Emne

performanceart

To nøgne mennesker, der løber hen over en scene og siger pling, er også vedkommende kunst

I en tid, hvor alt fra Trump til teenageliv synes at være performance, og hvor performancekunst for længst er anerkendt som kunstform i egen ret, er performance – ligesom computerspil – måske en særligt vedkommende kunst. Det skal vi skrive om, selvom vi ikke har gjort det nok, og selvom læserne ikke altid har adgang til at opleve det på egen krop, argumenterer vores teateranmelder

Uhyggelig giftgasdans hos Dansk Danseteater

’Generator’ hos Dansk Danseteater byder på tre interessante værker om mennesker, der udsættes for trusler og overgreb. Det er politisk dans med medfølelse

Nanna Lysholt Hansen kalder alle fremtidens døtre

Nanna Lysholt Hansen henvender sig moderfeticherende og moderligt urovækkende til os alle om fremtid og feminisme i sin organiske og teknologisk medierede performance-serie ’Dear Daughter/Anatomy of the Chthulucene’

Performancekunstens fravær i dansk presse er et kunsthistorisk blind spot

Informations kultursektion skyder forbi vores interesse, når det gælder scene- og performancekunst – nemlig den, der søger kunstneriske nybrud, diskursive udfordringer, udfordrende æstetik og genrekompleksitet

Vi må insistere på en kunst, der både er værdifuld i sig selv og i den verden, den reagerer på

Kunne man ikke forestille sig et kritisk kunstsyn, der befandt sig et sted imellem den autonome kunst og den kunst, der først giver mening i sin sociale, politiske og økonomiske kontekst?

Sisters Academy udforsker kunstens potentialer

’Sisters Academy – The Boarding School’ er en legende og generøs oplevelse, der varer 24 timer. Her lukkes ned for det rationelle og op for sanseligheden og æstetikken i en totalperformance, der er krævende og utroligt vellykket
Documenta

Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst

Joseph Beuys: En uberegnelig trickster

Performancekunstneren Joseph Beuys (1921-1986) var fra et andet sted. En kunstner uden kunst, der ikke lod sig fastholde, men havde et fast blik på sin samtid
Marina Abramović

’Jeg kan ikke svare dig på, hvad kunst er, men jeg kan fortælle dig, hvad en kunstner er’

Forskellen på en almindelig kunstner og en god kunstner er, at en god kunstner er villig til at ofre alt for sin kunst. Sådan siger den serbiske performancekunstner Marina Abramović, der selv har fået tre aborter og givet afkald på et familieliv for at kunne hellige sig sin bestemmelse. I juni er hun aktuel med både en selvbiografi og to udstillinger i Danmark
DM i saunagus

Hun gusede sit liv. Hun gusede for sin frihed

I knap 100 graders varme er skuespil, duftende olier og svingende håndklæder en gusmesters værktøj, når showgusen opføres. Den stadig mere populære disciplin er et teaterstykke i en sauna, og til weekendens danmarksmesterskab krængede Diana Mauersberger sin dramatiske livshistorie ud over den varme saunaovn

Sider

Mest læste

  1. Informations kultursektion skyder forbi vores interesse, når det gælder scene- og performancekunst – nemlig den, der søger kunstneriske nybrud, diskursive udfordringer, udfordrende æstetik og genrekompleksitet
  2. Nanna Lysholt Hansen henvender sig moderfeticherende og moderligt urovækkende til os alle om fremtid og feminisme i sin organiske og teknologisk medierede performance-serie ’Dear Daughter/Anatomy of the Chthulucene’
  3. ’Generator’ hos Dansk Danseteater byder på tre interessante værker om mennesker, der udsættes for trusler og overgreb. Det er politisk dans med medfølelse
  4. I en tid, hvor alt fra Trump til teenageliv synes at være performance, og hvor performancekunst for længst er anerkendt som kunstform i egen ret, er performance – ligesom computerspil – måske en særligt vedkommende kunst. Det skal vi skrive om, selvom vi ikke har gjort det nok, og selvom læserne ikke altid har adgang til at opleve det på egen krop, argumenterer vores teateranmelder
  5. Forskellen på en almindelig kunstner og en god kunstner er, at en god kunstner er villig til at ofre alt for sin kunst. Sådan siger den serbiske performancekunstner Marina Abramović, der selv har fået tre aborter og givet afkald på et familieliv for at kunne hellige sig sin bestemmelse. I juni er hun aktuel med både en selvbiografi og to udstillinger i Danmark
  6. ’Sisters Academy – The Boarding School’ er en legende og generøs oplevelse, der varer 24 timer. Her lukkes ned for det rationelle og op for sanseligheden og æstetikken i en totalperformance, der er krævende og utroligt vellykket
  7. ’Dybt Nederen- Kierkegaard’ sættes i intelligent, filosofisk spil med muntert overskud af teatret Enten-Eller på Vartov
  8. Kunne man ikke forestille sig et kritisk kunstsyn, der befandt sig et sted imellem den autonome kunst og den kunst, der først giver mening i sin sociale, politiske og økonomiske kontekst?