Emne

pædagogik

Kommentar
30. september 2021

Vi mangler et mere præcist sprog for, hvornår en irettesættelse er skældud

Det er klart, at ingen voksen nogensinde skal tømme sin mentale skraldespand ud over et barn. Men må man råbe ad et barn, der er ved at stikke sin sidekammerat med en saks? Hvis svaret er ja, har vi også accepteret, at skældud virker, skriver lærer Pia Henriksen i dette debatindlæg
Når vi går ind i debatten om skældud i skolen, skal vi huske, at langt de fleste lærere dagligt navigerer tålmodigt på et stressniveau, der dybest set ikke er forsvarligt, når man har ansvaret for børn, skriver lærer Pia Henriksen i dette debatindlæg. Billedet er fra arkiv.
Læserbrev
22. september 2021

Vil vi have et landshold om ti år, må vi undervise den overambitiøse fodboldfar i pædagogik

Prioriter flere penge til de yngste årgange i de lokale fodboldforeninger, så alle trænere undervises i basispædagogik. For som det er nu, kan den overambitiøse fodboldtrænerfar komme til at ødelægge børnenes selvværd med skældud og fejlretninger, skriver leder for F.C. Københavns børnefodbold Anders Lange i dette debatindlæg
Prioriter flere penge til de yngste årgange i de lokale fodboldforeninger, så alle trænere undervises i basispædagogik. For som det er nu, kan den overambitiøse fodboldtrænerfar komme til at ødelægge børnenes selvværd med skældud og fejlretninger, skriver leder for F.C. Københavns børnefodbold Anders Lange i dette debatindlæg
Læserbrev
30. august 2021

Børnehaverne skal være til for børnene. Ikke for at muliggøre de voksnes (over)forbrug

Det er klart, at børnehaver ikke kan blive bæredygtige, hvis de primært skal tjene til at maksimere forældrenes forbrugsmuligheder. I stedet skal børnehaverne lære af børnenes fantasi og nysgerrighed og spørge sig selv, hvad der sikrer de bedste rammer for børn, skriver pædagog og medlem af Alternativet Nanna Høyrup
Det er klart, at børnehaver ikke kan blive bæredygtige, hvis de primært skal tjene til at maksimere forældrenes forbrugsmuligheder. I stedet skal børnehaverne lære af børnenes fantasi og nysgerrighed og spørge sig selv, hvad der sikrer de bedste rammer for børn, skriver pædagog og medlem af Alternativet Nanna Høyrup
Portræt
14. august 2021

Et liv er forbi: Ethvert barn fortjener en betydningsfuld voksenrelation i sit liv

Børge Fedders havde en barsk skolegang og savnede en gårdvagt i frikvartererne. Det var en af grundene til, at han som ung endte med at droppe universitetsstudiet for i stedet at vie sit arbejdsliv til pædagogikken
Børge Fedders med kæresten Janne Greve, 2019.
Kronik
14. august 2021

Vi fødes ikke med et kritisk klimasyn, så børnehaven må lære vores børn om bæredygtighed

En moderne pædagogisk praksis bør indeholde viden om bæredygtighed og skabe børnehavebørn med kritisk klimabevidsthed. Gennem leg skal vi sikre at nye generationer konfronteres med tidens store spørgsmål, skriver professor emeritus Stig Broström og lektor Thorleif Frøkjær i denne kronik
Børns læring om bæredygtighed skal ske gennem et aktivt hverdagsliv og meningsfulde aktiviteter med leg som omdrejningspunkt, skriver dagens kronikører. På billedet ses børn i Børneøen Bonsai, et Rudolf Steiner børnehus med vuggestue og skovbørnehave.
Kommentar
5. maj 2021

Højtbegavede børn svigtes i børnehaven, fordi pædagogerne ved alt for lidt om dem

På hver eneste stue i børnehaven er der et til to børn, der er højtbegavede. Alt for mange af dem mødes af pædagoger, der ikke har lært at se børnenes krøllede hjerner og sind. Resultatet er, at børnene mistrives – både nu og i fremtiden. Opkvalificér pædagogerne, skriver Pia Ryding i dette debatindlæg
Der er i gennemsnit et til to børn på hver eneste stue i børnehaven, der er højtbegavede. Men ofte mødes de af pædagoger, der ikke har forståelse for deres særlige sind.
Anmeldelse
19. februar 2021

Ny bog er en guldgrube af originalitet fra 2.500 års pædagogikhistorie

Hvordan skal barnet formes? Hvem bestemmer, hvad der sker i skolen? 25 originale tekster om opdragelse, pædagogik og undervisning byder sig til i ny bog
I dette digre værk fra Hans Reitzels Forlag får vi blandt andet serveret en glimrende originaltekst af den tyske videnskabsmand og grundlægger af universitetet i Berlin, Wilhelm von Humboldt (1762-1835).
Kommentar
16. januar 2021

Pædagoger: Der er brug for mere personale, hvis vi fortsat skal kunne trøste og passe børn

Selv om samfundet er lukket ned, må vi pædagoger hver dag gå på arbejde utrygge og usikre. For det er umuligt at sikre børns tryghed og nærhed, samtidig med at man holder afstand og spritter af. Der er brug for ekstra ressourcer, skriver 21 pædagoger og ansatte i tilknytning til daginstitutioner
Vi kan ikke holde afstand, da vores job er at kramme, trøste og yde fysisk omsorg for børn, også selv om de hoster og nyser på os og putter deres fingre i munden, før de stikker deres hånd i vores.
Kronik
4. december 2020

Det overdrevne fokus på at fikse individet har slået pædagogikken og fællesskabet ihjel

Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
Kronik
31. august 2020

Lærere er hverken terapeuter eller dataindsamlere. Deres opgave er pædagogisk

Folkeskolen er blevet overtaget af politikere, embedsmænd og techgiganter, der har glemt, at lærerne først og fremmest udøver en pædagogisk praksis. Lærernes nye arbejdstidsaftale bør afspejle, at folkeskolen først og fremmest er en pædagogisk institution, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg
’Det moderne menneske har mulighed for at foretage selvstændige valg og må hermed også tage en egentlig samfundsopgave. Det er det, den pædagogiske praksis i folkeskolen skal understøtte. Folkeskolens opgave er alene pædagogisk, fordi folkeskolen er en dannelsesinstitution – ikke alt muligt andet,’ skriver Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik.

Sider

  • 16. november 2007

    Guds udvalgte folk

    Amerikanernes selvforståelse som særligt udvalgte er lige så gammel som Amerika selv. Og selv om Amerika har ændret sig siden de første emigranters ankomst, er myten om Amerikas særstatus intakt - helt ind i Bush-administrationen, lyder konklusionen i et nyt speciale
    De første puritanerne forlod England med en apokalyptisk forestilling om, at de lod den gamle elendige verden gå under for at skabe et nyt og bedre samfund. Rejsen over Atlanten var deres skærsild, men de kommer igennem prøvelserne, og de sammenligner deres ankomst til Amerika med de bibelske fortællinger om Moses, der stikker af fra den egyptiske farao med sit folk, vader rundt i ørkenen i 40 år.
  • Baggrund
    13. august 2011

    Kan man skabe et kønsneutralt barn?

    Canadiske Storms forældre, svenske 'Pops' forældre og senest den svenske daginstitution Egalia prøver alle at overskride kønsrollerne og lade børn være børn frem for piger og drenge. Men kan man lave et kønsneutralt barn? Vil man?
    Det er en hård sport. Man slår sig, får forrevet neglene, du får sår. Det er ikke så kønt altid, lyder Mads Nielsens (t.h.) forklaring på, at der ikke er nogen piger på skatebanen i Fælledparken.
  • Kronik
    6. november 2015

    Hvis du siger kønsneutral én gang til ...

    Lad os droppe den værdipolitiske skyttegravskrig om han, hun eller ’hn’ og i stedet debattere, hvordan vi helt konkret skaber bedre plads til de børn, der føler sig anderledes
    Der er ingen tvivl om, at det vil påvirke den fremtidige tilrettelæggelse af pædagogisk arbejde i vores daginstitutioner, at pædagogstuderende præsenteres for et normkritisk perspektiv og skal forholde sig til køn som et vigtigt element i deres pædagogiske praksis.
  • Kommentar
    3. september 2007

    Reformpædagogik - hvad var det nu, det var?

    Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  • Kronik
    4. december 2020

    Det overdrevne fokus på at fikse individet har slået pædagogikken og fællesskabet ihjel

    Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
    Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
  • Interview
    13. august 2011

    Her er børn ikke piger og drenge

    Piger og drenge skal have samme mulighed for at prøve alt og udvikle sig uden at være låst af deres køn, mener den svenske børnehave Egalia, der bedriver kønsneutral pædagogik. ’Hun’ og ’han’ er jaget ud af sproget i kampen for et mere ligestillet samfund
    Kønsneutralt. I den stockholmske daginstitution Egalia er der ingen Grimms eventyr, ingen Askepot, ingen Snehvide, ingen 'han' eller 'hun' og ingen 'kom nu drenge, nu spiller vi fodbold'. Målet er, at børnene ikke skal føle sig begrænsede af det køn, de har.
  • Kommentar
    11. marts 2019

    Børn kan ikke knytte sig til pædagoger, der ikke er der. Det har konsekvenser for livet

    Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
    Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
  • Kommentar
    6. oktober 2010

    Når stereotyper gør os blinde

    Her er en gammel gåde: En dreng og hans far bliver indlagt efter et trafikuheld. Faderen er bevidstløs, og drengen skal opereres straks. Men lægen kommer ind siger: Nej, jeg kan ikke operere - patienten er min søn. Hvordan er det muligt?