Emne

musicals

Teaterkritik
22. november 2022

Skøn kærlighed og kynisk bandekrig i Det Kongelige Teaters flotte ’West Side Story’

Desillusionen præger Thomas Bendixens iscenesættelse af kærlighedsmusicalen ’West Side Story’ på Operaen. Men Søren Torpegaard Lund lyser uimodståeligt op i rollen som den forelskede Tony
’West Side Story’ er blevet en imponerende musical på Operaen, hvor orkestret spiller Bernsteins iørefaldende musik, mens de kører op og ned bag musicalens performere, der står på brandtrapperne og forsøger at nå hinanden i et kys.
Anmeldelse
1. november 2022

Knugende smukt og renfærdigt musikteater om krigens myrdede

’Skoene ved floden’ er et mærkværdigt musikteaterværk om krig af Ulla Koppel og Anders Koppel – digtet ud fra eventyrlig sorg og musikalsk drøm i en beskeden scenografi med de smukkeste animationsfilm. Skabt ud fra et håb om en bedre verden
Fra venstre: Ditlev Ulriksen, Lene Poulsen, Magnus Christensen og Mira Noltenius. Ensemblet optræder med en bevægende samhørighed og smukke stemmer i vidt forskellige stilarter.
Anmeldelse
14. oktober 2022

Teaterkoncerten om Gasolin’ og musicalen ’The Producers’ fanget i dekadence

Kloden drejer lige ind i narcissismen i teaterkoncerten om Gasolin’’ – og Hitler-parodien har det svært i overdådigheden hos musicalen ’The Producers’. Men begge forestillinger stråler med skuespillere, der kan tale, synge og danse – og overrumple
 
Anmeldelse
7. maj 2022

Fem ananas til Ulla Henningsen i ’Cabaret’

Aarhus Teaters store musicalsatsning ’Cabaret’ er en klar advarsel om tidens højredrejning og modløshed. Med en overrumplende fantastisk Ulla Henningsen, der synger, så vi tilskuere kan høre vores egen magtesløshed i hendes stemme
Ulla Henningsen synger med uhyggelig kraft og desillusion i rollen som den tyske Fräulein Schneider, der skal giftes med Anders Baggesens jødiske grønthandler Schultz i ’Cabaret’ på Aarhus Teater. Hun bliver den person, alle kan spejle sig i.
Anmeldelse
17. februar 2022

Glittermusical med lakstøvler og smørhulskabaret med sort øjenskygge

Sårbarheden er en del af hemmeligheden i to vildt vellykkede musikforestillinger: Musicalen ’Kinky Boots’ imponerer med den fascinerende Silas Holst på Det Ny Teater, og den groteske kabaret ’Jolly Weltschmerz!’ fascinerer på Riddersalen. Spitze!
Grotesk, sort og uimodståelig… Sådan er kabareten ’Jolly Weltschmerz!’ på Riddersalen.
Anmeldelse
1. februar 2022

’Matilda the Musical’ triumferer med talentfulde børn, der styrker troen på fremtiden

’Matilda the Musical’ på Det Kongelige Teater er en luksusmusical for alle generationer. Musicalen lader børnene definere, hvad retfærdighed og ansvarlighed er, og i disse Greta Thunberg-tider virker det faktisk ret opmuntrende, at børnene er så parate til at overtage styringen
’Matilda the Musical’ på Det Kongelige Teater er blevet et brag af en musical. Med betryggende magt til børnene. Her barnestjernen Clara Schelling på ti år i rollen som Matilda, hvis forældre ikke forstår, at hun hellere vil læse bøger end se tv.
Anmeldelse
1. november 2021

Stolthed og glæde lyser ud af Silkeborg-musical om byens grundlægger

Mathias Flint med den inderlige stemme er blevet Silkeborgs nye ’Drewsen’: En mand, der lokker hele byen med sig – ikke med sin papirfabrik, men med sin musicalkunst
 
Kommentar
2. november 2020

Musicals kan sagtens høre hjemme på Det Kongelige Teater

Kulturministeren vil gerne tillade flere musicals på Det Kongelige Teater. Hvorfor ikke bruge anledningen til at gøre det til stedet, hvor en helt ny inkluderende musikdramatik bliver udviklet og fremført med institutionens ubestridelige professionalisme?
Diskussionen om, hvorvidt der skal være musicals på Det Kongelige Teater, bør ikke dreje sig om personlig smag og høj eller lav stil, men om det professionelle håndværk, der lægges bag, skriver Valdemar Lønsted i denne kommentar. Fotoet er et arkivfoto.
Anmeldelse
12. juni 2020

Skrivelærer debuterer med en besynderlig roman om stewardessers ulækre grooming-ritualer

I Sigríður Larsens debutroman ’Crash Kalinka’ er stewardessen Kalinka i opløsning, både som hovedperson og som over-groomet krop
’Crash Kalinka’ er umedgørlig, men rummer en spændende galskab.
Baggrund
27. marts 2020

Fredericia Teater løftede dansk musical til internationalt topniveau, men glemte økonomien undervejs

En ambitiøs teaterchef forvandlede på få år et undseeligt egnsteater til et epicenter for musicals. Desværre med et større forbrug, end billetindtægterne kunne dække. Med Fredericia Teaters konkurs mister Danmark et musicalteater i verdensklasse
Fredericia Teaters produktioner har været stjerner på musicalhimlen, og lukningen er et stort tab for dansk scenekunst, skriver teateranmelder Trine Wøldiche.

Sider