’Dichterliebe’ bliver man aldrig færdig med. Helt som kærligheden vender og drejer værket sig for én gennem alle livets aldre, og der er nok af fortolkninger at vende og dreje sig imod. Camilla Dahlgreen guider os i ’Rundt om en klassiker’ gennem en række fortolkninger af Schumanns sangcyklus
Historien om musikgenren house er historien om homoseksuel, afroamerikansk storbyundergrundskultur. Det er historien om en genre, der blev stedmoderligt behandlet i sit hjemland. Det krævede en europæisk musikrevolution med ravekulturen og amerikanske stjerner som Beyoncé og Drakes opdyrkning af genren, før nogen gad danse med
Fredag er det ti år siden, at »Gangnam Style« udkom. Nummeret blev modtaget som et fjollet onehitwonder, men har vist sig at være mere end en kortlivet, eksotisk popsnack. Sydkoreanske Psys megahit blev en global pop-gamechanger, der flyttede musikbranchens blik uden for dens vante, vestlige territorier
Efter 15 års pause er Diana Ross albumaktuel med ’Thank you’. Hun var i front i Motown-vokalgruppen The Supremes i 60’erne og redefinerede sig selv under diskokuglen i 70'erne. Nu revitaliseres hun igen, men desværre gennem de vildeste floskler
Den tidligere forsanger i Pulps coverplade er en lummer og tressernostalgisk kærlighedserklæring til fransk popmusik, hvis sange – trods Jarvis Cockers erotiske stemmeføring – ikke når originalernes kådhed til sokkeholderne
Pakistanske Ustad Saami er surti-mester og den sidste bærer af en mange hundrede år gammel musikalsk praksis. Hans nye album, ’East Pakistan Sky’, er en meditativ lytteoplevelse, som under sin monotont dronende overflade udfolder et ekstremt nuanceret toneregister
Det handler om den månesyge, kærlighedsforladte og paranoide Pjerrot fra Bergamo.
Schönbergs melodrama fra 1912 var et nybrud i musikken, og det er stadig en udfordring at lytte til. Seks forskellige album ledsager os på en rundtur i værket
Efter et langt og krukket forspil er Kanye Wests album ’Donda’ – opkaldt efter hans afdøde mor – udkommet. Det ujævne, overvældende og ofte fremragende album kan ses som et forsøg på at dulme dødsangsten ved at sikre sig en plads i eftertiden. Det lykkes blandt andet, når han får hvirvlet Lauryn Hills stemme ind i sit værk
Iggy Pop er først og fremmest en uforlignelig koncertkunstner, selv om han med gruppen The Stooges i årene omkring 1970 støbte fundamentet for punk. Nu bliver dette rock’n’roll-animal forbløffende nok 70, og Information tøver ikke med at hylde ham
Efter 15 års pause er Diana Ross albumaktuel med ’Thank you’. Hun var i front i Motown-vokalgruppen The Supremes i 60’erne og redefinerede sig selv under diskokuglen i 70'erne. Nu revitaliseres hun igen, men desværre gennem de vildeste floskler
Informations skiftende livtag med Elvis siden 1950’erne røber afgørende spændinger og konflikter i moderne kulturhistorie samt skiftende opfattelser af køn, klasse og race – og af lyd, følelser og fremtid. Historikeren Bertel Nygaard har gennemgået Informations elvisdækning gennem snart syv årtier
Pakistanske Ustad Saami er surti-mester og den sidste bærer af en mange hundrede år gammel musikalsk praksis. Hans nye album, ’East Pakistan Sky’, er en meditativ lytteoplevelse, som under sin monotont dronende overflade udfolder et ekstremt nuanceret toneregister
Det handler om den månesyge, kærlighedsforladte og paranoide Pjerrot fra Bergamo.
Schönbergs melodrama fra 1912 var et nybrud i musikken, og det er stadig en udfordring at lytte til. Seks forskellige album ledsager os på en rundtur i værket
Den tidligere forsanger i Pulps coverplade er en lummer og tressernostalgisk kærlighedserklæring til fransk popmusik, hvis sange – trods Jarvis Cockers erotiske stemmeføring – ikke når originalernes kådhed til sokkeholderne
Den skæve kønsbalance i det klassiske musikmiljø skyldes også, at musikhistorien alt for ofte mangler de mange kvindelige komponister, når vi fortæller den. Så lad os fortælle en ny historie med flere kvinder, skriver Thomas Jul Kirkegaard-Larsen fra Musikmuseet i dette debatindlæg
Souldronningen Aretha Franklin har med Liesl Tommys ’Respect’ fået et filmisk eftermæle, der fordyber sig i skabelsesprocesserne i hendes musik og især på hendes privatkamp med de indre dæmoner