Emne

ph.d.-studerende

Formatet på en ph.d.-afhandling afslører ikke, om den legitimeres instrumentelt

Min ph.d. sætter hverken lighedstegn mellem den artikelbaserede afhandling og den instrumentelle diskurs eller monografien og den intellektuelle diskurs. Ph.d.-studerende legitimerer dog ofte artikelbaserede afhandlinger med instrumentelle rationaler, skriver forsker Signe Skov i dette debatindlæg

At se neoliberale spøgelser helt nede i ph.d.-tekstens form er et fejlskud

Det er en misforståelse, at én samlet ph.d.-tekst er mere udtryk for intellektuelle dyder og grundighed end en artikelbaseret ph.d.-afhandling. Det er blot to forskellige måder at arbejde med intellektuelt udfordrende problemstillinger på, skriver lektor Anders Blok i dette debatindlæg

Ph.d. om ph.d.’er lyder som en joke, men kaster lys over dybt alvorlig konflikt i dansk forskning

Der blev gjort grin på de sociale medier, da ph.d.-forsvaret for en ph.d.-afhandling om ph.d.-afhandlinger blev offentliggjort. Ph.d.’en er formålsløs, mente flere, mens andre tog projektet dybt alvorligt. Forskeren bag ph.d.’en forsvarer projektet med, at modstridende logikker i den danske ph.d.-uddannelse har grundlæggende konsekvenser for forskningen

Den lå til højrebenet, og så blev det alligevel et selvmål

Budskabet er klart, men alt andet er tåget i Thomas Altheimers CPH:DOX-aktuelle partsindlæg af en dokumentarfilm om hans kone, litteraturforskeren Mette Høegs, sag mod Københavns Universitet

Hjælp forsinkede ph.d.-studerende i mål

Læserbrev

Opråb fra den akademiske afgrund

På universiteterne er der opstået en stemning af frustration og afmagt, ofte tilsat galgenhumor på grund af tingenes håbløshed. Denne stemning smitter af på os yngre forskere. Jeg har haft et uendeligt antal samtaler med andre ph.d.-studerende præget af frygt for fremtiden, og jeg har set kollegaer gå ned med stress under det voksende pres.

SDU-lektoren, der lagde sig ud med to amerikanske topforskere

Steven Ludeke opdagede som ph.d.-studerende fejl bag to topforskeres meget lidt flatterende beskrivelse af højreorienteredes mentalitet. I dag, fire år senere, er fejlene rettet, men for Ludeke, der i dag er lektor i psykologi på Syddansk Universitet, blev opdagelsen af en simpel fejl til en ubehagelig personstrid

Forskeruddannede får flere generalistkompetencer

Ph.d.-uddannelsen har i stigende grad fokus på, at de unge forskere skal gøre karriere uden for universiteterne. De mange nye generalistkompetencer ph.d.-studerende skal have, risikerer at sænke forskningsniveauet. Det viser ny forskning i ph.d.-uddannelsens udvikling i USA og Europa

Universiteter sparer på fremtidens forskere

Regeringens besparelser på forskning rammer også ph.d.-programmer. Det er et slag mod fremtidens forskning, mener universiteterne

Sider

Mest læste

  1. Der blev gjort grin på de sociale medier, da ph.d.-forsvaret for en ph.d.-afhandling om ph.d.-afhandlinger blev offentliggjort. Ph.d.’en er formålsløs, mente flere, mens andre tog projektet dybt alvorligt. Forskeren bag ph.d.’en forsvarer projektet med, at modstridende logikker i den danske ph.d.-uddannelse har grundlæggende konsekvenser for forskningen
  2. Det er en misforståelse, at én samlet ph.d.-tekst er mere udtryk for intellektuelle dyder og grundighed end en artikelbaseret ph.d.-afhandling. Det er blot to forskellige måder at arbejde med intellektuelt udfordrende problemstillinger på, skriver lektor Anders Blok i dette debatindlæg
  3. Min ph.d. sætter hverken lighedstegn mellem den artikelbaserede afhandling og den instrumentelle diskurs eller monografien og den intellektuelle diskurs. Ph.d.-studerende legitimerer dog ofte artikelbaserede afhandlinger med instrumentelle rationaler, skriver forsker Signe Skov i dette debatindlæg
  4. Problemer med en vejleder kan få store konsekvenser for den studerendes fremtid. I læge og ph.d. Trine Sønders tilfælde førte det til halvandet års kamp for at få lov til at forsvare sin afhandling
  5. Da Malene Olesen gik i gang med at læse molekylærbiologi, fik hun og hendes medstuderende jævnligt at vide, at deres naturvidenskabelige uddannelse ville gøre dem eftertragtede. Nu, hvor hun er blevet færdig med sin ph.d., kan hun ikke få et job
  6. Over en tredjedel af de danske ph.d.-studerende er ensomme og stressede, konkluderer en ny undersøgelse. De savner både kolleger og fast faglig sparring. Sociale netværk og mere menneskelig kontakt kan komme problemet til livs
  7. Læserbrev
  8. Budskabet er klart, men alt andet er tåget i Thomas Altheimers CPH:DOX-aktuelle partsindlæg af en dokumentarfilm om hans kone, litteraturforskeren Mette Høegs, sag mod Københavns Universitet