Emne

offentlighedsloven

Kommentar
20. maj 2021

Offentlighedsloven misbruges til at mørklægge den politiske proces. Derfor skal den revideres

Det er centralt for demokratiet, at medier og journalister kan stille os politikere til ansvar for vores beslutninger. Derfor må vi tage offentlighedsloven op til revision i Folketinget og sikre større gennemsigtighed, skriver medlem af folketinget og retsordfører for SF, Karina Lorentzen Dehnhardt, i dette debatindlæg.
Offentlæighedsloven misbruges til at mørklægge den politiske proces og må derfor laves om, mener Karina Lorentzen Dehnhardt.
Ombudsmandens årsberetning
14. april 2021

Ombudsmanden: Corona må ikke stå i vejen for offentlighedsloven

Ombudsmanden kritiserer i sin årsberetning for 2020 især sundhedsmyndighedernes lange svartider, når pressen har søgt aktindsigt i restriktioner og nedlukninger
Ombudsmanden vurderer efter en klage fra Information, at Magnus Heunickes sms-kontakt med WHO’s generaldirektør, som Sundhedsministeriet forsøgte at mørklægge dele af, burde udleveres i sin helhed.
Offentlighedslov
10. april 2021

Det er for tidligt at gå i ekstase over Venstres udmelding om offentlighedslov

Med Venstres vilje til at genforhandle en revision af offentlighedsloven er folketingsflertallet for den omstridte ministerbetjeningsregel fordampet. Men endnu er det for tidligt at glæde sig over en kommende åbenhed, for det er usikkert, hvor langt Jakob Ellemann-Jensen reelt er villig til at gå
Minkskandalen og pandemien har øjensynligt fået Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen til at ændre sit syn på offentlighedsloven.
Leder
24. marts 2021

Med Britt Bagers partihop er der nu en ny mulighed for at få ændret offentlighedsloven

Britt Bagers skift til De Konservative forrykker Folketingets positioner i forhold til at få ændret den omstridte ministerbetjeningsregel i offentlighedsloven. S og V’s automatiske flertal mod ændringer er væk, og om godt to uger skal Folketinget netop tage stilling til en ændring af loven
Den 9. april har Nye Borgerlige et beslutningsforslag på dagsordenen, der vil pålægge regeringen at fremsætte et lovforslag om at ophæve ministerbetjeningsreglen. Det kan blive en af den slags afstemninger, der kan give folketingsmedlemmer uden for partigrupperne meget større indflydelse, end deres ene mandat berettiger til. Det gælder for eksempel Lars Løkke Rasmussen.
Nyhed
8. februar 2021

Blå partier presser på: Hykleri af Venstre ikke at tage stilling til offentlighedsloven

Gentagne gange er Venstre gået forrest i kritikken af regeringens lukkethed i håndteringen af Corona, men partiet har ikke taget stilling til ekspertgruppes anbefalinger om at lempe offentlighedsloven. Hykleri, mener flere borgerlige partier
Når man tænker på den kritik, som Venstre har rettet mod regeringen om manglende åbenhed og inddragelse under coronakrisen, er det rent hykleri, hvis de ikke vil stemme for større åbenhed, mener Nye Borgerliges frihedsordfører, Lars Boje Mathiesen.
Leder
7. maj 2020

Coronakrisen har fået Venstre til at indse, at mørklægning er uacceptabel. Nu glæder vi os til deres opgør med offentlighedsloven

Regeringen og myndighederne har været for tilbageholdende med at fremlægge de tal og data, der ligger til grund for deres beslutninger under coronakrisen. Det er derfor en god nyhed, at et flertal i Folketinget har fundet sammen i en åbenhedsalliance
Man må håbe, at Venstres nyfundne indsigt i farerne ved mørklægning vil få partiet til på den anden side af krisen at tage et opgør med den gældende offentlighedslov, for det er selvfølgelig ikke kun i den aktuelle krise, at hemmeligholdelse er uacceptabel, når der skal træffes vigtige politiske beslutninger, skriver Anton Geist i sin leder.
Leder
2. maj 2020

Også Ytringsfrihedskommissionen har set lyset: Offentlighedsloven skal lempes

Når medlemmerne i Ytringsfrihedskommissionen i enighed nu anbefaler at øge adgangen til aktindsigt, hænger det sammen med, at borgernes ret til informationsfrihed er selve fundamentet for ytringsfrihed. Jo mere, der lukkes af, jo ringere ytringsfrihed
Det var desværre næppe offentlighedsloven, justitsminister Nick Hækkerup (S) havde i tankerne, da han ved offentliggørelsen af betænkningen udtalte, at regeringen vil sørge for at have kommissionens synspunkter med i det videre politiske arbejde, skriver Ulrik Dahlin på lederplads.
Kommentar
23. december 2019

Til jul ønsker jeg mig en ny offentlighedslov

Den danske offentlighedslov er designet til at beskytte ministre og myndigheder og holde magtmisbrug skjult for offentligheden. Det kan ikke fortsætte sådan
Den danske offentlighedslov er designet til at beskytte ministre og myndigheder og holde magtmisbrug skjult for offentligheden. Det kan ikke fortsætte sådan
Læserbrev
5. november 2019

Pia Kjærsgaard: Lønforhøjelse til politikere øger politikerleden

I en tid med stigende pensionsalder og velfærdsforringelser skaber det politikerlede, at S og V kæmper imod et opgør med politikeres særprivilegier. Og særbehandlingen består, hvis partierne gør alvor af ideen om en højere løn, skriver Pia Kjærsgaard (DF) i dette debatindlæg
Leder
28. juni 2019

Ændringen af den udskældte offentlighedslov er skudt ud i mørket

Der er ikke udsigt til en ændring af offentlighedsloven i den forståelsesaftale, den nyindsatte S-regering og støttepartierne har offentliggjort. Partierne, der er for en ændring af loven, bør dog blive med at kæmpe for ændring af mørkelægningen
Lys mod mørket: Demonstration mod den dengang nye offentlighedslov i 2013.

Sider

  • Kommentar
    20. maj 2021

    Offentlighedsloven misbruges til at mørklægge den politiske proces. Derfor skal den revideres

    Det er centralt for demokratiet, at medier og journalister kan stille os politikere til ansvar for vores beslutninger. Derfor må vi tage offentlighedsloven op til revision i Folketinget og sikre større gennemsigtighed, skriver medlem af folketinget og retsordfører for SF, Karina Lorentzen Dehnhardt, i dette debatindlæg.
    Offentlæighedsloven misbruges til at mørklægge den politiske proces og må derfor laves om, mener Karina Lorentzen Dehnhardt.
  • Kommentar
    23. december 2019

    Til jul ønsker jeg mig en ny offentlighedslov

    Den danske offentlighedslov er designet til at beskytte ministre og myndigheder og holde magtmisbrug skjult for offentligheden. Det kan ikke fortsætte sådan
    Den danske offentlighedslov er designet til at beskytte ministre og myndigheder og holde magtmisbrug skjult for offentligheden. Det kan ikke fortsætte sådan
  • Nyhed
    4. oktober 2012

    Regeringen sniger ny offentlighedslov ind ad bagdøren

    Regeringen indgik i går en aftale om en ny offentlighedslov med Venstre og Konservative. Formuleringen om ministerbetjening er væk, men flere frygter, at ændringen blot er kosmetisk
    Justitsminister Morten Bødskov (S) mener, at aftalen om en ny offentlighedslov skaber mere åbenhed i forvaltningen, men det synspunkt møder kritik fra blandt andet Enhedslisten og Dansk Journalistforbund
  • Baggrund
    28. december 2015

    Ministerier bruger flittigt kontroversiel mørklægningsbestemmelse

    Selv om paragraf 24 i offentlighedsloven om ministerbetjening skulle anvendes ’restriktivt’, har ministerierne i lovens første halvandet år brugt den omstridte paragraf til at hemmeligholde oplysninger og dokumenter i 360 tilfælde. Og kun i hver femte sag har ministerierne kompenseret ved at benytte reglen om meroffentlighed, viser den hidtil største undersøgelse af den nye offentlighedslov, som Information har gennemført
    Da et flertal i Folketinget i foråret 2013 vedtog den nye offentlighedslov, understregede daværende justitsminister Morten Bødskov (S), at paragraf 24 ikke bare skulle anvendes i flæng, men at paragraffen tværtimod skulle fortolkes og anvendes restriktivt.
  • Baggrund
    22. juni 2015

    Hvad vil ’systemkritiske’ partier sende til folkeafstemning?

    Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Liberal Alliance har med torsdagens folketingsvalg fået mandaterne til at leve op til deres fælles løfte om at sende centrale politiske emner til folkeafstemning. Men hverken spørgsmålet om bankunionen eller offentlighedsloven, som partierne har nævnt, er realistiske at få til folkeafstemning, vurderer jurister
    Liberal Alliance, Enhedslisten og Dansk Folkeparti sagde inden valget, at de mener, at danskerne skal have mulighed for at stemme om centrale politiske emner. Men selv om de nu har mandaterne, er det tvivlsomt, om det kommer til at ske med bl.a. spørgsmål om offentlighedsloven, som Enhedslisten gerne så som et emne for en folkeafstemning. Billedet er fra en demonstration foran Christiansborg i forbindelse med vedtagelsen af offentlighedsloven.
  • Baggrund
    15. juni 2017

    Sådan fik vi mørklagte oplysninger ud af Erhvervsstyrelsen

    Myndighederne mørklagde Danmarks eksport af overvågningsteknologi til undertrykkende regimer. Men så fik vi en idé ...
    Aktindsigt. Stillbillede fra video
  • Baggrund
    30. oktober 2010

    Boguddrag: Syv metoder til at undgå aktindsigt

    På papiret sikrer offentlighedsloven borgerne adgang til at kigge myndighederne efter i kortene. I virkelighedens verden er billedet mere grumset
    Bortkomst. Flere dokumenter om Anders Fogh Rasmussens rolle i den danske krigsdeltagelse unddrager sig fortsat offentlighedens indsigt.
  • Baggrund
    30. december 2015

    Ministerier er alt for længe om at besvare aktindsigter

    Selv om offentlighedsloven giver myndighederne en frist på syv arbejdsdage til at svare på anmodninger om aktindsigt, kan et svar være helt op til 219 arbejdsdage undervejs, og gennemsnitligt tager det 35 arbejdsdage. Det viser Informations opgørelse af ministeriernes svartider i en række sager
    Daværende justitsminister Mette Frederiksen (S) taler med journalister før et samråd om den omstridte fact finding-rapport om forholdene i Eritrea. Journalister på Berlingske måtte vente over et år, før Justitsministeriet svarede på avisens anmodning om aktindsigt i dokumenter om rapporten. Arkiv