Emne

offentlig transport

Forsinkelserne af letbaneprojektet i Østjylland er uacceptable

På trafikområdet nedprioriteres det, der er langtidsholdbart. Det er de østjyske spøgelsestog bevis på

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje

Bilismen får lov at løbe løbsk

At man gang på gang vælger at lade passagererne i den offentlige transport være tvangsindlagte som forsøgskaniner under indføring af hidtil utilstrækkeligt afprøvet teknologi, gør privatbilens guddommelighed til en selvopfyldende profeti

Dybt dyt, at offentlig transport bliver dyrere – og biler billigere

Det er ingen naturlov, at det skal udvikle sig således. Den enkelte transportbrugers beslutninger afspejler det, som overordnede politiske beslutninger gør fordelagtigt.

’Hestepærer kan forventes snart!’

Tredje uges læserbidrag til Informations julesangskonkurrence kredsede om ambassadeflytning, politiheste og Peter Aalbæks ufine metoder

Sådan opfører du dig i offentlig transport

Informations julekalender er en genfortolkning af Emma Gads ’Takt og Tone’ til en ny tid. Vi vil ikke tilbage til gamles dages faste former, og vi vil ikke tilbage til ungdomsoprørets formløshed. Vi vil lave en progressiv social manual for det 21. århundrede. Dette er fjerde afsnit: ’Sådan opfører du dig i offentlig transport’

Regeringen bringer DSB i miskredit

Læserbrev

Ole Birk Olesens ni millioner ton CO2

Læserbrev
Togdrift i udbud

Ny forskning: Vi ved ikke, om udlicitering af togdrift er en god idé

Regeringen vil udbyde togdriften og udfordre DSB’s position. En konsulentrapport bestilt af regeringen viser, at det er en god idé. Men ny dansk forskning konkluderer, at vi langtfra har tilstrækkelig viden om effekterne

Sider

Mest læste

  1. Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje
  2. At man gang på gang vælger at lade passagererne i den offentlige transport være tvangsindlagte som forsøgskaniner under indføring af hidtil utilstrækkeligt afprøvet teknologi, gør privatbilens guddommelighed til en selvopfyldende profeti
  3. På trafikområdet nedprioriteres det, der er langtidsholdbart. Det er de østjyske spøgelsestog bevis på
  4. Alt det, vi føler er vores ret i en stillekupé, er vores problem uden for kupeen. Vi burde omfavne mellemgangens uproduktive støjproletariat
  5. Regeringen vil udbyde togdriften og udfordre DSB’s position. En konsulentrapport bestilt af regeringen viser, at det er en god idé. Men ny dansk forskning konkluderer, at vi langtfra har tilstrækkelig viden om effekterne
  6. Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
  7. Betalingsringen omkring London er en succes. På otte år har den store britiske by kraftigt reduceret antallet af biler i den trafikbelastede bymidte. Danmark bør dog skabe sin egen model, mener ekspert
  8. Kun fire procent af danske bilister vil tage bussen i stedet for bilen, hvis offentlig transport bliver gratis. Effekten ville være større i København end i provinsen, men det er en dyr løsning på byens trængselsproblemer, siger trafikekspert