Emne

performanceart

Interview
13. april 2022

Marina Abramović: »Kunstens rolle i krigen er at vise rædslerne eller skabe håb. Men lige nu er det for tidligt«

Performancekunstneren Marina Abramović bliver i dokumentaren ’Marina Abramović & Ulay: No Predicted End’ for første gang i 30 år forsonet med Ulay, som hun var i et kærligheds- og arbejdsforhold med indtil deres hadefulde brud. Information har mødt den serbiske superstjerne til en snak om uforudsigelige slutninger i kærligheden, døden og krigen
Performancekunstneren Marina Abramović bliver i dokumentaren ’Marina Abramović & Ulay: No Predicted End’ for første gang i 30 år forsonet med Ulay, som hun var i et kærligheds- og arbejdsforhold med indtil deres hadefulde brud. Information har mødt den serbiske superstjerne til en snak om uforudsigelige slutninger i kærligheden, døden og krigen
Anmeldelse
12. oktober 2021

’History of Sexuality’ er en ublu tour de force gennem to performeres sexliv og personlige lyster

Det går ikke stille for sig, når performerne Annika B. Lewis og Andreas Constantinou deler deres individuelle oplevelser med sex. ’History of Sexuality’ består af fysiske krumspring, sære udklædninger og udpenslende monologer afspillet fra mobiltelefoner
’History of Sexuality’ er et forsøg på at nedbryde tabuer og sætte fokus på lyst. Det er tydeligt. Men derudover er det uklart, hvad de to kunstneres mission med forestillingen er.
Anmeldelse
25. august 2021

Kedsommelig ruinsex og græsk digter bliver aferotiseret i en lang klagesang af en operaperformance

Når den græske digter Sapfo mindes, hvordan hendes elskede smurte sig ind i velduftende olier og lod sig tilfredsstille på et blødt leje, eller når hendes fragmenterede tekster samles i ny poetisk dryppende poesi, så er det forførende og stimulerende, men når et performanceteam slikker på blomster og kravler gryntende og stønnende rundt på marmorgulvet i Glyptotekets festsal, så er det desværre bare patetisk
Sanselighed, ærlighed, skønhed og sårbarhed drukner i teater, performance, alvor, klichéer, postulater og vulgaritet i ’Dryppende stof’.
Anmeldelse
3. juni 2021

Intet på CPH Stage slår Kirsten Dehlholms dødsrige i ’Amduat. En iltmaskine’

Teaterfestivalen CPH Stage 2021 byder på dans i græs og opera i sand. Men den største oplevelse har været Hotel Pro Formas og Kirsten Dehlholms dødsforestilling ’Amduat. En iltmaskine’
’Amduat. En iltmaskine’ sætter publikum direkte ind i egypternes dødeverden hos Hotel Pro Forma.
Interview
25. maj 2021

Esben Weile Kjær: »Vi lever i en billedøkonomi, hvor dem der bliver kigget på, er dem der har vundet«

Den tyske performancekunstner Anne Imhof kan for første gang opleves i Danmark, hvor SMK lægger skærm til videoudgaven af verdenshittet ’SEX’ fra 2019. Information inviterede den danske performancekunstner Esben Weile Kjær med på tur for at tale om hans og Imhofs møder mellem kunst og mode
I Anne Imhofs værker går de samme billeder, tøj og populærkulturelle referencer igen og igen. Og i pressens skriverier om dem cirkulerer de samme referencer: Temaerne er dominans, overflader og coolness.
Anmeldelse
17. november 2020

Nedlukningen af Nordjylland anmeldt som performanceteater: Plottet skrider. Men vi må ikke gå ud

’Nordjylland lukker’ er en hårrejsende ekstremperformance – og en ydmygelse af B-holdet i Danmarks syv yderste provinskommuner. Informations teateranmelder er fanget i sin bopæl i Hjørring. Så nu anmelder hun nedlukningen
»Performancen Nordjylland lukker lakker mod enden. De medvirkende imponerer – kun enkelte protesterer, og kun tilflytterne klynker,«, skriver teateranmelder Anne Middelboe Christensen.
Interview
2. oktober 2020

»Overordnet handlede udstillingen om min russiske mormors næse«

Nogle gange kan det føles som at blive stillet over for et fremmed sprog, når man læser om kunst. Vi har bedt fire kunstnere fortælle om en konkret udstilling og læst, hvordan det blev beskrevet af kuratoren, for at undersøge kunsten over for kunstens sprog
Værket ’Big Nose’ er en kopi af Vladimir Putins næse og stammer fra Kristoffer Ørums udstilling ’Putins næse’ i Møstings Hus, 2019. På udstillingen rappede næsen om immigration og savnet efter Rusland.
Anmeldelse
16. marts 2020

I en rolig postapokalyptisk fremtidsperformance på Sydhavn Teater findes dyr kun i eventyr

I sidste kapitel af Sydhavn Teaters performancehexalogi FUTURX kan man kravle ind i en verden, hvor dyr ikke længere findes. Performanceinstallationen fungerer godt som form til stille, rolige og udramatiske spørgsmål om tiden efter katastrofen
Det er, som om tiden står stille – hvad skal vi tage os til? Det er spændende at være i den stemning med de tre performere, der som fremtidsmennesker minder lidt om trolde med deres hviskende stemmer. Fotos: Lars Grunwald
Interview
31. januar 2020

Performancekunstner Jessie Kleemann: Det jeg gør med med min krop, det er mit. Jeg vil give det til jer, men jeg bestemmer

Med performancekunsten tager internationalt anerkendte Jessie Kleemann ejerskabet over sin egen krop tilbage efter en barndom med overgreb. Hun afsøger tilhørsforhold og magtbalancer, og bruger typiske grønlandske genstande i sine værker, som også handler om at ruske op i opfattelsen af grønlandsk kultur. »Vi er ikke længere et oprindeligt folk, men hvad er vi så,« spørger hun
Kunstneren Jessie Kleemann var i pleje forskellige steder, indtil moren giftede sig igen og hentede sin otteårige hjem til sig. Jessie Kleemann fortæller, at hun som ung var dybt deprimeret og være fundamentalt i tvivl om, hvordan hun »kunne være som menneske, når jeg nu var så uværdig til at blive elsket.«
Anmeldelse
4. januar 2020

Hvis man synes, at moderne kunst er fremmedgørende eller upersonlig, skal man tage til Sydhavnen

I et upåagtet hjørne af Sydhavnen finder man noget af det mest morsomme, inderlige, sære og opfindsomme inden for performance- og teaterverdenen lige nu. Her går en række kunstnere på arbejde fire dage om ugen, otte timer hver dag, og arbejder på deres på én gang dybt aktuelle og helt uigennemskuelige projekter. Det er som at blive sluset ind i en parallelvirkelighed, man ikke vil ud af
Kunstnergruppen Black Hole Legion, der står for andet kapitel af FuturX, har blandt andet produceret en film om en gruppe cypergoths fra et grønlandsk børnehjem

Sider

  • Interview
    9. juni 2017

    ’Jeg kan ikke svare dig på, hvad kunst er, men jeg kan fortælle dig, hvad en kunstner er’

    Forskellen på en almindelig kunstner og en god kunstner er, at en god kunstner er villig til at ofre alt for sin kunst. Sådan siger den serbiske performancekunstner Marina Abramović, der selv har fået tre aborter og givet afkald på et familieliv for at kunne hellige sig sin bestemmelse. I juni er hun aktuel med både en selvbiografi og to udstillinger i Danmark
    Forskellen på en almindelig kunstner og en god kunstner er, at en god kunstner er villig til at ofre alt for sin kunst. Sådan siger den serbiske performancekunstner Marina Abramović, der selv har fået tre aborter og givet afkald på et familieliv for at kunne hellige sig sin bestemmelse. I juni er hun aktuel med både en selvbiografi og to udstillinger i Danmark
  • Interview
    31. januar 2020

    Performancekunstner Jessie Kleemann: Det jeg gør med med min krop, det er mit. Jeg vil give det til jer, men jeg bestemmer

    Med performancekunsten tager internationalt anerkendte Jessie Kleemann ejerskabet over sin egen krop tilbage efter en barndom med overgreb. Hun afsøger tilhørsforhold og magtbalancer, og bruger typiske grønlandske genstande i sine værker, som også handler om at ruske op i opfattelsen af grønlandsk kultur. »Vi er ikke længere et oprindeligt folk, men hvad er vi så,« spørger hun
    Kunstneren Jessie Kleemann var i pleje forskellige steder, indtil moren giftede sig igen og hentede sin otteårige hjem til sig. Jessie Kleemann fortæller, at hun som ung var dybt deprimeret og være fundamentalt i tvivl om, hvordan hun »kunne være som menneske, når jeg nu var så uværdig til at blive elsket.«
  • Interview
    25. maj 2021

    Esben Weile Kjær: »Vi lever i en billedøkonomi, hvor dem der bliver kigget på, er dem der har vundet«

    Den tyske performancekunstner Anne Imhof kan for første gang opleves i Danmark, hvor SMK lægger skærm til videoudgaven af verdenshittet ’SEX’ fra 2019. Information inviterede den danske performancekunstner Esben Weile Kjær med på tur for at tale om hans og Imhofs møder mellem kunst og mode
    I Anne Imhofs værker går de samme billeder, tøj og populærkulturelle referencer igen og igen. Og i pressens skriverier om dem cirkulerer de samme referencer: Temaerne er dominans, overflader og coolness.
  • Anmeldelse
    6. september 2019

    SIGNA tvinger dig til at tage del i smerten og være i ubehaget

    SIGNAs totalforestilling ’Det Åbne hjerte’ får gennem en hel nat sit publikum til at kæmpe med egen selvgodhed og passivitet i det personlige møde med udsatte mennesker. Men er det kunstnerisk interessant også at blive lokket til at græde over egne problemer?
    Ida Holmegaard fik karakteren Natalie som sin mentor og skulle følge hende rundt i forestillingen som medlidende til hendes udsathed. Hun blev spillet af Marie Skovgaard Larsen (tredje fra højre) så overbevisende, at skribenten stadig bekymrer sig for hende. Foto: Erich Goldmann/SIGNA.
  • Interview
    13. april 2022

    Marina Abramović: »Kunstens rolle i krigen er at vise rædslerne eller skabe håb. Men lige nu er det for tidligt«

    Performancekunstneren Marina Abramović bliver i dokumentaren ’Marina Abramović & Ulay: No Predicted End’ for første gang i 30 år forsonet med Ulay, som hun var i et kærligheds- og arbejdsforhold med indtil deres hadefulde brud. Information har mødt den serbiske superstjerne til en snak om uforudsigelige slutninger i kærligheden, døden og krigen
    Performancekunstneren Marina Abramović bliver i dokumentaren ’Marina Abramović & Ulay: No Predicted End’ for første gang i 30 år forsonet med Ulay, som hun var i et kærligheds- og arbejdsforhold med indtil deres hadefulde brud. Information har mødt den serbiske superstjerne til en snak om uforudsigelige slutninger i kærligheden, døden og krigen
  • Interview
    27. marts 2010

    'Salò er ikke en butik, hvor kunden altid har ret'

    Debatten om 'Salò' har været under lavmålet, mener kvinden bag stykket, Signa Köstler. Hun havde forventet en ophedet diskussion, men ikke kritik baseret på antagelser og rygter. Ambitionen var at blotlægge den afstumpethed, der ifølge performancekunstneren præger tidsånden. Tilskuerne burde vide, at der ikke ventede dem en hyggelig aften i teatret
    ''Salò' er bevidst gjort meget håbløs og grusom. Samtidig er det klart, at 'Salò' ikke er for sarte sjæle eller folk med psykiske problemer. Kunsten er en alvorlig sag. Den skal ikke være letfordøjelig og ufarlig. Så flytter den ingenting. Men for mig at se har mange tilskuere, der kom til 'Salò' for at undersøge og forstå, bragt håb med sig ind i håbløs-heden,' siger ophavskvinden Signa Köstler.
  • Leder
    28. januar 2009

    Krænket identitet

    Det må være årets mest bizarre sag: Romanfigur lægger sag an mod forlag og forfatter. Thomas Skade-Rasmussen, hovedperson i Das Beckwerks roman fra sidste år Suverænen, er også en virkelig person. Han føler sig krænket over den måde, han er fremstillet i romanen på. Som helt igennem usympatisk og grov. Så krænket at han gennem sin advokat nu lægger sag an mod Gyldendal og Das Beckwerk. Dels kræver han økonomisk kompensation, dels at en række detaljer fjernes, før romanen trykkes i nye oplag. Men tøv lige en kende. Er der ikke noget med, at Thomas Skade-Rasmussen og forfatteren er gamle venner og har foretaget flere rejser sammen, der samtidig udgør materialet til en række af de bøger som forfatteren skriver?
  • Baggrund
    28. august 2017

    Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

    ’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst
    Syrisk flygtning i lejr i Grækenland denne sommer. I et værk af den italienske kunstner Franco Berardi sammenligner han lejrene med Auschwitz. Installationen blev dog droppet af Documenta i Kassel på grund stor kritik i Tyskland.