Emne

onlineundervisning

Studerende om semester med ti fysiske lektioner: »Tanken om at droppe ud har strejfet mig«

Signe Helms har haft så få timers fysisk undervisning, siden hun startede på Copenhagen Business School i august, at hendes motivation er helt i bund, og hun er kommet i tvivl om, hvorvidt studiet og universitetet er det rigtige

Studerende mistrives stadig efter genåbning

Over halvdelen af de nye studerende mener, at onlineundervisningen gør det meget svært at blive en del af studiefællesskabet, viser ny undersøgelse. Det vækker bekymring hos både universiteter og eksperter, fordi manglen på fælleskab kan give mere frafald

Universitetsledere: Endnu en nedlukning vil få uoverskuelige konsekvenser for fagligheden

Undervisningen på universiteterne er afhængig af nærvær og interaktion, og selvom der findes succeshistorier fra onlineundervisningen i foråret, må det ikke blive til virkelighed igen, skriver formand og næstformand for Danske Universiteters uddannelsespolitiske udvalg, Hanne Leth Andersen og Berit Eika i denne kommentar

Trump går efter USA’s universiteter: Smid alle udenlandske studerende ud!

Det virker irrationelt at undergrave vigtige strategiske og økonomiske aktiver som USA’s universiteter og højteknologiske industri, men så ensporet er Trumps immigrationspolitik.

Onlineundervisning er fristende og billigt, men de studerende får en dårligere uddannelse

De studerende er blevet glemt foran skærmene de seneste måneder, mens alle andre er kommet tilbage på skolebænken. Det er fristende for uddannelsesledere og -politikere at fortsætte med en stor mængde onlineundervisning, fordi det på kort sigt kan spare dem penge, men vi risikerer også at få kandidater, der er dårligere uddannet

Stort flertal blandt studerende er ikke i tvivl: Onlineundervisning fungerer ikke

Onlineundervisningen er markant dårligere end den normale undervisning ifølge et flertal af de DJØF-studerende, viser ny undersøgelse. Men også efter sommerferien vil de studerende på landets universiteter i stor stil skulle tage onlinekurser, og det risikerer at gøre uddannelserne ringere, mener studerende og eksperter

»Når studielivet forsvinder, så forsvinder min motivation også«

De første par uger var onlineundervisningen ikke noget problem, men så satte manglen på koncentration og motivation for alvor ind, forklarer to universitetsstuderende. Det sociale fællesskab på universitetet er en vigtig del af uddannelsen, mener de

Lærerne kæmpede sig igennem coronanedlukningen uden en strategi

På trods af en forbløffende omstillingsparathed blandt landets lærere under coronanedlukningen bør ’digital strategi’ stå højt på dagsordenen, når skolebestyrelserne samles igen, skriver Thomas Overholt Hansen, direktør i Skolernes Akademi, der i denne kronik giver sit bud på, hvad skolen skal lære af coronaundervisningen

Forskere: Onlineundervisning kan spare universiteterne penge, men giver ikke bedre uddannelser

Coronakrisen ventes også efter sommerferien at føre til mere onlineundervisning på universiteterne. Men flere forskere advarer mod at tro, at den virtuelle undervisning lærer de studerende det samme som fysisk undervisning

Mest læste

  1. Onlineundervisningen er markant dårligere end den normale undervisning ifølge et flertal af de DJØF-studerende, viser ny undersøgelse. Men også efter sommerferien vil de studerende på landets universiteter i stor stil skulle tage onlinekurser, og det risikerer at gøre uddannelserne ringere, mener studerende og eksperter
  2. Coronakrisen ventes også efter sommerferien at føre til mere onlineundervisning på universiteterne. Men flere forskere advarer mod at tro, at den virtuelle undervisning lærer de studerende det samme som fysisk undervisning
  3. De studerende er blevet glemt foran skærmene de seneste måneder, mens alle andre er kommet tilbage på skolebænken. Det er fristende for uddannelsesledere og -politikere at fortsætte med en stor mængde onlineundervisning, fordi det på kort sigt kan spare dem penge, men vi risikerer også at få kandidater, der er dårligere uddannet
  4. De første par uger var onlineundervisningen ikke noget problem, men så satte manglen på koncentration og motivation for alvor ind, forklarer to universitetsstuderende. Det sociale fællesskab på universitetet er en vigtig del af uddannelsen, mener de
  5. På trods af en forbløffende omstillingsparathed blandt landets lærere under coronanedlukningen bør ’digital strategi’ stå højt på dagsordenen, når skolebestyrelserne samles igen, skriver Thomas Overholt Hansen, direktør i Skolernes Akademi, der i denne kronik giver sit bud på, hvad skolen skal lære af coronaundervisningen
  6. I en forordning truer Trump-regeringen udenlandske studerende med deportation, medmindre de til efteråret tager kurser i klasseværelset. Men langt de fleste amerikanske universiteter har af sikkerhedshensyn valgt at begrænse undervisning til online
  7. Over halvdelen af de nye studerende mener, at onlineundervisningen gør det meget svært at blive en del af studiefællesskabet, viser ny undersøgelse. Det vækker bekymring hos både universiteter og eksperter, fordi manglen på fælleskab kan give mere frafald