Emne

pædagoger

Tag penge fra de pædagogiske konsulenter og øg normeringen med dem

Mange aktører sluger store beløb fra kommunerne på at udvikle koncepter og materiale til at opkvalificere pædagogerne. Men det er ikke sådan, man sikrer børns trivsel og udvikling. Brug pengene på at øge normeringen i stedet, skriver pædagog Nanna Høyrup Andersen i dette debatindlæg

Specialisering af pædagoguddannelsen løser ikke problemet. Uddannelsen er for dårlig

Pædagoguddannelsen har mange problemer, der ikke løses af at oprette en specialiseret socialpædagogisk uddannelse. Der er brug for, at de studerende trækkes ud af normeringen i praktikken og flere penge, skriver partnere i tænketanken Idona i dette debatindlæg

Velfærdsuddannelser kan ikke tales op, men arbejdsvilkårene kan gøres bedre

Der er hårdt brug for flere lærere, pædagoger og andre velfærdsmedarbejdere. Alligevel søger færre unge ind på uddannelserne til især lærer og pædagog. Fravalget skyldes især dårligere arbejdsvilkår og detailstyring i det offentlige, påpeger eksperter. Derfor nytter det ikke at blive ved med at lave om på uddannelserne eller tale dem op

Folkeskolelæreren, pædagogen og sygeplejersken: »Vi har aldrig fortrudt vores valg«

Uddannelserne til folkeskolelærer, pædagog og sygeplejerske oplevede igen i år et fald i ansøgere. Fagene er kendte for at være mål for kritik og besparelser, men ude på arbejdspladserne findes der mange, som elsker deres arbejde, og vil opfordre de unge til at følge i deres fodspor. Vi har talt med tre af dem.

Politikernes nedladende retorik er skyld i lavt optag på pædagog- og læreruddannelsen

Det er bekymrende, at så få har søgt ind på pædagog- og læreruddannelsen i år. Jeg er sikker på, at politikernes nedladende retorik har haft en finger med i spillet, skriver pædagog og lærer Stina Egedius i dette debatindlæg

Unge kvinder med handicap: Her er vores bud på en bedre handicappolitik

Den handicappolitik, der udgør rammerne for vores hverdag, er ikke god nok. Den enkeltes behov og ønsker skal mere i centrum, og vi skal have mere individuel støtte, skriver to kvinder med handicap i dette debatindlæg

Minimumsnormeringer kræver, at vi skaber flere veje til at blive pædagog

Aftalen mellem de røde partier om at indføre minimumsnormeringer kræver, at vi uddanner langt flere pædagoger. Det kræver et kvalitetsløft af uddannelsen, flere muligheder for merituddannelse og helt nye uddannelsesveje for folk fra andre brancher, skriver dekan på Københavns Professionshøjskole og administrerende direktør for Tænketanken DEA i dette debatindlæg

Pædagogmedhjælper: Jeg kan sige op, men det kan børnene ikke

Jeg har sagt op på grund af de dårlige normeringer, selv om jeg holder meget af at arbejde i daginstitution. Nu vil jeg fortælle, hvordan en underbemandet stue ser ud, og hvordan det påvirker børn og personale, skriver Olivia Jonasson i dette debatindlæg

Pædagog: »Når et lille barn græder, vil jeg have tid til at være nærværende«

I denne uge satte DR fokus på vilkårene i landets daginstitutioner med dokumentaren ’Hvem passer vores børn?’ Dokumentaren følger tre pædagoger. Mia Tilgreen Nielsen fra vuggestuen Munin i Greve er den eneste af dem, der ikke har sagt sit job op i protest. Men hun er frustreret over, at hun ofte må gå på kompromis med sin pædagogiske faglighed på grund af manglende ressourcer

Dit postnummer kan afgøre, hvor meget tid og omsorg pædagoger kan give dit barn

I skolen er der et klasseloft på 28 elever, men der er ingen grænser for, hvor mange børnehavebørn man må putte ind på den samme stue. Det går ud over børnenes udvikling

Sider

Mest læste

  1. Mange aktører sluger store beløb fra kommunerne på at udvikle koncepter og materiale til at opkvalificere pædagogerne. Men det er ikke sådan, man sikrer børns trivsel og udvikling. Brug pengene på at øge normeringen i stedet, skriver pædagog Nanna Høyrup Andersen i dette debatindlæg
  2. Når ungerne gnubber sig mellem benene eller smider tøjet for at lege doktorleg med vennerne, går mange forældre og pædagoger i panik. Berøringsangsten og frygten for pædofili har siden 90’erne overskygget det væsentlige faktum, at børn faktisk har en seksualitet. Og nej, de voksne må ikke deltage i den
  3. Vi har indtaget flere portioner Halfdan og Ib end vi har spist kærnevælling. Og det er ikke så lidt for den første hele velfærds-generation, der gik i institution
  4. Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  5. Når vi har lyttet til økonomers jammer over den jobløse vækst, så er der kun et svar: Ansæt mange flere af verdens bedste pædagoger. Det vil øge væksten og give besparelser på hospitalsudgifterne
  6. Det er kun børns nære relationer, der kan producere tryghed og selvværd hos børn. Professionel pædagogkontakt slår slet ikke til, mener klinisk psykolog
  7. Man tugter da den, man elsker
  8. Når børn diagnosticeres med ADHD, forenkles deres selvopfattelse. Adfærd, der i andre sammenhænge ses som normal, forklares som symptom på en usynlig lidelse. Så længe de går på specialskole, har det ikke betydning for deres velbefindende, men når skolen slipper dem, kan de få store sociale problemer