Emne

museumsindustrien

Leder
7. juni 2022

Nationalmuseet ender som et museum uden forbindelse til fortiden

Snart er der ikke længere en besættelsestidshistoriker ansat på landets Nationalmuseum. Det er et stort svigt over for det ansvar, som museet har for vores kollektive erindring om en afgørende periode i vores historie, der konstant politiseres
Ved årets udgang vil der ikke længere være en eneste forsker ansat på Nationalmuseet med speciale i besættelsestidshistorie.
Interview
22. februar 2022

Et kunstmuseum er et godt springbræt til at tage diskussioner om køn, mener museumsdirektør

Kunstmuseer bør afspejle de diskussioner, samtiden er optaget af, mener Stine Høholt, direktør for Kunstmuseum Brandts. Informations serie om kulturens portvogtere er nået til billedkunstens verden
Kunstmuseer bør afspejle de diskussioner, samtiden er optaget af, mener Stine Høholt, direktør for Kunstmuseum Brandts. Informations serie om kulturens portvogtere er nået til billedkunstens verden
Kommentar
18. juni 2019

Svenske Moderna Museet har hyret en stabil nordjyde til at få kunsten ud til borgerne

Museumsdirektør Gitte Ørskou fra KUNSTEN i Aalborg har skabt sig en profil på at være god til at skaffe både penge og nye publikumsgrupper ind på museet. Nu har Sverige snuppet hende
»Jeg er godt nok optaget af kunst, men jeg er primært optaget af mennesker,« sagde Gitte Ørskou, da hun blev præsenteret som ny direktør for Moderna Museet.
Nyhed
17. september 2013

Fusion af museer skader fagligheden

Museer bliver lagt sammen som aldrig før, men nogle kunsthistorikere mener, at det ofte er en kompliceret affære med mange tab, når kulturhistoriske museer og kunstmuseer fusionerer
Kronik
19. september 2009

Gud, kunst og fædreland

Vi må nuancere debatten om relationen mellem kunst og kapital, mellem værdi, smag og dannelse. Vi skal være skeptiske, når f.eks. politikere taler om kunstens anvendelighed, formål og funktion. Vi må se kritisk på, hvilke institutioner, der blåstempler og udvælger noget kunst som bedre end andet og sætter de værker i evigt kredsløb i den voksende museumsindustri
Vi må nuancere debatten om relationen mellem kunst og kapital, mellem værdi, smag og dannelse. Vi skal være skeptiske, når f.eks. politikere taler om kunstens anvendelighed, formål og funktion. Vi må se kritisk på, hvilke institutioner, der blåstempler og udvælger noget kunst som bedre end andet og sætter de værker i evigt kredsløb i den voksende museumsindustri