Emne

pædagoger

Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!

Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg

Pædagoger: Coronahverdagen i daginstitutionerne er urimelig. Det ændrer skulderklap ikke på

Børn og pædagoger udgør frontlinjen i genåbningen, og det har presset alt for meget ansvar ned i de enkelte institutioner. Pædagoger skal blandt andet vælge, hvilke forældre der kan få deres barn passet. Det får både børn og samarbejde til at vælte, skriver to pædagoger i dette debatindlæg

Laura Ringos ‘Fødedygtig‘ er en enkel og loyal skildring af almindelige moralske fejltrin

At parforhold kan overskride deres holdbarhedsdato, og at inklusionsreformen i den danske folkeskole fører problemer med sig, er hverken nyt eller opsigtsvækkende. Det lykkes dog Laura Ringo at skabe helt fundamental indlevelse i en ung børnehaveklasseleders kvaler

Vemmers verden: I 2000 besøgte vi manden bag børne-tv, som du kender det

Hvad var det for en ånd, hvad var det for en sjæl, som gjorde, at DR’s B&U-afdeling var så selvkørende, lykkelig og harmonisk en enhed med samme chef, mange af de samme medarbejdere, samme høje kvalitet i programmerne og samme udtryk? Det spørgsmål stillede Informations udsendte medarbejdere i 2000, da de besøgte B&U og afdelingens grundlægger og chef, Mogens Vemmer, som nu er død i en alder af 84

Eksperter: Kvalitetsundersøgelse af børnehaver måler ikke kvalitet

Børn lærer ikke nok i børnehaven, viste en stor undersøgelse af kvaliteten i danske børnehaver for nylig. Men undersøgelsen får kritik af eksperter for slet ikke at måle kvalitet og for at være alt for fokuseret på førskolelæring

Tag penge fra de pædagogiske konsulenter og øg normeringen med dem

Mange aktører sluger store beløb fra kommunerne på at udvikle koncepter og materiale til at opkvalificere pædagogerne. Men det er ikke sådan, man sikrer børns trivsel og udvikling. Brug pengene på at øge normeringen i stedet, skriver pædagog Nanna Høyrup Andersen i dette debatindlæg

Specialisering af pædagoguddannelsen løser ikke problemet. Uddannelsen er for dårlig

Pædagoguddannelsen har mange problemer, der ikke løses af at oprette en specialiseret socialpædagogisk uddannelse. Der er brug for, at de studerende trækkes ud af normeringen i praktikken og flere penge, skriver partnere i tænketanken Idona i dette debatindlæg

Velfærdsuddannelser kan ikke tales op, men arbejdsvilkårene kan gøres bedre

Der er hårdt brug for flere lærere, pædagoger og andre velfærdsmedarbejdere. Alligevel søger færre unge ind på uddannelserne til især lærer og pædagog. Fravalget skyldes især dårligere arbejdsvilkår og detailstyring i det offentlige, påpeger eksperter. Derfor nytter det ikke at blive ved med at lave om på uddannelserne eller tale dem op

Folkeskolelæreren, pædagogen og sygeplejersken: »Vi har aldrig fortrudt vores valg«

Uddannelserne til folkeskolelærer, pædagog og sygeplejerske oplevede igen i år et fald i ansøgere. Fagene er kendte for at være mål for kritik og besparelser, men ude på arbejdspladserne findes der mange, som elsker deres arbejde, og vil opfordre de unge til at følge i deres fodspor. Vi har talt med tre af dem.

Politikernes nedladende retorik er skyld i lavt optag på pædagog- og læreruddannelsen

Det er bekymrende, at så få har søgt ind på pædagog- og læreruddannelsen i år. Jeg er sikker på, at politikernes nedladende retorik har haft en finger med i spillet, skriver pædagog og lærer Stina Egedius i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg
  2. Børn og pædagoger udgør frontlinjen i genåbningen, og det har presset alt for meget ansvar ned i de enkelte institutioner. Pædagoger skal blandt andet vælge, hvilke forældre der kan få deres barn passet. Det får både børn og samarbejde til at vælte, skriver to pædagoger i dette debatindlæg
  3. Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  4. Rygter om seksuelle overgreb mod elever på Det Kgl. Opfostringshus blev i slutningen af 1970’erne undersøgt af en kontorchef fra Københavns Kommune, der var medlem af skolens bestyrelse. Han valgte ikke at spørge eleverne. Det undrer i dag Claus Due, en af de børn der blev udsat for krænkelser
  5. Når ungerne gnubber sig mellem benene eller smider tøjet for at lege doktorleg med vennerne, går mange forældre og pædagoger i panik. Berøringsangsten og frygten for pædofili har siden 90’erne overskygget det væsentlige faktum, at børn faktisk har en seksualitet. Og nej, de voksne må ikke deltage i den
  6. Der er hårdt brug for flere lærere, pædagoger og andre velfærdsmedarbejdere. Alligevel søger færre unge ind på uddannelserne til især lærer og pædagog. Fravalget skyldes især dårligere arbejdsvilkår og detailstyring i det offentlige, påpeger eksperter. Derfor nytter det ikke at blive ved med at lave om på uddannelserne eller tale dem op
  7. For anbragte unge kan det være altafgørende, hvis de møder en voksen, der investerer mere end blot deres faglighed. Men et for dybt engagement kan også føre til svigt
  8. At parforhold kan overskride deres holdbarhedsdato, og at inklusionsreformen i den danske folkeskole fører problemer med sig, er hverken nyt eller opsigtsvækkende. Det lykkes dog Laura Ringo at skabe helt fundamental indlevelse i en ung børnehaveklasseleders kvaler