»Jeg læste engang, at vi ikke græder over døde kunstnere, fordi vi kendte dem, men fordi de hjalp os til at kende os selv. Men sådan har jeg det ikke med ham, nærmere det modsatte: Han hjalp mig til at glemme mig selv«. Avisens europakorrespondent Christian Bennike, fløj væk fra Danmark til nyheden om Kim Larsens død
I anledning af 30-årsjubilæet for bruddet på DR’s tv-monopol producerer TV 2 nye afsnit af ’Lykkehjulet’ – det glitrende, gennemkommercielle amerikanske quizprogram, der i en let fordansket version blev kanalens første flagskib og indvarslede en ny tid i dansk tv. Pludselig var det fint nok bare at ville underholde. Medvirkende foran og bag kameraet fortæller her historien om, hvordan de sammen ændrede normen for, hvad dansk tv kan være
Underholdningsindustrien har aldrig før satset så massivt på at bringe død kultur til live igen – nu med Lykkehjulet. Det er nostalgisk eskapisme i en svær tid, men også en opmuntrende påmindelse om, at vi altid har haft brug for at gemme os i noget
En bølge af genforenede bands og genoplivede tv-serier har ramt kulturlivet – senest med nyheden om ABBA’s tilbagevenden til scenen efter 35 år. Det er ikke bare harmløs nostalgi, mener to danske filosoffer. Det er et kulturelt krisetegn, som tyder på, at vi meget snart bliver nødt til at finde på nye ting at begejstres over
Vi griner, når højrepopulister længes efter en ’great’ epoke, som aldrig har eksisteret. Men deres nostalgi siger mere om fremtiden end om fortiden – og vi bør lytte
Netflix-serien ’Stranger Things’ tager den refererende filmkunst til nye højder. Det sker i en nostalgisk form, der ikke kun længes efter uskylden før det digitale syndefald, men også efter en tid, hvor alt var enklere
Hun aner ikke, hvad hun lavede i sidste uge, i går eller for en time siden. Selv vores samtaler går i ring, fordi hun spørger om det samme igen og igen, men aldrig husker svaret. Hvor bor du? Hvad arbejder du med? Hvor bor du?
I anledning af 30-årsjubilæet for bruddet på DR’s tv-monopol producerer TV 2 nye afsnit af ’Lykkehjulet’ – det glitrende, gennemkommercielle amerikanske quizprogram, der i en let fordansket version blev kanalens første flagskib og indvarslede en ny tid i dansk tv. Pludselig var det fint nok bare at ville underholde. Medvirkende foran og bag kameraet fortæller her historien om, hvordan de sammen ændrede normen for, hvad dansk tv kan være
Min mormor kan aldrig huske vores samtaler. Og hun aner ikke, hvad hun lavede på plejehjemmet i sidste uge, i går eller for en time siden. Så hvorfor overhovedet besøge hende?
Netflix-serien ’Stranger Things’ tager den refererende filmkunst til nye højder. Det sker i en nostalgisk form, der ikke kun længes efter uskylden før det digitale syndefald, men også efter en tid, hvor alt var enklere
»Jeg læste engang, at vi ikke græder over døde kunstnere, fordi vi kendte dem, men fordi de hjalp os til at kende os selv. Men sådan har jeg det ikke med ham, nærmere det modsatte: Han hjalp mig til at glemme mig selv«. Avisens europakorrespondent Christian Bennike, fløj væk fra Danmark til nyheden om Kim Larsens død
Underholdningsindustrien har aldrig før satset så massivt på at bringe død kultur til live igen – nu med Lykkehjulet. Det er nostalgisk eskapisme i en svær tid, men også en opmuntrende påmindelse om, at vi altid har haft brug for at gemme os i noget
En bølge af genforenede bands og genoplivede tv-serier har ramt kulturlivet – senest med nyheden om ABBA’s tilbagevenden til scenen efter 35 år. Det er ikke bare harmløs nostalgi, mener to danske filosoffer. Det er et kulturelt krisetegn, som tyder på, at vi meget snart bliver nødt til at finde på nye ting at begejstres over
Denne weekend åbner en udstilling om sangskriveren og musikeren Trille på Arbejdermuseet. I den anledning ser dramatikeren Tomas Lagermand Lundme tilbage på en barndom, hvor Trilles sange spillede en vigtig rolle for små som for store