Emne

offentlig transport

Kommentar
11. december 2021

Tænk, hvis man i provinsen havde friheden til at tage bussen

Der er ingen busser i provinsen, så danskere tvinges til at køre bil. Det er ikke bare dårligt for klimaet, men også for folks frihed til selv at vælge, om pengene skal gå til en bil eller til sønnikes efterskoleophold, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
Når busruter i provinsen nedlægges, mister borgerne deres frihed til selv at vælge, hvordan de vil transportere sig selv. Friheden til at vælge, om man vil køre fælles eller solo, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
Julekalenderen 2021
4. december 2021

Indbegrebet af den juleånd, jeg hepper på, er en snalret, snakkesalig medpassager, man deler fortid med

Det bedste ved julen er ikke den vilje til optimeret hygge, man mærker på folk i toget, når man kører hjem til jul, men den baldrede, snakkesalige stemning på tilbageturen, hvor alle enten er glade, fordi julen var god, eller lettede, fordi den er overstået, skriver Lone Nikolajsen i denne juleklumme
Det bedste ved julen er ikke den vilje til optimeret hygge, man mærker på folk i toget, når man kører hjem til jul, men den baldrede, snakkesalige stemning på tilbageturen, hvor alle enten er glade, fordi julen var god, eller lettede, fordi den er overstået, skriver Lone Nikolajsen i denne juleklumme
I retten
30. oktober 2021

Billetkontrollør fik spyt i hovedet: »Det var ikke en klat, men mere en sky med spredehagl«

Hver uge dækker Information en retssag fra tilhørerpladserne i retssalen. På anklagebænken i sal 32 i Københavns Byret sidder en mand tiltalt for at spytte på en billetkontrollør i metroen
Hver uge dækker Information en retssag fra tilhørerpladserne i retssalen. På anklagebænken i sal 32 i Københavns Byret sidder en mand tiltalt for at spytte på en billetkontrollør i metroen
Kronik
12. oktober 2021

Smid alle de private biler ud af byerne, og erstat dem med offentlige alternativer

Det duer ikke, at alle byboere vil have deres bil holdende lige ved hoveddøren. Derfor er det på tide, at vi tager et opgør med privatbilismen. Kommunale eltaxier, eksprestog og deslige skal bane vejen for bedre byer, skriver kandidat til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten Kaj Thelander Jessen i denne kronik
Børn tegner med kridt på den lukkede kørebane til bilfri søndag på Nørrebrogade.
Læserbrev
23. september 2021

Trods endestation for restriktioner i den offentlige transport står håndspritten ikke af

Restriktionerne er væk i den offentlige transport, men der vil fortsat være håndsprit – ligesom andre steder, hvor vi er tæt sammen. Det handler ikke om at skabe frygt, men om sund fornuft, skriver transportminister Benny Engelbrecht i dette debatindlæg
Restriktionerne er væk i den offentlige transport, men der vil fortsat være håndsprit – ligesom andre steder, hvor vi er tæt sammen. Det handler ikke om at skabe frygt, men om sund fornuft, skriver transportminister Benny Engelbrecht i dette debatindlæg
Kronik
24. august 2021

Klimaansvarlighed og transportplanlægning: Bemærkninger til et overset regeringsudspil

Der blev, før Folketinget drog på sommerferie, hvirvlet så meget støv op fra trafikforliget og rivegildet om fordelingen af midler til nye motorveje og jernbaneopgraderinger, at det næsten har skjult en væsentlig strategiudmelding fra regeringen
Det er tvingende nødvendigt at gribe ind over for transportens CO2-udledninger, og en massiv reduktion af transportens omfang er derfor nødvendig, skriver dagens kronikører.
Læserbrev
23. april 2021

Udvid reglerne for ungdomskort, så eleverne på erhvervsskoler også får rabat

Elever på hovedforløbet af en erhvervsuddannelse bør også have mulighed for at købe ungdomskort, selv om vi modtager elevløn, for vi har gennemsnitligt dobbelt så langt til uddannelse og praktik som elever i gymnasiet, skriver formand for EEO, Julie Madsen, og regionsordfører for EEO, Sofus Johannes Otto, i dette debatindlæg
Podcast
3. november 2020

Toget er både godt for klimaet og en tiltrængt pause fra hastighedssamfundet

Tog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’
Tog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’
Kronik
29. oktober 2020

Benny Engelbrecht: Grønne kommunale transportløsninger er en vigtig del af omstillingen

Ti kommuner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grønnere kollektiv trafik. Regionerne og de resterende 88 kommuner bør gøre det samme, så landets busser bliver CO2-neutrale, og transportsektorens samlede CO2-udslip mindskes, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i denne kronik
Cirka 3.000 rutebusser kører i dag på diesel. Hvis de bliver erstattet af elbusser, vil det svare til, at 65.000 benzin- eller dieselbiler bliver skiftet ud med elbiler, skriver transportminister Benny Engelbrecht i denne kronik. Her er en af de nye elbusser i Aarhus ved at blive genopladt.
Læserbrev
6. oktober 2020

Elbiler bliver aldrig løsningen på klimakrisen - brug pengene på grøn offentlig transport

Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg

Sider

  • Kronik
    13. august 2008

    Det er gratis at indføre gratis kollektiv trafik

    Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
    Hvis regeringen mener det, den siger om at anspore til økonomiske incitamenter, så er gratis kollektiv trafik et oplagt tiltag.
  • 16. august 2008

    90 millioner usynlige amerikanere

    USA’s økonomi er vokset stødt siden 70’erne, men det samme er andelen af fattige. Omkring 90 millioner mennesker lever i dag i eller på grænsen til fattigdom. Det er 30 procent af landets befolkning, og med boligprisernes nedtur og tusindvis af daglige tvangsauktioner vokser tallet konstant. Men nye vinde blæser fra Washington, og det har fået den glemte ’usynlige klasse’ tilbage på dagsordenen
    Hullet mellem rig og fattig i USA er vokset uafbrudt siden 70-erne, så der i dag er en voldsom - også helt fysisk - adskillelse mellem top og bund i samfundet. Én procent af befolkningen modtog 21 procent af den samlede indkomst sidste år, hvilket er næsten dobbelt så meget som de laveste 40 procent tjente til sammen.
  • Kronik
    12. oktober 2021

    Smid alle de private biler ud af byerne, og erstat dem med offentlige alternativer

    Det duer ikke, at alle byboere vil have deres bil holdende lige ved hoveddøren. Derfor er det på tide, at vi tager et opgør med privatbilismen. Kommunale eltaxier, eksprestog og deslige skal bane vejen for bedre byer, skriver kandidat til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten Kaj Thelander Jessen i denne kronik
    Børn tegner med kridt på den lukkede kørebane til bilfri søndag på Nørrebrogade.
  • Kommentar
    11. december 2021

    Tænk, hvis man i provinsen havde friheden til at tage bussen

    Der er ingen busser i provinsen, så danskere tvinges til at køre bil. Det er ikke bare dårligt for klimaet, men også for folks frihed til selv at vælge, om pengene skal gå til en bil eller til sønnikes efterskoleophold, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
    Når busruter i provinsen nedlægges, mister borgerne deres frihed til selv at vælge, hvordan de vil transportere sig selv. Friheden til at vælge, om man vil køre fælles eller solo, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
  • Læserbrev
    6. oktober 2020

    Elbiler bliver aldrig løsningen på klimakrisen - brug pengene på grøn offentlig transport

    Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg
  • Podcast
    3. november 2020

    Toget er både godt for klimaet og en tiltrængt pause fra hastighedssamfundet

    Tog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’
    Tog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’
  • 2. august 2008

    Gratis offentlig transport vil være dyrt og måske ikke så effektivt

    Kun fire procent af danske bilister vil tage bussen i stedet for bilen, hvis offentlig transport bliver gratis. Effekten ville være større i København end i provinsen, men det er en dyr løsning på byens trængselsproblemer, siger trafikekspert
    Selv med gratis busser og S-tog vil mange stadig anvende den allerede anskaffede bil - eller to, viser undersøgelse.
  • Kronik
    2. juli 2020

    IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

    Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik
    ’IC4 forbliver en skandale, som ikke bør glide over i historiens glemsel. En del af ansvaret var DSB’s, men at for eksempel trafikministre gennemsnitlig kun ’holder’ i 19 måneder, er næppe heller befordrende,’ skriver René Flamsholt Christensen i dagens kronik.