Emne

pædagoger

Systemets børn

’Når jeg ikke kan sove om natten, ved jeg, at jeg skal til at passe på’

Pædagog og debattør Rikke Smedegaard er ikke i tvivl om, at det gør en forskel, hvis man som fagperson involverer sig ekstra i børn, der har brug for det. Men man skal være forberedt på, at det kan give søvnløse nætter og tårer i øjnene
Kronik

Da min kontaktperson blev alkoholiker, stod jeg alene med skammen

Da jeg flyttede fra den døgninstitution, jeg havde været anbragt på i flere år, insisterede en af pædagogerne på fortsat at være der for mig. Jeg var taknemmelig. Men kontakten gav mig flere problemer, end den løste, og da hun svigtede, var der ingen til at hjælpe mig videre

Findes den professionelle kærlighed?

For anbragte unge kan det være altafgørende, hvis de møder en voksen, der investerer mere end blot deres faglighed. Men et for dybt engagement kan også føre til svigt
Kronik

Pædagoger skal ikke arbejde med mennesker. De skal holde af mennesker

Jeg havde ikke været her i dag, hvis ikke min pædagog Anders havde taget sig af mig og givet mig uforbeholden støtte, tillid og omsorg, da jeg som omsorgssvigtet 12-årig blev anbragt på behandlingshjem
Daginstitutioner

Nyt udspil skal løfte de mindste børns læring. Dog ikke med flere pædagoger

Der er blevet snakket folkeskole i årevis, men nu er de yngste børn i daginstitutioner endelig kommet i fokus, mener børne- og socialminister Mai Mercado, som er på vej med dagtilbudsudspil, der skal løfte de mindste børns læring. Det kommer dog ikke til at betyde flere pædagoger i daginstitutionerne

Vrede pædagogstuderende gør mig glad

Dér stod jeg bagerst i salen – som en del af systemet, en voyeur, en lydig forvalter i en stor institution – og blev helt glad og nærmest højstemt af at overvære de pædagogstuderendes demonstration. Glad over deres indignation og deres tro på, at de kan ændre verden

Kald en fyring for en fyring

Læserbrev

Læserbreve

Læserbreve fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Jeg havde ikke været her i dag, hvis ikke min pædagog Anders havde taget sig af mig og givet mig uforbeholden støtte, tillid og omsorg, da jeg som omsorgssvigtet 12-årig blev anbragt på behandlingshjem
  2. Pædagog og debattør Rikke Smedegaard er ikke i tvivl om, at det gør en forskel, hvis man som fagperson involverer sig ekstra i børn, der har brug for det. Men man skal være forberedt på, at det kan give søvnløse nætter og tårer i øjnene
  3. Når ungerne gnubber sig mellem benene eller smider tøjet for at lege doktorleg med vennerne, går mange forældre og pædagoger i panik. Berøringsangsten og frygten for pædofili har siden 90’erne overskygget det væsentlige faktum, at børn faktisk har en seksualitet. Og nej, de voksne må ikke deltage i den
  4. Da jeg flyttede fra den døgninstitution, jeg havde været anbragt på i flere år, insisterede en af pædagogerne på fortsat at være der for mig. Jeg var taknemmelig. Men kontakten gav mig flere problemer, end den løste, og da hun svigtede, var der ingen til at hjælpe mig videre
  5. Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  6. Når vi har lyttet til økonomers jammer over den jobløse vækst, så er der kun et svar: Ansæt mange flere af verdens bedste pædagoger. Det vil øge væksten og give besparelser på hospitalsudgifterne
  7. For anbragte unge kan det være altafgørende, hvis de møder en voksen, der investerer mere end blot deres faglighed. Men et for dybt engagement kan også føre til svigt
  8. Den negative sociale arv er en illusion. En yderst skadelig illusion, som forskere og socialarbejdere har opbygget, værnet om og misbrugt gennem mere end 30 år. Det mener forfatterne til en ny bog om begrebet, som er blevet politikernes bedste ven – og ideelle fjende