Emne

offentlig transport

Klimapodcast

Toget er både godt for klimaet og en tiltrængt pause fra hastighedssamfundet

Tog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’

Benny Engelbrecht: Grønne kommunale transportløsninger er en vigtig del af omstillingen

Ti kommuner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grønnere kollektiv trafik. Regionerne og de resterende 88 kommuner bør gøre det samme, så landets busser bliver CO2-neutrale, og transportsektorens samlede CO2-udslip mindskes, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i denne kronik

Elbiler bliver aldrig løsningen på klimakrisen - brug pengene på grøn offentlig transport

Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg

Det er absurd at ønske sig tilbage til dårlig håndhygiejne og overskredne intimsfærer

Myldretid, dårlig hygiejne, ekstreme rejsevaner, overfyldte klasselokaler og rutinemæssig overskridelse af folks intimsfære i busser, tog, til koncerter og på natklubber. Det er den virkelighed, vi stræber mod at vende tilbage til. Hvor er det absurd, skriver Peter Skjøt i dette debatindlæg

DSB’s annulering af krav om pladsbillet giver signalforvirring

DSB har ophævet pladskrav, fordi Sundhedsstyrelsen opfordrer til brug af mundbind i offentlig transport i myldretiden. Mundbind er et supplement og må ikke erstatte de eksisterende tiltag mod smittespredning, understreger Sundhedsstyrelsen

IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik

Danske jernbaners elendige tilstand skyldes politiske beslutninger

Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling

Vi har ikke råd til at hente børnebørnene i vuggestuen, hvis mimrekortet bliver dyrere

Pensionister i hovedstaden er afhængige af offentlig transport, og det får store konsekvenser for os, hvis DOT vælger at hæve transportpriserne. Selv om afskaffelsen af mimrekortet er taget af bordet, kan dyrere billetpriser stadig være på vej, skriver pensionist i dette debatindlæg

Uretfærdigt at lade lejere betale for metroen

Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.

Lad os stille feministiske krav til transportpolitikken og sikre alle lige adgang til mobilitet

Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg
  2. Tog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’
  3. Myldretid, dårlig hygiejne, ekstreme rejsevaner, overfyldte klasselokaler og rutinemæssig overskridelse af folks intimsfære i busser, tog, til koncerter og på natklubber. Det er den virkelighed, vi stræber mod at vende tilbage til. Hvor er det absurd, skriver Peter Skjøt i dette debatindlæg
  4. Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.
  5. Når Jonas Madsen fra København til september starter på journalistuddannelsen på SDU, vil prisen for et togkort være steget fra 607 til 1.740 kroner. Tusindvis af studerende vil som han opleve stigende egenbetaling for transport
  6. Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling
  7. I 1980'erne var SAS beundret, ligesom DSB var det i 70'erne. Begge gik galt. Hvorfor? Frie ord Det er surt at være SAS. Alle er sure. Fagforeninger og ledelse på hinanden, og de 39 fagforeninger indbyrdes...
  8. Allerede nu må der tages et konsekvent politisk ansvar for CO2-udledningen. Der må lovgives om, hvor meget el og varme, en bolig eller en virksomhed må forbruge, og der må skrides ind over for biltrafikken