Emne

musikindustrien

Tiden med de store bands er forbi – i dag er musikstjerner solister

Ny computerstyret produktionsteknologi, de sociale medier og individualismens fremmarch har i Vesten skabt en ny popmusikalsk kultur og fankultur, hvor gruppen og kollektivet ikke længere har samme magiske appel, som de havde i årtierne fra The Beatles til Oasis

Kanye West kalder musikindustrien for moderne slaveskibe, men kæmper mest sin egen sag

Kanye West har blæst til fælles kamp mod den multinationale musikindustri. Det sker ud fra et egoistisk ønske om at få ejerskab over egne indspilninger, men handler om noget så afgørende som økonomisk retfærdighed, frihed og ejerskab over sit eget arbejde, ikke mindst for afroamerikanere. Og minsandten om ikke han henter inspirationer fra fagforeningernes kollektive forhandlingsposition

En kønsløs musikplan

Efter flere års fokus på kønsdiversitet i musikbranchen nævnes det slet ikke i kulturminister Bertel Haarders nye musikhandlingsplan. Ministeren kalder det en unødvendig bureaukratisering og vil hellere fokusere på talent

Rusk i fødekæden

Overalt i den musikalske fødekæde er der mekanismer, vaner, venner, gatekeepere, traditioner og blinde vinkler, der modarbejder kvinders videre færd frem til det højeste, der kan ske for en dansk musiker på dansk grund, om det så er at blive Ugens Uundgåelige på P3 eller få en plads på en stor festivals program

En Vinnie Who-plade og en potteskjuler, tak

Vinnie Whos nye album, ’Harmony’, er trykt i et gigantisk førsteoplag, der ikke er set i Danmark siden 1990’erne, og sælges udelukkende i Tigers lavprisbutikker. ’Ny tendens’ og ’nødvendighedens politik’, siger kunstner og pladeselskaber – men hvor går grænsen, når virksomheder leger det 21. århundredes kunstmæcener?

For billig til hitlisterne?

Selv om Tiger Music forventer at sælge i titusindvis af det nye album ’Harmony’, vil salgene ikke figurere på branchens officielle albumhitliste, fordi albummet er for billigt. ’Fuldstændig åndssvagt,’ mener musikchefen, ’vi viser vejen for, hvordan musik skal sælges i dag’

Sange fra en indædt fighter

Radioheads forsanger Thom Yorke udgav i fredags uden forvarsel sit andet soloalbum. Det er en musikalsk fornøjelse. Men det er også et økonomisk eksperiment, der raser mod overmagten

Stadionrock på strandhugst i fortiden

På deres 13. album forsøger U2 med en både anmassende og selvudslettende markedsføringsstrategi at overbevise verden om deres fortsatte relevans. Uden held

Fra god til grådig

Drømmen om en fri, mangfoldig musikkultur på nettet fortoner sig. Nye entreprenører bliver kvast af mastodonter, og på YouTube bliver den frie musikkultur nu truet. Verdens største musik- og videoplatform bevæger sig nemlig ind på betalingsmarkedet for streamet musik

Ud af skyttegravene

I den verserende debat om Roskilde Festivalens program, har det især været kønskonservative og antifeministiske udsagn, der har været præget af rygradsreaktioner

Sider

Mest læste

  1. Ny computerstyret produktionsteknologi, de sociale medier og individualismens fremmarch har i Vesten skabt en ny popmusikalsk kultur og fankultur, hvor gruppen og kollektivet ikke længere har samme magiske appel, som de havde i årtierne fra The Beatles til Oasis
  2. En skotsk psykolog har påvist, at der er en sammenhæng mellem musiksmag og menneskers personlighed
  3. Efter flere års fokus på kønsdiversitet i musikbranchen nævnes det slet ikke i kulturminister Bertel Haarders nye musikhandlingsplan. Ministeren kalder det en unødvendig bureaukratisering og vil hellere fokusere på talent
  4. Kommerciel piratkopiering skal kunne straffes med fængsel efter EU-regler, hvis det går som Kommissionen vil. Forbrugerorganisationer frygter, at også private kan blive ramt og efterlyser mere klare regler
  5. Snart åbner hjemmesiden redigi.com – en markedsplads for brugte digitale musikfiler – i Europa. Men er det overhovedet lovligt at sælge en ’brugt’ musikfil, ligesom man kan sælge en brugt CD? To store domme peger i hver sin retning
  6. Vor korrespondent er dykket ned i en tredobbelt cd med danske bidrag til Det Internationale Melodi Grand Prix og er nået frem til, at hele halløjet peakede i 1963 med Grethe & Jørgen Ingemanns ’Dansevise’
  7. Denne gang henvender Onkel Radioanmelder sig især til bladets unge læsere
  8. Fremtidens samfund vil måske blive et bytte-samfund, hvor alle former for intellektuelle og kunstneriske produkter udveksles gratis. Det er Napster-princippet ’gone wild’...