Emne

pædagogik

Højtbegavede børn svigtes i børnehaven, fordi pædagogerne ved alt for lidt om dem

På hver eneste stue i børnehaven er der et til to børn, der er højtbegavede. Alt for mange af dem mødes af pædagoger, der ikke har lært at se børnenes krøllede hjerner og sind. Resultatet er, at børnene mistrives – både nu og i fremtiden. Opkvalificér pædagogerne, skriver Pia Ryding i dette debatindlæg

Ny bog er en guldgrube af originalitet fra 2.500 års pædagogikhistorie

Hvordan skal barnet formes? Hvem bestemmer, hvad der sker i skolen? 25 originale tekster om opdragelse, pædagogik og undervisning byder sig til i ny bog

Pædagoger: Der er brug for mere personale, hvis vi fortsat skal kunne trøste og passe børn

Selv om samfundet er lukket ned, må vi pædagoger hver dag gå på arbejde utrygge og usikre. For det er umuligt at sikre børns tryghed og nærhed, samtidig med at man holder afstand og spritter af. Der er brug for ekstra ressourcer, skriver 21 pædagoger og ansatte i tilknytning til daginstitutioner

Det overdrevne fokus på at fikse individet har slået pædagogikken og fællesskabet ihjel

Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik

Lærere er hverken terapeuter eller dataindsamlere. Deres opgave er pædagogisk

Folkeskolen er blevet overtaget af politikere, embedsmænd og techgiganter, der har glemt, at lærerne først og fremmest udøver en pædagogisk praksis. Lærernes nye arbejdstidsaftale bør afspejle, at folkeskolen først og fremmest er en pædagogisk institution, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg

Hvordan ser kunstens mesterlæreplads ud anno 2020?

Hele fotoskolen Fatamorganas ledelse har trukket sig efter klager over stifterens chikane og tyranni. Dermed skal en ny, ung bestyrelse skabe en vision for, hvordan en kunstnerisk skole efter MeToo bør ledes og struktureres

Nyt studie: Fokus på sprog i børnehaver øger ligheden mellem børn

Det mindsker uligheden mellem børn på længere sigt, hvis man sætter ind med sproglig understøttelse i børnehaver. Det viser ny forskning. Der er behov for handling, mener minister

Kommunale tilsyn i daginstitutionerne gør både børn og pædagoger gladere

Kommunale tilsyn løser ikke udfordringerne i daginstitutionerne, skriver en børnehaveleder i Information. Men virkeligheden viser, at både børn og voksne bliver gladere, mens de ansattes sygefravær også falder, skriver Københavns børne- og ungdomsborgmester, Jesper Christensen (S), i dette debatindlæg

Jeg elskede Fatamorgana. Ikke Morten Bo

Jeg gik et år på fotoskolen Fatamorgana og elskede det. Ikke på grund af lederen, Morten Bo, som tirsdag trak sig efter anklager om mobning og chikane. Skolens største aktiv er nemlig ikke ham. Det er den særlige kultur, som eleverne har skabt, skriver journalist Christian Bennike i dette debatindlæg

Tidligere Fatamorgana-elever: Man burde til alle tider have råbt op, når autoriteter opfører sig som Morten Bo

32 elever fra fotoskolen Fatamorgana har skrevet under på et brev mod den grænseoverskridende kultur, som de mener, at skolens stifter Morten Bo praktiserer. Chikanen har ifølge andre kilder tilsyneladende stået på siden fotoskolens begyndelse. Men hvorfor reagerer eleverne først nu?

Sider

Mest læste

  1. Gå-selen til børn blev vraget af 1970’ernes pædagogiske krav om fri leg og naturlig udfoldelse. Nu er den kontroversielle snor tilbage som et praktisk instrument for den travle børnefamilie. Men langtfra alle er lige begejstrede for udviklingen
  2. Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  3. Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
  4. Lad os droppe den værdipolitiske skyttegravskrig om han, hun eller ’hn’ og i stedet debattere, hvordan vi helt konkret skaber bedre plads til de børn, der føler sig anderledes
  5. Her er en gammel gåde: En dreng og hans far bliver indlagt efter et trafikuheld. Faderen er bevidstløs, og drengen skal opereres straks. Men lægen kommer ind siger: Nej, jeg kan ikke operere - patienten er min søn. Hvordan er det muligt?
  6. Størstedelen af dagens pædagogiske forskning handler om, hvordan individet lærer, og der er desværre langt mindre opmærksomhed på fællesskabet som ramme for liv og læring i folkeskolen. Vi glemmer, at det netop er fællesskabet, der er betingelsen for individualiteten
  7. På hver eneste stue i børnehaven er der et til to børn, der er højtbegavede. Alt for mange af dem mødes af pædagoger, der ikke har lært at se børnenes krøllede hjerner og sind. Resultatet er, at børnene mistrives – både nu og i fremtiden. Opkvalificér pædagogerne, skriver Pia Ryding i dette debatindlæg
  8. Der er varierende forestillinger om, hvad omsorgspersoner må og ikke må. De seneste mange år har det været vigtigere at være ’rigtig’ end at være sig selv, men det er på tide, at vi gør op med den idé, skriver psykolog og forfatter Frej Fogh Prahl i dette debatindlæg