Emne

opera

Liturgys metalopera er et fascinerende bæst

Wagnerske ambitioner, black metal, esoterisk filosofi og transaktivisme. Liturgys nye operaeksperiment er en stor mundfuld, men for det meste bærer eksperimentet frugt

Lille opera kan godt være stor kunst. Fransk drama i Operaen i nutidig opsætning

Det er bar og ærlig kunst, der går tæt på, når Sine Bundgaard synger sig gennem monodramaet ’La voix humane’ i Kamilla Wargo Breklings smukke opsætning på Takkelloftet

Duncan House er en vedkommende opera om at bo sammen hver for sig

Klang-festivalens kammeropera går tæt på livet i en engelsk boligblok. Opgangens beboere kommunikerer gennem sedler og opslag, der gennem sang materialiseres til selvstændige stemmer

Musicals kan sagtens høre hjemme på Det Kongelige Teater

Kulturministeren vil gerne tillade flere musicals på Det Kongelige Teater. Hvorfor ikke bruge anledningen til at gøre det til stedet, hvor en helt ny inkluderende musikdramatik bliver udviklet og fremført med institutionens ubestridelige professionalisme?

De psykologiske dybder i Verdis ’Simon Boccanegra’ reduceret til et evigt magtspil

De mørke mandsstemmer dominerer, og orkestret er det psykologiske spejl i Giuseppe Verdis oversete operadrama om magt, uforsonlighed og hævn. Men Den Kongelige Operas nyopsætning af ’Simon Boccanegra’ lykkes kun delvis, hæmmet af iscenesættelsens koncept og en skuffende musikalsk ledelse

Beethovens traumatiserede frihedshelt får omsider en troværdig genopstandelse

Den Kongelige Opera tager mange stik hjem i den nye opsætning af Beethovens ’Fidelio’. Operachef og instruktør John Fulljames har skabt sin egen minimalistiske version, der bibringer dramaet nye dimensioner, og fremfor alt bliver der sunget godt hele vejen rundt

Operaen bliver mere minimalistisk og mindre realistisk efter corona

Corona er gået ud over intimiteten i prøverummet og orkestergravens indretning. Nu har Operaen slået en beskyttende ring om sig selv, og det er svære forhold at arbejde under, men kan også føre nye kunstneriske opdagelser med sig, fortæller operachef John Fulljames

Mezzosopranen: »Min lyd kan være fuldstændig anderledes onsdag, end den var to dage før«

Tuva Semmingsen blev ikke operasanger for spotlysets skær, men for at føle sig som en del af noget større. Og så kan hun ikke holde ud at høre optagelser af sine egne koncerter

Karl Aage Rasmussen gør i ny bog op med mange myter om komponisten Händel

Ny bog om komponistens enorme livsværk. Karl Aage Rasmussen benytter den biografiske anledning og gennemgår de vigtigste af oratorierne men især fordyber forfatteren sig i operaerne. Med bogen i hånden og eksemplerne i ørerne kan man hente sig mange aha-oplevelser

Sangerinde Signe Asmussen Manuitt holder for tiden sin kæft og insisterer på ikke at gå i panik

Sangerinde Signe Asmussen Manuitt plejer at stå på scenen og bade sit publikum i sin stemme og fortolkning af inderlige og højtravende gamle tekster. Lige for tiden holder hun sin kæft hjemme i sin lejlighed, mens hun overvejer, om det er besværet værd at stille sig derop igen

Sider

Mest læste

  1. Luciano Pavarotti blev en af de største operastjerner nogensinde på grund af et stort dramatisk talent og en exceptionel stemme
  2. Tuva Semmingsen blev ikke operasanger for spotlysets skær, men for at føle sig som en del af noget større. Og så kan hun ikke holde ud at høre optagelser af sine egne koncerter
  3. I Tjajkovskijs produktion er der tre felter, hvor hans geni manifesterede sig med allerstørst kraft: opera, ballet og symfonisk musik
  4. Don Juan er død for længst, men hans ånd lever driftigt videre på teatret Sort/Hvid, der i disse dage slår dørene op for en sjældent set kombination af nyfortolket opera, performance og eminent forførelse af publikum. Det er trods skønhedsfejl lidt af en begivenhed
  5. Hvis alle diskussioner om retfærdighed skulle koges ned til ét etisk dilemma, måtte det være dødsstraf. Ny opera forsøger at få sit publikum til at tænke tanken om retfærdighed til ende, men nogle ting har været svære at omsætte til opera, fortæller instruktøren. Så som lugten af fængsel: af potens og mænd, af sved og sæd og metallet i gitteret
  6. Ny opera om Kaj Munk tager på prisværdig vis en gammel historie op, men mangler som drama enten rivende replikker eller medrivende musik
  7. Man går stadig til logeaften i kjolesæt. Og indvielsesritualerne er en dybt velbevaret hemmelighed. Men ellers har Frimurerordenen åbnet døren på klem til hemmelighedernes allerhelligste
  8. David Favrholdts kunstteori er et stykke dogmatisk propagandafilosofi med ti bud og mange fordømmelser Æstetik Filosofiprofessor David Favrholdt har skrevet en bog om filosofisk æstetik, men kan den tages alvorlig, når det hævdes, at konceptkunst og happenings aldrig kan blive kunst? Hjælper det, at uddrivelsen bygger på en påstand om, at Favrholdt i mødet med den ’rigtige’ kunst inden for opera, ballet, klassisk musik, billedkunst og film har fået en ’kunstoplevelse’, som han finder bekræftet gennem samtaler med kunstnervenner siden 1950’erne og analyser af andres beskrivelser af samme type åbenbaring? Og nytter indvendinger, når det understreges, at man kun ved, hvad der tales om, hvis man selv har oplevet den, fordi man så ikke vil være i tvivl om rigtigheden af Favrholdts påstand? Derfor har filosoffer, der begår sig inden for den filosofiske æstetik, ofte misforstået alt, fordi de åbenlyst ikke kender den pågældende oplevelse...