Emne

opera

Artikler
Klumme
17. marts 2023

’Operarejsen’ minder os om, hvor fedt det er at rejse med tog

Nu mangler vi bare, at det igen bliver muligt at rejse rundt i Europa med nattog, som både er klimavenligt og en praktisk rejseform. Hvad der er brug for, er fremfor alt politisk vilje, så flere kan tage på kulturrejse
Vennerne Allan Gravgaard Madsen, Rasmus Bruun og Frederik Cilius tager toget rundt i Europa i anden sæson af DR’s glimrende ’Operarejsen’.
Musikkritik
9. marts 2023

Verdis ’Aida’ bliver fremført med svulstig krigspropaganda og et fjollet diskoparty

Den Kongelige Operas nye iscenesættelse af den kendte opera er ikke i balance. Sopranen Miriam Clark indfriede kravene bedst i titelpartiet, mens det psykologisk mangesidede kammerspil mellem de fire hovedkarakterer lykkedes mindre godt. Forestillingens attraktion var imidlertid Det Kongelige Kapel under dirigenten Paolo Carignani
Den Kongelige Operas nye iscenesættelse af den kendte opera er ikke i balance. Sopranen Miriam Clark indfriede kravene bedst i titelpartiet, mens det psykologisk mangesidede kammerspil mellem de fire hovedkarakterer lykkedes mindre godt. Forestillingens attraktion var imidlertid Det Kongelige Kapel under dirigenten Paolo Carignani
Sladder
24. november 2022

Den tidligere dronning af pop er gået i sort

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Feature
28. oktober 2022

Musikken er den samme, men verden er blevet værre

22 år efter verdenspremieren bliver ’The Handmaid’s Tale’ genopsat i Operaen, og Margaret Atwoods fortælling om kvindeundertrykkelse er i dag mere relevant end nogensinde. Vi har fulgt prøverne på en opera, der er så voldsom, at en intimkoordinator har hjulpet til
Poul Ruders’ operaversion af Margaret Atwoods roman ’The Handmaid’s Tale’ havde urpremiere på Det Kongelige Teater i 2000 og er siden blev opført flere steder i både Europa og USA
Anmeldelse
22. september 2022

Sopranen Gisela Stille fløj højt og prægtigt som Katja Kabanova

’Katja Kabanova’ af den store tjekkiske operakomponist Leoš Janáček er omsider kommet til Det Kongelige Teater. Handlingen er nådesløs i sin skildring af kærlighedens afmagt over for despotiet. Opsætningen er enkel og symbolladet, det sanglige niveau højt, og som forestillingens magnet står sangeren i titelpartiet
Gisela Stille er født og opvokset i Sverige. Hun debuterede på Det Kongelige Teater i 1998.
Anmeldelse
16. september 2022

Kæmpeværk om 400 års dansk operahistorie er et pionerarbejde

Henrik Engelbrechts bog om 400 års operahistorie er et bemærkelsesværdigt pionerarbejde
Henrik Engelbrechts bog om 400 års operahistorie er et bemærkelsesværdigt pionerarbejde
Anmeldelse
15. september 2022

Rossinis ’Askepot’ med svimlende sangkunst og gakkede påfund

Den italienske operakomponist Gioachino Rossini var en begavet ironiker, og det samme er den norske iscenesætter Stefan Herheim. Hans version af ’Askepot’ gennemløber et hvirvlende stafetløb af ironiske pointer, men den modstandsløse orkestermusik og den ophidsende belcantosang står over alt andet
Nordmanden Stefan Herheims iscenesættelse af Rossinis Askepot på Den Kongelige Opera er ikke den vante version af eventyret. Det er flyvende opera.
Anmeldelse
25. august 2022

Med et stærkt sangerhold begejstrer Den Ny Opera i Esbjerg igen. Nu med Wagners ’Siegfried’

Den Ny Opera i Esbjerg viderefører det høje niveau i kompagniets årelange opsætning af Richard Wagners ’Nibelungens ring’. Med ’Siegfried’ er den tredje milepæl passeret, og produktionen udmærker sig især ved den sanglige kvalitet. Som den naturlige spydspids står titelpersonen, tenoren Magnus Vigilius, med en præstation af første rang
En enkelt sanger viste sig mere fremtrædende end de andre, hvad han sådan set også skal være. Siegfrieds monstrøse parti blev sunget af den danske tenor Magnus Vigilius (til højre), der her spiller over for Jens Søndergaard (Wotan).
Interview
17. august 2022

Operakomponist: »For mig er det som udgangspunkt en absurd oplevelse at se en opera«

Komponisten Matias Vestergård har sammen med forfatter Lea Marie Løppenthin og instruktør Natascha Metherell skabt en moderne horroropera efter klassisk operaskabelon med recitativer, arier og ensemblesang, rigeligt med personforviklinger og en nådesløs længde på tre timer inklusive pause
Operakomponist Matias Vestergård bruger i ’Lisbon Floor’ blandt andet inspiration fra et overnaturligt fænomen, han læste om som barn.
Ugens anbefalinger
3. juni 2022

Ugens anbefalinger: Roskilde-podcast, mælkebøttekunst og Monty Python

En podcast kan genlære dig at gå på festival, et maleri kan få dig til at værdsætte mælkebøtten, og en absurd opera kan få dig til at drømme om gakkede gangarter og lingeriklædte højesteretsdommere
Kulturredaktøren var nervøs for, om han havde glemt, hvordan man går til festival. En podcast kom ham til hjælp.

Sider

  • Klumme
    17. marts 2023

    ’Operarejsen’ minder os om, hvor fedt det er at rejse med tog

    Nu mangler vi bare, at det igen bliver muligt at rejse rundt i Europa med nattog, som både er klimavenligt og en praktisk rejseform. Hvad der er brug for, er fremfor alt politisk vilje, så flere kan tage på kulturrejse
    Vennerne Allan Gravgaard Madsen, Rasmus Bruun og Frederik Cilius tager toget rundt i Europa i anden sæson af DR’s glimrende ’Operarejsen’.
  • Anmeldelse
    17. marts 2020

    Orfeus i smuk undergangsstemning

    Den første og den sidste opera. Monteverdis tidlige værk blev sidste forestilling på Gamle Scene, inden Det Kongelige Teater midlertidigt måtte lukke ned. Nu kan man høre den på teatrets hasteimproviserede hjemmeside
    Vores anmelder var en af de heldige, der nåede at opleve den sidste opførelse af ’Orfeus’, inden Det Kongelige Teater lukkede ned. Men operaen kan stadig opleves – en lydoptagelse er tilgængelig på Det Kongelige Teaters hjemmeside.
  • Musikkritik
    9. marts 2023

    Verdis ’Aida’ bliver fremført med svulstig krigspropaganda og et fjollet diskoparty

    Den Kongelige Operas nye iscenesættelse af den kendte opera er ikke i balance. Sopranen Miriam Clark indfriede kravene bedst i titelpartiet, mens det psykologisk mangesidede kammerspil mellem de fire hovedkarakterer lykkedes mindre godt. Forestillingens attraktion var imidlertid Det Kongelige Kapel under dirigenten Paolo Carignani
    Den Kongelige Operas nye iscenesættelse af den kendte opera er ikke i balance. Sopranen Miriam Clark indfriede kravene bedst i titelpartiet, mens det psykologisk mangesidede kammerspil mellem de fire hovedkarakterer lykkedes mindre godt. Forestillingens attraktion var imidlertid Det Kongelige Kapel under dirigenten Paolo Carignani
  • 7. marts 2005

    Elektra musikalsk forstyrret

    Iscenesættelsen gør Richard Strauss til underlægningsmusik
  • Anmeldelse
    11. december 2021

    Verdis ’Maskeballet’ havde Det Kongelige Kapel og Operakoret som de absolutte trumfkort

    Det er et trekantsdrama med dødelig udgang under et historisk maskebal i Stockholm. Nyopsætningen på Operaen med den polske instruktør Karolina Sofulak forsøger sig med en alternativ, ikke udpræget stringent tolkning af Verdis drama, men orkestermusikken forløses fremragende under den italienske dirigent Paolo Carignani
    Johan Reuter som Anckarström og Gisela Stille som Amelia i ’Maskeballet’.
  • Kronik
    5. maj 2022

    Operaen ’Næsen’ fortæller os om den nye sovjetstats høje kulturelle ambitioner

    Før ’Næsen’ blev uropført i 1930, måtte den unge komponist Sjostakovitj spille musikken for arbejderne for at demonstrere, at de var vilde med den. Man håbede inderligt, at det ville blive den første revolutionære sovjetopera, der kunne matche vestlig kultur, skriver forfatter Mikkel Thrane Lassen i denne kronik
    Før ’Næsen’ blev uropført i 1930, måtte den unge komponist Sjostakovitj spille musikken for arbejderne for at demonstrere, at de var vilde med den. Man håbede inderligt, at det ville blive den første revolutionære sovjetopera, der kunne matche vestlig kultur, skriver forfatter Mikkel Thrane Lassen i denne kronik
  • Baggrund
    8. april 2020

    Sangerinde Signe Asmussen Manuitt holder for tiden sin kæft og insisterer på ikke at gå i panik

    Sangerinde Signe Asmussen Manuitt plejer at stå på scenen og bade sit publikum i sin stemme og fortolkning af inderlige og højtravende gamle tekster. Lige for tiden holder hun sin kæft hjemme i sin lejlighed, mens hun overvejer, om det er besværet værd at stille sig derop igen
    Efter nedlukningen af landet er aflysningerne af indtil videre otte koncerter og en medvirken i en tv-produktion tikket ind i en jævn strøm til sangerinde Signe Asmussen Manuitt. Lige nu sidder hun bare derhjemme, og en stor del af hendes hverdag går med at indstudere tekster og noder, men hun skal til at forberede sig på en tid, hvor hun ikke kan leve af at optræde.
  • 28. oktober 2005

    Kvinder klunser kaos

    Alle vegne er der kaotiske kvinder i disse år. Trods den høje grad af genkendelighed, skaber de ikke kvindesammenhold og ingen løsninger på kaoset i almindelige kvinders liv. De er ufarlige, de underholder, men de rykker ikke ved kvindeidealerne Deres pinlige fald-på-halen-liv får os til at grine...