Emne

nationale tests

Børn skal ikke standardiseres. Sæt de nationale test i bero, Pernille Rosenkrantz-Theil

De nationale test viser ikke, hvor dygtig den enkelte elev er, men kun hvor en klasse ligger i forhold til gennemsnittet. Alene det, at testene standardiserer børn, så vidt forskellige som sådan nogle unger er, burde være argument nok for at afskaffe dem, skriver Karen Syberg i dette debatindlæg

De nationale test har i årevis ført til politisk strid. Men også forskerne kæmper

Folkeskolens nationale test er centrum for en forskerfejde, hvor parterne beskylder hinanden for fejl og har vidt forskellige budskaber. Den ene side vil stoppe de nationale test, fordi der er store fejl og usikkerheder i resultaterne, mens den anden vil bevare testene, fordi de styrker de svageste elever

Skoleelevers råd til Mette Frederiksens åbningstale: Børn skal man lytte til

De nationale test skal afskaffes, skoledagene skal være kortere, cigaretpriserne skal betydeligt mere end ti kroner op, klima og miljø skal tages endnu mere alvorligt – og måske vigtigst: Børn skal man lytte til. Det er anbefalingerne fra elever i femteklasser på Skolen på Islands Brygge til ’børnenes’ statsminister Mette Frederiksen, der i dag holder sin første åbningstale i Folketinget

Undervisningsministeren burde give skolen fri fra de nationale test, mens nye udvikles

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil vil skrotte de nationale test og lover, at der er et nyt og bedre system på vej. Hun vil dog ikke give de skoler, der har søgt, dispensation fra testene

Hvis de nationale test ikke passer, er det på tide at trække stikket

Den nationale test i læsning i 8. klasse giver helt forkerte resultater om elevernes niveau, viser ny undersøgelse. Hvis det viser sig, at testen spytter lige så fejlagtige resultater ud i andre fag, bør man helt droppe de nationale test

Børn opfatter nationale test som eksamen

Dansk- og matematiklærer Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg skabte i november mediedebat med et meget langt ord på facebook: Feminisereillumineretepaulet. Ordet kom fra de nationale test i hendes 4. klasse, og med opslaget forsøgte hun at gøre opmærksom på, hvor meningsløst svære nationale test er

Eksperter: Nationale test er ubrugelige som pædagogisk værktøj

De nationale test i skolen er ikke bare dyre og uforståelige, de kan heller ikke bruges som værktøj til at fremme elevernes faglige udvikling. Det påpeger to eksperter bag et åbent brev til undervisningsministeren, hvor de foreslår at forbedre testene og gøre dem frivillige

’Big data’ har fået nærmest guddommelig magt over skolen

Den datadrevne udvikling og evaluering af den danske folkeskole er kommet helt ind i de enkelte klasseværelser. Problemet er, at vi med den blinde brug af ’big data’ kun måler det, der er nemt, i stedet for at måle det, vi værdsætter

Eleverne er så bange for at fejle, at de ikke lærer noget

Det er blevet så forfærdeligt at træde ved siden af i folkeskolen, at børnene helt er holdt op med at række hånden op i timerne. Lad os som voksne blive bedre til at vise dem, at det perfekte ikke findes – ellers vil det koste samfundet dyrt

Børns værd kan ikke måles

Hvordan skal jeg måle værdien af den samtale, jeg igen og igen førte med den elev, der ikke kunne klare sit skolearbejde, men som med hjælp og støtte gennemførte alligevel?

Sider

Mest læste

  1. Det er blevet så forfærdeligt at træde ved siden af i folkeskolen, at børnene helt er holdt op med at række hånden op i timerne. Lad os som voksne blive bedre til at vise dem, at det perfekte ikke findes – ellers vil det koste samfundet dyrt
  2. Børn har ret til en barndom, råber kritikerne af vuggestuernes testregimer. Ingen kan være uenige i det, men det er ikke det vigtigste argument mod testene. Det er derimod, at de forstyrrer den læring, som testfortalerne længes sådan efter
  3. Den datadrevne udvikling og evaluering af den danske folkeskole er kommet helt ind i de enkelte klasseværelser. Problemet er, at vi med den blinde brug af ’big data’ kun måler det, der er nemt, i stedet for at måle det, vi værdsætter
  4. De nationale test viser ikke, hvor dygtig den enkelte elev er, men kun hvor en klasse ligger i forhold til gennemsnittet. Alene det, at testene standardiserer børn, så vidt forskellige som sådan nogle unger er, burde være argument nok for at afskaffe dem, skriver Karen Syberg i dette debatindlæg
  5. Den nationale test i læsning i 8. klasse giver helt forkerte resultater om elevernes niveau, viser ny undersøgelse. Hvis det viser sig, at testen spytter lige så fejlagtige resultater ud i andre fag, bør man helt droppe de nationale test