Emne

PISA-undersøgelse

Ny bog: Historien om afmontering af dansk skole- og dannelsestradition

I Thomas Aastrup Rømers ’Ballade i pædagogikkens forsamlingshus’ udfoldes polemikken og modstanden mod tidens vedtagne sandheder om globalisering og konkurrencesamfundet

Forskere: PISA-præstationer siger intet om fremtiden

PISA-undersøgelserne er fyldt med fejl og siger meget lidt om, hvordan eleverne kommer til at klare sig senere. Det slår to matematiske forskere fast i ny bog, der viser, at hver fjerde af de dårligst præsterende danske elever får en studentereksamen

Liberal minister lærer venstrefløjen, hvad uddannelse er

Regeringen har med Merete Riisager (LA) i spidsen overtaget den uddannelsespolitiske dagsorden, som venstrefløjen har forsømt i 20 år

PISA-resultaterne skal ikke diktere fremtidens folkeskole

Danmarks midterplacering i PISA-test har siden begyndelsen af årtusindskiftet medvirket til voldsomme omlægninger i folkeskolen. Men der er så mange usikkerheder i testresultaterne, at de ikke bør ophøjes til rettesnor for folkeskolens udvikling

Kan fællesskab i skolen måles?

Fællesskab og samarbejde i den danske skole vækker international interesse også i OECD, der laver PISA-målinger. Fra 2018 skal PISA-undersøgelserne inkludere nye bløde kompetencer, og forståelse for fælleskabet kan blive en af dem, lyder det fra OECD-chef

’Big data’ har fået nærmest guddommelig magt over skolen

Den datadrevne udvikling og evaluering af den danske folkeskole er kommet helt ind i de enkelte klasseværelser. Problemet er, at vi med den blinde brug af ’big data’ kun måler det, der er nemt, i stedet for at måle det, vi værdsætter

De bløde værdier i skolen er opskriften på succes

Tidligere matematiklærer Pasi Sahlberg har som rådgiver omkring den finske folkeskole og gæsteprofessor på Harvard studeret skolesystemer verden over, og beskeden er klar: Den øgede konkurrence, brug af test og standardisering af skolen virker ikke

Nej tak til skoleshopping

Jeg er som alle andre selvfølgelig ærgerrig på mine ungers vegne og har ikke specielt lyst til at være forbenet på deres bekostning. Men det betyder ikke, at jeg i konkurrencestatens navn vil rette mig efter den nationale skolerangliste

Jo, PISA’s fædre har medansvar for testregimet

Når PISA’s fædre fralægger sig ansvaret for, at testene bliver brugt som styringsinstrument, er det lige så ynkeligt, som når amerikanske National Rifle Association fralægger sig ansvaret for, at skydevåben bliver brugt til at myrde mennesker

PISA-grundlægger advarer mod testhysteri i skolen

En af PISA-testens fædre, den svenske professor Ulf Lundgren, kritiserer nu, at målingerne har alt for stor indflydelse på skolepolitikken. Han får opbakning af norsk testpioner og formanden for dansk PISA-konsortium, Niels Egelund

Sider

Mest læste

  1. PISA-undersøgelserne er fyldt med fejl og siger meget lidt om, hvordan eleverne kommer til at klare sig senere. Det slår to matematiske forskere fast i ny bog, der viser, at hver fjerde af de dårligst præsterende danske elever får en studentereksamen
  2. Det kan være svært at lære dansk i skolen, når der tales arabisk, tyrkisk eller italiensk derhjemme. Men det bliver lidt lettere, når børnene får modersmålsundervisning, mener både professor i tosprogethed Anne Holmen og EU-politikere. For modersmålet er det bedste springbræt til at lære dansk og andre fag
  3. Hver fjerde af de dårligst præsterende afgangselever i PISA-testene havde fået en gymnasial uddannelse fire år senere, viser ny forskning. Det burde få politikerne til at genoverveje adgangskravene til ungdomsuddannelserne, mener uddannelsesforskere
  4. Fra mandag aften skal 9. z dyste mod ’verdens bedste elever’ fra Kina. Men den danske fascination af det kinesiske uddannelsessystem vækker ikke genklang i Kina
  5. I det seneste årti har PISA's testunivers forandret lærernes opfattelse af, hvad god undervisning går ud på. De er blevet mindre tværfaglige og prioriterer i stigende grad elevernes faglige udvikling på bekostning af den personlige
  6. Da professor Niels Egelund ud fra PISA-undersøgelsen konklu-derede, at store skoler er bedre end små, glemte han at nævne, at OECD, som står bag PISA, kom frem til den modsatte konklusion, nemlig at skolestørrelsen er ligegyldig
  7. Men finske elever er også bedre end de danske til at tænke selv og løse komplekse problemer, viser PISA-undersøgelsen. Finsk professor advarer mod hysteri, og at skolesystemer kopierer hinanden
  8. Den fri leg er under pres. I flere lande bygger man sågar skoler uden skolegårde. Børnene stimuleres rigeligt i undervisningen, hedder det. Men resultatet kan blive faldende faglighed, stress og depression