Emne

offentlig transport

IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik

Danske jernbaners elendige tilstand skyldes politiske beslutninger

Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling

Vi har ikke råd til at hente børnebørnene i vuggestuen, hvis mimrekortet bliver dyrere

Pensionister i hovedstaden er afhængige af offentlig transport, og det får store konsekvenser for os, hvis DOT vælger at hæve transportpriserne. Selv om afskaffelsen af mimrekortet er taget af bordet, kan dyrere billetpriser stadig være på vej, skriver pensionist i dette debatindlæg

Uretfærdigt at lade lejere betale for metroen

Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.

Lad os stille feministiske krav til transportpolitikken og sikre alle lige adgang til mobilitet

Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter

Bussen kører mod det totalt digitaliserede samfund, men jeg vil helst have klippekortet med

Jeg droppede for nylig mit pendlerkort på telefonen, da det mindst en gang om ugen skete, at jeg kom ud ad døren med en telefon, der nåede at løbe tør for strøm, før bussen kom. Og det er kun begyndelsen på min liste over digitale benspænd, som jeg møder i min hverdag.

Forsinkelserne af letbaneprojektet i Østjylland er uacceptable

På trafikområdet nedprioriteres det, der er langtidsholdbart. Det er de østjyske spøgelsestog bevis på

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje

Bilismen får lov at løbe løbsk

At man gang på gang vælger at lade passagererne i den offentlige transport være tvangsindlagte som forsøgskaniner under indføring af hidtil utilstrækkeligt afprøvet teknologi, gør privatbilens guddommelighed til en selvopfyldende profeti

Sider

Mest læste

  1. Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik
  2. Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.
  3. Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling
  4. Vietnamkrigen sluttede for 30 år siden. Men ikke for alle. Information har besøgt en landsby i det centrale Vietnam, hvor Agent Orange stadig kræver sine ofre
  5. Et fald i privatbilismen på 10 procent, tre færre dræbte og 25 færre alvorligt kvæstede om året. Det er konsekvensen, hvis man indfører gratis offentlig transport i København
  6. Alt det, vi føler er vores ret i en stillekupé, er vores problem uden for kupeen. Vi burde omfavne mellemgangens uproduktive støjproletariat
  7. Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter
  8. Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje