Emne

patienter

Brug af data i det offentlige skal skabe læring, ikke kontrol og ekstraarbejde

Alle sejl sættes for at gøre især vores sundhedsvæsen mere datadrevet, men vores sundhedspersonale skal ikke drives af data. Man driver kvæg, ikke mennesker. De skal bruge data frem for at blive brugt til at skabe data, skriver professor Klaus Lindgaard Høyer i dette debatindlæg

Der er patienter, vi ikke skal behandle

Politikerne underminerer det sundhedsvæsen, de gerne vil prioritere, når de ikke tør fortælle befolkningen, at der er en grænse for sundhed

Hvis problemerne i sundhedsvæsnet skal løses, må lægerne lære at forstå patienterne bedre

Det er på tide, at lægerne bliver bedre til at forstå patienternes baggrund og følelser, hvis vi for alvor skal gøre noget ved ulighed og stigende udgifter i sundhedsvæsenet. Den konklusion drager overlæge i indvandrermedicin i en ny bog om sårbarhed i sundhedsvæsenet

Frifindelsen for lægefejl i Svendborg er en sund dom

Hvis man personaliserer ansvaret i sundhedsvæsenet og gør det til et spørgsmål om den enkelte behandlers ’skyld’, skubber man ansvaret bort fra ledelsen og opmærksomheden væk fra patienten

’Jeg troede bare lige, at jeg skulle dø, men det går nok’

Enten er man syg, eller også er man rask. Sådan er de fleste af os vant til at tænke. Vi overser, at mange mennesker i dag nok erklæres sygdomsfri, men man må leve med, at sygdommen ligger på lur og trækker lange tråde ind i livet efter behandlingen. De er ikke syge eller raske; de er ’hverken eller’

Døden er det ultimative kontroltab. Det er vi ikke opdraget til

For hospitalsvæsnet er døden den ultimative fiasko. For mange dødssyge patienter og pårørende er den en mulighed, man ikke vil acceptere. Derfor glemmer mange at leve livet, mens det er der

Advarsel mod brugerbetaling for tolke

Læserbrev

Patienter med funktionelle lidelser vil ikke kaldes psykisk syge

26 patientforeningers protester mod, at ca. 300.000 patienter får stemplet 'funktionel lidelse', er seneste skridt i årelang strid om årsagen til uforklarlige sygdomme sidder i hjernen eller i kroppen. Men hvorfor er striden om grænserne mellem sjæl og legeme stadig så uforsonlig?

Patienterne er det nye hype i sundhedsforskningen

Lægerne har ikke set patienterne som en objektiv kilde til viden, derfor har der ikke tidligere været den store interesse for patientundersøgelser, forklarer forsker i det nye store mantra i sundhedsvæsenet: patienterne. Også styringen af sundhedsvæsenet trækker i den retning

Den svære rolle som dygtig patient

Her er en helt tilfældig hverdagsanekdote om en gennemsnitlig middelklassedanskers sygehusindlæggelse for et år siden

Sider

Mest læste

  1. 26 patientforeningers protester mod, at ca. 300.000 patienter får stemplet 'funktionel lidelse', er seneste skridt i årelang strid om årsagen til uforklarlige sygdomme sidder i hjernen eller i kroppen. Men hvorfor er striden om grænserne mellem sjæl og legeme stadig så uforsonlig?
  2. Jeg vil gerne være god til mit job, og mine patienter skal føle sig hørt. Men vi er på afveje, hvis vi forlader os på chatfora og glemmer, at lægen er eksperten
  3. Myterne om de såkaldte funktionelle lidelser står i kø, og det går ud over patienterne – især kvinderne – der mødes med mistro og dårlig behandling af lægerne. Fordommene har historiske årsager, siger cand.psych. Peter la Cour
  4. For hospitalsvæsnet er døden den ultimative fiasko. For mange dødssyge patienter og pårørende er den en mulighed, man ikke vil acceptere. Derfor glemmer mange at leve livet, mens det er der
  5. Enten er man syg, eller også er man rask. Sådan er de fleste af os vant til at tænke. Vi overser, at mange mennesker i dag nok erklæres sygdomsfri, men man må leve med, at sygdommen ligger på lur og trækker lange tråde ind i livet efter behandlingen. De er ikke syge eller raske; de er ’hverken eller’
  6. Det er på tide, at lægerne bliver bedre til at forstå patienternes baggrund og følelser, hvis vi for alvor skal gøre noget ved ulighed og stigende udgifter i sundhedsvæsenet. Den konklusion drager overlæge i indvandrermedicin i en ny bog om sårbarhed i sundhedsvæsenet
  7. Hvis man personaliserer ansvaret i sundhedsvæsenet og gør det til et spørgsmål om den enkelte behandlers ’skyld’, skubber man ansvaret bort fra ledelsen og opmærksomheden væk fra patienten
  8. Vi har desperat brug for at sænke de stigende udgifter til sundhedsvæsnet. Alligevel fortsætter vi med at behandle patienter med dyr medicin, som vi ikke kender effekten af