Emne

PISA-undersøgelse

Ny bog: Historien om afmontering af dansk skole- og dannelsestradition

I Thomas Aastrup Rømers ’Ballade i pædagogikkens forsamlingshus’ udfoldes polemikken og modstanden mod tidens vedtagne sandheder om globalisering og konkurrencesamfundet

Forskere: PISA-præstationer siger intet om fremtiden

PISA-undersøgelserne er fyldt med fejl og siger meget lidt om, hvordan eleverne kommer til at klare sig senere. Det slår to matematiske forskere fast i ny bog, der viser, at hver fjerde af de dårligst præsterende danske elever får en studentereksamen

Liberal minister lærer venstrefløjen, hvad uddannelse er

Regeringen har med Merete Riisager (LA) i spidsen overtaget den uddannelsespolitiske dagsorden, som venstrefløjen har forsømt i 20 år

PISA-resultaterne skal ikke diktere fremtidens folkeskole

Danmarks midterplacering i PISA-test har siden begyndelsen af årtusindskiftet medvirket til voldsomme omlægninger i folkeskolen. Men der er så mange usikkerheder i testresultaterne, at de ikke bør ophøjes til rettesnor for folkeskolens udvikling

Kan fællesskab i skolen måles?

Fællesskab og samarbejde i den danske skole vækker international interesse også i OECD, der laver PISA-målinger. Fra 2018 skal PISA-undersøgelserne inkludere nye bløde kompetencer, og forståelse for fælleskabet kan blive en af dem, lyder det fra OECD-chef

’Big data’ har fået nærmest guddommelig magt over skolen

Den datadrevne udvikling og evaluering af den danske folkeskole er kommet helt ind i de enkelte klasseværelser. Problemet er, at vi med den blinde brug af ’big data’ kun måler det, der er nemt, i stedet for at måle det, vi værdsætter

De bløde værdier i skolen er opskriften på succes

Tidligere matematiklærer Pasi Sahlberg har som rådgiver omkring den finske folkeskole og gæsteprofessor på Harvard studeret skolesystemer verden over, og beskeden er klar: Den øgede konkurrence, brug af test og standardisering af skolen virker ikke

Nej tak til skoleshopping

Jeg er som alle andre selvfølgelig ærgerrig på mine ungers vegne og har ikke specielt lyst til at være forbenet på deres bekostning. Men det betyder ikke, at jeg i konkurrencestatens navn vil rette mig efter den nationale skolerangliste

Jo, PISA’s fædre har medansvar for testregimet

Når PISA’s fædre fralægger sig ansvaret for, at testene bliver brugt som styringsinstrument, er det lige så ynkeligt, som når amerikanske National Rifle Association fralægger sig ansvaret for, at skydevåben bliver brugt til at myrde mennesker

PISA-grundlægger advarer mod testhysteri i skolen

En af PISA-testens fædre, den svenske professor Ulf Lundgren, kritiserer nu, at målingerne har alt for stor indflydelse på skolepolitikken. Han får opbakning af norsk testpioner og formanden for dansk PISA-konsortium, Niels Egelund

Sider

Mest læste

  1. Skoleelever i Shanghai er de bedste i verden, konkluderer den seneste PISA-undersøgelse. Men PISA-resultatet afspejler både det kinesiske uddannelsessystems styrker og svagheder - og illustrerer, hvorfor Kina ikke kan konkurrere på innovation og kreativitet
  2. Den datadrevne udvikling og evaluering af den danske folkeskole er kommet helt ind i de enkelte klasseværelser. Problemet er, at vi med den blinde brug af ’big data’ kun måler det, der er nemt, i stedet for at måle det, vi værdsætter
  3. Det kan være svært at lære dansk i skolen, når der tales arabisk, tyrkisk eller italiensk derhjemme. Men det bliver lidt lettere, når børnene får modersmålsundervisning, mener både professor i tosprogethed Anne Holmen og EU-politikere. For modersmålet er det bedste springbræt til at lære dansk og andre fag
  4. Regeringens forsøg på at skjule, at en OECD-undersøgelse kårer de danske gymnasier som verdens bedste, er vel det nærmeste, man kan komme en tilståelse af misbrug af samme OECD's PISA-undersøgelser
  5. Danmarks midterplacering i PISA-test har siden begyndelsen af årtusindskiftet medvirket til voldsomme omlægninger i folkeskolen. Men der er så mange usikkerheder i testresultaterne, at de ikke bør ophøjes til rettesnor for folkeskolens udvikling
  6. I Thomas Aastrup Rømers ’Ballade i pædagogikkens forsamlingshus’ udfoldes polemikken og modstanden mod tidens vedtagne sandheder om globalisering og konkurrencesamfundet
  7. Flere elever placerer sig i bunden af skalaen, viser de seneste karakter-gennemsnit. Trods målsætningen om det modsatte, bidrager folkeskolen til en stadig større polarisering, vurderer professor på DPU
  8. Man tror det næppe muligt. Ovenpå en dårlig sommer følger Informations Lise Richter nu op på det dårlige vejr med en dårlig artikel om folkeskolens historie