Emne

offentlig transport

Artikler
Klumme
17. marts 2023

’Operarejsen’ minder os om, hvor fedt det er at rejse med tog

Nu mangler vi bare, at det igen bliver muligt at rejse rundt i Europa med nattog, som både er klimavenligt og en praktisk rejseform. Hvad der er brug for, er fremfor alt politisk vilje, så flere kan tage på kulturrejse
Vennerne Allan Gravgaard Madsen, Rasmus Bruun og Frederik Cilius tager toget rundt i Europa i anden sæson af DR’s glimrende ’Operarejsen’.
Læserbrev
10. marts 2023

Privatbilisme i byerne koster samfundet kassen. Derfor skal det bandlyses fra bymidterne

Flere studier viser, at biltrafikken er enormt dyr for vores samfund. Men i de store byer har vi mange andre muligheder for at komme rundt. Derfor skal vi styrke den offentlige transport og forbedre cykelstierne, så vi kan bandlyse privatbilismen
Flere studier viser, at biltrafikken er enormt dyr for vores samfund. Men i de store byer har vi mange andre muligheder for at komme rundt. Derfor skal vi styrke den offentlige transport og forbedre cykelstierne, så vi kan bandlyse privatbilismen
Læserbrev
27. februar 2023

De ødelagte elevatorer minder os om, at alle ikke har lige adgang til fri bevægelighed

Rødstrømpernes sliskeaktion på Nørreport Station var med til at sikre os elevatorer på togstationerne. Men selv 50 år senere er det stadig bedst ikke at være tynget af barnevogn, klapvogn eller rullestol, hvis man skal rejse med offentlig transport
Det er bedst ikke at være tynget af børn eller rullestol, hvis man skal rejse med offentlig transport. Elevatorerne virker nemlig ofte ikke, skriver kommunikationsmedarbejder i Folketinget Isa Marie Romby i dette læserbrev.
Læserbrev
27. januar 2023

Dyr offentlig transport ødelægger geografisk sammenhængskraft. Tyskland kan have løsningen

Der er varslet prisstigninger på ti procent på offentlig transport i år. Det er problematisk, fordi stigningerne rammer socialt skævt. Lad os få inspiration fra Tyskland i form af deres billige månedskort, som blev solgt 52 millioner gange i sommer
Der er varslet prisstigninger på ti procent på offentlig transport i år. Det er problematisk, fordi stigningerne rammer socialt skævt. Lad os få inspiration fra Tyskland i form af deres billige månedskort, som blev solgt 52 millioner gange i sommer
Essay
20. januar 2023

Thomas Boberg: Det her er mit stille råb fra udkantsdanmark. Der er noget galt

Nu kigger jeg på hovedstaden udefra, fra en del af Danmark, som ikke regnes. Måske taler vi om den slags, måske er det bare noget, jeg tænker. Nu nærmer sig tiden for den sidste bus til færgelejet. Jeg har pludselig travlt. Jeg spæner som en hel ungdom af sted mod bussen, der utålmodigt pruster. Digter Thomas Boberg er flyttet til Fejø og skriver om livet fra udkanten
Nu kigger jeg på hovedstaden udefra, fra en del af Danmark, som ikke regnes. Måske taler vi om den slags, måske er det bare noget, jeg tænker. Nu nærmer sig tiden for den sidste bus til færgelejet. Jeg har pludselig travlt. Jeg spæner som en hel ungdom af sted mod bussen, der utålmodigt pruster. Digter Thomas Boberg er flyttet til Fejø og skriver om livet fra udkanten
Læserbrev
21. november 2022

Jeg vil gerne bidrage til den grønne omstilling. Men jeg kan ikke stole på Letbanen

Letbanen fra Aarhus stopper i landsbyen Mørke. Men den kører aldrig til tiden, så man er stadig nødt til at have bil her. Mørke er en by med mange grønne ildsjæle, der gerne vil grøn omstilling. Men det kræver, at den fælles transport fungerer
Letbanen fra Aarhus stopper i landsbyen Mørke. Men den kører aldrig til tiden, så man er stadig nødt til at have bil her. Mørke er en by med mange grønne ildsjæle, der gerne vil grøn omstilling. Men det kræver, at den fælles transport fungerer
Læserbrev
14. september 2022

Vi blev lovet nattog for flere år siden: Lad os nu få et reelt alternativ til flyrejser

Nattogene står stadig på drømmenes perron, og det forekommer paradoksalt, når flere og flere efterspørger mere bæredygtige rejseformer. Der er behov for massive investeringer i togtrafikken, så danskerne kan komme længere end Hamborg og forurene mindre på deres rejser
Et Thello tog, et fransk-italiensk privat togfirma, for des første stop mellem Paris og Venice.
Læserbrev
30. august 2022

Der skal et godt helbred til for at køre med DSB. Det er ikke for kørestolsbrugere som mig

Jeg forstår nu bedre dem, der klamrer sig til kørekortet. Jeg er gammel, har hjerteproblemer og sidder i kørestol. En tur med DSB har forvisset mig om, at de har sparet menneskeligheden væk. Det er os svage, der betaler dyrt for det
Teoretisk går man bare ind på Frederikssund Station og løser billet. Men automaternes skærme er svære at se og svære at bruge. Virker de ikke, er der ingen at sige det til. Der er ingen mennesker på stationen, skriver kørestolsbruger Dorrit Barret i dette debatindlæg om nogle af de udfordringer, svagere medborgere har ved at tage offentlig transport.
Klumme
5. august 2022

Elbilen er et dyrt tekno-fix, der på ingen måde løser transportsektorens klimaproblemer

Det er absurd at forestille sig verdens omkring 1,4 milliarder benzinbiler udskiftet med elbiler. Det går jo ikke. Det er en teknologisk løsning, der vil have mange katastrofale følger for naturen, mennesker, trafik, økonomi osv.
Vi kan ikke løse klimakrsien ved at køre Tesla – vi skal slet ikke køre bil, skriver Eskil Halberg.
Kommentar
11. december 2021

Tænk, hvis man i provinsen havde friheden til at tage bussen

Der er ingen busser i provinsen, så danskere tvinges til at køre bil. Det er ikke bare dårligt for klimaet, men også for folks frihed til selv at vælge, om pengene skal gå til en bil eller til sønnikes efterskoleophold, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
Når busruter i provinsen nedlægges, mister borgerne deres frihed til selv at vælge, hvordan de vil transportere sig selv. Friheden til at vælge, om man vil køre fælles eller solo, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.

Sider

  • Klumme
    17. marts 2023

    ’Operarejsen’ minder os om, hvor fedt det er at rejse med tog

    Nu mangler vi bare, at det igen bliver muligt at rejse rundt i Europa med nattog, som både er klimavenligt og en praktisk rejseform. Hvad der er brug for, er fremfor alt politisk vilje, så flere kan tage på kulturrejse
    Vennerne Allan Gravgaard Madsen, Rasmus Bruun og Frederik Cilius tager toget rundt i Europa i anden sæson af DR’s glimrende ’Operarejsen’.
  • Essay
    20. januar 2023

    Thomas Boberg: Det her er mit stille råb fra udkantsdanmark. Der er noget galt

    Nu kigger jeg på hovedstaden udefra, fra en del af Danmark, som ikke regnes. Måske taler vi om den slags, måske er det bare noget, jeg tænker. Nu nærmer sig tiden for den sidste bus til færgelejet. Jeg har pludselig travlt. Jeg spæner som en hel ungdom af sted mod bussen, der utålmodigt pruster. Digter Thomas Boberg er flyttet til Fejø og skriver om livet fra udkanten
    Nu kigger jeg på hovedstaden udefra, fra en del af Danmark, som ikke regnes. Måske taler vi om den slags, måske er det bare noget, jeg tænker. Nu nærmer sig tiden for den sidste bus til færgelejet. Jeg har pludselig travlt. Jeg spæner som en hel ungdom af sted mod bussen, der utålmodigt pruster. Digter Thomas Boberg er flyttet til Fejø og skriver om livet fra udkanten
  • 16. august 2008

    90 millioner usynlige amerikanere

    USA’s økonomi er vokset stødt siden 70’erne, men det samme er andelen af fattige. Omkring 90 millioner mennesker lever i dag i eller på grænsen til fattigdom. Det er 30 procent af landets befolkning, og med boligprisernes nedtur og tusindvis af daglige tvangsauktioner vokser tallet konstant. Men nye vinde blæser fra Washington, og det har fået den glemte ’usynlige klasse’ tilbage på dagsordenen
    Hullet mellem rig og fattig i USA er vokset uafbrudt siden 70-erne, så der i dag er en voldsom - også helt fysisk - adskillelse mellem top og bund i samfundet. Én procent af befolkningen modtog 21 procent af den samlede indkomst sidste år, hvilket er næsten dobbelt så meget som de laveste 40 procent tjente til sammen.
  • Kronik
    12. oktober 2021

    Smid alle de private biler ud af byerne, og erstat dem med offentlige alternativer

    Det duer ikke, at alle byboere vil have deres bil holdende lige ved hoveddøren. Derfor er det på tide, at vi tager et opgør med privatbilismen. Kommunale eltaxier, eksprestog og deslige skal bane vejen for bedre byer, skriver kandidat til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten Kaj Thelander Jessen i denne kronik
    Børn tegner med kridt på den lukkede kørebane til bilfri søndag på Nørrebrogade.
  • Læserbrev
    6. oktober 2020

    Elbiler bliver aldrig løsningen på klimakrisen - brug pengene på grøn offentlig transport

    Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg
  • Læserbrev
    10. marts 2023

    Privatbilisme i byerne koster samfundet kassen. Derfor skal det bandlyses fra bymidterne

    Flere studier viser, at biltrafikken er enormt dyr for vores samfund. Men i de store byer har vi mange andre muligheder for at komme rundt. Derfor skal vi styrke den offentlige transport og forbedre cykelstierne, så vi kan bandlyse privatbilismen
    Flere studier viser, at biltrafikken er enormt dyr for vores samfund. Men i de store byer har vi mange andre muligheder for at komme rundt. Derfor skal vi styrke den offentlige transport og forbedre cykelstierne, så vi kan bandlyse privatbilismen
  • Læserbrev
    27. februar 2023

    De ødelagte elevatorer minder os om, at alle ikke har lige adgang til fri bevægelighed

    Rødstrømpernes sliskeaktion på Nørreport Station var med til at sikre os elevatorer på togstationerne. Men selv 50 år senere er det stadig bedst ikke at være tynget af barnevogn, klapvogn eller rullestol, hvis man skal rejse med offentlig transport
    Det er bedst ikke at være tynget af børn eller rullestol, hvis man skal rejse med offentlig transport. Elevatorerne virker nemlig ofte ikke, skriver kommunikationsmedarbejder i Folketinget Isa Marie Romby i dette læserbrev.
  • 26. april 2005

    Et våben, der bliver ved

    Vietnamkrigen sluttede for 30 år siden. Men ikke for alle. Information har besøgt en landsby i det centrale Vietnam, hvor Agent Orange stadig kræver sine ofre