Emne

pædagogik

Specialisering af pædagoguddannelsen løser ikke problemet. Uddannelsen er for dårlig

Pædagoguddannelsen har mange problemer, der ikke løses af at oprette en specialiseret socialpædagogisk uddannelse. Der er brug for, at de studerende trækkes ud af normeringen i praktikken og flere penge, skriver partnere i tænketanken Idona i dette debatindlæg

Pædagoguddannelsen er ikke god nok til at ruste fremtidens socialpædagoger

Kvaliteten på socialområdet skal hæves, og derfor er der brug for en selvstændig socialpædagoguddannelse. Den nuværende pædagoguddannelse står ikke mål med efterspørgslen på specialiseret viden og kompetencer, skriver en gruppe af aktører på det socialpolitiske område i dette debatindlæg

Pædagog: Børnene mistede os til en politisk dagsorden

Der var engang, hvor man bare passede børn i institutionerne. Nu skal alt skrives ned og registreres, så det kan måles og vejes, og det bliver taget for givet, at pædagogerne er til stede, selv om vi ikke længere har tid til det vigtigste: nærværet, skriver pædagog Nanna Høyrup Andersen i dette debatindlæg

Børn har ikke brug for ’rigtige’ forældre eller pædagoger, men for nysgerrige voksne

Der er varierende forestillinger om, hvad omsorgspersoner må og ikke må. De seneste mange år har det været vigtigere at være ’rigtig’ end at være sig selv, men det er på tide, at vi gør op med den idé, skriver psykolog og forfatter Frej Fogh Prahl i dette debatindlæg

Børnene risikerer at tabe, når fritidshjem omdannes til SFO’er

Den pædagogiske kvalitet kan gå ned og forældrenes egenbetaling gå op, når et fritidshjem bliver til en SFO. Folketinget bør sidestille lovkravene til de to tilbud, skriver to medlemmer af Københavns Borgerrepræsentation Knud Holt Nielsen og Gorm Anker Gunnarsen (EL) i dette debatindlæg

Demokratisk børnehave er ikke afhængig af normeringen

En børnehave kan godt drives demokratisk, uden at der kommer flere penge og bedre normeringer. Det handler mere om, hvor pædagogerne har deres fokus – og lige nu er det ’skoleparathed’, skriver pædagog Jytte Hare i dette debatindlæg

Børn skal ikke hegnes ind

Israels Plads er en åben skolegård midt i København, hvor eleverne frit interagerer med byens borgere. Potentielt kan det gå galt, og det er nemt at argumentere for, at børnene skal beskyttes af et hegn. Heldigvis er det endnu ikke blevet opført, skriver journalist Kristian Villesen i denne klumme

Evnen til at se eleverne både fagligt, personligt og socialt forsvinder ud af Folkeskolen

I Folkeskolen løses ekstremt mange sociale og psykologiske opgaver, som i mange andre lande varetages af psykologer, socialrådgivere, politi og akademikere. Men politikere, professionshøjskoler og lærerfagforeningen har kastet pædagogikken over bord, skriver lektor Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg

For tredje år i træk er færre blevet optaget på pædagoguddannelsen

Den nye regerings planer om minimumsnormeringer og bedre forhold i daginstitutionerne hviler på, at der skal uddannes flere pædagoger. Men igen i år er antallet af unge, der vil læse til pædagog, faldet

Børn kan ikke knytte sig til pædagoger, der ikke er der. Det har konsekvenser for livet

Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
  2. Lad os droppe den værdipolitiske skyttegravskrig om han, hun eller ’hn’ og i stedet debattere, hvordan vi helt konkret skaber bedre plads til de børn, der føler sig anderledes
  3. Hvorfor sidder dit barn med iPad’en igen? Hvorfor synger du ikke i stedet? Laver en blomst af dit tørklæde? Danser en historie fra biblen? Dit barn har brug for, at du stimulerer det. Hører du?
  4. Der er varierende forestillinger om, hvad omsorgspersoner må og ikke må. De seneste mange år har det været vigtigere at være ’rigtig’ end at være sig selv, men det er på tide, at vi gør op med den idé, skriver psykolog og forfatter Frej Fogh Prahl i dette debatindlæg
  5. Succesfuld udvikling af børn med autisme kræver inklusion gennem effektive pædagogiske metoder. De metoder findes, men bruges ikke i danske dagtilbud og skoler, hvor man har travlt med at tage hensyn til børnenes vanskeligheder
  6. Størstedelen af dagens pædagogiske forskning handler om, hvordan individet lærer, og der er desværre langt mindre opmærksomhed på fællesskabet som ramme for liv og læring i folkeskolen. Vi glemmer, at det netop er fællesskabet, der er betingelsen for individualiteten
  7. Pædagoguddannelsen har mange problemer, der ikke løses af at oprette en specialiseret socialpædagogisk uddannelse. Der er brug for, at de studerende trækkes ud af normeringen i praktikken og flere penge, skriver partnere i tænketanken Idona i dette debatindlæg
  8. Her er en gammel gåde: En dreng og hans far bliver indlagt efter et trafikuheld. Faderen er bevidstløs, og drengen skal opereres straks. Men lægen kommer ind siger: Nej, jeg kan ikke operere - patienten er min søn. Hvordan er det muligt?