Emne

oplevelsesøkonomi

Prada Meinhof: Så stopper festen

Distortion er Københavns Kommunes brandingkæledægge. Men politiet slog sidste søm i oplevelsesøkonomiens kiste, da de sidste onsdag lukkede det liberal-hedonistiske festkaos

Ny kapitalismekritik satser på ... hånddukken

En terning, en pakke farvekridt og en hånddukke bliver forvandlet til effektive våben i et nyt forskningsprojekt, der går i krig mod oplevelsesøkonomiens sejlivede fortællinger

Flere bruger kulturen

Ny kulturvaneundersøgelse viser et markant fald i andelen af danskere, der ikke går i teatret, operaen eller på kunstmuseum. Det gælder dog stadig for 36 procent, men det er ikke et demokratisk problem, mener kulturministeren. Det er nemlig ikke, fordi de ikke føler sig inviterede. Det interesserer dem bare ikke

Farv verden glad

Sødmælksvenlige Coldplay vil ’fikse verden’ ved at farve den glad. Parken i København var effektiv oplevelsesøkonomi, da de tirsdag stimulerede stadionkollektivet med et rugbrødsflittigt stadionfestbrag, der led af ubekymret underholdningssyge

Glade dage i kunstverdenen

Sammensmeltning. Kunstverdenen er blevet en del af celebrity- og eventkulturen. Ifølge kritikere er det en kunstnerisk falliterklæring, for andre en naturlig følge af, at kunsten følger pengene og den generelle celebrity-dyrkelse i samfundet

Sort snak om oplevelsesøkonomi

I en verden, hvor alt er skabt til refleksion og erkendelse, og hvor alle er kunstnere, har Rolf Nowotny søgt dybt ind i sig selv for at finde det lille glimt, som han føler, gør kunsten til noget særligt

Kulturoplevelser hitter som julegaver

Danskerne har fået materiel forstoppelse, og vi vil gerne signalere, at vi er kulturelle og sådan nogle, der går op i åndslivet. Derfor ligger der et væld af teaterforestillinger, koncerter, tivoliture og årskort til yndlingsmuseet under træet i år

Vejen ud af kulturreservatet

Det Kongelige Bibliotek bød mandag aften på en debat med DR's kulturdirektør Morten Hesseldahl om, hvordan kulturens folk kan finde vej til andet end kunststøtte-distributionen og nichekanalernes programflader

Kulturpolitik er erhvervspolitik

De kreative erhverv eller oplevelseserhvervene præsterer en årlig værditilvækst på 108 milliarder kroner, eller ca. otte gange så meget som landbrugets værditilvækst

Overskudsdanmark findes ikke

Svendborg er en af Danmarks mest kreative byer, men oplevelsesøkonomien har ikke ført nævneværdig økonomisk fremgang. Selv om Radikale Venstre førte an i den moderne klassekamp, har også de revurderet synet på Danmarks fremtid

Sider

Mest læste

  1. En terning, en pakke farvekridt og en hånddukke bliver forvandlet til effektive våben i et nyt forskningsprojekt, der går i krig mod oplevelsesøkonomiens sejlivede fortællinger
  2. Der er et stort uopdyrket potentiale for skabelseaf merværdi i humanisterne. Erhvervslivet er ved at få øjnene op for mulighederne, og universiteterne satser hårdt på nye samarbejder
  3. Døren til markedet for oplevelser står stadig kun på klem. Hvorfor ikke åbne den helt og få et vue ud over oplevelsesøkonomiens fulde potentiale?
  4. »Flere rapporter viser, at forskellen mellem rige og fattige er blevet stadig større under Nyrup. Der er knap 1,2 millioner mennesker på permanente offentlige ydelser. Det er en stigning siden 1993 – trods højkonjunktur...
  5. Der var enighed i det danske kritikerlaug fra Jylland til København om den store 2005-fejring af H. C. Andersen: Fiasko, skandale og dårlig smag. To medlemmer af Det kunstneriske råd for HCA-2005 tager her til genmæle mod den journalistiske 'gruppevoldtægt'
  6. Frem for at fremmane glæden eller svinge pisken for at fremme præstationen, bør vi skele til oplysningens dannelsesideal, der tilbyder en kilde hinsides glæden og pligten
  7. Ny kulturvaneundersøgelse viser et markant fald i andelen af danskere, der ikke går i teatret, operaen eller på kunstmuseum. Det gælder dog stadig for 36 procent, men det er ikke et demokratisk problem, mener kulturministeren. Det er nemlig ikke, fordi de ikke føler sig inviterede. Det interesserer dem bare ikke
  8. Oplevelsesøkonomi er det nye buzzword i museumsverdenen og nu også på ARKEN Museum for Moderne Kunst. Men spørgsmålet er, hvor langt man skal gå for at møde masserne? Skal vi udfordres eller have vores lækkert indpakkede kulturfix ind med skovl uanset de kunstneriske omkostninger?