efterladte billede.
  • Kronik
    14. marts 2022

    Lad os nu få et kolonimuseum, der levende formidler fakta med følelser og fortolkning

    Det er ikke mere faktuelt at udstille en pisk isoleret i en montre med forklaring af materiale og oprindelsesår, end det er at lade den indgå i en installation, hvor relationen mellem slaveejer og slavegjort er i fokus, med lydeffekter af pisk og skrig, skriver kandidat i psykologi og kommunikation Lotte Guld i denne kronik
    Med et uafhængigt og selvstændigt kolonimuseum har vi ifølge Lotte Guld en chance for at formidle historien indefra med empati og respekt. Museet kunne eksempelvis have til huse i Vestindisk Pakhus, som ses på billedet her.
  • 15. december 1999

    Gruen og nåden

    "Jeg er en lykkelig mand," siger Arne Haugen Sørensen, der bor og arbejder i Andalusien. Han er noget så sjældent som en modernist, der involverer sig i en kristen motivkreds Portræt Vi står over for et af Arne Haugen Sørensens nye malerier: Abraham og Isak, malet i årene 1997- 1999...
  • Anmeldelse
    2. februar 2018

    Rane Willerslev er forandringsledelsens Klodshans

    Antropologen og nationalmuseumsdirektøren Rane Willerslev, som DR2 følger i en ny dokumentarserie, er den slags hovedperson, man kan grine ad og samtidig respektere
    I introen til Ranes museum bliver Rane Willerslev præsenteret som Danmarks Indiana Jones, hvad der i sig selv lægger op til komik. Man kunne også sige, at han i programmerne fremstår som forandringsledelsens Klodshans, der kommer brasende ind i de fine gemakker og råber: »Se, hvad jeg fandt på landevejen!«
  • Baggrund
    19. november 2021

    »White innocence«, usaglig aktivisme og undskyldninger. Her står kampen om et dansk kolonimuseum

    Betyder det noget for et fremtidigt kolonimuseum, om slavegjorte mennesker har arbejdet der? Hvorfor beskylder forskerne i en regeringsnedsat arbejdsgruppe hinanden for mangel på faglighed? Vi udreder trådene i diskussionen af, hvordan Danmarks kolonihistorie skal skrives
    Betyder det noget for et fremtidigt kolonimuseum, om slavegjorte mennesker har arbejdet der? Hvorfor beskylder forskerne i en regeringsnedsat arbejdsgruppe hinanden for mangel på faglighed? Vi udreder trådene i diskussionen af, hvordan Danmarks kolonihistorie skal skrives
  • Ugen på kulturgangen
    22. april 2022

    Der er grænser for, hvor mange knaster et kolonimuseum må koste, og måske også for hvor mange Netflix kan tjene

    Vestindisk Pakhus har i denne uge vist sig at være et bekosteligt sted at lave museum, men heldigvis kan vores kolonihistorie også formidles andre steder. Og så bliver 2022 året, hvor B.T. får sin første kvindelige ansvarshavende chefredaktør, og Netflix for første gang mister kunder
    Vestindisk Pakhus har i denne uge vist sig at være et bekosteligt sted at lave museum, men heldigvis kan vores kolonihistorie også formidles andre steder. Og så bliver 2022 året, hvor B.T. får sin første kvindelige ansvarshavende chefredaktør, og Netflix for første gang mister kunder
  • 8. januar 2007

    Fremgang og konkurrence i danske museer

    Gratis adgang til statens museer gav gode resultater i det foregående år, hvor statsmuseerne oplevede stor fremgang i besøgstallet. Initiativet fanger nye målgrupper, som går anderledes på museum. For de private museer betyder det større konkurrence