Emne

nationale tests

Klumme
15. februar 2020

Børn skal ikke standardiseres. Sæt de nationale test i bero, Pernille Rosenkrantz-Theil

De nationale test viser ikke, hvor dygtig den enkelte elev er, men kun hvor en klasse ligger i forhold til gennemsnittet. Alene det, at testene standardiserer børn, så vidt forskellige som sådan nogle unger er, burde være argument nok for at afskaffe dem, skriver Karen Syberg i dette debatindlæg
Karen Syberg opfordrer undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til at sætte de nationale test i bero. »Hvorfor skal stadig nye børn lide unødvendige nederlag?« spørger hun i dette debatindlæg.
Baggrund
7. oktober 2019

De nationale test har i årevis ført til politisk strid. Men også forskerne kæmper

Folkeskolens nationale test er centrum for en forskerfejde, hvor parterne beskylder hinanden for fejl og har vidt forskellige budskaber. Den ene side vil stoppe de nationale test, fordi der er store fejl og usikkerheder i resultaterne, mens den anden vil bevare testene, fordi de styrker de svageste elever
Når debatten om nationale test af folkeskoleelever blusser op, skyldes det så, at forskerne har vidt forskellige perspektiver på, hvad de nationale test skal bruges til?
Interview
1. oktober 2019

Skoleelevers råd til Mette Frederiksens åbningstale: Børn skal man lytte til

De nationale test skal afskaffes, skoledagene skal være kortere, cigaretpriserne skal betydeligt mere end ti kroner op, klima og miljø skal tages endnu mere alvorligt – og måske vigtigst: Børn skal man lytte til. Det er anbefalingerne fra elever i femteklasser på Skolen på Islands Brygge til ’børnenes’ statsminister Mette Frederiksen, der i dag holder sin første åbningstale i Folketinget
I dag holder statsminister Mette Frederiksen sin første åbningstale i Folketinget. For børnene på Skolen på Islands Brygge i København er det temaer som skrald og skoledagens længde, der er de vigtigste politiske temaer. Fra venstre er det Elliott Høgsted, Magnus Aleksander Rask, Thor Kromann-Mortensøn, Ella Østergaard Larsen, Andrea Sander Andersen og Sofie Frederikke Bräuner.
Leder
27. september 2019

Undervisningsministeren burde give skolen fri fra de nationale test, mens nye udvikles

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil vil skrotte de nationale test og lover, at der er et nyt og bedre system på vej. Hun vil dog ikke give de skoler, der har søgt, dispensation fra testene
Når Pernille Rosenkrantz-Theil lover, at et nyt testsystem vil stå klar i næste skoleår, kunne man tænke, at skolerne nok klarer den et års tid endnu. Problemet er, at det formentlig er urealistisk.
Leder
3. april 2019

Hvis de nationale test ikke passer, er det på tide at trække stikket

Den nationale test i læsning i 8. klasse giver helt forkerte resultater om elevernes niveau, viser ny undersøgelse. Hvis det viser sig, at testen spytter lige så fejlagtige resultater ud i andre fag, bør man helt droppe de nationale test
De nationale test bliver både brugt som målestok for de store linjer i den nationale skolepolitik og på mere lokalt plan til at måle skoler og kommuner op imod hinanden. Og det gør, at lærerne risikerer at rette undervisningen efter det, som eleverne skal testes i.
Baggrund
8. januar 2018

Børn opfatter nationale test som eksamen

Dansk- og matematiklærer Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg skabte i november mediedebat med et meget langt ord på facebook: Feminisereillumineretepaulet. Ordet kom fra de nationale test i hendes 4. klasse, og med opslaget forsøgte hun at gøre opmærksom på, hvor meningsløst svære nationale test er
Baggrund
8. januar 2018

Eksperter: Nationale test er ubrugelige som pædagogisk værktøj

De nationale test i skolen er ikke bare dyre og uforståelige, de kan heller ikke bruges som værktøj til at fremme elevernes faglige udvikling. Det påpeger to eksperter bag et åbent brev til undervisningsministeren, hvor de foreslår at forbedre testene og gøre dem frivillige
Den ny kritik af de nationale test i folkeskolen går blandt andet på, at undervisningen ikke bliver bedst mulig, når den målrettes testene.
Kronik
11. juni 2016

’Big data’ har fået nærmest guddommelig magt over skolen

Den datadrevne udvikling og evaluering af den danske folkeskole er kommet helt ind i de enkelte klasseværelser. Problemet er, at vi med den blinde brug af ’big data’ kun måler det, der er nemt, i stedet for at måle det, vi værdsætter
Den nyeste forskning påpeger, at det er på tide at vende ’big data’ ryggen for i højere grad at få en forståelse af betydningen af ’small data’. Små data kan nemlig bruges til at få dyberegående perspektiver på, hvad god undervisning overhovedet er. Elever på Ålholm Skole i Valby 2014.
Kronik
10. maj 2016

Eleverne er så bange for at fejle, at de ikke lærer noget

Det er blevet så forfærdeligt at træde ved siden af i folkeskolen, at børnene helt er holdt op med at række hånden op i timerne. Lad os som voksne blive bedre til at vise dem, at det perfekte ikke findes – ellers vil det koste samfundet dyrt
Eleverne tør ikke sige noget i timerne, da de frygter, at deres klassekammerater vil drille dem og grine af dem, og de frygter, at deres lærer vil tro, at de ikke er dygtige nok. Men hvis man fejler, lærer man faktisk bedre, skriver kronikøren, der er skolelærer. På billedet er det elever fra Dragør Skole Nord.(Arkivfoto)
Læserbrev
2. december 2014

Børns værd kan ikke måles

Hvordan skal jeg måle værdien af den samtale, jeg igen og igen førte med den elev, der ikke kunne klare sit skolearbejde, men som med hjælp og støtte gennemførte alligevel?

Sider

  • Kronik
    10. maj 2016

    Eleverne er så bange for at fejle, at de ikke lærer noget

    Det er blevet så forfærdeligt at træde ved siden af i folkeskolen, at børnene helt er holdt op med at række hånden op i timerne. Lad os som voksne blive bedre til at vise dem, at det perfekte ikke findes – ellers vil det koste samfundet dyrt
    Eleverne tør ikke sige noget i timerne, da de frygter, at deres klassekammerater vil drille dem og grine af dem, og de frygter, at deres lærer vil tro, at de ikke er dygtige nok. Men hvis man fejler, lærer man faktisk bedre, skriver kronikøren, der er skolelærer. På billedet er det elever fra Dragør Skole Nord.(Arkivfoto)
  • Kronik
    20. februar 2014

    Lad børnene være i fred

    Børn har ret til en barndom, råber kritikerne af vuggestuernes testregimer. Ingen kan være uenige i det, men det er ikke det vigtigste argument mod testene. Det er derimod, at de forstyrrer den læring, som testfortalerne længes sådan efter
    Frygten for at danske skolebørn skal havne nederst på Pisa-ranglisten, har fået kommuner og politikere til at indføre test af børn helt ned i vuggestuen
  • Interview
    1. oktober 2019

    Skoleelevers råd til Mette Frederiksens åbningstale: Børn skal man lytte til

    De nationale test skal afskaffes, skoledagene skal være kortere, cigaretpriserne skal betydeligt mere end ti kroner op, klima og miljø skal tages endnu mere alvorligt – og måske vigtigst: Børn skal man lytte til. Det er anbefalingerne fra elever i femteklasser på Skolen på Islands Brygge til ’børnenes’ statsminister Mette Frederiksen, der i dag holder sin første åbningstale i Folketinget
    I dag holder statsminister Mette Frederiksen sin første åbningstale i Folketinget. For børnene på Skolen på Islands Brygge i København er det temaer som skrald og skoledagens længde, der er de vigtigste politiske temaer. Fra venstre er det Elliott Høgsted, Magnus Aleksander Rask, Thor Kromann-Mortensøn, Ella Østergaard Larsen, Andrea Sander Andersen og Sofie Frederikke Bräuner.
  • Kommentar
    23. august 2011

    Konkurrencestatens små soldater

    Staten har gjort den pligtige skolegang til en meningsløs og uforståelig affære for den enkelte elev
  • Leder
    3. april 2019

    Hvis de nationale test ikke passer, er det på tide at trække stikket

    Den nationale test i læsning i 8. klasse giver helt forkerte resultater om elevernes niveau, viser ny undersøgelse. Hvis det viser sig, at testen spytter lige så fejlagtige resultater ud i andre fag, bør man helt droppe de nationale test
    De nationale test bliver både brugt som målestok for de store linjer i den nationale skolepolitik og på mere lokalt plan til at måle skoler og kommuner op imod hinanden. Og det gør, at lærerne risikerer at rette undervisningen efter det, som eleverne skal testes i.