Emne

opera

’Snedronningen’ er en fabelagtig opera med en dyb resonans

Hans Abrahamsen har begået endnu et bemærkelsesværdigt værk, hans første opera. I ‘Snedronningen’ efter H.C. Andersens eventyr viser han, hvor frit, frodigt og dybsindigt man fortsat kan komme overens med en genre, der er tynget af klicheer og konventioner

Rystende opera om fangenskab, tortur og håb om frihed

Opera i koncertopførelser kan være en træls oplevelse, men det var ingenlunde tilfældet med DR SymfoniOrkestrets fremførelse af Luigi Dallapiccolas ’Fangen’. Budskabet er en bevægende blotlæggelse af fascismens modstridende ansigter, og det kom til at stå utrolig stærkt i kraft af aftenens dirigent

Carmen er en gorilla, en toreador eller måske bare en fantasi

Ny opsætning af operaen ’Carmen’ er garvet og begavet teater og værd at opleve, selv om det er endnu én af disse opsætninger, hvor Carmen fylder mere, end godt er – og den største kliché om Carmen som selvstændighedens symbol truer med at vinde igen

Der er vigtigere ting i livet end rejsning, selv om mange tjener på at bilde os noget andet ind

Jeg er dødtræt af at vandre rundt i et offentligt rum, der er tilsmurt med seksuelle referencer. Tænk, hvis underlivet kunne få lov at være lidt i fred – og vi kunne bruge vores fælles opmærksomhed på langt vigtigere udfordringer såsom klimakrisen, skriver operasanger Ingeborg Fangel Mo i dette debatindlæg

Bayreuth møder Islamisk Stat og Nürnbergs spøgelser

Festspillene i den lille sydtyske by Bayreuth stiller hvert år med en særlig attraktion, det fremragende festspilorkester, som samler dedikerede musikere fra hele Tyskland. Ellers kan det gå op og ned i bestræbelserne for at opdatere arven fra Richard Wagner. I årets festspil lyser ‘Mestersangerne i Nürnberg’ atter op som en tankevækkende diskussion af tysk kulturs implikationer for tysk politik i det 20. århundrede

Anmeldelse af Don Juan på Sort/Hvid: Okay, lad os dyrke sex på dametoilettet

Don Juan er død for længst, men hans ånd lever driftigt videre på teatret Sort/Hvid, der i disse dage slår dørene op for en sjældent set kombination af nyfortolket opera, performance og eminent forførelse af publikum. Det er trods skønhedsfejl lidt af en begivenhed

Firmaet Andersen

Den professionelle publicist i brugen af opera og koncerter

'De mørkeblå lillakvinder i villakvartererne' rusker op i den banale villavejstragedie med surrealisme og atonalitet

Københavns musikfestival for samtidsmusik, KLANG, der i år fejrer tiårsjubilæum, bød på en stærk uropførelse af en opera om vold og vrangforestillinger og kvinder, der er svære at nå

Bo Holtens opera ’Schlagt sie tot!’ om Martin Luthers liv påtager sig en større opgave, end man kan bede et enkelt kunstnerisk projekt om

Luther satte musikken meget højt. Det er på ingen måde en dårlig idé at prøve at fremstille hans liv og skæbne i en opera. Men en vis protestantisk pligtopfyldenhed og ambitiøsitet gør projektet til en, hvis ikke anstrengende, så i hvert fald ganske krævende kunstoplevelse. Bo Holtens ’Schlagt sie tot!’ spiller i Malmø lige nu

Nixon ville ikke selv se operaen ’Nixon in China’ – men den fænger

For første gang herhjemme spilles amerikanske John Adams’ opera om præsident Richard Nixons besøg i Maos Kina. Det Kongelige Teaters nye produktion glimrer først og fremmest ved et intelligent og fantasifuldt mix af scenografi, projektioner og lyssætning, som holder publikum fanget på trods af længere tidsrum med trættende musikalsk monotoni

Sider

Mest læste

  1. Hans Abrahamsen har begået endnu et bemærkelsesværdigt værk, hans første opera. I ‘Snedronningen’ efter H.C. Andersens eventyr viser han, hvor frit, frodigt og dybsindigt man fortsat kan komme overens med en genre, der er tynget af klicheer og konventioner
  2. Man går stadig til logeaften i kjolesæt. Og indvielsesritualerne er en dybt velbevaret hemmelighed. Men ellers har Frimurerordenen åbnet døren på klem til hemmelighedernes allerhelligste
  3. Opera i koncertopførelser kan være en træls oplevelse, men det var ingenlunde tilfældet med DR SymfoniOrkestrets fremførelse af Luigi Dallapiccolas ’Fangen’. Budskabet er en bevægende blotlæggelse af fascismens modstridende ansigter, og det kom til at stå utrolig stærkt i kraft af aftenens dirigent
  4. Ny opsætning af operaen ’Carmen’ er garvet og begavet teater og værd at opleve, selv om det er endnu én af disse opsætninger, hvor Carmen fylder mere, end godt er – og den største kliché om Carmen som selvstændighedens symbol truer med at vinde igen
  5. Ideen om at oversætte Rossinis komiske opera ’Barberen i Sevilla’ til stumfilm er tæt på genial, men holder måske ikke til sidste akkord
  6. Holdbar og velafleveret Wagner på Det Kongelige – men elendig service
  7. Den 32-årige operachef Kasper Bech Holten kæmper for at vride sig ud af stress-kulturen og samler på de enkelte timer, hvor man er fuldstændig lykkelig Kasper Bech Holten er netop vendt tilbage til det store operahus på Holmen efter syv ugers sommerferie oven på kraftanstrengelsen gennem det sidste år med indflytning i den nye kæmpebygning og som sluteffekt opsætningen af Wagners Siegfried...
  8. Man hænger på fra start til slut i den dramatiske fortælling om sangerinden, der revolutionerede operakunsten. Maria Callas var den forgudede og forkætrede diva