Emne

opera

Anmeldelse
19. maj 2022

Louise Alenius provokerer næppe mange med sin opera ’Manualen’

’Manualen’ står ryg mod ryg med Weill og Brechts ’De Syv Dødssynder’ i Den Kongelige Opera. Louise Alenius’ nye opera om det lidende menneske, som skal dø, har skabt en enorm forhåndsinteresse. Men den blev kunstnerisk fordunklet af ’De Syv Dødssynder’ med Oh Lands sang, præsens og kropslighed
’Manualen’ foregår inde i den døende og skildrer den langsomme fysiologiske dødsproces.
Ugen på kulturgangen
6. maj 2022

Nye job til ukrainske sopraner og Inger Støjberg – og en undskyldning, der kommer lidt for sent

Kulturredaktionen har i denne uge været underholdt af endnu et afsnit af farcen om det originale Radio24syv. Ren morsomhed var til gengæld ikke på menuen ved årets White House Correspondents Dinner
Kulturredaktionen har i denne uge været underholdt af endnu et afsnit af farcen om det originale Radio24syv. Ren morsomhed var til gengæld ikke på menuen ved årets White House Correspondents Dinner
Opera om aktiv dødshjælp
6. maj 2022

Komponist Louise Alenius vil fastholde vores blik på den lidende krop i opera om aktiv dødshjælp

Hvorfor er der ikke nogen steder at gå hen, når man trænger til at dø? Det undrer den danske komponist Louise Alenius, der har skrevet en opera om aktiv dødshjælp ud fra lægen Svend Lings’ omstridte manual, som har premiere på Det Kongelige Teater den 15. maj. Information har mødt kunstneren, som et medlem af Etisk Råd anklager for at være med til at forherlige kriminalitet
Hvorfor er der ikke nogen steder at gå hen, når man trænger til at dø? Det undrer den danske komponist Louise Alenius, der har skrevet en opera om aktiv dødshjælp ud fra lægen Svend Lings’ omstridte manual, som har premiere på Det Kongelige Teater den 15. maj. Information har mødt kunstneren, som et medlem af Etisk Råd anklager for at være med til at forherlige kriminalitet
Anmeldelse
6. maj 2022

Russisk operasatire om forfølgelse, tortur og ultravold spejler Putins undertrykkelsesregime

Dmitrij Sjostakovitjs opera ’Næsen’ fra 1928 handler om magtfuldkomment bureaukrati, undertrykkelse og vold mod individet. Librettoen efter Nikolaj Gogols novelle er sarkastisk og absurd, og musikken skåner ikke ørerne ved sin skingre radikalitet. Den Kongelige Opera har inviteret en catalaner til at sætte i scene. Det gør han for fuld skrue
I tiden op til uropførelsen i 1930 lod Sjostakovitj ’Næsen’ opføre for en hal fuld af fabriksarbejdere, og det blev en bragende succes. Den 1. maj 2022 havde den premiere i Operaen i København.
Kronik
5. maj 2022

Operaen ’Næsen’ fortæller os om den nye sovjetstats høje kulturelle ambitioner

Før ’Næsen’ blev uropført i 1930, måtte den unge komponist Sjostakovitj spille musikken for arbejderne for at demonstrere, at de var vilde med den. Man håbede inderligt, at det ville blive den første revolutionære sovjetopera, der kunne matche vestlig kultur, skriver forfatter Mikkel Thrane Lassen i denne kronik
Før ’Næsen’ blev uropført i 1930, måtte den unge komponist Sjostakovitj spille musikken for arbejderne for at demonstrere, at de var vilde med den. Man håbede inderligt, at det ville blive den første revolutionære sovjetopera, der kunne matche vestlig kultur, skriver forfatter Mikkel Thrane Lassen i denne kronik
Anmeldelse
20. april 2022

Hos DR er Wagners ’Parsifal’ landet i hænderne på den mesterlige Ádám Fischer

Det handler om tro, synd, lidelse, medlidenhed og forløsning, en fire timer lang opera, som i DR’s koncertopførelse blev fordelt over to aftener. At det var en begivenhed, skyldtes først og fremmest bassangeren Stephen Milling og dirigenten Ádám Fischers spændstige og uhyre sensitive tilgang
Med dirigenten Ádám Fischer gør DR opførslen af ’Parsifal’ til noget særligt.
Anmeldelse
20. april 2022

Hos DR er Wagners ’Parsifal’ landet i hænderne på den mesterlige Ádám Fischer

Det handler om tro, synd, lidelse, medlidenhed og forløsning, en fire timer lang opera, som i DR’s koncertopførelse blev fordelt over to aftener. At det var en begivenhed, skyldtes først og fremmest bassangeren Stephen Milling og dirigenten Ádám Fischers spændstige og uhyre sensitive tilgang
Med dirigenten Ádám Fischer gør DR opførslen af ’Parsifal’ til noget særligt.
Anmeldelse
23. marts 2022

Fremragende dokumentar fortæller historien om en genial komponist og alle hans traumer

Komponisten Karlheinz Stockhausen nåede aldrig selv at opleve hele sin operacyklus ’Licht’, den længste af sin slags i historien, blive opført. Men hans to efterladte kærester hjalp med til at få opført så meget som muligt i 2019. Ny dokumentarfilm fortæller historien om et traumatiseret geni, der kunne være direkte usympatisk.
Dokumentarfilmen ’Licht’ om den tyske komponist Karlheinz Stockhausens monumentale operacyklus er en gave til os og de medvirkende.
Operachefens farvel
12. marts 2022

Operachef John Fulljames forlader Det Kongelige Teater med en elegant signatur-opsætning af Wagners storværk

John Fulljames og scenograf Tom Scutts iscenesættelse af Wagners ’Valkyrien’ er sparsom og minimalistisk og taler lavere end musikken, men lander det tunge drama elegant i en moderne verden
I John Fulljames’ tidssvarende opsætning af ’Valkyrien’ er Wotan en mesterarkitekt med en stor tegnestue.
Anmeldelse
9. februar 2022

Nedslående opførelse af Mozarts ’Requiem’ med Det Kongelige Operakor kunne ikke reddes

Det Kongelige Operakors stålsatte klang var en ødelæggende komponent i Mozarts dødsmesse, mener vores anmelder. Det kunne fire udmærkede solister og Det Kongelige Kapel ikke opveje, for heller ikke den britiske dirigent, Julia Jones, formåede at bibringe opførelsen åndelig dybde og ekspressivitet
Det Kongelige Operakor 2018-2019 under ledelse af Stephen Moore, som sidder på gulvet nederst til venstre.

Sider