Emne

P1

Læserbreve

Læserbreve fra dagens avis

24 fortællinger om fodbold, strubesang og gyserforskning i Nuuk

P1’s decemberføljeton ’3900 Nuuk’ skildrer beboere i et moderne Grønland, hvor der ingen modsætning er mellem at være traditionsbevidst og globalt orienteret

Hvordan lyder sexsvimmelhed?

Og hvordan lyder det at hade sin chef indestængt? Og hvordan lyder ens mors hårdt prøvede livserfaring? En flok unge radioentusiaster, Radiokollektivet, fylder P1’s sommerdage ud med små mere eller mindre eksperimenterende versioner af ’Radiofortællinger’ og afprøver, hvad lyd kan (og ikke kan) gøre for den gode fortælling

Radiodokumentarisme lever – og får det bedre

DR har ikke sjoflet radiodokumentarismen, som man kan få indtryk af, når man læser Informations artikler om emnet. Snarere er den blevet skærpet til glæde for lytterne

Hverken doku eller drama

Det såkaldt radiodokumentariske drama ’Vidne’ om et PET-beskyttet vidnes identitetsskifte har ingen krimispændende, psykologisk ophidsende eller faktuelt afslørende momenter at fange lytteren med

En fiktionsbro til Egtvedpigen

Merete Pryds Helle tager sig den vilde fantasis friheder, når hun i oldtids-radiodramaserien ’Før vi blev danske’ graver en fortid frem, der ellers er svær at gøre levende. Radiofonisk er det ikke skønt, men som fri arkæologisk formidling kan det mere, end museerne alene kan

Det letkøbte argument

Tre aktuelle eksempler i udvalg – at sløjfe helligdage, Venstres klimasyn og Lomborgs spild af millioner samt dansk statsradiofonis forfald

P1 følger godt med tiden, Metz

I forhold til for 50 år siden kommer vi endda meget mere ud i virkeligheden og rundt i hele verden. P1 vinder også mange priser for programmerne – forskellen er bare, at P1 i dag formentlig vinder endnu flere priser, end da Georg var dreng i 1950’erne

Dekadanskere i Dubai

P1’s Mikkel Clausen har stukket mikrofonen ind i materialismens lykkefatamorgana, Dubai, i sin allerhøjest høreværdige portrætserie om ’Dubais danske damer’, der forstørrer Vestens værdiparadokser

Sjove kvinder med kvinder på

Kunstnerkollektivet Sort Samvittighed, elsket for Anne Linnet-teaterkoncerten ’Hvid Magi’, er blevet fredagssatire på P1. I et forfriskende selvfølgeligt kvindeunivers leverer de koncertgenbrug, kvindeparodier a la ’I Hegnet’ og, når det rigtigt fungerer, følelser udtrykt med en sorthumoristisk poesi og absurditet, der er noget nyt på P1

Sider

Mest læste

  1. Tv- og radioværten Adrian Hughes folder sin spektakulære familiehistorie ud i en ny, usædvanligt smukt produceret podcast, der fører sin lytter ind i efterkrigstidens københavnske overklasse og i visse mørke hjørner af den menneskelige psyke
  2. Hvilket podcastinput får avisens journalister til det output, de spytter ud? På vores lille dagblad lyttes der til udenlandske politiske aktualitetsprogrammer, familiefortællinger og norsk true crime. Noget giver inspiration til det journalistiske arbejde, mens andet giver en pause fra netop det. Kulturens udsendte tog en runde på avisen og lod Informations journalistkorps anbefale favoritter og sende deres læsere på ferie med ørerne fulde af guld
  3. For Informations udsendte og mange radiofolk står ’P1 på plejehjem’ som et højdepunkt i dansk radiohistorie. Vi inviterede Mikael Bertelsen med tilbage på et sidste besøg på plejehjemmet, der nu er ved at blive fjernet fra jordens overflade, til en snak om at lave radio til arkiverne
  4. P1’s podcast om en kvindelig stønners mangeårige telefoniske kontakt med klassiske slagtøjsspillere er det bedste, jeg har hørt, om blufærdighed og mangel på samme
  5. ’True crime’ er en af de mest populære podcastgenrer og efterhånden så veletableret, at konventioner og klicheer begynder at springe i øjnene. Det ser man i satiremediet The Onions parodiske mordgådeføljeton ’A Very Fatal Murder’, mens den danske podcast ’Et langsomt mord’ viser, hvordan genren kan bruges som afsæt for en historie, der handler om meget mere end menneskelig ondskab
  6. Danskerne er i stigende grad lyttere, og de er klar til fortælleudfordringer. Tidligere var DR garant for radiokunst, der ville udfordre, men i dag er dokumentarerne for præget af overfortællende speaks og føljetonstruktur
  7. En amerikansk radiostation har besluttet ikke at spille ’Baby it’s cold outside’ længere, fordi teksten kan virke stødende. Men det er et skråplan at forsøge at bortviske historien
  8. I lørdags vandt P1's Ultralyd journalistikkens svar på en Oscar. Alligevel skal programmet lukkes. Ledelsen er et tænkende regneark, men her har de altså regnet forkert, siger DR-medarbejder