Emne

musikindustrien

Anmeldelse
7. januar 2022

Tori Amos sang om overgreb og sexisme 30 år før #MeToo. På nyt album er hun stadig kampklar

For 30 år siden sparkede hun en dør ind til nutidens #MeToo-debat med sit dramatiske debutalbum. På sit nye album forbinder Tori Amos store temaer som overgreb, klimakrise og pandemi med en personlig klangbund af sorg, mod og ærefrygt over livets skrøbelighed
For 30 år siden sparkede hun en dør ind til nutidens #MeToo-debat med sit dramatiske debutalbum. På sit nye album forbinder Tori Amos store temaer som overgreb, klimakrise og pandemi med en personlig klangbund af sorg, mod og ærefrygt over livets skrøbelighed
Ugen på kulturgangen
22. oktober 2021

Russerne har sendt en kvinde ud i rummet – igen. Og så er den kødløse festival bare woke kapitalisme

Vi hopper med på dillen med at skrive lidt om den plantebaserede Northside Festival. Wiens museer hælder nøgenbilleder på OnlyFans. Og så skal der i øvrigt tre mænd til at skrive som én kvinde
Filmen om Apollo 13 var trist nok filmet på Jorden. Men nu har russerne faft skuespilleren Julija Peresild sendt på optagelser i rummet. Det bliver en god film.
Musikstreaming
20. juli 2021

Derfor er Gilli blevet streamet en milliard gange i Danmark: »Han er et kulturfænomen«

Som den første danske solist nogensinde har sangeren Gilli rundet en milliard streams alene i Danmark. Men hvad har den 29-årige rapper gjort rigtigt for at nå så svimlende højder? Det har vi spurgt tre iagttagere af den danske musikscene om
Den danske sanger og rapper Gilli, hvis borgerlige navn er Kian Rosenberg Larsson, har øjensynligt knækket koden til succes i den nye virkelighed i musikbranchen.
Anmeldelse
13. maj 2021

Nisha Ganatras ’The High Note’ byder på poleret musikbrancheromance

Nisha Ganatras ’The High Note’ har en cool musikbranche og seværdige stjerner i front, men vælger at ligge lunt i mainstream-svinget frem for at skrue bissen på og op for bassen
Dakota Johnson (th.) spiller Maggie, der drømmer om at blive musikproducer, mens hun arbejder som assistent for sit store idol, Grace Davis (Tracee Ellis Ross) i Nisha Ganatras ’The High Note’. Foto: UIP
Baggrund
6. april 2021

Tiden med de store bands er forbi – i dag er musikstjerner solister

Ny computerstyret produktionsteknologi, de sociale medier og individualismens fremmarch har i Vesten skabt en ny popmusikalsk kultur og fankultur, hvor gruppen og kollektivet ikke længere har samme magiske appel, som de havde i årtierne fra The Beatles til Oasis
Phoebe Bridgers til koncert i Madison, Wisconsin, USA i 2018. Hun har brugt sociale medier til at blive kendt.
Kommentar
2. oktober 2020

Kanye West kalder musikindustrien for moderne slaveskibe, men kæmper mest sin egen sag

Kanye West har blæst til fælles kamp mod den multinationale musikindustri. Det sker ud fra et egoistisk ønske om at få ejerskab over egne indspilninger, men handler om noget så afgørende som økonomisk retfærdighed, frihed og ejerskab over sit eget arbejde, ikke mindst for afroamerikanere. Og minsandten om ikke han henter inspirationer fra fagforeningernes kollektive forhandlingsposition
Kanye West har blæst til fælles kamp mod den multinationale musikindustri. Det sker ud fra et egoistisk ønske om at få ejerskab over egne indspilninger, men handler om noget så afgørende som økonomisk retfærdighed, frihed og ejerskab over sit eget arbejde, ikke mindst for afroamerikanere. Og minsandten om ikke han henter inspirationer fra fagforeningernes kollektive forhandlingsposition
Interview
9. december 2015

En kønsløs musikplan

Efter flere års fokus på kønsdiversitet i musikbranchen nævnes det slet ikke i kulturminister Bertel Haarders nye musikhandlingsplan. Ministeren kalder det en unødvendig bureaukratisering og vil hellere fokusere på talent
Der er mange mænd i musikbranchen, eksempelvis Lukas Graham, der lige nu er den mest spillede danske musiker på Spotify. Resten af top fem er i øvrigt også mænd.
Leder
15. april 2015

Rusk i fødekæden

Overalt i den musikalske fødekæde er der mekanismer, vaner, venner, gatekeepere, traditioner og blinde vinkler, der modarbejder kvinders videre færd frem til det højeste, der kan ske for en dansk musiker på dansk grund, om det så er at blive Ugens Uundgåelige på P3 eller få en plads på en stor festivals program
Interview
11. marts 2015

En Vinnie Who-plade og en potteskjuler, tak

Vinnie Whos nye album, ’Harmony’, er trykt i et gigantisk førsteoplag, der ikke er set i Danmark siden 1990’erne, og sælges udelukkende i Tigers lavprisbutikker. ’Ny tendens’ og ’nødvendighedens politik’, siger kunstner og pladeselskaber – men hvor går grænsen, når virksomheder leger det 21. århundredes kunstmæcener?
Vinnie Whos nye album skal sælges i 425 butikker i 25 lande. Det kommer til at koste 30 kroner. ’Det åbner en masse døre for mig,’ lyder det fra musikeren.
Interview
11. marts 2015

For billig til hitlisterne?

Selv om Tiger Music forventer at sælge i titusindvis af det nye album ’Harmony’, vil salgene ikke figurere på branchens officielle albumhitliste, fordi albummet er for billigt. ’Fuldstændig åndssvagt,’ mener musikchefen, ’vi viser vejen for, hvordan musik skal sælges i dag’

Sider