Emne

offentlig transport

Benny Engelbrecht: Grønne kommunale transportløsninger er en vigtig del af omstillingen

Ti kommuner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grønnere kollektiv trafik. Regionerne og de resterende 88 kommuner bør gøre det samme, så landets busser bliver CO2-neutrale, og transportsektorens samlede CO2-udslip mindskes, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i denne kronik

Elbiler bliver aldrig løsningen på klimakrisen - brug pengene på grøn offentlig transport

Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg

Det er absurd at ønske sig tilbage til dårlig håndhygiejne og overskredne intimsfærer

Myldretid, dårlig hygiejne, ekstreme rejsevaner, overfyldte klasselokaler og rutinemæssig overskridelse af folks intimsfære i busser, tog, til koncerter og på natklubber. Det er den virkelighed, vi stræber mod at vende tilbage til. Hvor er det absurd, skriver Peter Skjøt i dette debatindlæg

DSB’s annulering af krav om pladsbillet giver signalforvirring

DSB har ophævet pladskrav, fordi Sundhedsstyrelsen opfordrer til brug af mundbind i offentlig transport i myldretiden. Mundbind er et supplement og må ikke erstatte de eksisterende tiltag mod smittespredning, understreger Sundhedsstyrelsen

IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik

Danske jernbaners elendige tilstand skyldes politiske beslutninger

Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling

Vi har ikke råd til at hente børnebørnene i vuggestuen, hvis mimrekortet bliver dyrere

Pensionister i hovedstaden er afhængige af offentlig transport, og det får store konsekvenser for os, hvis DOT vælger at hæve transportpriserne. Selv om afskaffelsen af mimrekortet er taget af bordet, kan dyrere billetpriser stadig være på vej, skriver pensionist i dette debatindlæg

Uretfærdigt at lade lejere betale for metroen

Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.

Lad os stille feministiske krav til transportpolitikken og sikre alle lige adgang til mobilitet

Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter

Sider

Mest læste

  1. Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg
  2. Myldretid, dårlig hygiejne, ekstreme rejsevaner, overfyldte klasselokaler og rutinemæssig overskridelse af folks intimsfære i busser, tog, til koncerter og på natklubber. Det er den virkelighed, vi stræber mod at vende tilbage til. Hvor er det absurd, skriver Peter Skjøt i dette debatindlæg
  3. Ti kommuner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grønnere kollektiv trafik. Regionerne og de resterende 88 kommuner bør gøre det samme, så landets busser bliver CO2-neutrale, og transportsektorens samlede CO2-udslip mindskes, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i denne kronik
  4. Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje
  5. Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
  6. Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.
  7. Alt det, vi føler er vores ret i en stillekupé, er vores problem uden for kupeen. Vi burde omfavne mellemgangens uproduktive støjproletariat
  8. DSB har ophævet pladskrav, fordi Sundhedsstyrelsen opfordrer til brug af mundbind i offentlig transport i myldretiden. Mundbind er et supplement og må ikke erstatte de eksisterende tiltag mod smittespredning, understreger Sundhedsstyrelsen