Emne

musicals

Anmeldelse
1. november 2021

Stolthed og glæde lyser ud af Silkeborg-musical om byens grundlægger

Mathias Flint med den inderlige stemme er blevet Silkeborgs nye ’Drewsen’: En mand, der lokker hele byen med sig – ikke med sin papirfabrik, men med sin musicalkunst
 
Kommentar
2. november 2020

Musicals kan sagtens høre hjemme på Det Kongelige Teater

Kulturministeren vil gerne tillade flere musicals på Det Kongelige Teater. Hvorfor ikke bruge anledningen til at gøre det til stedet, hvor en helt ny inkluderende musikdramatik bliver udviklet og fremført med institutionens ubestridelige professionalisme?
Diskussionen om, hvorvidt der skal være musicals på Det Kongelige Teater, bør ikke dreje sig om personlig smag og høj eller lav stil, men om det professionelle håndværk, der lægges bag, skriver Valdemar Lønsted i denne kommentar. Fotoet er et arkivfoto.
Anmeldelse
12. juni 2020

Skrivelærer debuterer med en besynderlig roman om stewardessers ulækre grooming-ritualer

I Sigríður Larsens debutroman ’Crash Kalinka’ er stewardessen Kalinka i opløsning, både som hovedperson og som over-groomet krop
’Crash Kalinka’ er umedgørlig, men rummer en spændende galskab.
Baggrund
27. marts 2020

Fredericia Teater løftede dansk musical til internationalt topniveau, men glemte økonomien undervejs

En ambitiøs teaterchef forvandlede på få år et undseeligt egnsteater til et epicenter for musicals. Desværre med et større forbrug, end billetindtægterne kunne dække. Med Fredericia Teaters konkurs mister Danmark et musicalteater i verdensklasse
Fredericia Teaters produktioner har været stjerner på musicalhimlen, og lukningen er et stort tab for dansk scenekunst, skriver teateranmelder Trine Wøldiche.
Anmeldelse
28. februar 2020

Forestillingen på Østre Gasværk burde hedde ’Ligeglad med dans – The Musical’

Den stort anlagt musicalversion af det succesfulde tv-koncept Vild med dans tager ikke forlæggets form alvorligt. Der er ellers masser af potentiale i TV 2’s ofte rørende og altid underholdende amatørdansere. Men på Østre Gasværk forløses det ikke, og i stedet får man nærmest upassende og i hvert fald usjove samtidskommenterende jokes. Hvem vil have det, når man kom for at få glimmer?
Musicalen fremstår som en fejllæsning af, hvad der gjorde tv-konceptet godt og spændende.
Anmeldelse
27. december 2019

Måske er det faktisk for det bedste, at ’Cats’ er så bizar

Det er ikke hvert år, så fjollet og ufrivilligt komisk en film som Tom Hoopers filmatisering af Andrew Lloyd Webbers succesmusical ’Cats’ har biografpremiere. Måske ikke engang hvert tiår. Det gør den til en større oplevelse, end hvis den var bare lige lidt mere vellykket
Judi Dench i rollen som Old Deuteronomy i 'Cats'.
Anmeldelse
3. december 2019

Den dæmoniske barber Sweeney Todds besøg i Operaen er ikke vellykket

Med dårlig lyd og en rodet iscenesættelse er Den Kongelige Opera et stykke fra at lykkes med sin opsætning af Stephen Sondheims musical ’Sweeney Todd’
Palle Knudsen viste gode takter som Todd, et flot stykke mandfolk, vreden kogte i ham, han bevægede sig godt, men accenten var for nydelig, den skolede operastemme afspejlede ikke forråelsen og gemenheden i den kranke skæbne.
Anmeldelse
24. april 2018

Lækker dans i stereotyp mirakelmusical

Fredericia Teater får publikum til at klappe henrykt, når Diluckshan Jeyaratnam som Moses får Det Røde Hav til at dele sig. Men selv de mirakuløse bølger kan ikke skjule, at ’Prinsen af Egypten’ ikke skriver musicalhistorie
Koreografiens mange fine påfund løfter Prinsen af Egypten på Fredericia Teater. Her med Diluckshan Jeyaratnam som Moses på toppen af en menneskestridsvogn.
Anmeldelse
6. april 2018

’West Side Story’ sætter sig i tilskueren med hele den desperation, der opstår, når kulturforskelle splitter mennesker

’West Side Story’ på Aarhus Teater lyser af renfærdighed. Men der er mere Romeo end gangster over Mathias Flints imponerende Tony
Forelskelsen slår vitterlig ned som et lyn i Rune David Grues nuancerede opsætning af West Side Story med Isabel Schwartzbach og Mathias Flint som indvandrerpigen og den lokale helt.
Anmeldelse
27. januar 2018

Den forrygende musical The Book of Mormon laver sjov med religion, omskæring, homoseksualitet og AIDS

Den anarkistiske musical ’The Book of Mormon’ er blevet en kunstnerisk triumf for Det Ny Teater. Med Silas Holst og Carsten Svendsen som eminent makkerpar – og Lea Thiim Harder som nyudsprungen musicalstjerne
Så er der fake news i globalkuplen, når Jesus møder Yoda og Carsten Svendsen i The Book of Mormon.

Sider