Emne

offentlig transport

Uretfærdigt at lade lejere betale for metroen

Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.

Lad os stille feministiske krav til transportpolitikken og sikre alle lige adgang til mobilitet

Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter

Bussen kører mod det totalt digitaliserede samfund, men jeg vil helst have klippekortet med

Jeg droppede for nylig mit pendlerkort på telefonen, da det mindst en gang om ugen skete, at jeg kom ud ad døren med en telefon, der nåede at løbe tør for strøm, før bussen kom. Og det er kun begyndelsen på min liste over digitale benspænd, som jeg møder i min hverdag.

Forsinkelserne af letbaneprojektet i Østjylland er uacceptable

På trafikområdet nedprioriteres det, der er langtidsholdbart. Det er de østjyske spøgelsestog bevis på

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje

Bilismen får lov at løbe løbsk

At man gang på gang vælger at lade passagererne i den offentlige transport være tvangsindlagte som forsøgskaniner under indføring af hidtil utilstrækkeligt afprøvet teknologi, gør privatbilens guddommelighed til en selvopfyldende profeti

Dybt dyt, at offentlig transport bliver dyrere – og biler billigere

Det er ingen naturlov, at det skal udvikle sig således. Den enkelte transportbrugers beslutninger afspejler det, som overordnede politiske beslutninger gør fordelagtigt.

Brevkassen: Hvad gør man med en lugt af dårligdomme?

Mor, København

’Hestepærer kan forventes snart!’

Tredje uges læserbidrag til Informations julesangskonkurrence kredsede om ambassadeflytning, politiheste og Peter Aalbæks ufine metoder

Sider

Mest læste

  1. Alt det, vi føler er vores ret i en stillekupé, er vores problem uden for kupeen. Vi burde omfavne mellemgangens uproduktive støjproletariat
  2. Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
  3. Movia vil udfase de fysiske køreplaner til fordel for digitale. Busselskabet vurderede, at ’tiden var moden’. Men de analoge løsninger bør ikke nødvendigvis droppes, i takt med at de digitale muligheder opstår. Det er tid til at indføre analoge rettigheder
  4. Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg
  5. Betalingsringen omkring London er en succes. På otte år har den store britiske by kraftigt reduceret antallet af biler i den trafikbelastede bymidte. Danmark bør dog skabe sin egen model, mener ekspert
  6. Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.
  7. Den skæve udvikling afspejler nogle overordnede politiske beslutninger, der gør det meget vanskeligt for Danmark at indfri sine CO2-mål
  8. Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje