Emne

oplevelsesøkonomi

Prada Meinhof: Så stopper festen

Distortion er Københavns Kommunes brandingkæledægge. Men politiet slog sidste søm i oplevelsesøkonomiens kiste, da de sidste onsdag lukkede det liberal-hedonistiske festkaos

Ny kapitalismekritik satser på ... hånddukken

En terning, en pakke farvekridt og en hånddukke bliver forvandlet til effektive våben i et nyt forskningsprojekt, der går i krig mod oplevelsesøkonomiens sejlivede fortællinger

Flere bruger kulturen

Ny kulturvaneundersøgelse viser et markant fald i andelen af danskere, der ikke går i teatret, operaen eller på kunstmuseum. Det gælder dog stadig for 36 procent, men det er ikke et demokratisk problem, mener kulturministeren. Det er nemlig ikke, fordi de ikke føler sig inviterede. Det interesserer dem bare ikke

Farv verden glad

Sødmælksvenlige Coldplay vil ’fikse verden’ ved at farve den glad. Parken i København var effektiv oplevelsesøkonomi, da de tirsdag stimulerede stadionkollektivet med et rugbrødsflittigt stadionfestbrag, der led af ubekymret underholdningssyge

Glade dage i kunstverdenen

Sammensmeltning. Kunstverdenen er blevet en del af celebrity- og eventkulturen. Ifølge kritikere er det en kunstnerisk falliterklæring, for andre en naturlig følge af, at kunsten følger pengene og den generelle celebrity-dyrkelse i samfundet

Sort snak om oplevelsesøkonomi

I en verden, hvor alt er skabt til refleksion og erkendelse, og hvor alle er kunstnere, har Rolf Nowotny søgt dybt ind i sig selv for at finde det lille glimt, som han føler, gør kunsten til noget særligt

Kulturoplevelser hitter som julegaver

Danskerne har fået materiel forstoppelse, og vi vil gerne signalere, at vi er kulturelle og sådan nogle, der går op i åndslivet. Derfor ligger der et væld af teaterforestillinger, koncerter, tivoliture og årskort til yndlingsmuseet under træet i år

Vejen ud af kulturreservatet

Det Kongelige Bibliotek bød mandag aften på en debat med DR's kulturdirektør Morten Hesseldahl om, hvordan kulturens folk kan finde vej til andet end kunststøtte-distributionen og nichekanalernes programflader

Kulturpolitik er erhvervspolitik

De kreative erhverv eller oplevelseserhvervene præsterer en årlig værditilvækst på 108 milliarder kroner, eller ca. otte gange så meget som landbrugets værditilvækst

Overskudsdanmark findes ikke

Svendborg er en af Danmarks mest kreative byer, men oplevelsesøkonomien har ikke ført nævneværdig økonomisk fremgang. Selv om Radikale Venstre førte an i den moderne klassekamp, har også de revurderet synet på Danmarks fremtid

Sider

Mest læste

  1. »Flere rapporter viser, at forskellen mellem rige og fattige er blevet stadig større under Nyrup. Der er knap 1,2 millioner mennesker på permanente offentlige ydelser. Det er en stigning siden 1993 – trods højkonjunktur...
  2. Når der bliver færre faste beboere om vinteren, vil der være færre til at holde hjulene i gang i byen. Så bliver vi endnu mere afhængige af turisterne, siger Ole Bo, ejendomsmægler i Skagen. Rapport fra oplevelsesøkonomiens velhaverghetto
  3. Oplevelsesøkonomi er det nye buzzword i museumsverdenen og nu også på ARKEN Museum for Moderne Kunst. Men spørgsmålet er, hvor langt man skal gå for at møde masserne? Skal vi udfordres eller have vores lækkert indpakkede kulturfix ind med skovl uanset de kunstneriske omkostninger?
  4. Antropologen Karen Lisa Salamon skærer skarpt og originalt i sin nye bog 'Selvmål' igennem samfundets forskellige felter og finder det samme grinende ansigt over det hele: Den nyliberalistiske markedslogik
  5. Oplevelsesøkonomi. Sprogmuseer er en ny trend i museumsverdenen. Får Danmark også et?
  6. Kunst, kultur og oplevelser har en eksportværdi, der er halvanden gang større end landbrugets. Men kan oplevelsesindustrien luge ud i arbejdsløshedskøen? Ja, tommelfingerreglen er, at én akademiker baner vejen for fem nye job
  7. Verdens mest træfsikre brand har bud nok. Han kan blive, hvor han er; tage til til Italien eller Frankrig - eller også følge med fruen, som for tiden kigger energisk på huse i Hollywood. Det hele giver mening - og markedsandele
  8. Biler og bukser har altid været genstand for kulturelle distinktioner mellem forskellige grupper. Og valg af bolig osv. gør det ganske let at aflede fra socioøkonomisk status