Emne

pædagogik

Pædagoger: Der er brug for mere personale, hvis vi fortsat skal kunne trøste og passe børn

Selv om samfundet er lukket ned, må vi pædagoger hver dag gå på arbejde utrygge og usikre. For det er umuligt at sikre børns tryghed og nærhed, samtidig med at man holder afstand og spritter af. Der er brug for ekstra ressourcer, skriver 21 pædagoger og ansatte i tilknytning til daginstitutioner

Det overdrevne fokus på at fikse individet har slået pædagogikken og fællesskabet ihjel

Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik

Lærere er hverken terapeuter eller dataindsamlere. Deres opgave er pædagogisk

Folkeskolen er blevet overtaget af politikere, embedsmænd og techgiganter, der har glemt, at lærerne først og fremmest udøver en pædagogisk praksis. Lærernes nye arbejdstidsaftale bør afspejle, at folkeskolen først og fremmest er en pædagogisk institution, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg

Hvordan ser kunstens mesterlæreplads ud anno 2020?

Hele fotoskolen Fatamorganas ledelse har trukket sig efter klager over stifterens chikane og tyranni. Dermed skal en ny, ung bestyrelse skabe en vision for, hvordan en kunstnerisk skole efter MeToo bør ledes og struktureres

Nyt studie: Fokus på sprog i børnehaver øger ligheden mellem børn

Det mindsker uligheden mellem børn på længere sigt, hvis man sætter ind med sproglig understøttelse i børnehaver. Det viser ny forskning. Der er behov for handling, mener minister

Kommunale tilsyn i daginstitutionerne gør både børn og pædagoger gladere

Kommunale tilsyn løser ikke udfordringerne i daginstitutionerne, skriver en børnehaveleder i Information. Men virkeligheden viser, at både børn og voksne bliver gladere, mens de ansattes sygefravær også falder, skriver Københavns børne- og ungdomsborgmester, Jesper Christensen (S), i dette debatindlæg

Jeg elskede Fatamorgana. Ikke Morten Bo

Jeg gik et år på fotoskolen Fatamorgana og elskede det. Ikke på grund af lederen, Morten Bo, som tirsdag trak sig efter anklager om mobning og chikane. Skolens største aktiv er nemlig ikke ham. Det er den særlige kultur, som eleverne har skabt, skriver journalist Christian Bennike i dette debatindlæg

Tidligere Fatamorgana-elever: Man burde til alle tider have råbt op, når autoriteter opfører sig som Morten Bo

32 elever fra fotoskolen Fatamorgana har skrevet under på et brev mod den grænseoverskridende kultur, som de mener, at skolens stifter Morten Bo praktiserer. Chikanen har ifølge andre kilder tilsyneladende stået på siden fotoskolens begyndelse. Men hvorfor reagerer eleverne først nu?

Det er så fucking træls! Social Kritiks redaktør og udgiver, Benny Lihme, er død

Få har som Benny Lihme præget den socialpædagogiske tænkning i Danmark og bibragt offentligheden viden om området. Han var guld værd for samfundet

Specialisering af pædagoguddannelsen løser ikke problemet. Uddannelsen er for dårlig

Pædagoguddannelsen har mange problemer, der ikke løses af at oprette en specialiseret socialpædagogisk uddannelse. Der er brug for, at de studerende trækkes ud af normeringen i praktikken og flere penge, skriver partnere i tænketanken Idona i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Selv om samfundet er lukket ned, må vi pædagoger hver dag gå på arbejde utrygge og usikre. For det er umuligt at sikre børns tryghed og nærhed, samtidig med at man holder afstand og spritter af. Der er brug for ekstra ressourcer, skriver 21 pædagoger og ansatte i tilknytning til daginstitutioner
  2. Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
  3. Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  4. Piger og drenge skal have samme mulighed for at prøve alt og udvikle sig uden at være låst af deres køn, mener den svenske børnehave Egalia, der bedriver kønsneutral pædagogik. ’Hun’ og ’han’ er jaget ud af sproget i kampen for et mere ligestillet samfund
  5. I dag er det 50 år siden, den østrigske læge, psykoanalytiker og Freud-elev Wilhelm Reich døde i et fængsel i USA. I sit testamente skrev han, at hans arkiv skulle være forseglet i 50 år for at sikre det mod de destruktive menneskelige kræfter, han havde set igennem sit liv
  6. Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
  7. Canadiske Storms forældre, svenske 'Pops' forældre og senest den svenske daginstitution Egalia prøver alle at overskride kønsrollerne og lade børn være børn frem for piger og drenge. Men kan man lave et kønsneutralt barn? Vil man?
  8. Lad os droppe den værdipolitiske skyttegravskrig om han, hun eller ’hn’ og i stedet debattere, hvordan vi helt konkret skaber bedre plads til de børn, der føler sig anderledes