Emne

ph.d.-studerende

Tyskerne var forargede over dansk overvågning under Besættelsen. Hal Koch var et af målene

En ny ph.d.-afhandling fortæller historien om teleovervågning i Danmark i første halvdel af 1900-tallet. Det viser sig blandt andet, at demokratitænkeren Hal Koch blev sat under systematisk overvågning af det danske politi under Besættelsen, og at tyskerne var forargede over omfanget af de danske aflytninger

Da min ph.d.-afhandling blev afvist, var jeg tvunget til at arbejde gratis for universitetet

Ph.d.-studerende, som får deres afhandlinger afvist og skal skrive dem om, efterlades i en økonomisk klemme, hvor de skal arbejde uden løn. Nogle opgiver, andre sygemeldes med stress, og jeg var selv tæt på at opgive min ph.d.-titel, skriver Helle Lohmann Rasmussen i dette debatindlæg

Hjælpepakken til de ph.d.-studerende er tiltrængt, men langtfra nok

Hjælpepakken på 18 millioner kroner til de ph.d.-studerende er utilstrækkelig i forhold til at håndtere alle forsinkelserne som følge af coronakrisen. Som samfund risikerer vi at gå glip af den viden, vi har investeret i, hvis ph.d.’erne ikke har midler til at færdiggøre deres projekter

Corona forsinker ph.d.-studerende – og nu mangler størstedelen finansiering

72 procent af de danske ph.d.-studerende angiver i en ny undersøgelse, at de er blevet minimum en måned forsinket i deres forskning på grund af corona. Samtidig siger størstedelen, at de ikke har midler til at forlænge deres videnskabelige arbejde. Danske Universiteter og forskningsministeren afviser behovet for en hjælpepakke

Giv Ph.d-studerende en hjælpepakke, så vi sikrer forskningens fremtid

Når fire-fem måneder forsvinder fra en ph.d.-uddannelse er det en markant forringelse, og derfor er det fint, at regeringen vil forlænge vores ansættelser. Men det hjælper ikke, hvis ikke der er penge til løn i forlængelsesperioden, skriver ph.d.-studerende Morten Winther Vestenaa i dette debatindlæg

Formatet på en ph.d.-afhandling afslører ikke, om den legitimeres instrumentelt

Min ph.d. sætter hverken lighedstegn mellem den artikelbaserede afhandling og den instrumentelle diskurs eller monografien og den intellektuelle diskurs. Ph.d.-studerende legitimerer dog ofte artikelbaserede afhandlinger med instrumentelle rationaler, skriver forsker Signe Skov i dette debatindlæg

At se neoliberale spøgelser helt nede i ph.d.-tekstens form er et fejlskud

Det er en misforståelse, at én samlet ph.d.-tekst er mere udtryk for intellektuelle dyder og grundighed end en artikelbaseret ph.d.-afhandling. Det er blot to forskellige måder at arbejde med intellektuelt udfordrende problemstillinger på, skriver lektor Anders Blok i dette debatindlæg

Ph.d. om ph.d.’er lyder som en joke, men kaster lys over dybt alvorlig konflikt i dansk forskning

Der blev gjort grin på de sociale medier, da ph.d.-forsvaret for en ph.d.-afhandling om ph.d.-afhandlinger blev offentliggjort. Ph.d.’en er formålsløs, mente flere, mens andre tog projektet dybt alvorligt. Forskeren bag ph.d.’en forsvarer projektet med, at modstridende logikker i den danske ph.d.-uddannelse har grundlæggende konsekvenser for forskningen

Den lå til højrebenet, og så blev det alligevel et selvmål

Budskabet er klart, men alt andet er tåget i Thomas Altheimers CPH:DOX-aktuelle partsindlæg af en dokumentarfilm om hans kone, litteraturforskeren Mette Høegs, sag mod Københavns Universitet

Sider

Mest læste

  1. En ny ph.d.-afhandling fortæller historien om teleovervågning i Danmark i første halvdel af 1900-tallet. Det viser sig blandt andet, at demokratitænkeren Hal Koch blev sat under systematisk overvågning af det danske politi under Besættelsen, og at tyskerne var forargede over omfanget af de danske aflytninger
  2. Ph.d.-studerende, som får deres afhandlinger afvist og skal skrive dem om, efterlades i en økonomisk klemme, hvor de skal arbejde uden løn. Nogle opgiver, andre sygemeldes med stress, og jeg var selv tæt på at opgive min ph.d.-titel, skriver Helle Lohmann Rasmussen i dette debatindlæg
  3. Over en tredjedel af de danske ph.d.-studerende er ensomme og stressede, konkluderer en ny undersøgelse. De savner både kolleger og fast faglig sparring. Sociale netværk og mere menneskelig kontakt kan komme problemet til livs
  4. Budskabet er klart, men alt andet er tåget i Thomas Altheimers CPH:DOX-aktuelle partsindlæg af en dokumentarfilm om hans kone, litteraturforskeren Mette Høegs, sag mod Københavns Universitet
  5. Min ph.d. sætter hverken lighedstegn mellem den artikelbaserede afhandling og den instrumentelle diskurs eller monografien og den intellektuelle diskurs. Ph.d.-studerende legitimerer dog ofte artikelbaserede afhandlinger med instrumentelle rationaler, skriver forsker Signe Skov i dette debatindlæg
  6. Der blev gjort grin på de sociale medier, da ph.d.-forsvaret for en ph.d.-afhandling om ph.d.-afhandlinger blev offentliggjort. Ph.d.’en er formålsløs, mente flere, mens andre tog projektet dybt alvorligt. Forskeren bag ph.d.’en forsvarer projektet med, at modstridende logikker i den danske ph.d.-uddannelse har grundlæggende konsekvenser for forskningen
  7. Forskere skal i højere grad klædes på til at kunne formidle deres stof. Derved bliver forskningen inspirerende for både studerende og forskere, og vi får indsigt i, hvad forskningsmidler går til. Ph.d. Cup, en konkurrence iværksat af Information og DR, kårer de bedste formidlere blandt de forskerstuderende
  8. Steven Ludeke opdagede som ph.d.-studerende fejl bag to topforskeres meget lidt flatterende beskrivelse af højreorienteredes mentalitet. I dag, fire år senere, er fejlene rettet, men for Ludeke, der i dag er lektor i psykologi på Syddansk Universitet, blev opdagelsen af en simpel fejl til en ubehagelig personstrid