Emne

museer

Kulturhistoriens vurderingskriterier præger os stadig. Derfor ja tak til kønskvoter

Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?

»Demokratiske beslutninger harmonerer ikke med den måde, kunsten selv fungerer på«

I Ny Carlsbergfondet sidder tre mennesker, som egenrådigt – og uden nødvendigvis at være enige – vælger, hvem der skal have støtte, og hvem der ikke skal. Det er også de tre, der udpeger de kunstnere, som bliver sat i sving med stort anlagte kunstprojekter. Sådan må det nødvendigvis være, siger fondets fungerende formand, Morten Kyndrup, for kunsten er i sin natur udemokratisk

Belgiens Congomuseum husker os på, at fortiden må ikke blive en determinerende arvesynd

Enhver nation et historisk ’vi’, som holder den sammen, og hvis man identificerer sig med det ’vi’, må man også anerkende, at ’vi’ har gjort grusomme ting. I belgiernes tilfælde har ’vi’ været en brutal, racistisk kolonimagt. Men det nationale ’vi’ er kun forestillet, nutidens belgiere har nemlig ikke dræbt congolesere i jagten på gummi

Et af Europas mest racistiske museer genåbner efter fem års ombygning. Er det blevet bedre?

Det store Congomuseum i Bruxelles, som i årtier er blevet beskyldt for racisme og for at propagandere for Belgiens ekstremt voldelige kolonitid, er netop genåbnet efter fem års renovering. Alt er lavet om. Men er det godt nok?

Er Museum of Ice Cream fremtidens museum?

Museum of Ice Cream er et modefænomen, som leger med den traditionelle opfattelse af et museum. Det er der intet galt i, mener museumsinspektør og kurator Mathias Ussing Seeberg fra Louisiana. Museumsdirektør på ARoS, Erlend Høyersten kalder Museum of Ice Cream, Museum of Candy, Museum of Pizza og en række af de andre nye, kommende og ekstremt populære udstillinger i USA for rendyrkede pengemaskiner

Museum of Ice Cream er et lyserødt museum, som 1960’er-avantgarden ikke havde set komme

På listen over de mest instagrammede museer i verden ligger et lille amerikansk museum nummer seks – kun overgået af giganter som Louvre og MoMA. Det hedder Museum of Ice Cream og er et kommercielt koncept skabt til ’millenials’, som udfordrer traditionelle kunstmuseer og hele vores måde at opleve kunst på. Det bliver styret af en lyserød hær og billetterne bliver revet væk

Museerne smadrer befolkningens tillid og respekt

Når museerne destruerer genstande, destruerer de også folks vilje til at samarbejde med og aflevere ting til museerne
’Ranes museum’

Rane Willerslev er forandringsledelsens Klodshans

Antropologen og nationalmuseumsdirektøren Rane Willerslev, som DR2 følger i en ny dokumentarserie, er den slags hovedperson, man kan grine ad og samtidig respektere

Satellitmuseer: Mellem prestigekøb og trojanske heste

Verdens største museer er begyndt at åbne udenlandske afdelinger, blandt andet i Abu Dhabi. Franchiserne vidner om, at museerne i stigende grad er virksomheder, og det har vakt en debat om både den kunstneriske frihed, og hvorvidt man kan købe sig til kultur og prestige

Brevkassen: Skal man elske kunst for at være OK?

Jeg har aldrig interesseret mig for kunst. Går jeg på Louisiana eller roser min mands valg af ting til væggene, er det af sociale grunde

Sider

Mest læste

  1. Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?
  2. Egypten vil have Tutankamons svigermor tilbage. Så Informations råd lyder: Nyd denne kvinde, mens hun endnu er bare 700 kilometer fra København
  3. Det store Congomuseum i Bruxelles, som i årtier er blevet beskyldt for racisme og for at propagandere for Belgiens ekstremt voldelige kolonitid, er netop genåbnet efter fem års renovering. Alt er lavet om. Men er det godt nok?
  4. Fattigdom og livets skyggesider er udelukket fra kinesiske statsmuseer, der er underlagt styrets strenge kontrol. Men også i Danmark bliver historien og museerne brugt som et politisk redskab, siger professor Kirk Denton, der forsker i Kinas officielle historiefortælling. Information var med ham på rundtur i Den Gamle By i Aarhus
  5. Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  6. Enhver nation et historisk ’vi’, som holder den sammen, og hvis man identificerer sig med det ’vi’, må man også anerkende, at ’vi’ har gjort grusomme ting. I belgiernes tilfælde har ’vi’ været en brutal, racistisk kolonimagt. Men det nationale ’vi’ er kun forestillet, nutidens belgiere har nemlig ikke dræbt congolesere i jagten på gummi
  7. Nationalmuseet viser for tiden en udstilling om 'eskimokulturens mesterværker' under titlen 'Kunst og magi' UDSTILLING Drengen med det stolte navn Virtus udstiller på Charlottenborg, og selvfølgelig er det 'kunst' i den betydning, ordet har i 1990'erne...
  8. Vi går på museum som aldrig før, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Både kulturhistoriske og kunsthistoriske museer oplevede en stigning i besøgstal på 14 procent fra 2009 til 2011. Gennem brugerinvolvering, eventmageri og helhedsoplevelser har museerne tilsyneladende vundet kampen mod et støvet og kedeligt image