Emne

opvækst

Mit barnebarn vil ikke kunne genkende sig selv i de lykkelige barndomsbilleder

Skønhed, glæde og latter triumferer på de mange billeder, der dokumenterer børns opvækst i vores smartphoneæra. De smertelige sider af børnelivet er der ingen, der tager billeder af

Kunne Apple ikke give en hånd med, så børnenes skærmforbrug ikke går over gevind?

Få er uenige i, at tobaksindustrien har et ansvar for, at børn begynder at ryge. Gad vide, hvornår vi begynder at havde det sådan med Apple og Google

En 40-årig mand, der spiller computer, er ikke noget kønt syn. Men jeg gør det alligevel

Kan man overhovedet tage en fuldvoksen computerspillende mand i shorts seriøst? Bør man? Og for den sags skyld: Er det useriøst at skrive en klumme om kvartalsfødselsdage, når der er klimakrise?

Elena Ferrante: Det er tid til at eliminere inddelingen i vindere og tabere

Det tog mig lang tid at forstå, at disse klassifikationer er lige så grusomme, som de er vilkårlige

Når en ny natkjole og en kærlig pudekamp kan virke som et afgørende vendepunkt i livet

Catalanske Carla Simóns livsbekræftende opvækstdrama ’Sommeren 1993’ formidler smukt og sanseligt minder om tab, sorg og håb

Børn skal ikke bare være skoleparate, de skal være glade

Alle er så optaget af, hvordan vi kan lære børnene mere og i et hurtigere tempo, at vi helt glemmer at interessere os for, hvordan børnene egentlig har det

Jeg ved, du elsker mig. Men kan du lide mig?

Tror du virkelig, man bliver fri, bare fordi man knuser sin far og vælter sin mor som livets autoriteter? En ny amerikansk film udstiller det klassiske frigørelsesdramas banalitet
Anmeldelse

Sjældent har det gjort så ondt og godt at se et rullefald ud af reden som i ’Lady Bird’

Greta Gerwig har lavet tidens bedste film om at være en ung, forvirret og flyveklar kvinde – og om at være mor til sådan en. ’Coming of age’-tematikkerne er der ikke noget sindsoprivende nyt i, men Gerwigs instruktørdebut er til gengæld sindsoprivende veltimet og velspillet, ekstremt morsom og rørende og stiller sig på alles side

Brevkassen: Skal mit barn kende sit ophav?

Efter mange forsøg er jeg blevet gravid med ægdonation – det vil sige, at min mand er sæddonor, men ægget er en fremmed kvindes. Skal vi fortælle vores kommende barn om disse omstændigheder?
Anmeldelse

’Wonder’ er vidunderlig

Stephen Chboskys ’Wonder’ er et lunt og rørende familiedrama om venskab og kærlighed og om at turde se livet og verden i øjnene

Sider

Mest læste

  1. Computerspillende fædre punkterer forestillingen om den veldrevne børnefamilie. Kan man overhovedet tage dem seriøst? Bør man?
  2. Skønhed, glæde og latter triumferer på de mange billeder, der dokumenterer børns opvækst i vores smartphoneæra. De smertelige sider af børnelivet er der ingen, der tager billeder af
  3. Jeg brød med min belastede barndom, fik uddannelse og fast job. Min bror endte på bunden af samfundet. Det ville være et kæmpe fremskridt, hvis politikerne ville erkende, at mennesker ikke ender der, fordi de er dovne. Hvis de ville indse, at ikke alle kan rejse sig, bare de ønsker det nok
  4. 'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
  5. Få er uenige i, at tobaksindustrien har et ansvar for, at børn begynder at ryge. Gad vide, hvornår vi begynder at havde det sådan med Apple og Google
  6. Det tomrum, der opstår hos forældrene, når børn flytter hjemmefra, er et tabu. De forladte forældre privatiserer smerten. Den kan ikke lanceres som en god historie, men kalder på resigneret tavshed
  7. For én ud af ti gravide ender den søde forventning til moderskabet med en depression - blandt andet fordi barsel og ammehjerne ikke passer med vores indarbejdede samfundsforventninger til arbejde og præstation, mener antropolog
  8. Familien er for alvor rykket ind i samtidslitteraturen med romaner, der tematiserer de nære relationer og konflikter i kerne- og skilsmissefamilien. Nostalgien er borte, og nøgterne beskrivelser af det vanskelige fællesskab har taget over