Emne: offentlighedsloven

Seneste artikler
Overvågning: Made in Denmark
Aktindsigt. Stillbillede fra video

Sådan fik vi mørklagte oplysninger ud af Erhvervsstyrelsen

Myndighederne mørklagde Danmarks eksport af overvågningsteknologi til undetrykkende regimer. Men så fik vi en idé ...
I september 2016 trak regeringsformand Kim Kielsen (SI) lovforslaget om den nye offentlighedslov, kort inden det skulle til afstemning, efter at medier, civilsamfundsorganisationer og IA havde kritiseret, at det ikke havde været til offentlig høring i Grønland.

Grønlandsk modstand mod dansk offentlighedslov

Det grønlandske regeringsparti Siumut vil på Justitsministeriets opfordring implementere den nye offentlighedslov for danske myndigheder på øen. Men Siumuts koalitionspartner, Grønlands næststørste parti Inuit Ataqatigiit, vil stemme imod lovforslaget, som Siumut foreløbig har måttet trække tilbage to gange – senest på grund af fejl i oversættelsen af lovteksten

Ingen gevinst ved mørklægning?

Det er nærliggende at konkludere, at argumentationen for et større fortroligt frirum til embedsmændenes rådgivning var – og er – uden basis i virkeligheden.

Fik vi så bedre lovkvalitet?

Selv om Justitsministeriet har indsamlet omfattende statistik over myndighedernes brug af offentlighedslovens mørklægningsregler, vil ministeriets evaluering næppe bringe svar på det bagvedliggende spørgsmål: Blev lovene så bedre?
»Vi kommer til at bruge den nye undersøgelse som inspiration, når vi herhjemme skal finde den rigtige balance mellem hensynet til åbenhed og hensynet til at beskytte den danske regerings interne beslutningsprocesser,« udtaler justitsminister Søren Pape Poulsen

Danmark er mere lukket end andre lande, når ministre betjenes

Ny undersøgelse fra Justitsministeriet sammenligner mulighederne for aktindsigt, hvis en sag lander på en ministers bord, i otte lande. De danske regler sender os ’ned ad transparensrangstigen’, siger forskningschef
Offentlighedsloven
Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen har netop afleveret en evaluering af offentlighedslovens to vigtigste mørklægningsregler, som undergraver tilhængernes argumenter om, at reglerne skulle anvendes og fortolkes restriktivt.

Ombudsmanden finder ingen huller i mørklægningsregler

Tilbage i 2013 slog politikerne bag den ny offentlighedslov gang på gang på, at de to vigtigste mørklægningsregler i tvivlstilfælde skulle anvendes og fortolkes ’restriktivt’. Men nu viser det sig, at der ikke har været tvivl om anvendelsen, og derfor har anvendelsen ikke været restriktiv, fremgår det af en evaluering fra ombudsmanden
Da den nye offentlighedslov skulle vedtages i 2013, var der demonstrationer mod vedtagelsen foran Christiansborg med deltagelse af blandt andet journalister fra Information. Og bekymringen var velbegrundet, viser vores egen gennemgang.

Syv minusser og ét plus: Information evaluerer offentlighedsloven

På linje med andre landsdækkende medier er Information blevet bedt om at bidrage til den evaluering, som Justitsministeriet skal foretage af offentlighedsloven. Informations evaluering siger 7-1 til lukketheden

Skriv offentlighedsloven om

Læserbrev

Ekspert: Høring om offentlighedslov udelader spørgsmål om klageadgang

Det er positivt, at en række medier, foreninger, universiteter og myndigheder i løbet af de næste tre uger kan indsende deres erfaringer med den ny offentlighedslov til Justitsministeriet. Men høringen mangler lovens klagesystem, lyder kritikken fra offentlighedsrådgiver Oluf Jørgensen

Sider

Mest læste

  1. Myndighederne mørklagde Danmarks eksport af overvågningsteknologi til undetrykkende regimer. Men så fik vi en idé ...
  2. Det grønlandske regeringsparti Siumut vil på Justitsministeriets opfordring implementere den nye offentlighedslov for danske myndigheder på øen. Men Siumuts koalitionspartner, Grønlands næststørste parti Inuit Ataqatigiit, vil stemme imod lovforslaget, som Siumut foreløbig har måttet trække tilbage to gange – senest på grund af fejl i oversættelsen af lovteksten
  3. På linje med andre landsdækkende medier er Information blevet bedt om at bidrage til den evaluering, som Justitsministeriet skal foretage af offentlighedsloven. Informations evaluering siger 7-1 til lukketheden
  4. Erhvervs- og Vækstministeriet afviser i svar på en klage at give aktindsigt i tilladelser til eksport af avanceret overvågningsudstyr. Det sker blandt andet med henvisning til tidligere kritisk dækning, og til at informationerne kan bruges af virksomhedernes konkurrenter. Men de begrundelser er helt uholdbare, vurderer eksperter
  5. Samtidig med at udlændingeminister Inger Støjberg har bebudet en række stramninger, der vil gøre forholdene for udlændinge på tålt ophold mere utålelige, har hendes ministerium fået opbakning til fortsat at hemmeligholde Justitsministeriets bemærkninger fra, da reglerne blev strammet i 2008
  6. Den omstridte bestemmelse om ministerbetjening i den ny offentlighedslov virker helt efter hensigten, viser ombudsmandens evaluering, der kommer til samme resultat som Informations tidligere undersøgelse
  7. Selv om paragraf 24 i offentlighedsloven om ministerbetjening skulle anvendes ’restriktivt’, har ministerierne i lovens første halvandet år brugt den omstridte paragraf til at hemmeligholde oplysninger og dokumenter i 360 tilfælde. Og kun i hver femte sag har ministerierne kompenseret ved at benytte reglen om meroffentlighed, viser den hidtil største undersøgelse af den nye offentlighedslov, som Information har gennemført
  8. Havde den kommende offentlighedslov allerede været gældende tidligere, kunne en række af den seneste tids vigtigste sager være blevet hemmeligholdt