Emne

musicals

Lækker dans i stereotyp mirakelmusical

Fredericia Teater får publikum til at klappe henrykt, når Diluckshan Jeyaratnam som Moses får Det Røde Hav til at dele sig. Men selv de mirakuløse bølger kan ikke skjule, at ’Prinsen af Egypten’ ikke skriver musicalhistorie
Anmeldelse

’West Side Story’ sætter sig i tilskueren med hele den desperation, der opstår, når kulturforskelle splitter mennesker

’West Side Story’ på Aarhus Teater lyser af renfærdighed. Men der er mere Romeo end gangster over Mathias Flints imponerende Tony

Den forrygende musical The Book of Mormon laver sjov med religion, omskæring, homoseksualitet og AIDS

Den anarkistiske musical ’The Book of Mormon’ er blevet en kunstnerisk triumf for Det Ny Teater. Med Silas Holst og Carsten Svendsen som eminent makkerpar – og Lea Thiim Harder som nyudsprungen musicalstjerne
Anmeldelse

En flødepoppet og platvitset musicaltrilogi slutter godt

Sødt pjat: Den tredje og sidste ’Pitch Perfect’-film om en kvindelige a capella-sanggruppe vrider det sidste potentiale ud af trilogiens præmis og leverer igen et sukkerglaseret budskab om, at man må forny for at bevare, og at alle har brug for andre for at stråle
Anmeldelse

Verdens mest hitspækkede musical får nakkehårene til at rejse sig

Var historien i den klassiske musical ’Annie Get Your Gun’ bare ikke så bekendt, ja, nærmest uopfindsom, ville den energiske nyopsætning være noget nær uangribelig
Anmeldelse

Jesus Light Superstar

Storheden i Aarhus Teaters magtopsætning af ’Jesus Christ Superstar’ er perfekt. Men selv om Cecilie Stenspil elsker Simon Mathews Jesus herfra og til evigheden, så kniber det med kærligheden

Musicalen om Kong Arthur er ren pythonsk gakkelakkeri

Kan Monty Pythons skøre riddere omsættes til musical? Går paven med sjove hatte? Bevæger høns læberne, når de taler? Danser søkøer ballet? Etc.

Discoens mesterstykke som rendyrket underholdning

Musicalversionen af filmklassikeren ’Saturday Night Fever’ er et sådant festfyrværkeri af discomusik, sang og dans, at den pauvre dramaturgi (næsten) glemmes

Efter ’La La Land’: Fem musicals, der vil lægge landet ned

Som genre er musicalen større end nogensinde. ’La La Land’ ryddede (næsten) bordet ved årets Oscars-uddeling, og udenlandske musicalkassikere trækker fulde huse på teaterscener verden over. Hvis dansk film- og scenekunst igen skal have succes, bør vi hoppe med på musicalbølgen. Og det kan vi. Danmark er fuld af spændstige narrativer, som bare venter på at bliver fortalt gennem musik, dans og sang. Moderne Tider præsentere her fem af de mest oplagte nye danske musicals – fra ’Khat’ til ’Tulle & Mette’
Anmeldelse

’La La Land’ er en fornøjelse, der kan anbefales til enhver, der har brug for et par timer uden alvor

Oscar-favoritten ’La La Land’ er en stilfuld og rørende hyldest til det mytologiske Los Angeles, man kender fra filmhistorien

Sider

Mest læste

  1. Sangen gjalder, barberknivene glimter, og blodet sprøjter i Tim Burtons nye film, en vældig underholdende musical med Johnny Depp som Sweeney Todd, den djævelske barber fra Fleet Street
  2. Oscar-favoritten ’La La Land’ er en stilfuld og rørende hyldest til det mytologiske Los Angeles, man kender fra filmhistorien
  3. Zentropas nye sexfilm er lavet af kvinder for kvinder. I går mødte skuespillerne pressen. Den bestod mest af mænd
  4. Indere og pakistanere fandt sammen i en fælles kitschfejring, da superstjerner fra indisk film gæstede Brøndbyhallen
  5. Fredericia Teater får publikum til at klappe henrykt, når Diluckshan Jeyaratnam som Moses får Det Røde Hav til at dele sig. Men selv de mirakuløse bølger kan ikke skjule, at ’Prinsen af Egypten’ ikke skriver musicalhistorie
  6. Erik Ulrichsen, 77 år *Kort efter Erik Wiedemann har en anden af Informations pionérkritikere forladt os. Erik Ulrichsen var »dansk filmkritiks mest indflydelsesrige skikkelse i 50’erne og 60’erne«, som der står i Peter Schepelerns Filmleksikon, uden at det dog har afspejlet sig i bladenes nekrologspalter...
  7. Den danske opførsel af ABBA-musicalen 'Mamma Mia!' tydeliggør alle stykkets iboende svagheder og gør vold på dens eneste kvalitet - nemlig sangene
  8. Skuespilleren Søren Østergaard har altid været heldig, siger han, men engang tabte han en million nede i Tyskland, og som barn fik han et cirkustelt i hovedet. Til gengæld har han lavet det, han helst ville, blandt andet målt luft med målebånd og udspillet slaget ved Hastings med balloner