Emne

overforbrug

Kronik
28. marts 2022

I dag har det grønne foregangsland Danmark opbrugt sin del af klodens ressourcer for 2022

Hvis alle klodens ressourcer var fordelt lige, ville Danmark i dag have opbrugt sin kvote for i år. Det illustrerer vores vilde overforbrug, som vi er nødt til at komme til livs ved blandt andet at afskaffe engangsting og gøre reparationer skattefri, skriver præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding, i denne kronik
Hvert år bruger danskerne 130 millioner engangskaffekopper. Lagde man kopperne i en lang række, ville den strække sig hele vejen fra København til Cape Town i Sydafrika.
Earth Overshoot Day
28. marts 2022

Hvis resten af verden havde samme forbrug af ressourcer som Danmark, ville det kræve 4,2 jordkloder

Hvis resten af verden brugte samme mængde naturressourcer som Danmark, ville vi i dag have opbrugt hele jordklodens biokapacitet for det indeværende år. Det placerer os på en 15.-plads over de mest overforbrugende lande i verden, når det kommer til naturressourcer
Hvis resten af verden brugte samme mængde naturressourcer som Danmark, ville vi i dag have opbrugt hele jordklodens biokapacitet for det indeværende år. Det placerer os på en 15.-plads over de mest overforbrugende lande i verden, når det kommer til naturressourcer
Baggrund
18. oktober 2021

Grøn omstilling er ikke nok. Vi er nødt til at gøre noget ved vores overforbrug

De aktuelle forsyningskriser er et varsel om det, der kan vente forude, selv hvis vi omstiller verden til grøn energi. Det er ikke nok at sigte efter cirkulær økonomi med lukkede stofkredsløb, vi må gøre noget ved selve overforbruget, siger forskere
Et metalværk i Tyskland er ved at støbe en skibsskrue til en kunde i Kina. Det er den form for produktionesvækst, som ikke i praksis lader sig indpasse i en cirkulær økonomi.
Nyhed
30. november 2020

Ny rapport: Klimakampen behøver et indgreb mod reklamer

Reklamebranchen fremmer materialisme og forbrugerisme og skader indsatsen mod klimakrisen ved sin markedsføring af klimaskadelige produkter, konkluderer en ny undersøgelse
»Der findes tilstrækkelig med veletableret empiri, som støtter vores konklusion om, at reklameindustrien indirekte bidrager til at forvolde skader på klima og miljø,« hedder det i den nye undersøgelse, der skyder på reklamebranchen og kommercielle fænomener som Black Friday.
Leder
30. november 2020

En sort fredag i en sort uge for klimaet

Allerede før Black Friday var danskerne ude at skrue op for forbruget. Til gengæld er der grænser for, hvor meget de ønsker at skrue op for CO2-beskatningen. En situation tilsyneladende i pagt med regeringens holdning
Black Friday blev i år ikke så vild og vanvittig som de foregående år. Men der er ikke meget, der tyder på, at det er, fordi forbrugerne er blevet mætte med hensyn til materialisme. Forklaringen er nok snarere, at Black Friday i år er blevet til Black Week eller Black Weekend med tilbuddene spredt ud over flere dage.
Læserbrev
6. august 2020

Klimakrisen har skabt en større kløft mellem de unge og de ældre end nogensinde før

Engang var det den ældre generation, der grundet deres erfaringer udstrålede visdom og stabilitet, men vores generationers overforbrug har gjort, at nu om dage er det de unge mennesker, der repræsenterer eftertankens visdom, skriver forfatter Bo Thyge Bisgaard i dette debatindlæg
Kommentar
29. november 2019

Bach Friday: Et åndeligt fællesskab om ikke at købe nyt tv i dag

Det er ikke længere nok at blive hjemme fra turen i Elgiganten - nu vil kritikerne også ud og være sammen på Black Friday
Klima- og miljøorganisationer har omdøbt Black Friday til Green Friday, og den amerikanske tradition er hvert år genstand for enorm kritik. Men er antidyrkelsen af Black Friday selv blevet tilstrækkelig religiøs, spørger Iben Katrine Alminde.
Kommentar
19. oktober 2019

Millioner af lortegaver købes til børnefødselsdage hvert år for at ende i skraldespanden

Traditionen om, at børn skal forære hinanden billigt, udueligt plastiklegetøj til fødselsdage, bidrager til overforbrug og miljøbelastning. Vi lærer vores børn at bruge og smide væk, skriver far til to Jon Berg Kjellman i dette debatindlæg
Vores børn vil næppe takke os for de små uduelige gaver, når de bliver store og ikke vil have muligheden for at opleve skildpadder eller delfiner for bare plastik, skriver Jon Berg Kjellman i dette debatindlæg. 
Kronik
5. oktober 2019

Samler vi os om bevidst forbrug, kan vi give den herskende klasse reel modstand

Arbejderne har ikke længere en fælles identitet. Nu er vi alle gjort til forbrugere. Men bliver vores forbrug bevidstgjort og kritisk, kan det blive en fællesidentitet for massen, der skaber modvægt til den herskende klasse, skriver social- og sundhedsassistent Jonas Palm i dette debatindlæg
Arbejderne har ikke længere en fælles identitet. Nu er vi alle gjort til forbrugere. Men bliver vores forbrug bevidstgjort og kritisk, kan det blive en fællesidentitet for massen, der skaber modvægt til den herskende klasse, skriver social- og sundhedsassistent Jonas Palm i dette debatindlæg
Kronik
22. februar 2019

Vi skal købe mindre tøj og passe bedre på det, vi allerede har

Tøjforbrug er en del af klimakampen. Bæredygtigt tøj associeres ofte med dyre, lokalproducerede, økologiske designvarer. Men det handler mere om at købe mindre og vedligeholde tøjet miljørigtigt
Amsterdam tager imod tonsvis af dansk genbrugstøj, som sorteres og sælges videre. Mængden af genbrugsegnet tøj er i dag beskedne fem procent af alt indsamlet tøj, og det sælges til Østeuropa. Resten sorteres fra i mange fraktioner, og det bedste fra de fraktioner sælges til Pakistan og Indien.

Sider