Emne

PISA-undersøgelse

Anmeldelse
16. december 2017

Ny bog: Historien om afmontering af dansk skole- og dannelsestradition

I Thomas Aastrup Rømers ’Ballade i pædagogikkens forsamlingshus’ udfoldes polemikken og modstanden mod tidens vedtagne sandheder om globalisering og konkurrencesamfundet
Rømer viser, hvordan fag og kundskaber ikke længere er vigtige. Det helt centrale er derimod elevens læring og udvikling af kompetencer. Fag og tradition må vige for processen, og eleven skal først og fremmest ’lære at lære’.
Nyhed
8. maj 2017

Forskere: PISA-præstationer siger intet om fremtiden

PISA-undersøgelserne er fyldt med fejl og siger meget lidt om, hvordan eleverne kommer til at klare sig senere. Det slår to matematiske forskere fast i ny bog, der viser, at hver fjerde af de dårligst præsterende danske elever får en studentereksamen
PISA-test ikke kan forudsige, hvordan eleverne kommer til at klare sig i fremtiden, lyder det fra de to forskere Peter Allerup og Inge Henningsen i en ny bog.
Kommentar
21. januar 2017

Liberal minister lærer venstrefløjen, hvad uddannelse er

Regeringen har med Merete Riisager (LA) i spidsen overtaget den uddannelsespolitiske dagsorden, som venstrefløjen har forsømt i 20 år
Kronik
6. december 2016

PISA-resultaterne skal ikke diktere fremtidens folkeskole

Danmarks midterplacering i PISA-test har siden begyndelsen af årtusindskiftet medvirket til voldsomme omlægninger i folkeskolen. Men der er så mange usikkerheder i testresultaterne, at de ikke bør ophøjes til rettesnor for folkeskolens udvikling
Danmark har i væsentlig grad reageret og indrettet skolesystemet efter PISA-resultaterne. Hver gang de har vist sig dårligere, end man havde håbet, har man forsøgt at indrette sig, så testene kunne klares bedre næste gang. Men spørgsmålet er, om det er den rigtige vej at gå. Hvor meget vil vi lade internationale sammenligninger styre vores skolesystem?
Nyhed
5. december 2016

Kan fællesskab i skolen måles?

Fællesskab og samarbejde i den danske skole vækker international interesse også i OECD, der laver PISA-målinger. Fra 2018 skal PISA-undersøgelserne inkludere nye bløde kompetencer, og forståelse for fælleskabet kan blive en af dem, lyder det fra OECD-chef
I den danske skole er fokus ikke i samme grad som i udlandet på den individuelle konkurrence. Og netop fokus på fællesskab ser udenlandske forskere som en stor værdi i skolen.
Kronik
11. juni 2016

’Big data’ har fået nærmest guddommelig magt over skolen

Den datadrevne udvikling og evaluering af den danske folkeskole er kommet helt ind i de enkelte klasseværelser. Problemet er, at vi med den blinde brug af ’big data’ kun måler det, der er nemt, i stedet for at måle det, vi værdsætter
Den nyeste forskning påpeger, at det er på tide at vende ’big data’ ryggen for i højere grad at få en forståelse af betydningen af ’small data’. Små data kan nemlig bruges til at få dyberegående perspektiver på, hvad god undervisning overhovedet er. Elever på Ålholm Skole i Valby 2014.
Interview
18. april 2016

De bløde værdier i skolen er opskriften på succes

Tidligere matematiklærer Pasi Sahlberg har som rådgiver omkring den finske folkeskole og gæsteprofessor på Harvard studeret skolesystemer verden over, og beskeden er klar: Den øgede konkurrence, brug af test og standardisering af skolen virker ikke
Pasi Sahlberg, der forsker i undervisning og rådgiver regeringer om folkeskolen, advarer imod at fokusere for snævert på konkurrence. ’Det levner meget lidt plads til børnenes aktive deltagelse i at lære gennem kreativitet og leg,’ siger han. Arkiv
Klumme
15. februar 2016

Nej tak til skoleshopping

Jeg er som alle andre selvfølgelig ærgerrig på mine ungers vegne og har ikke specielt lyst til at være forbenet på deres bekostning. Men det betyder ikke, at jeg i konkurrencestatens navn vil rette mig efter den nationale skolerangliste
Jeg er som alle andre selvfølgelig ærgerrig på mine ungers vegne og har ikke specielt lyst til at være forbenet på deres bekostning. Men det betyder ikke, at jeg i konkurrencestatens navn vil rette mig efter den nationale skolerangliste
Kommentar
24. marts 2014

Jo, PISA’s fædre har medansvar for testregimet

Når PISA’s fædre fralægger sig ansvaret for, at testene bliver brugt som styringsinstrument, er det lige så ynkeligt, som når amerikanske National Rifle Association fralægger sig ansvaret for, at skydevåben bliver brugt til at myrde mennesker
Nyhed
15. marts 2014

PISA-grundlægger advarer mod testhysteri i skolen

En af PISA-testens fædre, den svenske professor Ulf Lundgren, kritiserer nu, at målingerne har alt for stor indflydelse på skolepolitikken. Han får opbakning af norsk testpioner og formanden for dansk PISA-konsortium, Niels Egelund

Sider

  • Nyhed
    16. oktober 2013

    Forsker: De mange funktionelle analfabeter eksisterer ikke

    Hver fjerde af de dårligst præsterende afgangselever i PISA-testene havde fået en gymnasial uddannelse fire år senere, viser ny forskning. Det burde få politikerne til at genoverveje adgangskravene til ungdomsuddannelserne, mener uddannelsesforskere
    Unge automekaniker-elever på Teknisk Erhvervsskole Center i Hvidovre. Det skal understreges, at de ingen forbindelse har til de omtalte unge med ind-læringsvanskeligheder i dansk og matematik. 
 Model
  • Nyhed
    20. december 2010

    Kinas skoleelever verdens bedste?

    Skoleelever i Shanghai er de bedste i verden, konkluderer den seneste PISA-undersøgelse. Men PISA-resultatet afspejler både det kinesiske uddannelsessystems styrker og svagheder - og illustrerer, hvorfor Kina ikke kan konkurrere på innovation og kreativitet
    Det kinesiske skolesystem er i høj grad fokuseret på test, og det er en af forklaringerne på, at landets skoler klarede sig så godt i PISA-testen. Til gengæld er de kinesiske elever i mindre grad rustede til at være kreative og innovative, siger Jiang Xueqin fra Peking Universitet.
  • Kommentar
    19. oktober 2011

    Fri leg er en truet disciplin

    Den fri leg er under pres. I flere lande bygger man sågar skoler uden skolegårde. Børnene stimuleres rigeligt i undervisningen, hedder det. Men resultatet kan blive faldende faglighed, stress og depression
  • 19. december 2005

    Modersmålet er nøglen til indlæring

    Det kan være svært at lære dansk i skolen, når der tales arabisk, tyrkisk eller italiensk derhjemme. Men det bliver lidt lettere, når børnene får modersmålsundervisning, mener både professor i tosprogethed Anne Holmen og EU-politikere. For modersmålet er det bedste springbræt til at lære dansk og andre fag
  • Baggrund
    22. april 2013

    ’Jeg er så bange for, at skolen vil ødelægge min datters barndom’

    Fra mandag aften skal 9. z dyste mod ’verdens bedste elever’ fra Kina. Men den danske fascination af det kinesiske uddannelsessystem vækker ikke genklang i Kina
    Fra mandag aften skal 9. z dyste mod ’verdens bedste elever’ fra Kina. Men den danske fascination af det kinesiske uddannelsessystem vækker ikke genklang i Kina
  • Kronik
    6. december 2016

    PISA-resultaterne skal ikke diktere fremtidens folkeskole

    Danmarks midterplacering i PISA-test har siden begyndelsen af årtusindskiftet medvirket til voldsomme omlægninger i folkeskolen. Men der er så mange usikkerheder i testresultaterne, at de ikke bør ophøjes til rettesnor for folkeskolens udvikling
    Danmark har i væsentlig grad reageret og indrettet skolesystemet efter PISA-resultaterne. Hver gang de har vist sig dårligere, end man havde håbet, har man forsøgt at indrette sig, så testene kunne klares bedre næste gang. Men spørgsmålet er, om det er den rigtige vej at gå. Hvor meget vil vi lade internationale sammenligninger styre vores skolesystem?
  • Interview
    7. december 2010

    Vestager: 'PISA har drejet skolepolitik i en uheldig retning'

    Som sådan er PISA-undersøgelserne et vigtigt værktøj, mener Radikale Venstres Margrethe Vestager. Men undersøgelserne er uholdbare, hvis de er den eneste målestok for en stærk folkeskole
    Som sådan er PISA-undersøgelserne et vigtigt værktøj, mener Radikale Venstres Margrethe Vestager. Men undersøgelserne er uholdbare, hvis de er den eneste målestok for en stærk folkeskole
  • 22. december 2005

    Fars sprog - et redskab til integration?

    Så spøger de igen, myterne om at det fremmede modersmål først skal læres til fulde, før det danske sprog kan bygges på, og myten om at fars sprog er grundlæggende for identitetsdannelsen hos børn født her af udenlandske forældre...