Emne

musikindustrien

Leder
3. oktober 2022

Beyoncé skal omfordele på grundig og transparent vis, hvis hun vil være kollektivist

Beyoncé fremstår som en kollektivistisk popstjerne i trit med tiden. Men for at få hæderen som kollektivist og arbejdskritiker må hun gøre mere end at vinke derhenad på symbolsk og uigennemskuelig vis
Beyoncé har på sit seneste album fanget de antikapitalistiske, antiindividualistiske og arbejdskritiske strømninger i tidsånden.
Interview
27. juli 2022

Musikselskabsdirektør: Det er ved at satse på rollemodellerne, vi kan gøre allermest

Som direktør for Danmarks største musikselskab har Casper Bengtson oplevet, at det i løbet af de seneste år er blevet umuligt at ignorere spørgsmål om repræsentation og ligestilling. »Det er noget, jeg er blevet opmærksom på, fordi nogen har gjort mig opmærksom på det. Og tak for det«
Den øgede interesse for kønsskævheder og repræsentation gælder også musikselskaberne, siger Casper Bengtson, som er direktør for det største af dem i Danmark, Universal Music. Med hans egne ord er ligestilling »overhovedet ikke« noget, han altid har været opmærksom på.
Interview
28. januar 2022

MØ: »Jeg undervurderede kroppens og psykens grænser. Til sidst var der ikke mere tilbage«

Gennem syv år voksede danske MØ fra at være en lovende indiemusiker til en vaskeægte popstjerne, der spillede på verdens største scener. Men med succesen fulgte en voldsom stressreaktion, der fik hende til at sige stop og holde en pause
Gennem syv år voksede danske MØ fra at være en lovende indiemusiker til en vaskeægte popstjerne, der spillede på verdens største scener. Men med succesen fulgte en voldsom stressreaktion, der fik hende til at sige stop og holde en pause
Anmeldelse
7. januar 2022

Tori Amos sang om overgreb og sexisme 30 år før #MeToo. På nyt album er hun stadig kampklar

For 30 år siden sparkede hun en dør ind til nutidens #MeToo-debat med sit dramatiske debutalbum. På sit nye album forbinder Tori Amos store temaer som overgreb, klimakrise og pandemi med en personlig klangbund af sorg, mod og ærefrygt over livets skrøbelighed
For 30 år siden sparkede hun en dør ind til nutidens #MeToo-debat med sit dramatiske debutalbum. På sit nye album forbinder Tori Amos store temaer som overgreb, klimakrise og pandemi med en personlig klangbund af sorg, mod og ærefrygt over livets skrøbelighed
Ugen på kulturgangen
22. oktober 2021

Russerne har sendt en kvinde ud i rummet – igen. Og så er den kødløse festival bare woke kapitalisme

Vi hopper med på dillen med at skrive lidt om den plantebaserede Northside Festival. Wiens museer hælder nøgenbilleder på OnlyFans. Og så skal der i øvrigt tre mænd til at skrive som én kvinde
Filmen om Apollo 13 var trist nok filmet på Jorden. Men nu har russerne faft skuespilleren Julija Peresild sendt på optagelser i rummet. Det bliver en god film.
Musikstreaming
20. juli 2021

Derfor er Gilli blevet streamet en milliard gange i Danmark: »Han er et kulturfænomen«

Som den første danske solist nogensinde har sangeren Gilli rundet en milliard streams alene i Danmark. Men hvad har den 29-årige rapper gjort rigtigt for at nå så svimlende højder? Det har vi spurgt tre iagttagere af den danske musikscene om
Den danske sanger og rapper Gilli, hvis borgerlige navn er Kian Rosenberg Larsson, har øjensynligt knækket koden til succes i den nye virkelighed i musikbranchen.
Anmeldelse
13. maj 2021

Nisha Ganatras ’The High Note’ byder på poleret musikbrancheromance

Nisha Ganatras ’The High Note’ har en cool musikbranche og seværdige stjerner i front, men vælger at ligge lunt i mainstream-svinget frem for at skrue bissen på og op for bassen
Dakota Johnson (th.) spiller Maggie, der drømmer om at blive musikproducer, mens hun arbejder som assistent for sit store idol, Grace Davis (Tracee Ellis Ross) i Nisha Ganatras ’The High Note’. Foto: UIP
Baggrund
6. april 2021

Tiden med de store bands er forbi – i dag er musikstjerner solister

Ny computerstyret produktionsteknologi, de sociale medier og individualismens fremmarch har i Vesten skabt en ny popmusikalsk kultur og fankultur, hvor gruppen og kollektivet ikke længere har samme magiske appel, som de havde i årtierne fra The Beatles til Oasis
Phoebe Bridgers til koncert i Madison, Wisconsin, USA i 2018. Hun har brugt sociale medier til at blive kendt.
Kommentar
2. oktober 2020

Kanye West kalder musikindustrien for moderne slaveskibe, men kæmper mest sin egen sag

Kanye West har blæst til fælles kamp mod den multinationale musikindustri. Det sker ud fra et egoistisk ønske om at få ejerskab over egne indspilninger, men handler om noget så afgørende som økonomisk retfærdighed, frihed og ejerskab over sit eget arbejde, ikke mindst for afroamerikanere. Og minsandten om ikke han henter inspirationer fra fagforeningernes kollektive forhandlingsposition
Kanye West har blæst til fælles kamp mod den multinationale musikindustri. Det sker ud fra et egoistisk ønske om at få ejerskab over egne indspilninger, men handler om noget så afgørende som økonomisk retfærdighed, frihed og ejerskab over sit eget arbejde, ikke mindst for afroamerikanere. Og minsandten om ikke han henter inspirationer fra fagforeningernes kollektive forhandlingsposition
Interview
9. december 2015

En kønsløs musikplan

Efter flere års fokus på kønsdiversitet i musikbranchen nævnes det slet ikke i kulturminister Bertel Haarders nye musikhandlingsplan. Ministeren kalder det en unødvendig bureaukratisering og vil hellere fokusere på talent
Der er mange mænd i musikbranchen, eksempelvis Lukas Graham, der lige nu er den mest spillede danske musiker på Spotify. Resten af top fem er i øvrigt også mænd.

Sider

  • 9. september 2008

    Fortæl mig, hvad du lytter til - og jeg skal sige dig, hvem du er

    En skotsk psykolog har påvist, at der er en sammenhæng mellem musiksmag og menneskers personlighed
    'Sig mig hvem du omgås og jeg skal sige dig hvem du er,' skrev Miguel Cervantes i 'Don Quijote'. Nu må denne visdom opdateres til: Fortæl mig din musiksmag, og jeg skal sige dig, hvem du er. Hvis man eksempelvis var til REM-koncert i København i weekenden, er man typisk rolig og afmålt.
  • Musikstreaming
    20. juli 2021

    Derfor er Gilli blevet streamet en milliard gange i Danmark: »Han er et kulturfænomen«

    Som den første danske solist nogensinde har sangeren Gilli rundet en milliard streams alene i Danmark. Men hvad har den 29-årige rapper gjort rigtigt for at nå så svimlende højder? Det har vi spurgt tre iagttagere af den danske musikscene om
    Den danske sanger og rapper Gilli, hvis borgerlige navn er Kian Rosenberg Larsson, har øjensynligt knækket koden til succes i den nye virkelighed i musikbranchen.
  • Interview
    27. juli 2022

    Musikselskabsdirektør: Det er ved at satse på rollemodellerne, vi kan gøre allermest

    Som direktør for Danmarks største musikselskab har Casper Bengtson oplevet, at det i løbet af de seneste år er blevet umuligt at ignorere spørgsmål om repræsentation og ligestilling. »Det er noget, jeg er blevet opmærksom på, fordi nogen har gjort mig opmærksom på det. Og tak for det«
    Den øgede interesse for kønsskævheder og repræsentation gælder også musikselskaberne, siger Casper Bengtson, som er direktør for det største af dem i Danmark, Universal Music. Med hans egne ord er ligestilling »overhovedet ikke« noget, han altid har været opmærksom på.
  • Interview
    9. december 2015

    En kønsløs musikplan

    Efter flere års fokus på kønsdiversitet i musikbranchen nævnes det slet ikke i kulturminister Bertel Haarders nye musikhandlingsplan. Ministeren kalder det en unødvendig bureaukratisering og vil hellere fokusere på talent
    Der er mange mænd i musikbranchen, eksempelvis Lukas Graham, der lige nu er den mest spillede danske musiker på Spotify. Resten af top fem er i øvrigt også mænd.
  • 20. november 2006

    Det multinationale slag om monopolernes millioner

    Det store slag om ophavsretten er i gang i EU. For tiden anklager Kommissionen de nationale musikforvaltningsselskaber for konkurrenceforvridning og har allerede skabt voldsom rav i et over 150 år gammelt system. Til stor glæde for multinationale selskaber
  • 20. december 2001

    I takt med tiden

    Savage Rose siger skråt op med nostalgien: ’Vi laver musik, der er oppe på beatet og bliver belønnet med et unostalgisk publikum’
  • Kronik
    6. december 2008

    Det dybe fald og kunstens kald

    Musikbranchen har gennemlevet sin egen asynkrone krise i snart et årti, helt upåvirket af opsvingstider og forbrugsvanvid i højglans og med kunst på. Trods nedturen står vi i dag over for et musikalsk output, der er overbevisende, nuanceret og progressivt. Måske er det sandt, at nød lærer nøgen kvinde at spinde?
    Med den digitale revolutions komme indtraf et brud i den musikalske fødekæde. Et brud, som i første omgang medførte en sejlivet økonomisk krise for den etablerede pladebranche, alt imens folkene i den kunstneriske lejr tog udfordringen op og gik egne veje i en sådan grad, at det kunstneriske output runger af stadigt højere variation og kvalitet.
  • Kommentar
    11. juli 2009

    Farvel til zombie-økonomien

    Den amerikanske sangerinde Amanda Palmer solgte for 19.000 dollar på 10 timers arbejde på Twitter. Mobys bedst sælgende sang har ligget gratis til download i snart et kvartal. Og Fleet Foxes' forsanger opfordrer til illegal downloading. Den ny musikøkonomi er ankommet