Emne

pirateri

Pirateri-påstande kan være svære at bevise i retten

Tusindvis af danskere har i løbet af den seneste tid modtaget breve fra rettighedshavere til film med påstande om, at de ulovligt har hentet og delt film via internettet. Men tidligere domme viser, at det kan være svært at føre bevis for, at en person ulovligt har downloadet ophavsretsligt beskyttet materiale

EL: Kvalitetskontrol af private skibsvagter er statens ansvar

Kravene til private vagter ombord på danske handelsskibe er ikke høje nok, mener Enhedslisten, som ønsker statskontrol af vagtfirmaerne efter tysk forbillede

Private vagtværn stækker pirateriet i Somalia

Brugen af private sikkerhedsvagter på skibene i Adenbugten ud for Somalia har sat en stopper for pirateriet. Men med militariseringen af skibstrafikken følger nye problemer, mener eksperter

Pirateri er blevet en dårlig investering

Private sikkerhedsvagter har gjort livet svært for piraterne ud for Somalias kyst. Piratbosserne taber penge på de mange mislykkede angreb

Private vagter er Somalias nye lovløse

Langt fra alle vagter holder sig til at skyde i nødværge, og det har gjort livet farligt for fiskerne i Adenbugten

Somaliske pirater beskytter ulovligt fiskeri

Antallet af kapringer ud for Somalias kyst er faldet drastisk. Men piratnetværkene består, og de tidligere pirater søger nu nye græsgange som vagter på illegale udenlandske fiskefartøjer

Hvornår må vagter skyde mennesker på åbent hav?

Det spørgsmål gives der ingen nemme svar på. Som loven er i dag, står rederierne selv for at vælge de vagter, der skal beskytte skibene mod pirater. Staten blander sig helt uden om og skal ikke give autorisation – i modsætning til ved alle andre private vagter. Er det virkelig den rette løsning i det komplicerede juridiske rum, som internationalt pirateri udgør?

Vilhelmsen: Kommissionsundersøgelse af kapring ikke nødvendig

På et samråd i går afviste erhvervsministeren at anvende en sjælden brugt paragraf i søloven om at nedsætte en særlig kommission for at undersøge kapringen af skibet Leopard, hvis besætning var gidsler i 838 dage

Foldschack: Lad os få en havets ombudsmand

Advokat Knud Foldschack har tidligere ført erstatningssag for kaprede søfolk og anerkender, at forhandlinger med pirater må være fortrolige. Men senest viser kapringen af skibet Leopard ifølge advokaten behovet for en ’havets ombudsmand’, der som uvildig instans kan varetage gidslernes interesser

Fagforbund: TV 2-redaktør beklikker gidsels troværdighed

Ifølge kanalchef for TV2 News Mikkel Hertz kan man ’sætte spørgsmålstegn’ ved det tidligere gidsel Eddy Lopez’ forklaring om, at han har fået tæsk forud for tv-optagelser. Søfartens Ledere går videre med klagen over TV 2 til Pressenævnet

Sider

Mest læste

  1. Pirateri i Aden-bugten har rejst spørgsmålet, om der ikke findes anvendelige folkeretlige regler til at bekæmpe dette onde. Men folkeretten er kun en slags ramme - det er politisk vilje til et forpligtende fællesskab, der skal til
  2. Det spørgsmål gives der ingen nemme svar på. Som loven er i dag, står rederierne selv for at vælge de vagter, der skal beskytte skibene mod pirater. Staten blander sig helt uden om og skal ikke give autorisation – i modsætning til ved alle andre private vagter. Er det virkelig den rette løsning i det komplicerede juridiske rum, som internationalt pirateri udgør?
  3. Tak til Radiohead for at have tillid til brugerne. Men hvis det viser sig ikke at kunne løbe rundt, når musikken er gratis, hvad gør vi så?
  4. Det omfattende sørøveri i farvandet ud for Adenbugten stiller det internationale samfund over for et juridisk mareridt - konsekvensen bliver tvivlsomme ad hoc-løsninger, som er vanskelige at forsvare fra et menneskerets-synspunkt
  5. Var det vestlige gidsler, som Absalons soldater angiveligt havde dræbt under tirsdagens aktion, havde det vakt ramaskrig. Det ville være endt som en kæmpe skandale for Søværnet
  6. Ifølge dansk-somalieren Musse Sheikh ville kaprerne Danica White løslade besætningen allerede tre døgn efter piratoverfaldet i juni 2007. Hvorfor skulle der så gå næsten tre måneder, før søfolkene kom fri? spørger han
  7. Det danske krigsskib Absalon har sejlet rundt med 21 formodede pirater i 25 dage, uden at de er blevet stillet for en dommer. Det betyder, at Danmark endnu en gang overtræder de internationale menneskerettighedskonventioner, siger eksperter
  8. Danske soldater om bord på krigsskibe i Adenbugten må skyde og dræbe, uden at de eller gidsler er i fare. Det fastslog Forsvarets Auditørkorps, da det i går frikendte soldaterne i forbindelse med to gidslers død