Emne

pirateri

Nyhed
1. oktober 2015

Pirateri-påstande kan være svære at bevise i retten

Tusindvis af danskere har i løbet af den seneste tid modtaget breve fra rettighedshavere til film med påstande om, at de ulovligt har hentet og delt film via internettet. Men tidligere domme viser, at det kan være svært at føre bevis for, at en person ulovligt har downloadet ophavsretsligt beskyttet materiale
Tusindvis af danskere har i løbet af den seneste tid modtaget breve fra rettighedshavere til film med påstande om, at de ulovligt har hentet og delt film via internettet. Men tidligere domme viser, at det kan være svært at føre bevis for, at en person ulovligt har downloadet ophavsretsligt beskyttet materiale
Baggrund
27. november 2013

EL: Kvalitetskontrol af private skibsvagter er statens ansvar

Kravene til private vagter ombord på danske handelsskibe er ikke høje nok, mener Enhedslisten, som ønsker statskontrol af vagtfirmaerne efter tysk forbillede
Nyhed
26. november 2013

Private vagtværn stækker pirateriet i Somalia

Brugen af private sikkerhedsvagter på skibene i Adenbugten ud for Somalia har sat en stopper for pirateriet. Men med militariseringen af skibstrafikken følger nye problemer, mener eksperter
Sikkerhedsvagternes tilstedeværelse har militariseret skibstrafikken og ændret magtforholdet mellem rederier og pirater. Men det betyder ikke, at lovløsheden er forsvundet fra Adenbugten. Tværtimod har brugen af private vagter åbnet for nye problemstillinger i forhold til våbenhåndtering og lovgivning, mener eksperter. Foto: Mohammed Dahir
27. november 2013

Pirateri er blevet en dårlig investering

Private sikkerhedsvagter har gjort livet svært for piraterne ud for Somalias kyst. Piratbosserne taber penge på de mange mislykkede angreb
Flertallet af Somalias pirater er ikke piratbosser. De er fodfolk. Fattige fiskere, der ikke har haft andre valg end at lade sig hverve til pirateri. Og mens deres arbejdsgivere trækker pengene ud og vasker hænder, bliver de efterladt uden arbejde og uden mulighed for at forsørge deres familier. De skal starte forfra. Foto: Tony Karumba
Nyhed
26. november 2013

Private vagter er Somalias nye lovløse

Langt fra alle vagter holder sig til at skyde i nødværge, og det har gjort livet farligt for fiskerne i Adenbugten
Nyhed
12. august 2013

Somaliske pirater beskytter ulovligt fiskeri

Antallet af kapringer ud for Somalias kyst er faldet drastisk. Men piratnetværkene består, og de tidligere pirater søger nu nye græsgange som vagter på illegale udenlandske fiskefartøjer
Somaliske pirater bruger nu deres maritime erfaring som vagter på illegale udenlandske fiskefartøjer i det somaliske farvand. Her ses en gruppe pirater ved Hobyo, der har været et af piraternes tilholdssteder.
Kronik
29. juli 2013

Hvornår må vagter skyde mennesker på åbent hav?

Det spørgsmål gives der ingen nemme svar på. Som loven er i dag, står rederierne selv for at vælge de vagter, der skal beskytte skibene mod pirater. Staten blander sig helt uden om og skal ikke give autorisation – i modsætning til ved alle andre private vagter. Er det virkelig den rette løsning i det komplicerede juridiske rum, som internationalt pirateri udgør?
Danske rederier fik for godt et år siden mulighed for at anvende bevæbnede private vagter i den danske handelsflåde. Baggrunden for lovændringen var den kritiske sikkerhedssituation i regionen ved Afrikas Horn, hvor somaliske pirater angreb handelsskibene.
Nyhed
18. juni 2013

Vilhelmsen: Kommissionsundersøgelse af kapring ikke nødvendig

På et samråd i går afviste erhvervsministeren at anvende en sjælden brugt paragraf i søloven om at nedsætte en særlig kommission for at undersøge kapringen af skibet Leopard, hvis besætning var gidsler i 838 dage
Interview
18. juni 2013

Foldschack: Lad os få en havets ombudsmand

Advokat Knud Foldschack har tidligere ført erstatningssag for kaprede søfolk og anerkender, at forhandlinger med pirater må være fortrolige. Men senest viser kapringen af skibet Leopard ifølge advokaten behovet for en ’havets ombudsmand’, der som uvildig instans kan varetage gidslernes interesser
Pirater ved Somalias kyst. Danske sømænd skal have en ombudsmand til at holde øje med forløbet omkring deres forhandlinger, hvios det står til advokat Knud Foldschack. Foto: Scanpix
Nyhed
11. juni 2013

Fagforbund: TV 2-redaktør beklikker gidsels troværdighed

Ifølge kanalchef for TV2 News Mikkel Hertz kan man ’sætte spørgsmålstegn’ ved det tidligere gidsel Eddy Lopez’ forklaring om, at han har fået tæsk forud for tv-optagelser. Søfartens Ledere går videre med klagen over TV 2 til Pressenævnet

Sider

  • Nyhed
    23. juli 2012

    2 år, 15 både, 75 fiskere, 400 ton fisk - en enkel og naiv idé

    Verden har i år brugt svimlende 40 milliarder på at bekæmpe pirateri. Indsatsen beskytter skibene på deres sejlads gennem Adenbugten, men den fjerner ikke årsagerne til, at somaliske mænd vælger livet som pirat. Et nyt dansk-somalisk projekt tager udfordringen op: Somaliske mænd skal lære at fiske
    Innovationsbureauet Bindslev A/S forsøger at sætte ’verdens mest enkle og naive idé’ i søen. Geværer skal udskiftes med fiskestænger, og somaliske mænd skal lære at fiske.
  • 24. september 2011

    »Vi blev nødt til at blive pirater«

    Boyah er en af Somalias tre største piratkonger. Siden 1990’erne har han været med til at kapre utallige handelsskibe. De mange millioner dollar, han har tjent på kapringerne, er angiveligt brug på khat, koner og hurtige biler I dag sidder han fængslet i Bosaso i det nordlige Somalia og påstår at være blevet en både lovlydig og gudfrygtig mand
    Boyah er en af Somalias tre største piratkonger. Siden 1990’erne har han været med til at kapre utallige handelsskibe. De mange millioner dollar, han har tjent på kapringerne, er angiveligt brug på khat, koner og hurtige biler I dag sidder han fængslet i Bosaso i det nordlige Somalia og påstår at være blevet en både lovlydig og gudfrygtig mand
  • Kronik
    29. juli 2013

    Hvornår må vagter skyde mennesker på åbent hav?

    Det spørgsmål gives der ingen nemme svar på. Som loven er i dag, står rederierne selv for at vælge de vagter, der skal beskytte skibene mod pirater. Staten blander sig helt uden om og skal ikke give autorisation – i modsætning til ved alle andre private vagter. Er det virkelig den rette løsning i det komplicerede juridiske rum, som internationalt pirateri udgør?
    Danske rederier fik for godt et år siden mulighed for at anvende bevæbnede private vagter i den danske handelsflåde. Baggrunden for lovændringen var den kritiske sikkerhedssituation i regionen ved Afrikas Horn, hvor somaliske pirater angreb handelsskibene.
  • 17. november 2008

    'Vi er ikke pirater. Det her er vores hav'

    I den somaliske by Eyl kører piraterne i firhjulstrækkere, restauranter skyder op for at bespise de kidnappede, og enhver pige drømmer om at blive gift med en pirat. Piraterne kalder sig kystvagter og revser fisketrawlerne fra Europa
    De somaliske pirater insisterer på at kalde sig -kystvagter- - ikke pirater.
  • Nyhed
    27. november 2008

    Er pirater Robin Hood?

    Stort set alt pirateri foregår i verdens mest ustabile områder. Et kort over kapringer i 2008 viser tendensen. 'Vi udfører bare det arbejde med at begrænse ulovlig fiskning, som staten burde tage sig af', siger piraterne
    Stort set alt pirateri foregår i verdens mest ustabile områder. Et kort over kapringer i 2008 viser tendensen. 'Vi udfører bare det arbejde med at begrænse ulovlig fiskning, som staten burde tage sig af', siger piraterne
  • Nyhed
    4. juli 2012

    Danske soldater dræbte gidsler uden at være i fare

    Danske soldater om bord på krigsskibe i Adenbugten må skyde og dræbe, uden at de eller gidsler er i fare. Det fastslog Forsvarets Auditørkorps, da det i går frikendte soldaterne i forbindelse med to gidslers død
    Danske soldater om bord på krigsskibe i Adenbugten må skyde og dræbe, uden at de eller gidsler er i fare. Det fastslog Forsvarets Auditørkorps, da det i går frikendte soldaterne i forbindelse med to gidslers død
  • 7. marts 2012

    Dansk piratkrig koster stadig flere menneskeliv

    Beføjelserne for de danske piratjægere blev ændret i december 2010, viser dokumenter, som Information har fået aktindsigt i. Siden da har danske krigsskibe været involveret i pirataktioner, som har kostet mindst seks mennesker livet og såret 14 andre
    Det danske krigsskib Esbern Snare undersøger et pirat-moderskib, efter at sidstnævnte var blevet standset med varselsskud. Om bord var 16 somaliere samt to yemenitiske gidsler.
  • Nyhed
    28. september 2011

    Danske krigsskibe opererer ud over NATO-mandatet

    NATO's magtanvendelsesregler i krigen mod de somaliske pirater er så stramme, at Danmark flere gange har valgt at operere uden for NATO-regi for at få ram på piraterne. Fungerende forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) bekræfter, at det er sket flere gange
    28 formodede somaliske pirater med tildækkede hoveder præsenteres for pressen, efter at de blev taget og bragt op af den indiske kystvagt.